Gaatjes of sleuven in hevelfilter?

Gestart door wim, 08-02-2005 22:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wim

In de topic Donkerblondje ontstond deze discussie over een hevelfilter:

Aangezien ik een nieuwe spiraal voor mijn hevel ga maken (welke nu bijna 3.5m lang is en erg moeilijk op de bodem te krijgen bij dukke maisch) de vraag hoe je hevel eruit ziet en bij benadering hoeveel gleuven erin zitten. ???

:degroeten:

Wim

Celocelava

Wim,

Mijn spiraal heb ik zelf gemaakt. Ik schat een goede meter buis van 12mm en 50 sleufjes tot halverwege gezaagd. Ik heb voldoende ruimte tussen de "wikkelingen" gehouden (zeg 5 cm) dus kan ik de hevel gemakkelijk naar beneden duwen ook als de maisch wat aan de dikke kant is. Het enige probleem wat ik heb is dat er eigenlijk gewoon meer sleuven in moeten zitten, ik denk zelfs 2 keer zoveel (dus ook een buis van 2 meter en dus 1 wikkeling meer) om zodoende de stroomsnelheid van de te filteren maisch lager te houden en te voorkomen dat het filter dichtslaat. Ik ga dat over een paar weken veranderen en dan maak ik gelijk wat foto's.

Peerrr

wim

Mijn filter heeft een kraantje onder het bodemniveau van de pan (met knelkoppelingen van 12 naar 10 voor voldoende drukopbouw.

Ik dacht er zelf aan om het gedeelte boven de maisch te hergebruiken (en mijn veel te lange spiraal eventueel nog te gebruiken bij zer dun beslag) en dan geen spraal, maar 1 zevenhoe te buigen die met en bocht de ketel verlaat naar boven en aan het andere uiteinde dicht zit met en knelsluiting.

Nu weet ik dat zagen de normale methode is, maar als je 1 gleuf te ver doorzaagt is je rendement al lager.
Dus nu denk ik er sterk aan om met een 2 mm staalboor gaten onderin te boren om de 3 a 4 mm voor de stevigheid en optimaal wegtrekken wort aan de bodem.
Lijkt dit je wat?

:degroeten:


Wim

Celocelava

Wim,

Ronde gaten zijn volgens mij altijd beter. Waar het eigenlijk om gaat is dat je zeker 5-8 keer het oppervlak van de buis in gaatjes of sleuven in het filter hebt. Dus een buis van 12mm geeft:6*6*3.14=113mm2*~6=678 mm2 aan sleuven of gaatjes. Daarmee zorg je dat de stroomsnelheid per gaatje of sleufje laag blijft en je dus heel goed gedoseerd kan filteren terwijl je totaalcapaciteit gewoon hoog blijft.

Ik moet zeggen dat ik zelf ook nog zoekende ben naar het beste systeem maar het is feitelijk gewoon een kwestie van goed nadenken.

Peerrr.

wim

En een rot werk is het uberhaupt, dus dan lijkt het me mooi meegenomen dat zagen met de hand moet en boren elektrisch :)
(ik heb zo'n standaard waar de machine in hangt met een hefboom, dus geen probleem met wegglijden boor.

Maar bedankt dan weet ik dus zeker dat ronde gaatjes ook kunnen.

Sorry dat je donkerblond topic zo afgedwaald is naar een apparatuur/hevelfilterverhaal.

:degroeten:

Wim

Adrie

Citaat van: wim op 09-02-2005  23:49 uEn een rot werk is het uberhaupt, dus dan lijkt het me mooi meegenomen dat zagen met de hand moet en boren elektrisch :)

Zagen kan ook elektrisch, de gleuven in mijn hevelfilter heb ik gezaagd met een decoupeerzaag (uiteraard met een metaalzaagje erin). Ik heb de gleuven tot halverwege de buis gezaagd en elke halve cm 1 gleuf. Tot nu toe heb ik een prima filtering gehad, zowel met dunne als met dikke bieren. Meestal moest ik de doorstroomsnelheid verlagen door de kraan een stukje dicht te draaien. Spoelen moet je immers niet te snel doen.

Groeten,

A3

Eduard

Zelf heb ik sleufjes over een vrij klein oppervlak. Dit is eigenlijk niet zo geschikt maar momenteel moet ik het ermee doen. Een ander punt is de positie van de kraan. Mijn kraan zit behoorlijk hoog, vaak boven het oppervlak van het wort. Dit zorgt ervoor dat ik vaak luchtbellen in mijn vloeistof krijg waardoor het filteren stopt en ik de boel moet aanzuigen. Gelukkig heeft mij dit nog geen infecties opgeleverd, maar goed is anders. Zorg er dus voor dat de kraan onder het niveau van de bodem van de pan komt. Ik denk dat de meeste hobbybrouwers ook daar de kraan hebben.

Groeten uit zonnig Oslo

Eduard  samenvol

wim

Bedankt voor het starten mysterieuze moderator :)

Decoupeerzaag voor metaal, tja dat kan natuurlijk ook.
Zijn er geen zaagbladen voor metaal die je in een afkortzaag kunt stoppen?
Nee ik denk toch dat ik het nu maar eens met geboorde gaatjes ga proberen.

:degroeten:

Wim

Huub Krekels

Mijn hevelfilter is voorzien van gaatjes. Dit werkt perfect. Zoals hierboven al opgemerkt is, moet je niet te snel spoelen en is het zaak, dat als je in het hevelfilter sleufjes zaagt, je de stroomsnelheid flink moet afknijpen. Bij mijn hevelfilter met gaatjes van 1mm, welke ik om de 2 centimeter geboord heb, moet ik zelfs de stroomsnelheid afknijpen. Ik heb daartoe een kraantje tussen mijn siliconenslang gemonteerd. Ik heb ook nog nooit verstopte gaatjes gehad. Dit laatste komt wellicht ook door het feit dat ik het schroten goed in de gaten hou.


 :brouwen:

Gr.

Huub

Jeroen - Soest

Je kunt volgens mij niet genoeg sleuven of gaten hebben. In mijn spiraal zitten er zo'n 75, maar dat aantal wil ik zeker verdubbelen omdat het rendement met deze filter tot op heden tegenvalt. Decoupeerzaag is een goed idee, met de hand is echt een kl...werk!

Groeten,
Jeroen  ;)

Bas

Hoe meer gaten en / of sleuven, over een zo groot mogelijk oppervlak, is het beste. Ik zelf heb sleuven om de 5mm, en ben daar tevreden over.

Grt, Bas H.

wim

Die hoeveelheid, op dat gebied lijken gaatjes mij dus ook beter want bij mijn huidige spiraal merk je toch wel dat de stevigheid niet helemaal "je van het" is vooral las hij warm is. Dus met gaatjes verwijder je minder materiaal stevigere buis. (maar goed mijn spiraal is ook wel erg lang met 1 ophangpunt.)

:degroeten:

Wim

Adrianus Tripel

Met onderstaand hevelfilter heb ik pas nog 125l wort gefilterd. Zonder problemen.




De zaagsnedes niet dieper maken dan 40 à 45% van de diameter. Voorbij de helft scheurt de pijp gemakkelijk in.
De uiteinden heb ik afgedopt met opgerold rvs-gaas

Groeten
Ad

wim

Mooi materiaal.
En dat afdoppen, dat zie ik niet helemaal voor me. Kan je het wel makkelijk verwijderen en terugplaatsen ivm schoonmaken?

:degroeten:

Wim

Bas

Hoi Ad,

Hoe zit het met de (brouwhuis)efficientie? De vorm van jouw hevelfilter bestrijkt namelijk maar een gedeelte van de ketel.

Grt, Bas H.

Adrianus Tripel

Brouwzaalrendement nooit uitgerekend. Ik kom wel altijd aan mijn begin S.G. Dat uitspoelen gaat dus prima.

De opgerolde stukjes rvs-gaas laat ik een eindje uitsteken. Met het schoonmaken trek ik de gaasjes eruit en ik kan met een borsteltje alle pijpjes schoonmaken. Ter controle kan je er ook doorheen kijken. Het geheel kan uit erlkaar.:bijdrage_forum:

Groeten
Ad


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.