Uerige Alt Dusseldorf

Gestart door Huub Krekels, 08-02-2005 16:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Huub Krekels

Hallo Brouwers,

Op internet een kloon gevonden van het wereldberoemde Uerige Alt. Helaas Engels. Ik wil deze alt ook gaan brouwen. :brouwen: Ik woon op korte afstand van Düsseldorf en ben vaker in de brouwerij geweest en heb dit heerlijke bier meerdere keren gedronken. Gelfling gaat het een en ander omrekenen met behulp van Promash. Mogelijk heeft iemand van jullie dit al in Promash staan.

Welke mout is Melanoiden Malt.????
Wat is het beste maischschema.???

Graag advies. Hieronder het recept.
 :lekkerbier:
Gr.

Huub.



Zum Uerige Clone
Northern German Altbier

 
Type: All Grain
Date: 5/20/2004
Batch Size: 5.00 gal
Brewer: Tibor Seidel
Boil Size: 6.00 gal Asst Brewer: 
Boil Time: 60 min  Equipment: Brew Pot (6+gal) and Igloo/Gott Cooler (5 Gal) 
Taste Rating(out of 50): 35.0  Brewhouse Efficiency: 72.0
Taste Notes: Smooth tasting Alt from Dusseldorf
 
Ingredients
 
Amount Item Type % or IBU
8.50 lb Munich Malt - 20L (20.0 SRM) Grain 89.5 %
1.00 lb Melanoiden Malt (20.0 SRM) Grain 10.5 %
2.50 oz Spalter [6.00%] (60 min) Hops 56.7 IBU
0.25 tsp Irish Moss (Boil 10.0 min) Misc 
1 Pkgs European Ale (Wyeast Labs #1338) [Starter 400 ml] Yeast-Ale 

 
 
Beer Profile
 
Est Original Gravity: 1.048 SG
Measured Original Gravity: 1.048 SG
Est Final Gravity: 1.014 SG Measured Final Gravity: 1.015 SG
Estimated Alcohol by Vol: 4.3 %  Actual Alcohol by Vol: 4.3 %
Bitterness: 56.7 IBU Calories: 214 cal/pint
Est Color: 18.1 SRM Color: Color 
 
 
Mash Profile
 
Mash Name: Single Infusion, Full Body, No Mash Out Total Grain Weight: 9.50 lb
Sparge Water: 4.42 gal Grain Temperature: 72.0 F
Sparge Temperature: 168.0 F TunTemperature: 72.0 F
Adjust Temp for Equipment: TRUE Mash pH: 5.4 pH
 
Name Description Step Temp Step Time
Mash In Add 11.88 qt of water at 174.4 F 158.0 F 45 min

 
 
Mash Notes: Simple single infusion mash for use with most modern well modified grains (about 95% of the time).
Carbonation and Storage
 
Carbonation Type: Kegged (Forced CO2) Volumes of CO2: 2.4
Pressure/Weight: 12.7 PSI Carbonation Used: -
Keg/Bottling Temperature: 43.0 F Age for: 21.0 days
Storage Temperature: 43.0 F   
 
Notes
 
Do a single-step infusion mash at 158ø F (any where in the upper 150s will do) for sixty minutes. Sparge to the brewpot and begin the boil. Once the hot break has died down, add all the hops and boil for sixty minutes. With ten minutes left in the boil, add the Irish Moss. Chill, transfer to the fermenter and pitch the starter. Try to keep the primary temperature between 60-65deg F. After primary fermentation is done, rack and "lager" the beer at fridge temperatures for two to three weeks (or as long as you can stand it). Carbonate via your favorite method and enjoy! 

Adrie

Ha Huub,

Lijkt me zo op het eerste gezicht geen gek recept. Zum Uerige Alt is inderdaad heerlijk. Ik vond hem persoonlijk de lekkerste alt die ik in de brouwcafees in de binnenstad van Düsseldorf heb geproefd.

Melanoidine mout is een mout van Weyermann van ongeveer 65 EBC en geeft een volle, moutige smaak aan het bier. Gezien de smaak van de Uerige Alt verbaast het me niet dat deze mout in het recept zit.


Groeten,

A3

Huub Krekels

Adrie bedankt voor je snelle reactie.  :dansen: Weet je waar ik deze mout kan bestellen. De Wyeastgist zullen ze wel in Brouwland hebben, doch de mout, daar heb ik mijn twijfels aan. Ik heb deze nog nooit zien liggen bij Brouwland.

Gr. :degroeten:

Huub.

Johannes

Huub,

Brouwland heeft deze mout in het assortiment artikelnr.  051.145.1

:degroeten:  Johannes

Huub Krekels

Perfect Johannes.

Neem ik bij mijn volgende bezoek mee. Ik zal hem wel eerst moeten bestellen denk ik. :elifant:

Gr.

Huub.

Adrie

Beste Huub,

JWVG heeft twee jaar geleden een alt gebrouwen met melanoidine mout. Zie HIER de discussie.

Groeten,

A3

Huub Krekels

Adrie,

Bedankt voor de info. Lijkt mij eens interessant om uit te proberen. Ik sta te popelen om de Ueriger Alt te brouwen. Ik ga de volgende week zondag nog eens naar Dusseldorf met Gelfling en zijn vader. Kan ik hem nog eens lekker uit het vat drinken. Uiteraard met de trein.  :elifant:
Ik hoop dat de kloon het originele gaat benaderen.

Gr. :degroeten:

Huub.

MO

Wyeast 1338 European Ale? Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het geen Engelse ale gist zijn? Die fruitigheid daarvan kan je absoluut niet gebruiken in deze jongen.
Volgens mij past WYeasy 1007 German Ale hier veel beter bij.

Adrie

Ha MO,

De European Ale schijnt mooi moutig te vergisten. Het is geen Engelse, maar een Duitse gist van het Wissenschaftliche Station, gist #338.

Groeten,

A3

gelfling

Citaat van: MO op 13-02-2005  17:21 uWyeast 1338 European Ale? Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het geen Engelse ale gist zijn? Die fruitigheid daarvan kan je absoluut niet gebruiken in deze jongen.
Volgens mij past WYeasy 1007 German Ale hier veel beter bij.

Mo, je hebt denk ik wel gelijk, ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat de 1007 (bij mijn laatste alt ook gebruikt) de originele gist zou zijn van Dusseldorfer alt.
Nu heeft Dusseldorf geloof ik 3 alt brouwerijen, dus welke dat zou zijn weet ik niet, maar een kans van 1 op 3 dat het dezelfde gist is, is toch aannemelijk.
In ieder geval heb je veel eigenschappen van de gist die hetzelfde zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.