Eenvoudig en snel je bier koelen

Gestart door George81, 24-10-2012 14:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

George81

Niet iedereen heeft een straalmotor of een CO2 brandblusser beschikbaar om je bier te koelen.

Je kan ook gewoon dit doen:

ciesvandekwis

Gouden tip, natuurlijk is een hobbybrouwer zonder koel bier in de frigo niet goed bij de pinken  :nut:

sheepdog

Citaat van: ciesvandekwis op 24-10-2012  14:11 uGouden tip, natuurlijk is een hobbybrouwer zonder koel bier in de frigo niet goed bij de pinken  :nut:

Leuke tip, maar ben het eens met bovenstaande.

MO

En zal ik jullie eens een geheimpje verklappen? Je raadt het nooit! Het werkt ook zonder papiertje.

George81

Nuja, de amerikanen zeggen "freezer" waar wij koelkast zeggen.
Een biertje in de (diep)vriezer is in 15 minuten inderdaad wel koud, maar in de koelkast niet.

Ik vond het wel een handige tip want de diepfriezer wordt nog wel eens vergeten en is niet altijd beschikbaar.

MO

Ah, koelkast, dat had ik even gemist. Ik heb altijd over ten alle tijden plek voor bier. Dus ook in de vriezer waar een beetje voedingsmiddelen ligt maar 80% vulling met hop. Na een week smaken alle ijsjes naar hop, haha, en mijn dochters herkennen dat ook nog.

Dorstige Alexander

Citaat van: George81 op 24-10-2012  15:09 uNuja, de amerikanen zeggen "freezer" waar wij koelkast zeggen.
Een biertje in de (diep)vriezer is in 15 minuten inderdaad wel koud, maar in de koelkast niet.

Ik vond het wel een handige tip want de diepfriezer wordt nog wel eens vergeten en is niet altijd beschikbaar.

freezer is wel degelijk een vriezer. Jij bedoelt 'fridge', dat is inderdaad een koelkast.

Als ze 'freezer' zeggen, is het wel degelijk de diepvries hoor

George81

Ah dus toch, fridge en freezer haal ik altijd door elkaar.

BierHenk

Citaat van: George81 op 24-10-2012  15:51 uAh dus toch, fridge en freezer haal ik altijd door elkaar.
Ah ja, fridge=frigo=koelkast
freezer=zoals je het zegt. :)

John

Citaat van: MO op 24-10-2012  15:11 uNa een week smaken alle ijsjes naar hop, haha,

Ik proef ook hop aan veel dingen uit de vriezer; mijn vrouw heeft niks in de gaten en als ik het vertel wordt de hop uit de vriezer verbannen ben ik bang... Wellicht is zo'n vacuümapparaat iets... (en dan hop nog de vriezer in).

Ralph

Handige tip! Mijn biertjes kunnen alleen niet rechtop staan in de vriezer... Veel biertjes drink ik trouwens op bierkast (= voorraadkast) temperatuur, tussen de 10 en 15 graden, komt de smaak ook ten goede :D!

George81

Dat ligt aan het type bier, een witbier of pilsje drink ik graag goed koud. Een donker of zwaar bier moet niet zo koud.
Er komt wel meer smaak vrij bij hogere temperaturen dat klopt.

EBC

Ik vraag me af waarom dit sneller zou werken...

In de zomer buiten werkt dit wel. De bedoeling is dan dat het water uit de natte lap verdampt en dat de warmte die daarvoor nodig is uit het bier wordt gehaald.

Ik twijfel aan de werkzaamheid van deze tip.
Is er verschil tussen een flesje met en zonder die natte lap?

Hai

Citaat van: EBC op 25-10-2012  12:41 uIk vraag me af waarom dit sneller zou werken...

In de zomer buiten werkt dit wel. De bedoeling is dan dat het water uit de natte lap verdampt en dat de warmte die daarvoor nodig is uit het bier wordt gehaald.

Ik twijfel aan de werkzaamheid van deze tip.
Is er verschil tussen een flesje met en zonder die natte lap?
Probeer het eens uit en laat het ons weten.

sven

Wat je hier ziet is een NO-frost diepvries die dus ook nog eens lucht circuleert en zo wat extra verdamping te weeg zal brengen.
Maar over het algemeen 15 min in de diepvries en t is wel fris genoeg.

Brouwer in de klei

Dit principe noemen de Amerikanen volgens mij een "swamp cooler". Werkt ook bijvoorbeeld door een fles in een natte sok te en buiten het raam laten hangen van een rijdende auto. Als de sok droog is is de fles koud. Het verdampende vocht zuigt de energie/ wamte uit de fles want verdampen kost energie.

havu

Zo oud als de weg naar Rome.
Wie kent nog de "Dry Sac" sherry uit de jaren 70. Jute/linnen of zo zak nat maken, om de fles sherry, in de wind zetten. Zak droog: sherry op temperatuur.
Werd gezamenlijk verkocht.

Zooms

Citaat van: sven op 25-08-2013  04:33 uWat je hier ziet is een NO-frost diepvries ....

Haha! :groots: :groots: Een diepvriezer die niet vriest dus, die is rijp voor de schroot! :huilen: :degroeten:

sven

Met NO-frost bedoelen ze dat er geen ijsaanslag in de vriezer is. Om de zoveel tijd worden de wanden een beetje opgewarmd en haalt de ventilator alle vochtige lucht weg uit de vrieskast. Sorry ik heb niet voor de term gekozen.

Blauwe Brouwer

Citaat van: EBC op 25-10-2012  12:41 uIk vraag me af waarom dit sneller zou werken...

In de zomer buiten werkt dit wel. De bedoeling is dan dat het water uit de natte lap verdampt en dat de warmte die daarvoor nodig is uit het bier wordt gehaald.

Ik twijfel aan de werkzaamheid van deze tip.
Is er verschil tussen een flesje met en zonder die natte lap?

Gaat zeker zo zijn: Door het koelelement van de koelkast zal de aanwezige waterdamp in de lucht condenseren op het koude oppervlak van de koeler. Hierdoor zal de vochtigheid in de lucht dalen. Om nu het evenwicht te herstellen zal het water van de vochtige doek/papier verdampen gaan. Dit ontrekt energie aan de fles waar het omheen gewikkeld is.

Verwacht echter geen bevroren flesje ;)


luftie

Nooit nodig gehad... zeker nu niet met 4 koelkasten.

sven

Beste Blauwe brouwer,
Laat het er een goed half uurtje instaan en je zal wel bevroren bier hebben, met of zonder het doekje, het gaat namelijk over een vrieskast, diepvries

luftie

Het stomste vind ik nog dat hij er maar 1 in zijn vriezer zet.
Of hij is alleen en heeft niemand om zijn uitvinding mee te delen... Of hij heeft over een goed half uurtje weer dat probleem. Ego, lonely of dom... ach...


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.