Speculator

Gestart door RobinB, 02-01-2013 17:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Niet een kloon van het SNAB bier, maar wel een poging tot een speculaasbier.
Beetje laat in het jaar, maar moet kunnen.

Het is ook mijn eerste brouwsel in de Speidel, dat is de reden van de moutextract...

Hier het recept:
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptSpeculator
KenmerkR058
Brouwdatum2-1-2013
BiertypeBlond(e)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1057 (6,2 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater22,9 liter
Maischdikte6,3 l/kg
Maischwater20,0 liter
Spoelwater-0,0 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur23 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid22 EBU (Mark Garetz)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC72,7 %2850 gr3 EBC
Crystal8,2 %320 gr150 EBC
Moutextract licht19,1 %750 gr8 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Magnum (D)10,0 %15 gr75 minuten25 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koekkruiden8 gr0 Min.

Opmerkingenspeculaaskruiden toe te voegen bij hevelen

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew S-33
Gist toegevoegd als

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
155°C1 minuten4,7 l/kg
268°C60 minuten4,7 l/kg
378°C5 minuten4,7 l/kg

Bij het hevelen voeg ik de speculaaskruiden toe, ik kijk nog ff naar de hoeveelheid. Ik dacht aan 5 g/10L? :)

[edit] subtiele correctie hoeveelheid kruiden... ;)

Anton

Robin ik weet niet of je de zelfde speculaaskruiden gebruikt als ik deed. Ik brouwde 10 liter bier met 10 gram kruiden.
Dit was te veel!  :'(

RobinB

Oke, maar mijn voorgestelde 5 g/10L, denk je dat dat wel goed komt? Het is speculaaskruiden van Verstegen. :)


[edit]
subtiele correctie hoeveelheid kruiden... ;)

Niels B.

Wij hebben voor sinterklaas dit bier gebrouwen
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2696.msg27331.html#msg27331

De hoeveelheid kruiden was perfect! Niet overheersend, maar zeer zeker te herkennen in de nasmaak.
Dit is wel een groot verschil met jouw voorgestelde 5 g/L, ik denk dat je minder kruiden toe moet voegen dan dat.

RobinB

Relatief wel, maar absoluut slechts 1,5 g. ;)
Misschien dan maar 5 g in totaal... ;)

heijligers

Citaat van: RobinB op 02-01-2013  17:04 uBeetje laat in het jaar, maar moet kunnen.
Als je dit al te laat vindt, dan had je het gisteren moeten brouwen  ???

Lijkt me een leuk recept om ook eens te maken, maar niet teveel liters...

RobinB

Haha, ik bedoelde gezien de tijd van het jaar... ;)
Was natuurlijk leuk om deze rond Sinterklaas gehad te hebben.

Anton

Citaat van: RobinB op 02-01-2013  18:11 uOke, maar mijn voorgestelde 5 g/L, denk je dat dat wel goed komt? Het is speculaaskruiden van Verstegen. :)

Ik bedoelde 10 gram per 10 liter.
Speculaaskruiden waren dacht ik van Verstege.
Wel zijn die 90 minuten meegekoot.

Addopaddo

Robin,

Ik begrijp niet helemaal wanneer je de kruiden toevoegt. Bij het hevelen zeg je. Vanuit je kookpan in het gistvat? Waarom kook je het niet heel kort mee of meteen op het einde van het koken voor het koelen? Dus bij 'vlam uit'?

Ik hou wel van toevoegingen in bier, dus ben wel benieuwd naar je resultaat. En het is nooit te laat om te brouwen.  ;)

Groetjes,
Addo

RobinB

Hahaha!!
Ik zie nu mijn typfout!

Ik bedoelde natuurlijk ook 5 g / 10l ipv 5g/l! ;D ;D ;D

Citaat van: Addopaddo op 02-01-2013  21:14 uIk begrijp niet helemaal wanneer je de kruiden toevoegt. Bij het hevelen zeg je. Vanuit je kookpan in het gistvat? Waarom kook je het niet heel kort mee of meteen op het einde van het koken voor het koelen? Dus bij 'vlam uit'?

Ik doe normaliter ook de kruiden bij vlam-uit erbij, maar mijn ervaring is dat de kruidensmaak verandert tijdens de vergisting. Door het toe te voegen bij het hevelen, hoop ik dat te minimaliseren.
Ik weet niet of het gaat werken natuurlijk... ;)

Gerb

Hoe lang duurt het opwarmen van 55 naar 68 graden? Je krijgt wel een zoet/vol bier met de moutextract, S-33 en maischen op 68 graden. Of is dat ook de bedoeling?

RobinB

Vloeibaar speculaas is de bedoeling, dus ja het mag wel een beetje zoet zijn. :)
Het opwarmen gaat best snel, ca 1,3 grc /min

Gerb

OK, de combinatie speculaaskruiden en een droog bier lijken me ook geen goede combinatie inderdaad.

Homme

In je recept staat "koekkruiden" ipv speculaaskruiden.
Ik hoop dat je wel speculaaskruiden hebt gebruikt aangezien dit wel vaker verward wordt.

Speculaaskruiden zijn koekkruiden met extra (kruidnagel en) peper en smaakt dus beduidend pittiger dan koekkruiden.

Ik vond overigens dat de Snab speculator wel wat meer kruiden had mogen hebben, naar mijn smaak uiteraard.

Ronnie

Mooie naam voor je bier Robin!

Bij ons is er een hobbybrouwer die ook een speculaasbier gebrouwen heeft.
De naam van z'n bier was "Specula"  :lol:

link: Specula

RobinB

Ja, bij de gynaecologie tracteert men doorgaans ook op speculaas... ;)

RobinB

Citaat van: Homme op 21-01-2013  18:06 uIn je recept staat "koekkruiden" ipv speculaaskruiden.
Ik hoop dat je wel speculaaskruiden hebt gebruikt aangezien dit wel vaker verward wordt.

Het zijn inderdaad speculaaskruiden zoals vermeld in de opmerkingen van het recept.
Speculaaskruiden waren nog niet aanwezig in de BrouwVisie database, vandaar de koekkruiden. :)

NewLine

Citaat van: RobinB op 02-01-2013  17:04 uHet is ook mijn eerste brouwsel in de Speidel, dat is de reden van de moutextract...

Waarom? 1057 moet toch makkelijk kunnen gewoon met mout?

RobinB

Ik zie dat ik dat hier niet vermeld heb, was wel in het "wie is er aan het brouwen" topic langs gekomen:
Ik heb meer water dan verwacht moeten toevoegen ivm de recirculatie. Toen had ik al gestort, dus het extra water opgevangen met een dosis moutextractpoeder. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 21-01-2013  19:35 uSpeculaaskruiden waren nog niet aanwezig in de BrouwVisie database, vandaar de koekkruiden. :)

Daar kun je natuurlijk zelf wel iets aan doen...

RobinB

Klopt maar had ik ten tijde van het maken en plaatsen (nog) geen zin in. :)

RobinB

Hij is gebotteld/fusteld!
Had wel eerder gekund, maar geen tijd gehad/gemaakt. :)

Uiteindelijk is ie op 1022 gekomen, S33 heeft het (zoals bekend) moeilijk met de  moutextract-caramout-combi gehad. 65% schijnbaar vergistingsgraad is zelfs voor de S33 karig te noemen.
Maar het heeft wel geresulteerd in een mooi vol bier, nu al duidelijk speculaaskruidig. Vloeibaar speculaas was ook de bedoeling.

Ben benieuwd hoe deze zich ontwikkeld!

René K

Hey Robin,

Kun je al wat zeggen over dit bier? Ik ben wel erg nieuwsgierig aangezien ik nu dagelijks werk met kruiden en specerijen en voornamelijk speculaaskruiden.

Hoppenbrouwers

Ik ben ook wel benieuwd naar dit bier. :)
Zou het graag zelf nog eens gaan proberen in een donker bier. Iets van een dubbel. Wat was de overweging om het met een blonde te doen?

RobinB

Uiteindelijk bevalt het me toch niet zo goed.
Toen het nog wat jonger was, was het nog wat zoeter wat beter paste.

De kruidigheid verandert onder invloed van de vergisting en er blijft vooral een wat vreemde kruidnagel van over? Vooral dat laatste bevalt me niet zo.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.