Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hout

Gestart door ampburner, 30-12-2012 17:33 u

Vorige topic - Volgende topic

ampburner

Voor een privé proeverij met vrienden ben ik een kleine selectie van bieren aan het maken met thema 'Bieren met invloeden van hout' (bijvoorbeeld, maar niet per se, barrel aged bieren)
Met dit thema kom je al snel uit op barrel aged stouts en zure bieren, en deze zullen ook in de selectie voorkomen.

Echter, het leek mij ook leuk om wat afwisseling te hebben, en er wat onverwachtte smaken tussen te hebben.
Tevens omdat niet alle deelnemers liefhebbers van zuur zijn en zware stouts na een paar rondjes al snel op elkaar gaan lijken.

Een hele tijd geleden heb ik bijvoorbeeld een barrel aged IPA gedronken, wat ik een erg aparte maar smakelijke combi vond.

Ik vroeg mij af of er hier liefhebbers zijn met mooie suggesties.
Bij voorkeur:
- niet zuur
- geen stout
- verrassend
- het liefst verkrijgbaar in Nederland uiteraard! (webshop of omgeving Amsterdam)

PS:
(als vrienden meelezen op dit forum hoop ik dat jullie het thema voor jezelf houden, ;) )

seed7

Budweiser

gezien de setting lijkt het me zeker verrassend

s7.

ampburner

Hahaah geweldig!

sander_123

Drents Hopbier

Citaat van: ampburner op 30-12-2012  17:33 uVoor een privé proeverij met vrienden ben ik een kleine selectie van bieren aan het maken met thema 'Bieren met invloeden van hout' (bijvoorbeeld, maar niet per se, barrel aged bieren)

Duckstein Rotblondes Oberbräu,  Auf Buchenholz gereift. Holsten-Brauerei AG, Hamburg

Hopbier

RB

Wat dacht je van La Trapp Quadrupel oak aged!

RobinB

Er zijn tegenwoordig wel meer barrel-aged bieren die niet zuur zijn toch?
Rauchbier heeft een groot deel van z'n smaak te danken aan rook van hout... ;)

ampburner

Is dat zo? heb altijd gedacht dat dat kwam door gerookte mout?

Kent er iemand nog goede IPA's?

RobinB

Uiteraard, maar waarop is dat mout gerookt? Juist, hout! (beuken)

ampburner

William

De Duits & Lauret houtgerijpte rook dubbelbock is ook zeer aan te raden. Hierin zit rookmout.

Remy

Kijk eens bij de Bierkoning in Amsterdam, de Unearthly van Southern Thier is fantastisch (OA DIPA) maar hij heeft vast andere mooie bieren.

seed7

Haal wat verschillende kleine blokjes hout bij een goede houthandel, eiken, eiken Jack Daniels, kersen, accacia, rozen, kastanje, beuken, sandel etc. Rooster de blokjes, diverse instructies op het web te vinden. Zet een stel beugeltjes Grolsch in de vriezer. Als het bier goed koud is, niet bevroren, flesjes open en per beugel met 1 houtsoort vullen. Flesjes een week (of twee?) op kamertemperatuur laten trekken.

s7. (Die dat zelf ook maar eens moet proberen)

Dorstige Alexander

Citaat van: seed7 op 02-01-2013  18:41 uHaal wat verschillende kleine blokjes hout bij een goede houthandel, eiken, eiken Jack Daniels, kersen, accacia, rozen, kastanje, beuken, sandel etc. Rooster de blokjes, diverse instructies op het web te vinden. Zet een stel beugeltjes Grolsch in de vriezer. Als het bier goed koud is, niet bevroren, flesjes open en per beugel met 1 houtsoort vullen. Flesjes een week (of twee?) op kamertemperatuur laten trekken.

s7. (Die dat zelf ook maar eens moet proberen)

Hierzo, een prentje met wat richttemperaturen voor het roosteren van uw hout. Komt van het forum van de stokervrienden die het gebruiken om hun sterke drank te laten rijpen.

Jacques

Citaat van: Dorstige Alexander op 03-01-2013  08:50 u

Hierzo, een prentje met wat richttemperaturen voor het roosteren van uw hout. Komt van het forum van de stokervrienden die het gebruiken om hun sterke drank te laten rijpen.

Een bekend plaatje. Volgens mij is dit plaatje al vaker gepost op dit forum.

ale-x

Ik was pas in Schotland en daar een wood-aged ale gedronken. Ik vond het een mooie Engelse ale met een mooie hout en vanille smaak. En misschien heeft de bierkoning in Amsterdam hem wel in hun assortiment? Hebben vrij veel internationale bieren.

http://www.innisandgunn.com/the-range/original.aspx

De Duits & Lauret houtgerijpte rook dubbelbock was dit jaar mijn favoriete bokje. Die zou ik in ieder geval opnemen in je proeverij.

William

Citaat van: ale-x op 03-01-2013  21:17 uDe Duits & Lauret houtgerijpte rook dubbelbock was dit jaar mijn favoriete bokje. Die zou ik in ieder geval opnemen in je proeverij.

Toevallig zeg. Deze drink ik nu net.

Heerlijk bier. Subtiel gerookt, gebrand, prettige body. Vooral de rookgeur is heel mooi en doet me echt aan een whiskey denken.

ale-x

Afgelopen weekend heb ik mijn laatste rookbokje genuttigd... en was gewoon verkrijgbaar bij de Mitra (in Amsterdam, Dappermarkt).

La Trappe heeft ook een oak aged serie... lijkt me ook mooi in je hout proeverij.

http://www.latrappe.nl/content.asp?m=M7&s=P109&l=NL

ale-x

Goed idee trouwens, een hout gerijpte bieren proeverij. Een proeverij met een heel breed smaakpallet.

Nog even in mijn bierverzameling/voorraad gekeken. En was een van mijn favoriete vergeten... de Bourgogne des Flandres.
Een Vlaams oud bruin. En een van de minst zurige Vlaams bruine. Het is wel een totaal ander bier... Hij heet niet voor niks de Bourgogne des Flandres. Maar in een proeverij zal hij vast heel mooi staan.
En zeker te verkrijgen bij de Bierkoning (achter de Dam, Amsterdam) ook gewoon advies vragen bij het personeel, allemaal bierfanaten en zeker die dame die daar vaak werkt.

Beschrijving
De Bourgogne des Flandres Brune wordt in de legendarische brouwerij Timmermans gebrouwen volgens een unieke en zeer oude brouwtechniek, "infusie van Lambiek" genoemd. Bij dit proces wordt een selectie van de beste Lambiek vermengd met een bruin bier van hoge gisting. Na enkele maanden gisten in eikenhouten vaten ontstaat een smaakvol bruin bier met een smeuïg schuim.

Smaak ...
Dit bier, dat dicht aanleunt bij de donkere Vlaamse bieren (maar dan zonder het zurige karakter ervan), verschaft een gevoel van welzijn, afgewisseld met zoete accenten, bitter maar droog en met een scherpe afdronk die zijn nobele aard beklemtoont.

zie ook de website http://www.anthonymartin.be/nl/onze-bieren/bourgogne-des-flandres/bourgogne-des-flandres-brune-bruin/-6-10/

De-Geert

Je kan ook altijd wat houtsnippers aan een flesje toevoegen en een week laten trekken.

Vergelijkbare Topics (1)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.