Ff voorstellen michel

Gestart door Beving84, 01-01-2013 23:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Beving84

Hoi ik ben michel
Woon in Hilversum samen met mijn vrouw.
Kom oorspronkelijk uit Amersfoort, ben van wegen me werk in Hilversum terecht gekomen.
Ben gaan brouwen omdat mijn vader dit ook deed samen met zijn broer.
Ben ondertussen 1 jaar bezig met brouwen eerst begonnen met een blik.
Door dat ik een boek bij de Brouwmarkt geadviseerd kreeg begonnen aan het brouwen met mout.
Inmiddels me 2de bier staat te vergisten. Eerste bier is helaas een bom geworden

Jacques

Welkom Michel,

Bierbrouwen leer je door vallen en opstaan.

Kortheidshalve verwijs is je naar dit topic.

heijligers

Welkom Michel en brouw ze  :brouwen:

Pas op met bommen  :lessmile:

Beving84

Dank voor het welkom.

Ben er ook achter wat ik heb fout gedaan.
Te snel gebotteld, en te warm weg gezet.
Helaas kwam ik hier pas achter na dat er bijna 4 liter me servers in gelopen was.

Tronic

Tja Michel, als je alle rotzooi aan het opruimen bent, dan baal je stevig. Zeker als je schade hebt. En dan kom je erachter dat het forum, zoals Jacques terecht opmerkt een hoop informatie biedt, die dit (mogelijk) kan voorkomen.

JanSt

Hoi michel,

ik kom ook uit Hilversum. Misschien kunnen we een keer elkaars bier drinken en gedachtes uitwisselen.

groet Jan

Beving84

Inderdaad ben al wat wijzer geworden door dit forum.
@janst lijkt me een goed plan

broeder

Citaat van: JanSt op 04-01-2013  08:43 uHoi michel,

ik kom ook uit Hilversum. Misschien kunnen we een keer elkaars bier drinken en gedachtes uitwisselen.

groet Jan

Hoi,
Nog een brouwer uit ons dorpje
(Ja ja... voordat men gaat brullen het is toch een stad...
Neen, driewerf neen, Hilfertsom is een echt dorp).
Ik brouw al een paar weekjes en kan zo mogelijk ook wel eens lesstof aanreiken.

Succes en groet,
broeder Willem

Peterrr

Hoi, Michel... ook hier een Gooise Brouwer (oorspronkelijk uit Mokum) en nu ook Hilverdorp.

Welkom op het forum, zonde van die "Bierbom" maar van je fouten kun je leren. ;)
En hier leer je het meeste!

grt Peterr


Beving84

Inderdaad dat is zeker zo
Ben onder tussen lekker bezig.
Gisteren me 3de bier gebrouwen.
Een donkeren ging me alweer wat makkelijker af dan de vorige.
Stukje bij beetje leer ik bij.


Ralph

Hoi Michel, welkom!
Ik ben ook nog niet zo lang aan het brouwen en heb afgelopen zaterdag ook een aantal potentiƫle bommetjes gebotteld... Wat is er precies met jouw biertjes gebeurd? Zijn de flessen echt kapot gesprongen? En hoe snel gebeurde dat na het bottelen? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik heb geen idee voor hoe lang die kans op bommetjes blijft bestaan, aangezien er via de kroonkurk ook nog het een en ander kan ontsnappen. Tot op heden staan de flesjes er vredig bij...

 :brouwen:

Beving84

Ik had ze te snel gebotteld en toen weg gezet in mijn server rack. Na een paar dagen hoorden mijn vrouw een aantal knallen. En toen we ginnen kijken waren er enkelen flesjes geknalt met als resaltaat dat er een aantal liter een van de servers was in gelopen. De bieren die het wel hebben overleefd zijn spuiters geworden.

Peterrr

Ik denk dat we eigenlijk allemaal toen we begonnen te weinig "geduld" hadden..ook ik ;D

Ondanks alle waarschuwingen die ik hier gelezen heb.

grt Peterr

JanSt

Leuk dat er wat meer brouwers uit Hilversum komen.
Bij mij zit het nu ook op de fles..
Ik zet ze maar niet dichtbij mijn servers... (leermoment)

Offtopic
Hilversum heeft vorig jaar zijn stadsrechten gekregen, officieel is Hilversum nu een stad.
Maar voor ons Hilversummers blijft het natuurlijk een dorp.
/offtopic

Ralph

Ai... Hopelijk doen de servers het nog?
Ik heb de biertjes in een koele ruimte weggezet in een speciekuip onder wat handdoeken, dus hopelijk verloopt de gisting op de fles wat rustiger. Daarnaast heeft het bier al twee weken nagisting gehad op 23 graden en 1 week hoofdvergisting op 21 graden. Hoe snel had je het gebotteld dan?

Beving84

Een server heeft het helaas niet overleefd.
Mijn serverkast is klimaat geregeld dus is constant 20 graden.
Ik blijf mijn bier er in zetten voor de vergisting alleen niet als ik ze gebotteld heb daar van heb ik geleerd.
We kunnen bijna een Gooisch brouwersgilde gaan beginnen met het aantal Hilversumse brouwers.

JanSt

Misschien wel een leuk idee... maar dan moeten we denk ik wat ervaren brouwers in de buurt hebben.
Ik heb nog heeel veel te leren.

Peterrr

Citaat van: JanSt op 09-01-2013  06:57 uMisschien wel een leuk idee... maar dan moeten we denk ik wat ervaren brouwers in de buurt hebben.
Ik heb nog heeel veel te leren.

Hmm, ervaren ben ik ook nog lang niet maar als ik zie na 1 jaar waar nu ben. :biersmile:

Begonnen met een blik pils van de Brewferm, naar nu (aparte maisch/wort/ketels,vergistingskast met klimaatcontole,Javal? filter,) en bezig met een automatisch maischroerwerk..
En een hoop vriendelijke collega`s sinds kort.  ;D

Ja, het kan hard gaan en de meeste info komt van hier.

grt Peterr

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.