Brand - (blond) wedstrijd voor hobbybrouwers 2013

Gestart door William, 25-12-2012 11:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

bob

Ik heb me ook aangemeld, moet alleen nog effe gaan brainstormen over een recept.
Bovengistend,volmout, max. 9,5%, min. 20 ebu, bij zo'n bier denk ik al gauw  Belgisch maar dan met een dikke Mittelffruh aroma.
Of toch een Citra touch?
Een Sauvin ?
Of toch maar weer een ouderwetse Styrian?
 :denken:

EBC

Citaat van: William op 24-02-2013  12:35 uBen toch wel benieuwd hoeveel mensen uiteindelijk meedoen.
Dit jaar voor mij geen ONK. Ik had echt gepland te gaan kamperen. Dat vind ik altijd leuk. De planning was al daar. Maar de Brand wedstrijd is mij veel meer waard dan het ONK. Dus dan is de keuze snel gemaakt. Hmmm, Brand is ook slechts een minuut 30 bij mij vandaan...
Nu nog even afwachten hoe mijn Brand bier vergisten wil. Het is op 19 februari gebrouwen, precies een week geleden. Het gist nog steeds en zit al onder de 1020, het gaat allemaal precies zoals gepland.

RobinB

Ik ga voor de (Pr-)ONK, helaas geen Brand voor mij. ;)

KC

Ik probeer de Brand wedstrijd dit keer. Beetje laat, zo kan mijn bier niet meer optimaal op smaak komen, maar ja niet geschoten is altijd mis.

Jacques

Vandaag ingeschreven. Ik heb lang getwijfeld. Het ONK kent voor mij dus geen pre-party. Wordt wel een heel druk weekend.

EBC

Hebben jullie dit ooit al gelezen? http://nl.wikipedia.org/wiki/Brand_Bierbrouwerij

De geschiedenis van de oudste brouwerij van Nederland. Het ONK is daarbij de komende jaren kinderspel... ;D

Even een buiging maken voor Brand en dat je aan hun wedstrijd mag meedoen.

RobinB

Mja, vanmiddag nog langs gereden, niet zo bijzonder! ;)
Heb (ook qua bedrijfsfilosofie) meer waardering voor Gulpener.

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 24-02-2013  21:57 uHeb (ook qua bedrijfsfilosofie) meer waardering voor Gulpener.
Waarom?

RobinB

Verdiep je eens in beide en het wordt wel snel duidelijk. ;)

EBC

Citaat van: RobinB op 24-02-2013  21:57 uMja, vanmiddag nog langs gereden, niet zo bijzonder! ;)
Heb (ook qua bedrijfsfilosofie) meer waardering voor Gulpener.

Dat is nogal een wetenschappelijke benadering? Het ging om de emotie.

heijligers

Ik weet nog niet wat ik met Brand ga doen.
Wie overweegt om met de Brand bus naar het pre-ONK te gaan?

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 24-02-2013  22:05 uVerdiep je eens in beide en het wordt wel snel duidelijk. ;)
Brand ken ik al. Gulpener (nog) niet. Omdat het om jouw mening ging dacht ik dat je dat wel even kon verduidelijken.

RobinB

Citaat van: EBC op 24-02-2013  22:10 uDat is nogal een wetenschappelijke benadering? Het ging om de emotie.
Huh? Hier was echt niks wetenschappelijks aan. ??? :o
Je hoeft niet altijd te stoken hoor!
Als je mijn reactie gelezen had, had je gezien waar mijn prioriteit ligt qua emotie.

Lijkt wel of het woord wetenschappelijk hier alleen nog als pejoratief gebruikt kan worden... Lekker is dat...

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 24-02-2013  22:41 uBrand ken ik al. Gulpener (nog) niet. Omdat het om jouw mening ging dacht ik dat je dat wel even kon verduidelijken.

Beiden maken ze lekker bier. Door de kleinschaligheid kan Gulpener nog iets meer schermen met duurzaamheid. Maar of dat laatste nu écht een bedrijfsfilosofie is.... Ik weet het niet.

EBC

Citaat van: RobinB op 24-02-2013  22:45 uHuh? Hier was echt niks wetenschappelijks aan. ??? :o
Je hoeft niet altijd te stoken hoor!
Als je mijn reactie gelezen had, had je gezien waar mijn prioriteit ligt qua emotie.

Lijkt wel of het woord wetenschappelijk hier alleen nog als pejoratief gebruikt kan worden... Lekker is dat...

Ik ben even compleet lost... ik bedoel dit natuurlijk heel aardig.
Citaat van: RobinB op 24-02-2013  22:05 uVerdiep je eens in beide en het wordt wel snel duidelijk. ;)
Dit is er oorzaak van...

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 24-02-2013  22:41 uBrand ken ik al. Gulpener (nog) niet. Omdat het om jouw mening ging dacht ik dat je dat wel even kon verduidelijken.
Dat kan ik wel, maar misschien wilde je het zelf ontdekken.

Brand is tegenwoordig een marketing marionet van Heineken, Gulpener focust zich op duurzaamheid en de regio. Ze verbouwen hun eigen hop, de mout komt (deels) van lokale boeren en ze organiseren festiviteiten voor de regio. Daarnaast zijn veel producten, zo niet alle?, bio.
Verder is het een mooi familiebedrijf met hart voor de zaak. :duimop:

bazje

Als ze bij de Gulpener al dat bier moeten voorzien met de hop van dat 'hopveldje' zijn ze snel klaar met brouwen denk ik 8)

De 'filosofie' gaat veel verder dan het verantwoord verbruik van grondstoffen.
Denk aan energieverbruik, hergebruik van energie, maar ook afval(water), manier van distributie, een heel andere benadering met café houders dan 'reguliere' brouwerijen het nog traditioneel doen, personeelsbeleid, etc.

Ik weet bijvoorbeeld dat de afgeweekte etiketten worden ingezet bij het duurzaam produceren van papier!

heijligers

Citaat van: heijligers op 24-02-2013  22:24 uIk weet nog niet wat ik met Brand ga doen.
Wie overweegt om met de Brand bus naar het pre-ONK te gaan?
Tot zover Gulpener. Weer even terug naar Brand en het pre-ONK.

Wie gaat er met de bus?

Drents Hopbier

Citaat van: bob op 24-02-2013  20:53 uOf toch een Citra touch?  Een Sauvin ?  Of toch maar weer een ouderwetse Styrian?

Ik kan ook nog niet beslissen: Admiral (U.K.) of Ahtanum of Amarillo (V.S.}, Boadicea, Bor, Bramling Cross (U.K.), Brewer's Gold, Brewer's Gold (D), Bullion, Calypso, Cascade (V.S), Centennial (V.S.), Challenger (U.K.), Chinook, Citra (V.S.), Cluster, Columbus (V.S), Crystal (V.S.), East Kent Golding (U.K.), Ella (AUS), Eroica, Feux-Coeur Francais (AUS), First Gold (U.K.), Fuggle (U.S.), Fuggle (U.K.), Galaxy (AUS), Galena (V.S), Golding (U.S.), Green Bullet (Nieuw Zeeland), Greenburg, Hallertauer (U.S.), Hallertauer Gold, Hallertauer Hersbrucker    (D), Hallertauer Mittelfrüh, Hallertauer Tradition (D), Herald (V.S.), Hersbrücker (D), Herkules, Horizon, Junga, Kohatu (AUS), Liberty, Magnum, Marynka, Merkur, Mt. Hood (V.S.), Motueka (AUS), Mount Rainier (V.S.), Nelson Sauvin (Nieuw Zeeland), Northdown (U.K.), Northern Brewer (U.S.), Northern Brewer (D), Northwest Golding, Nugget, Olympic, Opal (D), Pacific Gem en Jade (Nieuw Zeeland), Pacifica (AUS), Perle (U.S.), Perle (D), Pilgrim (U.K.), Pilot (U.K.), Pioneer (U.K.), Phoenix (U.K.), Pioneer (U.K.), Polish Lublin, Premiant, Pride of Ringwood (Australië), Progress (U.K.), Pacifica (AUS), Riwika (AUS), Record, Saaz (Tsjechisch), Saaz (U.S.), Saphir (D), Santiam, Satus, Simcoe (V.S.), Sladek (Tsjechisch), Smaragd (D), Sorachi Ace (JAP), Sonnet Golding (V.S.), Southern Cross (AUS), Summer (AUS), Spalt (D), Spalt Select (D), Spalt Select (U.S.), Sterling, Sticklebract (Nieuw Zeeland), Strisslespalt (F), Styrian Golding (Slovenië), Summit, Sun, Super Alpha (AUS), Super Pride (AUS), Sybilla, Tardif de Bourgogne (Fr), Target (U.K.), Taurus (D), Tettnanger (U.S.), Tettnanger (D), Tillicum (V.S.), Tomahawk, Topaz (AUS), Tradition (D), Ultra, Vanguard, Wai-iti (AUS), Warrior, WGV (Whitbread Golding Variety) (U.K.), Willamette (V.S), Yakima Cluster, Yeoman (U.K.) of Zeus.

HHopbier

heijligers

Keuzes, keuzes, keuzes  ;D

Ik heb het gedaan met Saaz, Styrian Goldings en Amarillo  :brouwen:

matthew

Ik met hallertauer Spalt Select en Saaz...

bob

Citaat van: Drents Hopbier op 25-02-2013  14:56 uIk kan ook nog niet beslissen: Admiral (U.K.) of Ahtanum of Amarillo (V.S.}, Bor, Bramling Cross (U.K.), Brewer's Gold, Brewer's Gold (D), Bullion, Calypso, Cascade (V.S), Centennial (V.S.), Challenger (U.K.), Chinook, Citra (V.S.), Cluster, Columbus (V.S), Crystal (V.S.), East Kent Golding (U.K.), Ella (AUS), Eroica, Feux-Coeur Francais (AUS), First Gold (U.K.), Fuggle (U.S.), Fuggle (U.K.), Galaxy (AUS), Galena (V.S), Golding (U.S.), Green Bullet (Nieuw Zeeland), Greenburg, Hallertauer (U.S.), Hallertauer Gold, Hallertauer Hersbrucker    (D), Hallertauer Mittelfrüh, Hallertauer Tradition (D), Herald (V.S.), Hersbrücker (D), Herkules, Horizon, Junga, Kohatu (AUS), Liberty, Magnum, Marynka, Merkur, Mt. Hood (V.S.), Motueka (AUS), Mount Rainier (V.S.), Nelson Sauvin (Nieuw Zeeland), Northdown (U.K.), Northern Brewer (U.S.), Northern Brewer (D), Northwest Golding, Nugget, Olympic, Opal (D), Pacific Gem en Jade (Nieuw Zeeland), Pacifica (AUS), Perle (U.S.), Perle (D), Pilgrim (U.K.), Pilot (U.K.), Pioneer (U.K.), Phoenix (U.K.), Pioneer (U.K.), Polish Lublin, Premiant, Pride of Ringwood (Australië), Progress (U.K.), Pacifica (AUS), Riwika (AUS), Record, Saaz (Tsjechisch), Saaz (U.S.), Saphir (D), Santiam, Satus, Simcoe (V.S.), Sladek (Tsjechisch), Smaragd (D), Sorachi Ace (JAP), Sonnet Golding (V.S.), Southern Cross (AUS), Summer (AUS), Spalt (D), Spalt Select (D), Spalt Select (U.S.), Sterling, Sticklebract (Nieuw Zeeland), Strisslespalt (F), Styrian Golding (Slovenië), Summit, Sun, Super Alpha (AUS), Super Pride (AUS), Sybilla, Tardif de Bourgogne (Fr), Target (U.K.), Taurus (D), Tettnanger (U.S.), Tettnanger (D), Tillicum (V.S.), Tomahawk, Topaz (AUS), Tradition (D), Ultra, Vanguard, Wai-iti (AUS), Warrior, WGV (Whitbread Golding Variety) (U.K.), Willamette (V.S), Yakima Cluster, Yeoman (U.K.) of Zeus.

HHopbier

Wat een mooie hobby hebben we toch hé ;D, zoveel keus alleen al in hop.

Sjaak_Deventer

Citaat van: Drents Hopbier op 25-02-2013  14:56 uIk kan ook nog niet beslissen: Admiral (U.K.) of Ahtanum of Amarillo (V.S.}, Bor, Bramling Cross (U.K.), Brewer's Gold, Brewer's Gold (D), Bullion, Calypso, Cascade (V.S), Centennial (V.S.), Challenger (U.K.), Chinook, Citra (V.S.), Cluster, Columbus (V.S), Crystal (V.S.), East Kent Golding (U.K.), Ella (AUS), Eroica, Feux-Coeur Francais (AUS), First Gold (U.K.), Fuggle (U.S.), Fuggle (U.K.), Galaxy (AUS), Galena (V.S), Golding (U.S.), Green Bullet (Nieuw Zeeland), Greenburg, Hallertauer (U.S.), Hallertauer Gold, Hallertauer Hersbrucker      (D), Hallertauer Mittelfrüh, Hallertauer Tradition (D), Herald (V.S.), Hersbrücker (D), Herkules, Horizon, Junga, Kohatu (AUS), Liberty, Magnum, Marynka, Merkur, Mt. Hood (V.S.), Motueka (AUS), Mount Rainier (V.S.), Nelson Sauvin (Nieuw Zeeland), Northdown (U.K.), Northern Brewer (U.S.), Northern Brewer (D), Northwest Golding, Nugget, Olympic, Opal (D), Pacific Gem en Jade (Nieuw Zeeland), Pacifica (AUS), Perle (U.S.), Perle (D), Pilgrim (U.K.), Pilot (U.K.), Pioneer (U.K.), Phoenix (U.K.), Pioneer (U.K.), Polish Lublin, Premiant, Pride of Ringwood (Australië), Progress (U.K.), Pacifica (AUS), Riwika (AUS), Record, Saaz (Tsjechisch), Saaz (U.S.), Saphir (D), Santiam, Satus, Simcoe (V.S.), Sladek (Tsjechisch), Smaragd (D), Sorachi Ace (JAP), Sonnet Golding (V.S.), Southern Cross (AUS), Summer (AUS), Spalt (D), Spalt Select (D), Spalt Select (U.S.), Sterling, Sticklebract (Nieuw Zeeland), Strisslespalt (F), Styrian Golding (Slovenië), Summit, Sun, Super Alpha (AUS), Super Pride (AUS), Sybilla, Tardif de Bourgogne (Fr), Target (U.K.), Taurus (D), Tettnanger (U.S.), Tettnanger (D), Tillicum (V.S.), Tomahawk, Topaz (AUS), Tradition (D), Ultra, Vanguard, Wai-iti (AUS), Warrior, WGV (Whitbread Golding Variety) (U.K.), Willamette (V.S), Yakima Cluster, Yeoman (U.K.) of Zeus.

HHopbier

Allemaal op voorraad? ;)

Citaat van: RobinB op 24-02-2013  21:57 uMja, vanmiddag nog langs gereden, niet zo bijzonder! ;)
Heb (ook qua bedrijfsfilosofie) meer waardering voor Gulpener.

+1, maar doe toch mee...

bazje

ik heb gekozen voor columbus, met een toets van rook, melanoidin en biscuit mout. Nu nog een gistje kiezen en brouwen natuurlijk

RobinB

Citaat van: bazje op 25-02-2013  14:26 uAls ze bij de Gulpener al dat bier moeten voorzien met de hop van dat 'hopveldje' zijn ze snel klaar met brouwen denk ik 8)

Dat valt reuze mee, volgens Gulpener verbouwen ze daar 80% van hun hopbehoefte! :)
Er liggen "boven" ook nog 2 grotere velden hè?
Maar de filosofie gaat inderdaad verder, zijn ze goed mee bezig. :duimop:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.