Ik stel mij voor... Jan

Gestart door JanSt, 02-01-2013 08:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanSt

Beste heren,

Ik heb besloten om bier te gaan brouwen. Ik lust graag een lekker biertje en ben van plan om mijn liefde voor bier om te zetten in een lekker eigen biertje.

Ik ga beginnen met blik bier, startersset, kijken of ik het leuk vind. Ik ben al een tijdje dit forum aan het lezen om kennis op te doen.

In het dagelijks leven werkt ik in de IT als linux engineer.
Ik heb een vrouw en 1 (de 2de is op komst) kind(eren).

groet Jan

Herman

Welkom en veel plezier in de hobby.

seed7

Citaat van: JanSt op 02-01-2013  08:29 uIk heb besloten om bier te gaan brouwen.

Dat is een goed besluit Jan, welkom.

s7.

Jacques

Welkom Jan op dit forum.

Citaat van: JanSt op 02-01-2013  08:29 uBeste heren,

Euhmm, er zijn wel degelijk ook vrouwen actief op dit forum. Bier is niet exclusief het domein van mannen.

heijligers

Welkom Jan,

Zelf bier brouwen is een mooi goed voornemen voor 2013  :brouwen:

Veel succes  :degroeten:

JanSt

Sorry medebierbouwers...  :)
Ik ben gisteren aan mijn eerste brouwsel begonnen. Een tripel en deze staat nu lekker te pruttelen.
Er is een goede schuimlaag op het brouwsel.
Ik vind het nog wel lastig om een goede plek te vinden welke constant van temperatuur is.
Aangezien ik  nog geen gist kast heb..

Wat zou de beste volgende stap zijn. Eerst een gistkast op de juiste temperatuur of iets anders...

heijligers

Zo te lezen ben je nog aan het blikbrouwen.
Dan zou ik eerst de overstap maken naar moutbrouwen en dan aan de gistkast gaan. Als je ergens je vat op een graad of 16 kunt wegzetten, dan wort het wel wat met een bovengist.

Adbrouwt

Citaat van: JanSt op 03-01-2013  13:10 uIk vind het nog wel lastig om een goede plek te vinden welke constant van temperatuur is.
Aangezien ik  nog geen gist kast heb...
Bak water met een aquariumverwarming misschien heb je die?
zie ook
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14593.msg197680.html#msg197680

broeder

Hoi Jan,

Welkom bij het brouwersgenootschap.
Je hebt een goede keus gemaakt door voor het brouwen te kiezen,
op deze site kan je van alles over deze hobby vinden.
Ook de brouwcursus is een mooie handreiking.

Succes,
broeder Willem

Jacques

Citaat van: JanSt op 03-01-2013  13:10 uWat zou de beste volgende stap zijn. Eerst een gistkast op de juiste temperatuur of iets anders...

Een gistkast is een hele mooie investering. Ook als je brouwt met blikken zorgt dit voor een grote kwaliteitsverbetering.
Een tweedehandse koelkast met een STC-1000 kosten tussen de € 100 en € 200. Voor dat geld kun je niet beginnen met moutbrouwen.

JanSt

Ik vind het nog allemaal wel spannend... het bier plopt nu al minder... ik had verwacht dat het "ploppen" nog wel even zou doorgaan.
want gister was hij flink aan het ploppen door het waterslot.

Ik had al begrepen dat ik geduld moest hebben... dat zal ik ook maar doen dan.

laurensk

Welkom Jan!
Zelf ben ik ook pas sinds kort begonnen en zat ik met dezelfde vragen. Temperatuur vind ik ook nog lastig. Op dit moment heb ik een brouwsel klaar staan wat ik met een verwarmingsriem op temperatuur ga proberen te houden, klinkt makkelijker dan al overstappen naar een koelkast! Ik hou je op de hoogte van mijn ervaringen ermee.

heijligers

Citaat van: laurensk op 05-01-2013  18:03 uOp dit moment heb ik een brouwsel klaar staan wat ik met een verwarmingsriem op temperatuur ga proberen te houden, klinkt makkelijker dan al overstappen naar een koelkast!
Op de momenten dat het er echt toe doet, ben je meer aan het koelen dan aan het verwarmen. Ik betwijfel het nut van zo'n verwarmingsriem.

JanSt

Ik zit toch te denken aan een tafelkoelkast met een stc-1000 met een soort van gloeilamp...
Maar ik moet nog even mijn vrouw ompraten... die vind het allemaal nog veel zooi... (spullen)

Voor stap 2 ben ik nog op zoek naar een
pastamaker, om om te bouwen naar schrootmachine.
Een pan van meer dan 20 liter
Een hevelfilter ( ga ik ook zelf maken)
en een wort koeler. (Ik zit nog te denken of ik een dompelkoeler ga maken.. )

Voor die tijd heb ik nog 2 blikken bier waar mee ik kan experimenteren.

Ik vind het leuk, er is veel om over na te denken.

RobinB

Deze molen werkt ook goed, waarschijnlijk beter dan een pastamolen en is niet duur (€ 57 incl verzenden):


Hier wat schrootresultaten:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21092.msg318905.html#msg318905

JanSt

Bedankt ik zal er eens naar kijken..

hobbybob

Het belangrijkste voor een goed/beste resultaat is een gecontroleerde vergistingstemperatuur.
Als beginnend brouwer (met starterskit) zou dat mijn eerste investering zijn (ook met "blikken" merk je resultaat).

30cl

Bielmeier heeft wel meer bruikbaar spul. Hun elektrische inmaakketels met 1800 Watt zijn goedkoper dan die bij Brouwmarkt. Ok, het is wel 200 Watt minder. Maar ook rond de 40 euro minder.

RobinB

Ze hebben een heel brouw-assortiment. Zitten best mooie spullen bij!

George81

Welkom Jan,

Blikbrouwen is een prima start!
Daar ben ik ook mee begonnen.

Jacques

Citaat van: George81 op 06-01-2013  23:53 uBlikbrouwen is een prima start!

Maar het is niet noodzakelijk om daarmee te beginnen. Je kunt ook meteen met mout starten. Dat heb ik gedaan.  :)

Sjaak_Deventer

Citaat van: Jacques op 07-01-2013  07:34 uMaar het is niet noodzakelijk om daarmee te beginnen. Je kunt ook meteen met mout starten. Dat heb ik gedaan.  :)

Me too...Maar het is wat lastiger. Zoveel stappen om in één keer te leren. Maar het eerste biertje is bij mij ook goed gegaan. Wel een veel te hoog SG, waardoor het veel zwaarder was. En daarnaast is het leuk om met 'rauwe' (raw) materialen te werken. In mijn keuken komen geen pakjes aan te pas...

RobinB

Citaat van: Sjaak_Deventer op 07-01-2013  10:12 u'rauwe' (raw) materialen
Raw materials = grondstoffen. :)

JanSt

Ik ga vanavond voor het eerst bottelen. Mijn SG is ongeveer op 1010 en hij plopt niet meer. Al een dag...
jhee vind het wel spannend.

citrasimcoe

Citaat van: JanSt op 06-01-2013  11:53 uIk zit toch te denken aan een tafelkoelkast met een stc-1000 met een soort van gloeilamp...
Maar ik moet nog even mijn vrouw ompraten... die vind het allemaal nog veel zooi... (spullen)
Ook zonder gistkast kan je heel lekkere bieren maken hoor... draagvlak voor je hobby en een fijne sfeer in huis zijn ook veel waard!  :)

Tenzij je buitenshuis in een koude schuur of zo moet vergisten, dan is zo'n kast natuurlijk wel direct nodig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.