Vragen aan professionele brouwers

Gestart door Jacques, 08-01-2013 23:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MM

Leuk initiatief Jacques. Mij lijkt het volgende interessant om te weten: Bierbrouwen kost relatief veel water en energie. Wat doen jullie om water en energie te besparen? En hoe denk je dat dit te vertalen is naar een hobbybrouwerij?

William

Wat is jullie beste technologische innovatie van de afgelopen 10 jaar?
Wat is jullie beste commerciele innovatie van de afgelopen 10 jaar?

Oxhead

Is een eiwitrust met de huidige mout volgens u nodig of is dit traditie?
 >:D

Ronald_

Leuke vragen komen er al binnen! Jammer dat het er maar 10 worden uiteindelijk!

(Mocht het Brand zijn, dan is het eigenlijk vreemd dat het tot 10 vragen beperkt wordt.. op Social Media roepen ze vaak op om vragen voor hun brouwmeesters te bedenken.. Ook kan je ze direct stellen via http://twitter.com/michelbormans ;) )

Niels B.

Wat gebruiken commerciele brouwerijen om hun bier zo helder te krijgen. Is dit ook voor hobbybrouwers te gebruiken?

Oscar

Citaat van: Niels B. op 10-01-2013  09:22 uWat gebruiken commerciële brouwerijen om hun bier zo helder te krijgen. Is dit ook voor hobbybrouwers te gebruiken?

Mag ik hier op antwoorden ???  :)

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 10-01-2013  10:36 uMag ik hier op antwoorden ??? 

Wel eens van biersilica gehoord?

Hopbier

RobinB

Volgens mij zijn veel vragen al wel te beantwoorden, maar dat is dacht ik niet de bedoeling van dit draadje. ;)

Oscar

Citaat van: RobinB op 10-01-2013  12:09 uVolgens zijn veel vragen al wel te beantwoorden, maar dat is dacht ik niet de bedoeling van dit draadje. ;)

Dat klopt, maar vragen stellen waar de antwoorden hier al van bekend zijn is ook zonde...

tjleet

Citaat van: Oscar op 10-01-2013  12:22 uDat klopt, maar vragen stellen waar de antwoorden hier al van bekend zijn is ook zonde...
Die zullen vast niet bij de 10 meest gestelde vragen belanden...  ;)

Albertus

Ik zou wel willen weten of en hoe brouwers hun water (al of niet uit een bron) behandelen.
Omgekeerde osmose? Brouwzouten toevoegen? Aanzuren?

Bert

pincopallino

Citaat van: Albertus op 10-01-2013  15:49 uIk zou wel willen weten of en hoe brouwers hun water (al of niet uit een bron) behandelen.
Omgekeerde osmose? Brouwzouten toevoegen? Aanzuren?

Bert

Idem..

RobinB

Citaat van: Oscar op 10-01-2013  12:22 uDat klopt, maar vragen stellen waar de antwoorden hier al van bekend zijn is ook zonde...
Tja, 't is de opzet he? ;D

Erick

Dat mensen hier de antwoorden op vragen 'denken' te hebben wil nog niet zeggen dat die antwoorden overeenkomen met de antwoorden van de professionele brouwers...

RobinB

Ik weet zeker niet alle antwoorden, maar wel een paar... ;)
Beetje de literatuur volgen, heel veel opties zijn er niet.

Maar goed, is hier off-topic! Verder met vragen stellen! ;D

Jacques

Binnenkort worden de vragen verzameld. Dus als je toevallig nog een vraag hebt stel hem snel. Morgenavond wordt dit topic gesloten.

tjleet

Hoe moeilijk is het in de huidige economie om onderscheidend en winstgevend te zijn?

michielr

Citaat van: tjleet op 23-01-2013  08:43 uHoe moeilijk is het in de huidige economie om onderscheidend en winstgevend te zijn?

Om antwoorden in de vorm van "mwa, valt wel mee hoor" te voorkomen, misschien beter: Wat doen jullie om in de huidige economie onderscheidend en winstgevend te zijn?

Jacques

Een overzicht van de 10 geselecteerde vragen. Met dank aan Coen Dekkers voor het op een rijtje zetten van de vragen.

Het is jammer als jouw vraag er niet bij zit. De brouwers van Brand (ja, dat is de betreffende grote brouwerij) zullen proberen de vragen te beantwoorden. Met dank aan Coen Dekkers voor het op een rijtje zetten van de vragen.


-   Ik zou graag willen weten hoe het gistmanagement van de brouwerij is: wordt er met de overgebleven gist slurry gewerkt en hoe vaak wordt er hergebruikt.
-   Wordt er gistvoeding gebruikt? Welke?
-   Wanneer er 'nieuwe' gistcellen worden gekweekt, hoe gaat dat in zijn werk?
-    Als u als brouwmeester het allerbeste bier wilt brouwen, welke dingen zou u dan veranderen aan uw werkwijze. Hierbij wordt gedoeld op zaken die vanwege efficiëntie, schaalgrootte of besparing worden gedaan, maar de kwaliteit van het bier toch iets verminderen. Stel u in de schoenen van een hobbybrouwer die deze beperkingen niet heeft.
-   Een vraagje over de hopgiften of zij 1 hopgift doen of meerdere en het waarom wel/niet (heb van een semi professioneel Belgisch brouwer gehoord dat het allemaal niet klopt meerdere hopgiften en dat 1 genoeg is uitzonderlijk een 2de 5 min eind koken). Inderdaad, dat is wel belangrijk om te weten.  De kleine en middelkleine brouwerijen hebben toch een andere werkwijze, kleiner brouwvolume, minder budget voor geavanceerde apparatuur en vaak vrijwel dezelfde kennis (uitzonderingen daargelaten) als wij hier op het forum.
-   Ik zou graag willen weten wat de exacte tijden en temperaturen zijn van de vergisting voor een volmout pils. Hoe lang hebben ze die in de hoofd- en de navergisting en gebruiken bij die twee ook verschillende temperaturen of niet? (Kan me voorstellen dat een prof. brouwerij alles zo optimaal en efficiënt mogelijk doet)
En ook met welk apparatuur ze de vergisting meten.
-   Hoeveel verschillende giststammen gebruikt de brouwerij?
-   Ik zou graag willen weten wat de invloed van het onder druk vergisten/lageren is, de invloed van de hoogte van vergistingstanks en verticale temperatuur stabiliteit in zo'n grote jongen.
-   Wat voor metingen ze allemaal doen tijdens de vergisting/lagering.
-   Wat ze met hun proefbrouwsels doen en hoe vaak ze die maken.

Volgens mij staan er mooie vragen bij.

Het slotje gaat weer van dit topic af.

Hoppenbrouwers

Hey wat leuk, de mijne staat er ook bij.
Heb je een idee wanneer je een antwoord krijgt van de brouwers van Brand?

Erg leuk dat ze dit willen doen in ieder geval. :)

Jacques

Wanneer we precies de antwoorden krijgen weet ik niet. Ik vermoed op de Brand wedstrijd.

tjleet

Mag ik aannemen dat ze daarna ook hier worden gepubliceerd?

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 24-01-2013  07:37 uWanneer we precies de antwoorden krijgen weet ik niet. Ik vermoed op de Brand wedstrijd.
So hey, dat duurt nog ff. Hebben ze extra bedenktijd gevraagd voor de hoogstaande vragen?

Oscar

Citaat van: Hoppenbrouwers op 24-01-2013  07:47 uHebben ze extra bedenktijd gevraagd voor de hoogstaande vragen?

Zorgvuldige literatuurstudie.... ;D ;D ;D

Hoppenbrouwers

Citaat van: Oscar op 24-01-2013  08:32 uZorgvuldige literatuurstudie.... ;D ;D ;D
Lever jij naast je bieren ook wat filosofie boeken in dan?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.