Vragen aan professionele brouwers

Gestart door Jacques, 08-01-2013 23:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: dennisbier op 24-04-2013  17:51 uWat waren dan de redenen dat ze dit niet deden?
Geen crisis?

Nieuwe inzichten volgens mij. Hier op het forum denken we ook wel eens anders over bepaalde zaken in de loop van de tijd. Niets mis mee.

MM


krek zat

Erg leuk gedaan. Er is veel werk in gestoken
Alleen staat op de site dat er 10 vragen geselecteerd zijn. Nu zie ik er 5 op Youtube staan en volgens de Brand website zijn alle vragen nu beantwoord.
Mis ik er nog ergens een paar of zijn er van de 10 geselecteerde vragen 5 'uitverkoren'?

fwouters

Het zijn vijf leuke filmpjes om te zien, en volgens mij niet alleen voor hobbybrouwers interessant. Ik kijk uit naar de volgende vijf!

Oscar


RobinB

Citaat van: Oscar op 06-05-2013  14:45 u

Hehehe!
Aromahop uit blik. :)
Wel constante kwaliteit waarschijnlijk, maar niet zo marketing-geniek... ;D

seed7

Citaat van: RobinB op 06-05-2013  19:14 u[...] maar niet zo marketing-geniek... ;D

Maar wel eerlijk.

Ingo

Hoppenbrouwers

Van vorig jaar hebben ze ook opnames gemaakt van de proefsessies. Zouden ze dat dit jaar ook weer doen?
De proefdagen zijn binnenkort alweer.

RobinB

Citaat van: seed7 op 06-05-2013  19:29 uMaar wel eerlijk.

In deze filmpjes (klein publiek) wel. Ook omdat ze wel weten dat wij weten dat ze geen bellen gebruiken.
In de TV-reclames echter... ;)

Jacques

Het zijn leuke filmpjes die ons een aardige blik in de brouwerij van Brand gunnen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 06-05-2013  22:11 uHet zijn leuke filmpjes die ons een aardige blik in de brouwerij van Brand gunnen.

Hoewel ze ons wel een klein beetje onderschatten. Uitleggen wat het verschil is tussen ondergist en bovengist  :P  En zeggen dat het thuisbrouwen van bier moeilijk is,.. :nut:  Dat verschil kennen de meeste hier wel (mag ik toch hopen) en dat brouwen thuis moeilijk is, is wel een beetje overdreven mijn inziens. Maar goed verder alle lof over de openheid van Brand, zouden meer brouwerijen een voorbeeld aan kunnen nemen. :)

Adrie

Citaat van: Oscar op 06-05-2013  22:34 u..., zouden meer brouwerijen een voorbeeld aan kunnen nemen. :)

Ik zou zeggen: ga je gang. Als een van de profs op dit forum kun je zelf ook het goede voorbeeld geven.

MM

Citaat van: Oscar op 06-05-2013  22:34 uDat verschil kennen de meeste hier wel (mag ik toch hopen) en dat brouwen thuis moeilijk is, is wel een beetje overdreven mijn inziens.

Volgens mij zegt hij dat het moeilijker is dan in de Brand brouwerij. Om dezelfde kwaliteit consistent te blijven halen, zal hij daar gelijk in hebben.

citrasimcoe

Waarom zouden ze voor de bitterhop wel pellets gebruiken en voor de aromahop hopextract? Ik bedoel: waarom dan niet alles uit blik?

Verder jammer genoeg wel veel vage informatie. Hoog EBU... hoe hoog dan? Meer hop... meer dan welk ander bier dan? Meerdere giften... bij welke tijden dan?
Nou ja, ze willen die info natuurlijk geheim houden voor de andere pilsbrouwers.

Oscar

Citaat van: Aart op 07-05-2013  13:30 uVerder jammer genoeg wel veel vage informatie. Hoog EBU... hoe hoog dan? Meer hop... meer dan welk ander bier dan? Meerdere giften... bij welke tijden dan?
Nou ja, ze willen die info natuurlijk geheim houden voor de andere pilsbrouwers.

En ze willen hun recepten natuurlijk niet prijs geven... ;)

citrasimcoe

Citaat van: Oscar op 07-05-2013  13:39 uen ze willen hun recepten natuurlijk niet prijs geven... ;)
Ja dat snap ik wel. Alhoewel je met alleen een recept nog niet een bier 100% kan nabrouwen. Je kan toch niet aan hun giststam komen, of speciaal voor hun gemaakte mout.

Veel leuker vind ik het om bijvoorbeeld de serie Brew Masters te kijken. Daar geven de heren van Dogfish Head een stuk meer info over hun recepten: stamwortgehalte, aantal IBU's, moutsamenstelling, speciale ingrediënten, gist/lager tijden, etc.
hier een linkje naar youtube

Adrie

Citaat van: Aart op 07-05-2013  13:48 uVeel leuker vind ik het om bijvoorbeeld de serie Brew Masters te kijken. Daar geven de heren van Dogfish Head een stuk meer info over hun recepten: stamwortgehalte, aantal IBU's, moutsamenstelling, speciale ingrediënten, gist/lager tijden, etc.
hier een linkje naar youtube

In de VS doen professionele brouwers helemaal niet moeilijk over het prijsgeven van hun recepten. Daar kunnen Nederlandse brouwers nog wat van leren.

Dekkert

Binnenkort zijn hier de andere 5 filmpjes met antwoorden op jullie vragen te zien!

Houd het Brand Youtube kanaal in de gaten:



Groet
Coen Dekker

Dekkert

Heren en dames hobbybrouwers,

de ander 5 filmpjes met vragen aan onze meesterbrouwers zijn nu ook geplaatst op ons Youtube Kanaal:
 


6 Brand Bierbrouwwedstrijd 2013 - Hobbybrouwer vraag 6
Brouwmeester Rob Habets stelt zich voor en geeft antwoord op de vraag hoe het vergistingsproces verloopt bij Brand bier

7 Brand Bierbrouwwedstrijd 2013 - Hobbybrouwer vraag 7
Hoe "manage" je gist, en wat voor soort metingen worden er door Brand bier gedaan tijdens het vergistingsproces?

8 Brand Bierbrouwwedstrijd 2013 - Hobbybrouwer vraag 8
Brouwmeester Rob Habets legt uit hoe Brand bier energie en water bespaart

9 Brand Bierbrouwwedstrijd 2013 - Hobbybrouwer vraag 9
Hoofdbrouwmeester Michel Bormans legt uit hoe Brand bier zijn bieren zo helder krijgt

10 Brand Bierbrouwwedstrijd 2013 - Hobbybrouwer vraag 10
Brouwmeester Rob Habets legt uit hoe lang bier wordt gelagerd en op welke manier dat gebeurt. 

Groet en tot 1 juni!

Coen Dekker

Oscar

Citaat van: Dekkert op 23-05-2013  15:16 u

Ai Brand, hier maken jullie in 1 filmpje al meteen 3 dikke fouten.

* De vraagsteller zegt dat zijn vergisting 3 tot 5 weken duurt, vervolgens herhaalt de brouwer van Brand dat een vergisting van 3-5 dagen wel erg lang is  :weetniet:
* Vervolgens zegt de brouwer dat Bovengistend bier langzamer vergist dan ondergistend bier, daarna spreekt ie zichzelf tegen door te zeggen dat een hogere temperatuur een snellere vergisting oplevert.. :nut:
* Vervolgens wordt gemeld dat een bovengistend bier 7-10 dagen vergist en ondergistend bier 11-14 dagen...terwijl hij 3-5 dagen wel heel erg lang vond  :weetniet:

Kom op Brand...dit kan echt niet !!!

Oscar



Dit roep ook vragen op mijn inziens....Eerst wordt er verteld dat er zo min mogelijk gemeten wordt en dat alles in 1 keer goed moet, als je moet bijsturen ben je al te laat. Echter wordt wel temperatuur en extract afname gemeten.. . dat dit gemeten wordt begrijp ik wel, maar juist bij deze parameters heeft bijsturen in jullie visie (Toch ?) geen zin... :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 23-05-2013  16:01 u

Eerst wordt er verteld dat er zo min mogelijk gemeten wordt en dat alles in 1 keer goed moet, als je moet bijsturen ben je al te laat. Echter wordt wel temperatuur en extract afname gemeten.. . dat dit gemeten wordt begrijp ik wel, maar juist bij deze parameters heeft bijsturen in jullie visie (Toch ?) geen zin... :weetniet:
Ik neem dan aan dat ze het meten om achteraf te kunnen gebruiken om eventuele analyses te maken?
Veel hobbybrouwers schrijven ook tijdens het brouwen van alles op, maar komen dan 3 weken later erachter dat ze nu net datgene vergeten waren te noteren wat van belang was om achteraf problemen te kunnen verklaren.
HansH

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 23-05-2013  16:18 uIk neem dan aan dat ze het meten om achteraf te kunnen gebruiken om eventuele analyses te maken?
Veel hobbybrouwers schrijven ook tijdens het brouwen van alles op, maar komen dan 3 weken later erachter dat ze nu net datgene vergeten waren te noteren wat van belang was om achteraf problemen te kunnen verklaren.

Tuurlijk dat begrijp ik wel, meten is altijd goed vind ik. Echter wordt er eerst gemeld dat ze zo min mogelijk meten omdat met bijsturen je altijd te laat bent. Dat spreekt een beetje tegen bij datgene wat ze doen mijn inziens... ;)

Hoppenbrouwers

Komt de ober van Hobbybrouwervraag 8 ook naar de tapcursus op de open dag? :P

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-05-2013  15:42 uAi Brand, hier maken jullie in 1 filmpje al meteen 3 dikke fouten.

* De vraagsteller zegt dat zijn vergisting 3 tot 5 weken duurt, vervolgens herhaalt de brouwer van brand dat een vergisting van 3-5 dagen wel erg lang is  :weetniet:
* Vervolgens zegt de brouwer dat Bovengistend bier langzamer vergist dan ondergistend bier, daarna spreekt ie zichzelf tegen door te zeggen dat een hogere temperatuur een snellere vergisting opleverd.. :nut:
* Vervolgens wordt gemeld dat een bovengistend bier 7-10 dagen vergist en ondergisten bier 11-14 dagen...terwijl hij 3-5 dagen wel heel erg lang vond  :weetniet:

Kom op Brand...dit kan echt niet !!!

Ai Oscar. Brand is natuurlijk steeds met een hoofdletter. En het woord opleverd bestaat niet. Oplevert wel.  :)

Maar... is jouw reactie een open sollicitatie naar een functie bij Brand?  :D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.