Discussies tbv Wiki-Hobbybrouwen.nl > Discussies tbv Wiki-Hobbybrouwen.nl

Schuimhoudbaarheid

(1/4) > >>

Jacques:
Een nieuwe wiki-pagina. Deze keer over schuimhoudbaarheid. De basis van de pagina is een bericht van William. Dit bericht is door mij verder aangevuld.
Veel van de info van William staat ook in het boek Beer, A Quality Perspective, 2009, Elsevier Ltd.,Charles W. Bamforth, Inge Russell en Graham Stewart, ISBN: 978-0-12-669201-3. Dat boek heb ik toevallig. Naar aanleiding van het maken van deze pagina kwam ik er achter dat het toch wel een zeer interessant boek is. Mag ook wel want het boek is niet goedkoop...

Iedereen die schrijfrechten heeft op de wiki-site kan de pagina weer verbeteren of verder aanvullen.

De-Geert:

--- Citaat ---Meer koolzuur leidt tot een lagere pH maar door de hogere overzadiging ook meer schuimvorming.
--- Einde van citaat ---
Is dat wel zo? Bij mijn weten heeft CO2 een pKa van 6.3 en is dus bij pH 4.3 of lager <1% van de CO2 gedissocieerd.

Zou ook gek zijn als de hoeveelheid bottelsuiker bepaalt wat de pH van je bier is. Wat zegt Bamforth daar over?

Jacques:

--- Citaat van: De-Geert op 07-01-2013  07:40 u ---Is dat wel zo? Bij mijn weten heeft CO2 een pKa van 6.3 en is dus bij pH 4.3 of lager <1% van de CO2 gedissocieerd.

Zou ook gek zijn als de hoeveelheid bottelsuiker bepaalt wat de pH van je bier is. Wat zegt Bamforth daar over?

--- Einde van citaat ---

Dat citaat kom uit het blad Cerevisia (het blad van de Belgische brouwwetenschappers). Wat Bamfortth zegt moet opgezocht worden. Daar gaat iets meer tijd overeen.

RobinB:
Heb je dan misschien ook wat meer context?
Het artikel bijvoorbeeld? :)

Jacques:

--- Citaat van: RobinB op 07-01-2013  20:59 u ---Heb je dan misschien ook wat meer context?
Het artikel bijvoorbeeld? :)

--- Einde van citaat ---

Staat op de wiki-pagina bij bronnen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie