Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: UV Huishoudsterilisator  (gelezen 6381 keer)

Offline cybergen007

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
UV Huishoudsterilisator
« Gepost op: 03-01-2013 13:28 u »
Wie kent dit apparaat en wie heeft er ervaring mee? Beweert alle bacteriŽn te doden in 20 seconden op heel veel oppervlakten.

UV Huishoudsterilisator - http://www.cleanengreen.eu/services-view/staaf-uv-sterilisator-voor-huishoudelijk-gebruik/

Korte stukje van de website overgenomen.
De Clean & Green UV huishoudsterilisator gebruikt u voor het steriliseren van speelgoed, matrassen, toetsenborden, telefoons, de mand van uw huisdier, sierkussens , vloerkleden, keukenplanken, headsets etc.
Door de UV huishoudsterilisator boven het te reinigen oppervlak gedurende 20 seconden heen en weer te bewegen, worden de bacteriŽn gedood zodat ze zich niet meer kunnen voortplanten. Daarna neemt u het gereinigde oppervlak met een vochtige doek af of zuigt u de dode bacteriŽn met de stofzuiger op.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Erick

• Gast
Re: UV Huishoudsterilisator
« Reactie #1 Gepost op: 03-01-2013 13:37 u »
20 seconden heen & weer bewegen  :nut:   ;D

Daarna nog 3x om je middel draaien, bukken en heel hard tegen het te reinigen oppervlak schreeuwen:
'scheer u weg bacteriŽn HOKUS-POKUS-PILATUS-PAS'

Ik werk op een sterilisatieafdeling binnen een ziekenhuis en zou willen dat het zo makkelijk ging.
Nee dus.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #2 Gepost op: 03-01-2013 16:54 u »
UV licht steriliseert maar je moet het langer doen dan voor geschreven. Nadeel van UV licht is schaduw plekken. Simpel gezegd waar geen licht komt geen sterilisatie. Alleen handig voor kleine gladde oppervlakken.
Zoals Erick terecht meldt niet doen.

Ik werk op een sterilisatieafdeling binnen een ziekenhuis en zou willen dat het zo makkelijk ging.
Gebruiken jullie geen UV op de sterilisatie afdeling?

Erick

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 03-01-2013 17:17 u »
Nee.
Stoom of waterstofperoxideplasma.

Volgens mij kan je alleen maar lucht of zo steriliseren met UV licht.
(niets zinnigs voor hier in ieder geval.)

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #4 Gepost op: 03-01-2013 17:32 u »
Volgens mij kan je alleen maar lucht of zo steriliseren met UV licht.
(niets zinnigs voor hier in ieder geval.)
Niet alleen lucht ook kleine gladde oppervlakken (daar gebruiken wij het voor) maar ik sluit me aan bij je voor bierbrouwen zou ik zo snel ook geen zinvolle toepassing weten.

Offline rringenoldus

• Junior lid
  • **
  • Ronald
« Reactie #5 Gepost op: 03-01-2013 18:12 u »
UV wordt gebruikt om bacteriŽn etc te doden.
Onder andere voor aquaria en vijvers..., dit is in het pompcircuit in te bouwen

In afrika gebruikt men Uv-licht van de zon om drinkwater te steriliseren (kost een dag)

Het kan dus wel  :proost:

Offline Brouwerstraat

• Junior lid
  • **
  • Tripel
« Reactie #6 Gepost op: 03-01-2013 19:21 u »
Voor kraantjes enz van mijn vergistingsvat gebruik ik een plastic sterilisator van de HEMA. Bij de babyspullen altijd handig!

500 Watt 5 min met wat water in de magnetron en steriel is de handel.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #7 Gepost op: 03-01-2013 22:34 u »
In het lab worden UV-lampen gebruikt om DNA te denatureren in bijvoorbeeld LAF-kasten. Hiermee voorkom je PCR-contaminaties. BacteriŽn en virussen maak je er ook wel onschadelijk mee, mits de laag niet te dik is ivm de penetratiediepte. DŠt UV is echter van het soort waar je niet in mag "zonnebaden" ivm de kankerverwekkende eigenschappen (DNA schade). Ook staat die lamp een half uur continue aan.

Dit dingetje ziet er fool-proof uit en zal waarschijnlijk weinig schade berokkenen. Daarmee zal ook de werking nihil zijn, zťker met de aangegeven werkwijze.

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #8 Gepost op: 04-01-2013 11:13 u »
Haha, wat een fop-ding. Ik denk dat je bacteriŽn er weinig van onder de indruk zullen gaan zijn.

Je hebt nogal wat power nodig om die organismen te doden, en dat lukt je niet met zo'n leeslampje.

Vijverinstallaties en zwembaden hebben inderdaad UV sterilisators in de leiding zitten, die een groot deel van de bacteriŽn afmaken maar die lampen hebben wel iets meer power en je kunt er niet zomaar in kijken. Om diezelfde reden gaan namelijk bacteriŽn dood.

Zo'n magnetron-sterilisator is inderdaad ideaal. Met stoom en enige druk wordt zo je materiaal ontsmet. Alleen passen er natuurlijk geen grote stukken in.

Maar ik overweeg wel zo'n stoomreiniger te kopen. Zou ik daarmee mijn keteltje en andere spullen kunnen ontsmetten?

Erick

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 04-01-2013 12:25 u »
Mits je vooraf goed reinigt kan je daarmee desinfecteren.
Maar dat kan ook met een beetje ethanol 70% bijv. je hebt er geen liters voor nodig.

Afijn, reiniging & desinfectie is op dit forum redelijk tot in den treuren behandeld dunkt me.
Gebruik de zoekfunctie of de 'Tags' maar eens  :D
 :degroeten: