12/13-04-2013 Bierfestival Groningen

Gestart door Bierfestival Groningen, 21-12-2012 10:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bierfestival Groningen

Het festival in de Groningse Martinikerk zal in 2013 plaatsvinden op vrijdag 12 april en zaterdag 13 april.
Wederom is het festival opgedeeld in drie verschillende sessies:

Vrijdag 12 april: 19.00 uur - 23.00 uur
Zaterdag 13 april: 13.00 uur - 17.00 uur
Zaterdag 13 april: 19.00 uur - 23.00 uur

De kosten voor het festival zijn € 13,00 per kaart inclusief een proefglas en 2 speciaalbieren. Munten zijn verkrijgbaar voor € 2,00 per stuk. Kaarten zijn verkrijgbaar via de ticketshop online (www.bierfestivalgroningen.nl) Daarnaast worden de kaarten verkocht bij alle Primera's in Nederland en verschillende filialen van de Mitra in (Noord) Nederland.

Op de website is meer informatie te vinden over standhouders, masterclasses en diverse wedstrijden.
Er wordt dit jaar voor de derde keer een amateurbrouwwedstrijd georganiseerd. Zij worden uitgedaagd een weizenbier te brouwen. Bij interesse in deelname kan contact opgenomen worden met de organisatie via info@bierfestivalgroningen.nl. Eventueel kunnen de richtlijnen daarna gemaild worden.

Mochten er vragen zijn over het festival of de wedstrijden dan horen wij het natuurlijk graag.

Tinus

Vind ik leuk!!

Zin in!!!  :proost: :proost: :proost: :proost:

MO

Het is nog ver weg maar de Muifelbrouwerij heeft nu al zin in het groots opgezette bierfestival in de Martinikerk.

Oscar

Citaat van: MO op 21-12-2012  23:46 uHet is nog ver weg maar de Muifelbrouwerij heeft nu al zin in het groots opgezette bierfestival in de Martinikerk.

Ik doe dit jaar niet mee... was niet erg tevreden over dit festival.

Herman

Gewoon wat hoppiger bier brouwen, Grunnegers houden wel van bitter.

Oscar

Citaat van: Herman op 22-12-2012  00:20 uGewoon wat hoppiger bier brouwen, Grunnegers houden wel van bitter.

1000 liter bier tap je niet weg op 1 festival... :)   Maar wie weet wat er allemaal in Amersfoort gaat gebeuren.. :)

Tinus

Citaat van: Oscar op 21-12-2012  23:47 uIk doe dit jaar niet mee... was niet erg tevreden over dit festival.

Waarom was je eigenlijk niet tevreden?


Oscar

Citaat van: Tinus op 22-12-2012  00:33 uWaarom was je eigenlijk niet tevreden?

Te weinig parkeergelegenheid voor de brouwers, en er was politie-/parkeercontrole tijdens de opbouw waardoor enkele brouwers een parkeerbon hebben kregen. En na deze ervaring ben ik geen fan van een 2-daags festival. Als brouwer moet je een overnachting regelen (extra kosten) en een parkeerplaats redelijk in de buurt regelen. Er is mij (ik was alleen) ook nog een mand met brouwspullen ontvreemd tijdens het opruimen. Dus al met al voor mij geen positieve ervaring...

Jacques

Citaat van: Oscar op 22-12-2012  00:52 uTe weinig parkeergelegenheid voor de brouwers, en er was politie-/parkeercontrole tijdens de opbouw waardoor enkele brouwers een parkeerbon hebben kregen. En na deze ervaring ben ik geen fan van een 2-daags festival. Als brouwer moet je een overnachting regelen (extra kosten) en een parkeerplaats redelijk in de buurt regelen. Er is mij (ik was alleen) ook nog een mand met brouwspullen ontvreemd tijdens het opruimen. Dus al met al voor mij geen positieve ervaring...

Tsja, op een aantal zaken heb je als organisator geen grip. Maar tijdelijke parkeergelegenheid kan misschien wel geregeld worden. Het je die suggestie gedaan richting de organisatie?

Tinus

Citaat van: Jacques op 22-12-2012  08:22 uTsja, op een aantal zaken heb je als organisator geen grip. Maar tijdelijke parkeergelegenheid kan misschien wel geregeld worden. Het je die suggestie gedaan richting de organisatie?

Vorig jaar was de dichtstbijzijnde parkeergarage ivm sloop gesloten. Inmiddels is er in de buurt een nieuwe maar dat helpt natuurlijk niet bij het laden en lossen. Daar willen ze in de buurt van de Martinikerk nog wel eens moeilijk over doen. Misschien is er mogelijk iets te regelen met de Provincie Groningen. Die hebben onder het pand een parkeergarage en zitten direct achter de Martinikerk.

Dat een bak met spullen door de verkeerde is meegenomen is gewoon ***

Als suggestie voor de organisatie... Zorg voor veel meer toiletten! Wat erin gaat komt er vanzelf weer uit...

Verder vond ik het ook afgelopen jaar weer een bijzonder geslaagd festival en ga deze keer zeker weer!

MO

Oeps, jij hebt echt geen mazzel gehad vorig jaar Oscar. Er komen inderdaad heel wat kosten bij (stageld, hotel, avondeten) maar ik had een uitstekende omzet en ook een aantal nieuwe klanten in de noordelijke regio die enthousiast werden over mijn bieren.

toon van den broek

Hallo Oscar, ik kan je reactie voorstellen want het zat je inderdaad vorig jaar niet echt mee op het Festival.
Als je alles in je eentje moet doen is het toch wel erg veel en gaat het ook mis dus... Dat was niet echt te doen voor je en als je dan ook nog te weinig omzet is het gewoon een beetje zuur.
Toch zijn de meesten erg enthousiast over dit groot biergebeuren, dus er moeten zeker kansen in zitten. Zeker ook voor jou, want aan enthousiasme ontbreekt het je nooit.

Voor de amateurbrouwers uit het Noorden is er weer de gelegenheid om een wedstrijdbier te brouwen en dit jaar is dat de Weizen. En ook zal dit jaar het winnende bier commercieel gebrouwen gaan worden voor de Mitra en de ABT-café's.
Dus iedereen uit de drie noordelijke provincies: schrijf je in en doe mee.
Weizen is natuurlijk een veel makkelijker bier om te brouwen dan het Gronings Haverbier van afgelopen jaar, omdat dit populaire bier door veel hobbybrouwers regelmatig gebrouwen wordt.

Het Gronings Biergilde zal in ieder geval -net als de vorige jaren- weer lekker actief zijn. We krijgen daar enorm veel positieve reacties op de bieren die we laten proeven en daarmee ook veel aanmeldingen voor cursussen, nieuwe leden enz.
Kortom een van de oorzaken van onze groei in het aantal leden van de laatste jaren!

Verder ga ik een Masterclass/proeverij geven over geuze en lambiek. Ik krijg steeds meer contact met mensen die als bierliefhebber/ hobbybrouwer hier mee bezig willen gaan. Naar mijn idee gaan deze bieren toch langzaam een plaats veroveren hier in Nederland.

Groetjes, Toon.

Addopaddo

Dag allemaal,

Ik ga ook naar dit festival en ik heb er zin in. Toon, ik ben geïnteresseerd in je masterclass/proeverij. Ik heb eind vorig jaar een paar keer lambiek gebrouwen. Nog geen resultaat, want dat duurt natuurlijk nog wel eventjes.  :) Wanneer je weet op welk moment je de masterclass geeft, laat je het dan even weten? Dank.

Groetjes,
Addo

TreinJan

Ik heb zo mijn bedenkingen, 13 euro entree en muntjes van 2 euro; je krijgt er twee dus feitelijke entree 9 euro voor 4 uur proeven. Masterclasses (wanneer wordt die belachelijk foute naam eens in de vuilnisbak gedumpt?) 15 euro. Bij de zaterdagmiddagsessie zijn geen M*****classes, terwijl dat eigenlijk de enige sessie is die voor mensen van wat verder weg in aanmerking komt, of je moet er een overnachting bij doen. Verhouding kosten plus reistijd tegenover 4 uurtjes proeven is m.i. volkomen uit het lood.

Oscar

Citaat van: TreinJan op 17-02-2013  22:07 uIk heb zo mijn bedenkingen, 13 euro entree en muntjes van 2 euro; je krijgt er twee dus feitelijke entree 9 euro voor 4 uur proeven.

Dat is dus al > € 2,- per uur om alleen aanwezig te zijn...

Citaat van: TreinJan op 17-02-2013  22:07 uVerhouding kosten plus reistijd tegenover 4 uurtjes proeven is m.i. volkomen uit het lood.

Eens... ik ben dan ook niet aanwezig (ook niet om bier uit te tappen... )

henkhiddema

Ontzettend veel zin in het festival in april. Heb mijn kaarten inmiddels gekocht via de website.
Ik hoop weer veel nieuwe bieren te proeven.
Zelf ben ik erg enthousiast over de komst van internationale sprekers.
We krijgen op deze manier eens de kans een lezing bij te wonen van een bierkenner uit de internationale bierwereld.
 
Zie jullie in april.

toon van den broek

Hallo Addo (en anderen),

Leuk dat je belangstelling hebt voor mijn 'Masterclass'.
Het is tussen 21.00 en 22.00 uur.
Tsja, en is € 15,00 veel? Ik weet het niet. Bij mij krijg je in ieder geval ook 6 tot zeven verschillende lambieken en geuzes te proeven van verschillende leeftijden zodat je een indruk krijgt van de smaakontwikkeling.
De oudste is een echt heel oude geuze van 1989 (bij mijn 'verhaaltje' over de masterclass staat het niet goed vermeld want ik dacht eerst dat de geuze nog wat ouder was).
Verder een kleine beschrijving van de brouwerijen en het brouwproces. En er kan natuurlijk na afloop nog verder gepraat worden omdat ik de laatste spreker ben, dus geen grote tijdsdruk (hoop ik).
Maar inderdaad: voor degene die van ver weg komen is het niet ideaal...
En TreinJan: je hebt gelijk dat het niet heel goedkoop is. De entree voor het Festival is nog tot daar aan toe (dure maar hele mooie locatie) maar de consumpties voor € 2,00 is inderdaad aan de prijs.
Maar dat is in elk café ook zo: meeste speciaalbieren zitten tegenwoordig al tegen de vier euro, soms daar al boven!
Dus gewoon bij het Gronings Biergilde langskomen, soms vragen we wel eens een muntje (kunnen wij ook eens ergens gaan proeven) maar meestal geven we onze bieren gratis weg...
Groetjes, Toon.

TreinJan

Het prijsniveau is voor mij het probleem niet, als ik tenminste waar voor mijn geld krijg. Als ik dan kijk naar wat ik bijvoorbeeld voor het Winterbierfestival of het Noord-Hollands bierfestival kwijt ben (waarbij er geen sprake is van tijdsbeperking) lijken mij de tarieven in Groningen aan de gepeperde kant.
Maar de beperking tot 4 uurtjes is zeer wel een probleem, zeker als dan ook nog blijkt dat bij de enige in aanmerking komende sessie geen proeverijen/lezingen (die het geheel zeker interessanter maken) zijn. Doe daar dan ook nog een lange reistijd bovenop, dan zeg ik: hoeft niet voor mij.

Cambrinus

Ik sta er met mijn brouwmaten voor het eerst dit jaar met onze Hommeles Tripel en onze Hommeles Weit. Dus aan de verkeerde kant van de bar. Heb er wel zin in!

Oscar

Citaat van: Cambrinus op 27-02-2013  23:49 uHeb er wel zin in!

Ik hoop voor je dat je dat naderhand ook nog zegt... :) Nu sta jij er natuurlijk niet alleen, dat scheelt al een hoop... ;)

RobinB

Komop Ozzie, iedereen die niet wil heeft z'n zegje wel gedaan. Laten we het een beetje vrolijk houden! :)

McMelloW

Citaat van: Cambrinus op 27-02-2013  23:49 uIk sta er met mijn brouwmaten voor het eerst dit jaar met onze Hommeles Tripel en onze Hommeles Weit. Dus aan de verkeerde kant van de bar. Heb er wel zin in!
Leuk! Groningen is een beetje ver weg, dus ik kom 11 mei wel naar het UBF  :biersmile:

René K

Ik heb er weer zin in dit jaar! Zowel de vele bieren die ik wil proeven plus het weerzien en spreken van vele bekenden.

Ps. Zojuist zat ik nog even op de website te kijken van Ramses bier, 1 van de deelnemende brouwerijen. Bij het stukje over het bier: Hop, staat het volgende: Het 2 uur continu toevoegen van deze hop tijdens het brouwen garandeert een fantastische boer. ;) Wellicht geschreven na een aantal hoppige bieren?

MO

Ik ga er echt een totaal gekkenhuis van maken. Ik tap op vrijdagavond

Zr Agatha
Beerskey
Black bastard
Kruijens Kracht
Lentebock
Muifel USA IPA
D'n Ossekop

Op zaterdag doe ik ipv Ossekop Broeder Everardus.

Op zaterdagmiddag heb ik een tripel thema. Er gaan twee bieren  van de tap af en er komen Breesaap tripel en een nieuwe tripel bij.

Een slijter uit Annen heeft 3 fusten berghs bier besteld, die gaat iets met food pairing doen.

11 Muifelbieren dus op festival Groningen. Gekkenhuis.

Komen er nog meer hobbybrouwers?

aldo

Citaat van: MO op 11-04-2013  11:22 uIk ga er echt een totaal gekkenhuis van maken. Ik tap op vrijdagavond

Zr Agatha
Beerskey
Black bastard
Kruijens Kracht
Lentebock
Muifel USA IPA
D'n Ossekop

Op zaterdag doe ik ipv Ossekop Broeder Everardus.

Op zaterdagmiddag heb ik een tripel thema. Er gaan twee bieren  van de tap af en er komen Breesaap tripel en een nieuwe tripel bij.

Een slijter uit Annen heeft 3 fusten berghs bier besteld, die gaat iets met food pairing doen.

11 Muifelbieren dus op festival Groningen. Gekkenhuis.

Komen er nog meer hobbybrouwers?

Het Groninger gilde is ook aanwezig met een eigen tafeltje dus je kunt heel wat hobbybrouwers verwachten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.