Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vragen aan professionele brouwers  (gelezen 33244 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Vragen aan professionele brouwers
« Gepost op: 08-01-2013 23:09 u »
Heb je vragen die al altijd had willen stellen aan een brouwer van een grote professionele brouwerij?
Dit is je kans!

Hier op het forum helpen we elkaar om een zo goed mogelijk bier te brouwen. We weten dat bij ons bepaalde zaken anders werken dan in een grote professionele brouwerij. Vandaar dat we veel zaken anders aanpakken dan de professionele brouwers.
Toch kunnen we veel leren van professionele brouwers. Het zijn immers de experts bij uitstek. Ze zijn elke dag professioneel bezig met het brouwen van bier.

De mogelijkheid doet zich voor dat wij over een tijdje als hobbybrouwers een aantal vragen kunnen voorleggen aan deskundige professionele brouwers. Ik heb vandaag met een (nog) niet nader te noemen brouwerij daarover contact gehad.

De vraag is echter welke vragen zouden wij willen voorleggen? Hier in dit topic kun je jouw meest brandende vragen kwijt. De vragen zal ik over een aantal weken verzamelen en doorspelen.

Je zou bevestiging kunnen vragen van forumwijsheden, kunnen vragen of de kwaliteit van het bier belangrijker is dan de productiekosten of dat er tips gegeven kunnen worden voor een helderder bier zonder te filteren. Maar het kunnen natuurlijk ook heel andere vragen zijn die jullie eens aan een professional willen stellen. Dus stel je vraag in dit topic.

PS
We hoeven niet de antwoorden te bedenken. Dat laten we deze keer over aan de professionals. Laat je vooral inspireren door de vragen van een ander. De ene vraag kan de andere oproepen. Het beantwoorden van vragen doen we zoals altijd in andere topics.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: Vragen aan professionele brouwers
« Reactie #1 Gepost op: 08-01-2013 23:22 u »
Ben je ook hobbybrouwer?

s7.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 08-01-2013 23:31 u »
De mogelijkheid doet zich voor dat wij over een tijdje als hobbybrouwers een aantal vragen kunnen voorleggen aan deskundige professionele brouwers. Ik heb vandaag met een (nog) niet nader te noemen brouwerij daarover contact gehad.

Ik neem aan een van de grote (Pils) brouwerijen?  ;)

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #3 Gepost op: 08-01-2013 23:41 u »
Ik heb mij altijd afgevraagd of er gebruik gemaakt wordt van gistculture die in een continu kweeksysteem zitten, dus in een fermentor of iets soortgelijk. Dus een heel lang lopende gist starter waarvan regelmatig getapt wordt.

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #4 Gepost op: 09-01-2013 06:56 u »
Vragen die ik regelmatig tegen kom zijn:
* Moet de waterwaardes nu wel of niet gecorrigeerd worden, dus bij deze de vraag doen grote brouwerijen dit?
* Welk maischschema moeten we gebruiken, een 1staps, of een meerstapsschema. Hoe doen de grote brouwerijen dit.
* wel of niet door verwarmen naar 78  ºC en hoe warm is het spoelwater?

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #5 Gepost op: 09-01-2013 07:33 u »
Hier in dit topic kun je jouw meest brandende vragen kwijt.

;)?

Dan nu vragen die in mij op komen:

Welk commercieel bier dat niet van eigen brouwerij komt, had u graag gebrouwen/ koopt u regelmatig?
Welke onderdelen of apparatuur in  jullie brouwerij zou u graag snel vervangen zien?
Hoeveel temperatuurverschil is er tussen het midden en de buitenwand van eengrote CCT?
Hoeveel invloed heeft u op een bestaand recept kunnen uitoefenen?
Hoe vaak ontwikkelen jullie nieuwe recepten en wie zijn daar bij betrokken?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 09-01-2013 07:35 u »
Ik neem aan een van de grote (Pils) brouwerijen?  ;)

De grote brouwerijen in Nederland brouwen heel veel pils maar ook bovengistende bieren.

Om welke brouwerij het precies gaat laat ik nu in het midden. Dat is voor onze vragen niet zo belangrijk.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 09-01-2013 07:48 u »
Om welke brouwerij het precies gaat laat ik nu in het midden. Dat is voor onze vragen niet zo belangrijk.
Het is inderdaad niet zo belangrijk welke brouwerij het precies is, maar wel of het de categorie Heineken / Bavaria / Grolsch of De Molen /'t IJ / Klein Duimpje is.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #8 Gepost op: 09-01-2013 08:09 u »
Leuk inintiatief! Ik zou graag willen weten hoe het gistmanagement van de brouwerij is.

Wordt er met de overgebleven gist slurry gewerkt en hoe vaak wordt er hergebruikt.
Wordt er gistvoeding gebruikt? Welke?
Wanneer er 'nieuwe' gistcellen worden gekweekt, hoe gaat dat in zijn werk?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #9 Gepost op: 09-01-2013 08:32 u »
Sluit me graag aan bij Gerb. Mijn vraag was vrij specifiek maar uiteindelijk is voor de hobbybrouwer de vragen over gist van Gerb toch relevanter.

Offline kleine Minstreel

• Super lid
  • Gedenk gisteren, droom van morgen en leef vandaag
« Reactie #10 Gepost op: 09-01-2013 09:25 u »
Ook mijn vraag zou gaan over gistmanagement en dan met name de temperatuur gevoeligheid van de vergisting.

Online EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #11 Gepost op: 09-01-2013 09:28 u »
Vraag:
Als u als brouwmeester het allerbeste bier wilt brouwen, welke dingen zou u dan veranderen aan uw werkwijze. Hierbij wordt gedoeld op zaken die vanwege efficientie, schaalgrootte of besparing worden gedaan, maar de kwaliteit van het bier toch iets verminderen. Stel u in de schoenen van een hobbybrouwer die deze beperkingen niet heeft.

Offline segtom

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 09-01-2013 09:30 u »
Een vraagje over de hopgiften  of zij 1 hopgift doen of meerdere en het waarom wel/niet (heb van een semi professioneel Belgisch brouwer gehoord dat het allemaal niet klopt meerdere hopgiften en dat 1 genoeg is uitzonderlijk een 2de 5 min eind koken).

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 09-01-2013 09:48 u »
Het is inderdaad niet zo belangrijk welke brouwerij het precies is, maar wel of het de categorie Heineken / Bavaria / Grolsch of De Molen /'t IJ / Klein Duimpje is.

Inderdaad, dat is wel belangrijk om te weten.  De kleine en middelkleine brouwerijen hebben toch een andere werkwijze, kleiner brouwvolume, minder budget voor geavanceerde apparatuur en vaak vrijwel dezelfde kennis (uitzonderingen daargelaten) als wij hier op het forum.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 09-01-2013 17:05 u »
Inderdaad, dat is wel belangrijk om te weten.  De kleine en middelkleine brouwerijen hebben toch een andere werkwijze, kleiner brouwvolume, minder budget voor geavanceerde apparatuur en vaak vrijwel dezelfde kennis (uitzonderingen daargelaten) als wij hier op het forum.

Het gaat niet om een kleine of middelgrote brouwerij.

Voor onze vragen maakt het feit dat het gaat om een grote brouwerij alleen maar interessanter. Ook grote brouwerijen hebben ervaringen met kleine brouwsels. De meesten hebben proefbrouwerijen waar op kleine schaal gebrouwen wordt. We kunnen dus vragen stellen over het brouwen in het groot maar ook over het brouwen op een kleinere schaal.

Dus kom maar op met jullie vragen. Afgesproken is dat de 10 meest gestelde vragen beantwoord worden.

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #15 Gepost op: 09-01-2013 17:13 u »
Oke, klinkt als erg interessant.
Dan zal ik maar wat goede vragen gaan bedenken. Of aanhaken op door andere bedachte goede vragen.

Hoe bepaal je de 10 meest gestelde vragen Jacques?

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • Übung macht den Meister
« Reactie #16 Gepost op: 09-01-2013 17:29 u »
Ik zou graag willen weten wat de exacte tijden en temperaturen zijn van de vergisting voor een volmout pils. Hoe lang hebben ze die in de hoofd en de navergisting en gebruiken bij die twee ook verschillende temperaturen of niet? (kan me voorstellen dat een prof. brouwerij alles zo optimaal en efficient mogelijk doet)
En ook met welk apparatuur ze de vergisting meten.

Offline Wybe

• Vol lid
  • 't Zal mij wort wezen.
« Reactie #17 Gepost op: 09-01-2013 17:47 u »
Gist en vergisting. Dat is zo'n beetje het belangrijkste wat ons bezighoud.
Wij zitten gemiddeld 3 a 5 weken te vergisten. Hoe doen ze dit bij de grote jongens. Hoe kunnen zij hun bier binnen  (welke) korte tijd vergisten?
Tweede vraag: hoe zit dat met helder filteren/bottelen zonder gistresidu op de bodem van de fles?

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 09-01-2013 18:00 u »
Leuk inintiatief! Ik zou graag willen weten hoe het gistmanagement van de brouwerij is.

Wordt er met de overgebleven gist slurry gewerkt en hoe vaak wordt er hergebruikt.
Dit lijkt mij ook een interessante vraag.

En: hoeveel verschillende giststammen gebruikt de brouwerij?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 09-01-2013 19:51 u »
Hoe bepaal je de 10 meest gestelde vragen Jacques?

Door een overzicht te maken van alle vragen en vragen te clusteren. Zo heb ik dat ook gedaan bij het opstellen van de pagina veel gestelde vragen voor de wiki.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #20 Gepost op: 09-01-2013 19:54 u »
Wij zitten gemiddeld 3 a 5 weken te vergisten.

Dat gaat bij mij toch eerder richting dagen dan weken.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #21 Gepost op: 09-01-2013 20:03 u »
Ik heb ook een vraag, maar die is helemaal niet technisch van aard :o ...

Zie je heil in meer "afwijkende" / experimentele bieren, is daar plaats voor op de Nederlandse markt (dus geen Dubbel, Tripel, Pils en Witbier)?
Zo ja, hoe zouden jullie een dergelijk biertype op de markt zetten?

Offline ypenga

• De Koperen Tsjettel
  • Vol lid
  • On my way
« Reactie #22 Gepost op: 09-01-2013 20:15 u »
Ik zou graag willen weten wat de invloed van het onder druk vergisten/lageren is, de invloed van de hoogte van vergistingstanks en verticale temperatuur stabiliteit in zo'n grote jongen.
Wat voor metingen ze allemaal doen tijdens de vergisting/lagering.
Wat ze met hun proefbrouwsels doen en hoe vaak ze die maken.

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #23 Gepost op: 09-01-2013 20:18 u »
Lageren: hoe lang doen jullie dat? En hoe, is het batch geweis, tank geweis, of een doorlopend gebeuren waar bij de gemiddelde verblijftijd x dagen/weken is.

s7.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 09-01-2013 20:24 u »
Heb je vragen die al altijd had willen stellen aan een brouwer van een grote professionele brouwerij?

Inhakend op de vraag van Caspar: Bent u (is uw brouwerij) benaderd door iemand van de Campagne Nederlandse Bierstijlen of PINT om een Kuitbier te brouwen? Zo ja, gaat u dit doen. Zo niet, zou u dit willen proberen?
En als zo'n bier geprobeerd wordt op wat voor schaalgrootte gebeurt dit dan? En wat zijn de opschalingseffecten waar rekening mee gehouden moet worden (bijv. van 35 naar 35000 liter)?

Hopbier

Tags: