Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 60 liter brouwen  (gelezen 6842 keer)

Offline Pascal zweers

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
60 liter brouwen
« Gepost op: 15-12-2012 18:48 u »
Hallo allemaal ik ben al een tijdje bezig met blik bier nu wilde ik 60 liter gaan brouwen in een keer.
Ik heb een vat van 60 liter gekocht 3 blikken Brewferm pils voor 20 liter moet passen.
Maar moet er nog ruimte in het vat blijven voor het gisten.
En kan ik het recept gewoon maal 3 doen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: 60 liter maaken
« Reactie #1 Gepost op: 15-12-2012 18:53 u »
Maar moet er nog ruimte in het vat blijven voor het gisten

Ja! Je hebt vast wel gezien dat er tijdens het gisten een schuimlaag ontstaat op het jongbier.. en dit heeft ruimte nodig!

En kan ik het recept gewoon maal 3 doen?

Ja 3 blikken dus... ;)

Offline Pascal zweers

• *
« Reactie #2 Gepost op: 15-12-2012 19:01 u »
Ook 3 keer suiker en gist er bij doen zoals de beschrijving

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 15-12-2012 19:02 u »

Ja, alles x 3  :)

Offline Pascal zweers

• *
« Reactie #4 Gepost op: 15-12-2012 19:12 u »
Oké dank je

Offline 30cl

• Senior lid
  • Ja, lekker!
Re: 60 liter maken
« Reactie #5 Gepost op: 15-12-2012 21:09 u »

ik heb een vat van 60 liter gekocht 3 blikken Brewferm pils voor 20 liter moet passen
maar moet er nog ruimte in het vat blijven voor het gisten

Wil je 60 liter dus in een 60 liter vat stoppen?
Dan zal het zeker over schuimen

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 15-12-2012 22:46 u »

De hoeveelheid gist dat je nodig hebt is afhankelijk van de zwaarte van het wort en de hoeveelheid.
Het beste kun je met Mr. Malty berekenen hoeveel je nodig hebt, de hoeveelheid gist afwegen. Het restant van een geopend zakje gist kun je het beste weggooien. (Of je moet heel toevallig een vacuümapparaat hebben...)

Uitgaande van een begin SG van 1048  heb je voor zo'n 60 liter wort toevallig 3 zakjes gist nodig. Dat komt dus goed uit.  ;)

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: 60 liter brouwen
« Reactie #7 Gepost op: 16-12-2012 09:20 u »
Ik zou in een 60 liter vat zeker niet meer dan 40 liter vergisten anders heb je grote kans op een smeerboel rondom het gistvat.

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Übung macht den Meister
« Reactie #8 Gepost op: 16-12-2012 09:29 u »
Ik zou in een 60 liter vat zeker niet meer dan 40 liter vergisten anders heb je grote kans op een smeerboel rondom het gistvat.
Als je een omdergister hebt kan dat mijn inziens best.
Ik heb een aantal weken terug nog 25 l vergist in een. 30 l vat. Geen centje pijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 16-12-2012 10:13 u »
Als je een omdergister hebt kan dat mijn inziens best.
Ik heb een aantal weken terug nog 25 l vergist in een. 30 l vat. Geen centje pijn.

Met een echte ondergister die op lage temperaturen vergist wordt heb je inderdaad weinig schuimvorming.

Echter de Brewferm Pils is geen pils! Bij die blikken zit geen ondergist en er wordt ook niet aangeraden om te vergisten bij 8 tot 14 ºC.
Als je met de bijgeleverde gist vergist bij kamertemperatuur moet je rekening houden met een vrije kopruimte van minstens 50% van het aantal liters dat je vergist.
Pascal kan er voor kiezen een echte pils te brouwen door een ondergist te gebruiken in plaats van de bijgeleverde gist. Hij zal dan wel meer gist moeten bestellen namelijk 6 zakjes. Door de vergisting op een lagere temperatuur heb je 2 keer zo veel gist nodig als bij een bovengist.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 16-12-2012 10:18 u »
Met een echte ondergister die op lage temperaturen vergist wordt heb je inderdaad weinig schuimvorming.

Echter de Brewferm Pils is geen pils! Bij die blikken zit geen ondergist en er wordt ook niet aangeraden om te vergisten bij 8 tot 14 ºC.
Als je met de bijgeleverde gist vergist bij kamertemperatuur moet je rekening houden met een vrije kopruimte van minstens 50% van het aantal liters dat je vergist.
Pascal kan er voor kiezen een echte pils te brouwen door een ondergist te gebruiken in plaats van de bijgeleverde gist. Hij zal dan wel meer gist moeten bestellen namelijk 6 zakjes. Door de vergisting op een lagere temperatuur heb je 2 keer zo veel gist nodig als bij een bovengist.
Ah zo.
Dan zou ik voor de laatste optie gaan die sjaak aanbiedt.

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 30-12-2012 13:51 u »
De hoeveelheid gist dat je nodig hebt is afhankelijk van de zwaarte van het wort en de hoeveelheid.
Het beste kun je met Mr. Malty berekenen hoeveel je nodig hebt, de hoeveelheid gist afwegen. Het restant van een geopend zakje gist kun je het beste weggooien. (Of je moet heel toevallig een vacuümapparaat hebben...)

Uitgaande van een begin SG van 1048  heb je voor zo'n 60 liter wort toevallig 3 zakjes gist nodig. Dat komt dus goed uit.  ;)
Dit schoot mij te binnen.

Het restant van een pakje gist, of een heel pakje gist over datum, gooi ik gewoon in het kokende wort.
(Eerst van tevoren afwegen.)
Prima gistvoeding. Die gisten zijn toch kannibalen?

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 30-12-2012 13:59 u »
Dit schoot mij te binnen.

Het restant van een pakje gist, of een heel pakje gist over datum, gooi ik gewoon in de kokende wort.
(Eerst van tevoren afwegen.)
Prima gistvoeding. Die gisten zijn toch kannibalen?
Klopt, maar ook over de datum heb je nog gewoon activiteit hoor. Het is niet alsof de gist kan lezen en precies op de voorgeschreven datum collectief het loodje legt. Gewoon gebruiken zou ik zeggen (even opkweken geeft je wel een betere inzicht hoeveel er nog actief is).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 30-12-2012 22:37 u »
Klopt, maar ook over de datum heb je nog gewoon activiteit hoor. Het is niet alsof de gist kan lezen en precies op de voorgeschreven datum collectief het loodje legt. Gewoon gebruiken zou ik zeggen (even opkweken geeft je wel een betere inzicht hoeveel er nog actief is).

Het gaat hier om een restant gist en niet om oude gist. Een eenmaal aangebroken kun je het beste wegdoen. Bij een open zakje kan de gist vocht aantrekken. Hierdoor kan de gist actief worden en interen op zijn voedingstoffen. De gist kan daardoor zich moeilijk vermenigvuldigen. Gist heeft nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid reservestoffen (glycogeen genaamd) nodig om zich snel te kunnen vermenigvuldigen. Als een gistcel geen reservestoffen heeft kan deze zich wel vermenigvuldigen maar dat duurt dan veel langer. Hierdoor hebben infecties meer kans.
Aangebroken pakjes kun je daarom het beste wegdoen of toevoegen aan het wort (bij het volgende brouwsel) zoals BierHenk schrijft.
Als je een goed werkend vacuümapparaat hebt kun een aangebroken pakje ook vacuüm verpakken. Je kunt dan de gist weer bij een volgend brouwsel gebruiken. Dat de gist dan wat ouder is, is inderdaad niet zo'n probleem. Gewoon iets meer toevoegen.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #14 Gepost op: 31-12-2012 00:09 u »
Komt nog bij dat de gist die je over hebt niet noodzakelijkerwijs de gist is die je nu ook gebruikt. En eventuele microbiële contaminanten die de vochtig geworden gistkorrels hebben opgelopen. :)

orangeloo

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 31-12-2012 09:44 u »
Bij een open zakje kan de gist vocht aantrekken. Hierdoor kan de gist actief worden en interen op zijn voedingstoffen.

En als je het aangebroken zakje korrelgist nu goed dicht rolt en afpakt met tape, en dan in de vriezer bewaart  :weetniet:
Dan wordt de gist toch niet actief, bij -18  ºC  :nut:
Ik ken wijnmakers die dit wel zo doen met (wijn) korrelgist.

Ik brouw zelden nog met  korrelgist, en bewaar het ook niet, maar ik heb nu een zakje champagnegist als bottelgist gekocht...
En daar heb je zo weinig van nodig, dat ik dit wel op deze manier wilde gaan bewaren....

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 31-12-2012 10:08 u »
En als je het aangebroken zakje korrelgist nu goed dicht rolt en afpakt met tape, en dan in de vriezer bewaart  :weetniet:
Dan wordt de gist toch niet actief, bij -18  ºC  :nut:
Ik ken wijnmakers die dit wel zo doen met (wijn) korrelgist.

Als je een vrij dik zakje gebruikt en die goed afsluit in vervolgens in de diepvries bewaard zou dat ook kunnen.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #17 Gepost op: 01-01-2013 20:37 u »
Vraag me niet waarom, maar korrelgist fabrikanten geven specifiek aan de korrelgist niet in te vriezen. Dat lijkt me daarom dan geen goed idee. :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 01-01-2013 21:30 u »
Vraag me niet waarom, maar korrelgist fabrikanten geven specifiek aan de korrelgist niet in te vriezen. Dat lijkt me daarom dan geen goed idee. :)

Waarschijnlijk gaan niet alle gistcellen dood maar loop je wel beschadigen op. Niet zo'n heel goed idee dus. Vacuümeren is veel beter. Wel een beetje jammer omdat in bijna elk huishouden wel diepvriezer aanwezig is maar niet een een vacuümapparaat. Toch wordt bij mij thuis mijn vacuümapparaat meer gebruikt voor het huishouden dan voor de brouwerij, terwijl hij daarvoor wel aangeschaft was...

Tags: