Kwikthermometer

Gestart door beermenke, 18-12-2012 17:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beermenke

Hulp gevraagd. Ik bezit een kwikthermometer waarvan de kwik nu in stukjes in de buis zit. Heeft plat gelegen en kwik is los van elkaar gekomen. Hoe krijg ik deze weer mooi bij elkaar? Ik heb hem al heel koud gezet en ook heel warm maar de stukjes bewegen wel maar de lucht blijft ertussen. Ook reeds afgeslagen zoals ze vroeger met een koortsthermometer deden maar helpt ook niet. Wie oh wie heeft de oplossing.
Ik denk dat ie boven open is en durf hem niet tot 100 graden op te warmen, of kan dit wel. Het is een rechte staafkoperen kwikthermometer uit een verwarmingsinstallatie. Alvast dank.

bjorri

Open aan de bovenkant? Dan onmiddellijk inleveren als chemisch afval, de buis hoort vacuüm te zijn en dus dicht aan de bovenkant.

Opwarmen tot het maximum is je beste kans, niet heel ver er overheen gaan natuurlijk.

beermenke

Hallo, dank voor je reactie. Je hebt gelijk, hij is dicht want anders zou hij leeglopen als hij op zn kop ligt. Stom van mij, hij moet natuurlijk vacuüm zijn anders kan hij toch niet nauwkeurig het warmtepunt aangeven, Tsja, geen scheikunde gehad. Een hele geruststelling dat ik hem tot 100 graden kan verwarmen. Hartstikke bedankt!

Jacques

Tip: koop een digitale thermometer.

Kwikthermometers zijn lastig af te lezen en zeer kwetsbaar. Indien de meter stuk gaat komt er kwik in je bier. Je kunt dan het beste het vuur uit zetten en de pan buiten zetten. Kwik is zeer giftig. Na afkoelen het brouwsel inleveren als chemisch afval.

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwikvergiftiging

Digitale thermometers kosten niet veel. Via e-bay zijn heel wat thermometers te koop. Bijvoorbeeld deze. Maar als je wat verder zoekt vind je er veel meer. Misschien zijn er leden op dit forum die hun ervaringen met de aanschaf van digitale thermometers willen delen.

toon van den broek

Citaat van: Jacques op 18-12-2012  20:42 uTip: koop een digitale thermometer.

Kwikthermometers zijn lastig af te lezen en zeer kwetsbaar. Indien de meter stuk gaat komt er kwik in je bier. Je kunt dan het beste het vuur uit zetten en de pan buiten zetten. Kwik is zeer giftig. Na afkoelen het brouwsel inleveren als chemisch afval.

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwikvergiftiging

Digitale thermometers kosten niet veel. Via e-bay zijn heel wat thermometers te koop. Bijvoorbeeld deze. Maar als je wat verder zoekt vind je er veel meer. Misschien zijn er leden op dit forum die hun ervaringen met de aanschaf van digitale thermometers willen delen.

Digitale thermometers vind ik niet zo praktisch omdat vaak net het batterijtje op is als je de thermometer nodig hebt.
Vooral ook het aflezen is veel 'zenuwachtiger' dan een conventionele vloeistofthermometer omdat zo gauw je deze uit de vloeistof neemt deze reageert en dus af gaat tellen. Daar hebben alcoholgevulde thermometers minder last van omdat hun constructie zodanig is dat de warmte langer vastgehouden wordt.
Wel reageert de vloeistofthermometer wat trager bij gebruik: je moet wat langer wachten voor je af kan lezen.
Als je een exemplaar hebt met een beschermmantel is de kans dat je 'm breekt vrijwel nihil.
Voor mij dus een ouderwetse vloeistofthermometer...

Groetjes, Toon.

Jacques

Citaat van: toon van den broek op 18-12-2012  21:11 uDigitale thermometers vind ik niet zo praktisch omdat vaak net het batterijtje op is als je de thermometer nodig hebt.
Vooral ook het aflezen is veel 'zenuwachtiger' dan een conventionele vloeistofthermometer omdat zo gauw je deze uit de vloeistof neemt deze reageert en dus af gaat tellen. Daar hebben alcoholgevulde thermometers minder last van omdat hun constructie zodanig is dat de warmte langer vastgehouden wordt.
Wel reageert de vloeistofthermometer wat trager bij gebruik: je moet wat langer wachten voor je af kan lezen.
Als je een exemplaar hebt met een beschermmantel is de kans dat je 'm breekt vrijwel nihil.
Voor mij dus een ouderwetse vloeistofthermometer...

Gewoon de voeler in de vloeistof houden. Je kunt dan constant de temperatuur vanaf een afstandje volgen.
Je hebt digitale thermometers met een alarm. Zodra de temperatuur boven of onder de ingestelde temperatuur kunt hoor je een signaal. Heel praktisch om de temperatuur van het beslag binnen een marge van 2 ºC zo constant mogelijk te houden.

En als je STC-1000 gebruikt ben je niet afhankelijk van een batterij. De voeler moet dan wel in een metalen buis die je in de vloeistof steekt. Dat geeft wel wat vertraging.
Zelf gebruik ik digitale thermometer met batterijen. Die heb ik nog niet hoeven te vervangen. De meter wordt alleen gebruikt tijdens het maischen. Als ik hem niet nodig heb zet ik hem uit. Daarnaast heb ik altijd een voorraadje batterijen in huis. Geen probleem dus.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.