Brand - (blond) wedstrijd voor hobbybrouwers 2013

Gestart door William, 25-12-2012 11:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Citaat van: Erwin op 24-01-2013  00:13 uHmmja ik zal dan het woord "blond" misschien in de verkeerde context lezen,

Ja en nee, maar ik denk dat bij brouwerijen als Brand een bierstijlgids (Derek Walsh, BJCP) niet bekend is. Dus een stijldefinitie moet je hier ook niet gaan navolgen mijn inziens. Blond staat hier voor de kleur. Dus ieder blond bier tussen de 8 - 9,5% alcohol voldoet (blond, tripel, Barley Wine, dubbelbock licht, Double IPA, Sterke Saison ....enz) houd echter wel rekening met de commerciële insteek en gedachten van Brand. Dus ik denk dat een bittere Double IPA 'm niet gaat worden... Maar wie weet... (ikke niet) :biersmile:

Hoppenbrouwers

Citaat van: Erwin op 24-01-2013  00:13 uHmmja ik zal dan het woord "blond" misschien in de verkeerde context lezen, ik denk aan een stijl referentie, maar het woord "blond" betekent hier dus blijkbaar niets meer dan een maximale EBC waarde. Ok. Wellicht denk ik dan ook te moeilijk over "...in deze traditie van Brand bier past". Hoezo, welke traditie is dat precies?
Er staat niets over EBC geschreven dus ik denk dat je daar creatief mee kan omgaan. Wel zal het zo zijn dat als het bier te donker kleurt dit niet meer voor een 'blond' kan door gaan.

Erwin

Citaat van: Oscar op 24-01-2013  00:38 umaar ik denk dat bij brouwerijen als Brand een bierstijl gids (Derek Walsh, BJCP) niet bekend is.

seriously?

Ik zat nog even te kijken naar die 15,5% extractgehalte, en de categorie S Bierverordening 2003, ik dacht eerst dat categorie S een stijl was, maar niet dus. Voor eenieder die net als ik geen idee heeft van 15,5% extractgehalte betekent, hier staat de vertaaltabel van onze overheid
http://wetten.overheid.nl/BWBR0014243/geldigheidsdatum_24-01-2013#BijlageI
En die gaat dus maar tot 12,39%. Fijn. Aangenomen dat het lineair is, moeten we dus minstens 1.063 op onze hydrometer aflezen. Dat is dan weer onmogelijk want je zou dan meer dan 90% vergistinggraad moeten hebben om tot 8% abv te komen. Andersom gerekend, uitgaande van minstens 8% abv en een normale vergisting van 75%, kom je op 1.078 g/l. Maar ik kan het mis hebben?

heijligers

Citaat van: Erwin op 24-01-2013  02:43 u15,5% extractgehalte
Dat is toch in graden Plato ???
In dat geval hier een tabelletje naar SG wat bovenaanstond bij het ff googlen.
http://plato.montanahomebrewers.org/

Jacques

Citaat van: Oscar op 24-01-2013  00:05 uVoor deze wedstrijd nu eens niet in Biertypen denken...gewoon een blond bier (max 18 EBC ?), volmout, bovengistend meer dan 20 IBU en 8 - 9,5% alc.

Ik denk dat het bier toch wat sterker gehopt mag worden. Anders past het niet zo goed in de traditie van Brand. Bij het labo hebben we tegenwoordig ook de bittere variant van een blond. Er moet iets gebeuren met de hop is mij wel duidelijk...

hansm

Citaat van: Adrie op 23-01-2013  13:42 uJammer zou dat zijn. Het ONK gaat bij mij toch echt voor. En twee weekenden achter elkaar weg voor een bierige bijeenkomst wordt thuis vast niet met gejuich ontvangen...

Misschien is het wel op woensdag of zo. Kost een vrije dag maar dat heb ik er wel voor over :biersmile:

Gerb

Ik snap niet dat het niet duidelijk kan zijn. Brand weet toch wel welke datum ze iets organiseren? Ik betwijfel het erg of het doordeweeks zal zijn.

matthew

Ik gebruik BrouwVisie voor al die berekeningen.. als ik rond de 8,5 á 9% wil uitkomen zal mijn stamwort iets van 1.082 moeten zijn. Maar dat is weer afhankelijk van de gisting. Dus een beetje gokken en hopen en geluk hebben zullen we maar zeggen :D

Helaas is het meten van het exacte alcoholgehalte voor ons niet weggelegd, vandaar dat ik ongeveer in het midden ga zitten van de 8-9,5% dan kan daar niets mis gaan.

Welke gist zou een goede keuze zijn? Wyeast 1214 of 1388 of een andere?

Sjaak_Deventer

1214 kan heel ver doorgisten! Heb hem laatst op lage temperatuur (18 ºC) laten gisten en kwam op een vergistingsgraad van boven de 90 %.

Robert1968

Citeer1214 kan heel ver doorgisten! Heb hem laatst op lage temperatuur (18 ºC) laten gisten en kwam op een vergistingsgraad van boven de 90 %.

Is ook mijn recente ervaring (90%) maar wel met een suikerstort van ruim 15%. Heb me trouwens net opgegeven.

Erwin

10 flessen opsturen is voor mij helaas niet te doen, dat kost klauwen vol met geld, ik vraag me af waarom ze zoveel bier willen hebben.

heijligers

Citaat van: Erwin op 24-01-2013  15:17 u10 flessen opsturen is voor mij helaas niet te doen, dat kost klauwen vol met geld, ik vraag me af waarom ze zoveel bier willen hebben.
Citaat van: heijligers op 23-01-2013  08:59 uZe willen dit jaar 10 flessen van ons hebben  :nut:
Proberen ze soms via deze wedstrijd alle flessen die we geleend hebben terug te krijgen?   ;D

Erwin

re: alle flessen die we geleend hebben
Ik heb van Brand/Heineken nog nooit een fles geleend, als de wedstrijd door Grolsch was georganiseerd dan zou het een ander verhaal zijn...

Ronald_

Jij bent een uitzondering, dat maakt de grap niet minder leuk.. :)

Erick

Pff, vind het best lastig om te bedenken wat ze nou echt willen... :weetniet:
Dit geeft wel heel veel speelruimte, op zich is dat fijn, maar iets meer duidelijkheid van wat ze verwachten zou ik toch op prijs stellen.

Sjaak_Deventer

Willen ze echt 33 cl flesjes of zijn andere flessen ook ok? Staat er niet duidelijk  :weetniet: :weetniet:....

Oscar

Citaat van: Jacques op 24-01-2013  07:42 uIk denk dat het bier toch wat sterker gehopt mag worden. Anders past het niet zo goed in de traditie van Brand.

Meer dan 20 IBU dus... :P

Paide

Citaat van: Ronald_ op 24-01-2013  16:25 uJij bent een uitzondering, dat maakt de grap niet minder leuk.. :)
De grap is best leuk inderdaad, maar die werd vorig jaar ook al gemaakt en toen was het nog zes flessen.
Serieus, waarom tien flessen? Alle wedstrijden hebben voldoende aan twee of drie flessen. Als je tien flessen nodig hebt, heb je je logistiek echt niet op orde.

Gerb

Een leuke wedstrijd, maar ik geef de ruimte aan de andere spelers. Het ONK vind ik leuker en ik moet kiezen.

Erick

Als ze niet duidelijk kunnen maken of ze een Saison, Duvelachtige sterke blonde, Tripel of Double IPA verwachten houd ik het, denk ik, ook voor gezien.  :-\

koffie

Ook ingeschreven (al blijf ik het geen blond vinden :P )

De Kiekert

Citaat van: Erick op 24-01-2013  20:14 uAls ze niet duidelijk kunnen maken of ze een Saison, Duvelachtige sterke blonde, Tripel of Double IPA verwachten houdt ik het, denk ik, ook voor gezien.  :-\
Waarom zo moeilijk doen. Plato 15.5 of hoger, dat mag dan bv. ook Plato 17 zijn, kleur tot 20 EBC, een full all-grain brouwsel en creatief met hop om gaan. Welke naam je er aan geeft zal Brand een worst zijn evenzo wat betreft BJCP. Wees creatief en schat in wat Brand wil zien cq. proeven.
Weet niet of een sukerstort in de nagisting is toegestaan en wanneer ik dat zou doen of dat na te gaan is :weetniet:

Erick

Het is niet kleur tot 20 EBC maar bitterheid vanaf 20 EBU.
Dat maakt het een hele andere spelregel.

koffie

Citaat van: De Kiekert op 24-01-2013  20:50 uWaarom zo moeilijk doen. Plato 15.5 of hoger, dat mag dan bv. ook Plato 17 zijn, kleur tot 20 EBC, een full all-grain brouwsel en creatief met hop om gaan. Welke naam je er aan geeft zal Brand een worst zijn evenzo wat betreft BJCP. Wees creatief en schat in wat Brand wil zien cq. proeven.
Weet niet of een sukerstort in de nagisting is toegestaan en wanneer ik dat zou doen of dat na te gaan is :weetniet:
Omdat Brand je bier dan bij de allereerste ronde al keihard afkeurt omdat het niet aan hun beeld voldoet.

Vraag de gemiddelde consument waar ze aan denken bij een blond bier en zullen antwoorden: Amstel Blond (4%), Leffe Blond (6,6%) of La Trappe Blond (6,5%).
En dan komt Brand aanzakken met een wedstrijd waar ze zeggen 'brouw maar iets, als het maar wel een beetje licht van kleur is en ergens tussen de 8 en 9,5% is. Ohja, wij zijn Brand dus flikker er veel hop in'.
Wat krijg je dan? Minstens een Sterke Blonde, maar eerder een bittere sterke blonde of een tripel.
En dan ga je dus lekker los op die zeer ruime specs en wordt je er direct uitgefilterd omdat het niet in het straatje van Brand past.

Tien(!) flessen bier zelf per post opsturen, dat is vragen om problemen (of kan er gebruik gemaakt worden van de bekende inleveradressen zoals voor het ONK?)

Erick

Koffie, Je vertaalt inderdaad precies hoe ik er over denk.
Ik zou graag meedoen, het podium vorig jaar smaakte naar meer.
Echter, als ze zelf niet weten wat ze willen is het niet te doen.
Natuurlijk kan ik iets Zwaars & Blonds brouwen maar heb toch echt wat extra info nodig. ???
 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.