Poelie wiel

Gestart door hopiebier, 18-12-2012 22:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hopiebier

Wie weet waar ik een poeliewiel met een doorsnede tot 40 cm zou kunnen vinden. Een elektromotortje heb ik al daarna hoop ik mijn schijfmolen te kunnen elektrificeren
Gr. M
 :weetniet:

30cl

Citaat van: hopiebier op 18-12-2012  22:45 uWie weet waar ik een poeliewiel met een doorsnede tot 40 cm zou kunnen vinden. Een elektromotortje heb ik al daarna hoop ik mijn schijfmolen te kunnen elektrificeren
Gr. M
 :weetniet:

Al gekeken naar wasmachine poelies? Soms zie je die wielen in de oude Zanker bovenladers maar geen idee hoe groot ze precies zijn.

William

Ik heb een wasmachinewiel op mijn molen zitten met een diameter van 30 cm. De as van de motor heeft een diameter van 3,8 cm.

hopiebier

Bedankt. Ik ga op zoek.
 :proost:

William

Citaat van: hopiebier op 19-12-2012  17:59 uBedankt. Ik ga op zoek.
 :proost:

Afgehaald bij de gemeentewerf.

orangeloo

Ook ik heb een Wasmachine poelie in gebruik...


William

Mijn molen in actie. Matig filmpje maar vooruit.



orangeloo

Citaat van: William op 18-12-2012  22:55 uIk heb een wasmachinewiel op mijn molen zitten met een diameter van 30 cm. De as van de motor heeft een diameter van 3,8 cm.

En hoeveel rpm maakt jou motor? Je vertragingsfactor is 7,9.
Dus bij 1480 rpm : 7.9 = 187, maar bij 2880 rpm is het 2880 :7.9 = 365 rpm.

William

Citaat van: orangeloo op 19-12-2012  20:11 uEn hoeveel rpm maakt jou motor? Je vertragingsfactor is 7,9.
Dus bij 1480 rpm : 7.9 = 187, maar bij 2880 rpm is het 2880 :7.9 = 365 rpm.

Op het motorplaatje staat 1175 rpm dus op het wiel 148 rpm

orangeloo

Citaat van: William op 19-12-2012  20:19 uOp het motorplaatje staat 1175 rpm dus op het wiel 148 rpm

Dat is een mooi toerental  :duimop:

De reden dat ik het hier benoem is omdat ik weet dat er ook motoren zijn van meer als 2800 rpm.
En dan moet je toch al vlug een vertraging van factor 15 hebben.
Bij een as (op de motor) van 3 cm is dat een poelie van 45 cm, of bij 2 cm een poelie van 30 cm...
Die van mij uit een wasmachine is maar 25 cm, dus dat is wel iets om rekening mee te houden.... :brouwen:

RobinB

Citaat van: William op 19-12-2012  20:04 uMijn molen in actie. Matig filmpje maar vooruit.

Ziet er goed uit! :duimop:

Jacques

Citaat van: William op 19-12-2012  20:04 uMijn molen in actie. Matig filmpje maar vooruit.

Tip: zet op de trechter een goedkope emmer waar je onder een gat geboord hebt van ongeveer 15 mm doorsnede. Je vergroot op die manier de trechter boven je walsen waardoor je minder vaak hoeft bij te vullen.

De Kiekert

@William: je hebt geen last dat de poelie op de as van de molen slipt?
Wat zou de reden kunnen zijn dat de v-snaar op een poelie slipt :weetniet:

William

Citaat van: Jacques op 23-12-2012  13:43 uTip: zet op de trechter een goedkope emmer waar je onder een gat geboord hebt van ongeveer 15 mm doorsnede. Je vergroot op die manier de trechter boven je walsen waardoor je minder vaak hoeft bij te vullen.

Dank voor de tip maar ik voeg de mout graag gedoseerd toe omdat:
- Er kunnen steentjes, touw e.d. inzitten die ik op deze manier kan waarnemen en verwijderen
- Ik merk bij klam schroten dat de kolom mout boven de molen niet te hoog mag zijn omdat de mout anders niet uit zichzelf doorstroomt.

William

Citaat van: De Kiekert op 23-12-2012  13:44 u@William: je hebt geen last dat de poelie op de as van de molen slipt?
Wat zou de reden kunnen zijn dat de v-snaar op een poelie slipt :weetniet:

Nee daar heb ik (nog) geen last van. Misschien is het niet goed te zien op het filmpje maar mijn schoonvader heeft tussen de polie en de as van de molen een paar stukje teflon geslagen (daar zou anders inderdaad wat ruimte zitten).

Jacques

Citaat van: William op 23-12-2012  13:57 uDank voor de tip maar ik voeg de mout graag gedoseerd toe omdat:
- Er kunnen steentjes, touw e.d. inzitten die ik op deze manier kan waarnemen en verwijderen
- Ik merk bij klam schroten dat de kolom mout boven de molen niet te hoog mag zijn omdat de mout anders niet uit zichzelf doorstroomt.

Die steentjes kunnen ook tussen de walsen komen als je de mout in kleinere hoeveelheden toevoegt. Ze zijn meestal niet zo groot. Door de doorvoersnelheid zitten ze snel tussen de walsen. En liever een steentje tussen de walsen dan mijn vingers. Gelukkig komt het maar zelden of nooit voor dat er een steentje in mijn mout zit.

Als je de doorsnede van het gat kleiner maakt is de doorstroomsnelheid minder en pakt de molen alle mout ongeacht hoe vol de emmer is, ook als je klam schroot.

Zelf sta ik in ieder geval een stuk rustiger naar de werking van mijn molen te kijken sinds ik een emmer met een gat op de trechter van de mijn Maltmill zet.

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-12-2012  15:07 uZelf sta ik in ieder geval een stuk rustiger naar de werking van mijn molen te kijken sinds ik een emmer met een gat op de trechter van de mijn Maltmill zet.

IK doe dan altijd wat anders... voorbereiding en zo... :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.