Ik stel mij voor... Jan

Gestart door JanSt, 02-01-2013 08:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

broeder

Citaat van: JanSt op 07-01-2013  14:39 uIk ga vanavond voor het eerst bottelen.

Succes en...
heel veel geduld toegewenst.
dat ie mag smaken :proost: (over een paar "lange" weekjes) :elifant:
Groet,
broeder Willem

Sjaak_Deventer

Citaat van: RobinB op 07-01-2013  14:31 uRaw materials = grondstoffen. :)

Nederlands is nooit mijn sterkste vak op school geweest!  :-[

RobinB

Tja, als studeren bij nou ook benaderen was... ;)

Jacques

Citaat van: JanSt op 07-01-2013  14:39 uIk ga vanavond voor het eerst bottelen. Mijn SG is ongeveer op 1010 en hij plopt niet meer. Al een dag...
jhee vind het wel spannend.

Bottelen na 6 dagen is wel super snel! Ik hoop dat je geen bierbommetjes gebotteld hebt. Beter is het om het bier na de hoofdgisting een week te laten staan om zeker te zijn dat het bier helemaal uitgegist is. Het SG zegt namelijk niet alles. Het eind SG kan hoger maar ook lager uitvallen dan 1010 zoals in de handleiding staat die bij die blikken zit.

JanSt

Toch weer dat geduld he..
Mmm soms toch lastig. De volgende laat ik echt wat langer staan...

Pizzabakker

Als je eenmaal wat bier op voorraad hebt wordt het geduld makkelijker.

Sjaak_Deventer

Citaat van: RobinB op 07-01-2013  21:45 uTja, als studeren bij nou ook benaderen was... ;)

Ach. Daar kwam ik ook een heel eind mee... Balkenende zou geen fan van mij geweest zijn met de zesjescultuur ;)

JanSt

Zo nog geen ontploffingen gehad.. :)
Klopt het dat het bier wat toebel is?
Wordt dat op een later moment weer helderder?


Jacques

Citaat van: JanSt op 09-01-2013  06:54 uKlopt het dat het bier wat toebel is?
Wordt dat op een later moment weer helderder?

Ja en ja. Ik moet als antwoord op je laatste vraag eigenlijk schrijven: Meestal wordt het bier binnen een paar weken helder, een enkele keer is dat niet het geval.

RobinB

En (op kamertemperatuur) helder bier kan weer troebel worden door koude waas bij koeling.  :)

laurensk

Citaat van: heijligers op 05-01-2013  18:40 uOp de momenten dat het er echt toe doet, ben je meer aan het koelen dan aan het verwarmen. Ik betwijfel het nut van zo'n verwarmingsriem.

In deze tijd van het jaar is het mengsel warm genoeg houden best een uitdaging. Ik ben erg blij met de uitkomst van mijn weekje verwarmingsriem! Kan het iedereen aanraden die meer warmte nodig heeft. Stekker er in en je hebt er een paar graden bij.

JanSt

Het is geweldig ik heb gisteren een test biertje gedronken.
En het smaakt al goed... :)

Deze week ga ik met moutextract mijn eerste bier maken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.