Wietbier, kan dat?

Gestart door Johannes, 08-02-2005 10:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

Okee, hier komen de inkoppers: :neenee: Alcohol met THC is onverstandige combinate, :police: THC=drugs=illegaal, :lessmile: alcohol=ook drugs, gezien onze hobby zijn we allemaal verslaafden :weetbeter:, Maar dat voegt weinig toe aan de discussie.

De interessante vraag is of het uberhaupt kan. Als kruid is wiet natuurlijk prima, ik kan me voorstellen dat het een bijzonder biertje oplevert. Maar qua THC? Was THC niet een ontzettend instabiele stof? Valt die niet binnen een paar dagen in oplossing uit elkaar? breekt gist het niet af?

Goom, misschien weet jij dat, gezien jij het medicinaal hebt gebruikt, kon je die thee bewaren? of was de werking ervan na een dag (of twee) nihil?

Edgar

Het lijkt me vooral niet zo lekker. Er zijn trouwens volgens mij verschillende pogingen geweest om wietbier op de markt te brengen.

RobinB

Citaat van: Maarten op 22-01-2009  11:32 uAlcohol met THC is onverstandige combinate

Stronken kan ook wel lekker zijn hoor ;D
'T is dat het een erg dure hopvervanger is, anders had ik het wel geprobeerd, lijkt me best lekker (voor jezelf dan).

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: EBC op 22-01-2009  10:36 uWitbier, Weissbier. Komt 'wit' niet van Weizen?

OOit gehoord van 'boekweit'? Wordt nog altijd gebruikt in de betere Limburgse pannekoeken en Balkenbrei.

Louis

Hopmans

CiteerTHC=drugs=illegaal
Alcohol is ook drugs, maar dan veel gevaarlijker.
Eén van de meest verslavende drugssoorten is trouwens Nicotine.
In combinatie met teer gaan hier per jaar duizenden Nederlanders aan dood.
Maar dat is niet erg, want de accijns spekt de staatskas.

THC heeft een minder goede naam door bedrog van de overheid en de chemische industrie.
Zoals Aldo al aangaf kan je bijna alles maken van Cannabis, maar daar is de chemische industrie (bv Dupont) niet blij mee.
Ook is het een middel tegen allerlei kwalen.
Duizenden jaren wordt het al gebruikt door de mensheid.
100 jaar geleden moest iedere Amerikaanse boer dit verplicht verbouwen op het land, totdat de chemische
industrie zich hiermee ging bemoeien.
Het wordt tijd dat Cannabis weer legaal wordt.
De wereld zal er dan een stuk groener en vrediger uitzien.
Het verbind namelijk rassen en volkeren met elkaar, en is goed voor het milieu.

 ;) :duimop:



Broeder Tuk

Ze moeten inderdaad die hele handel vrijgeven maar met die Europese unie en al die regeltjes zal het er wel nooit meer van komen.


Ik heb trouwens wel een keer wiet-wijn gedronken en dat was best  lekker. En van die thc merk je niks meer van...

Jaap

Ik heb nu drie wietbiertjes gebrouwen, de eerste keer voor iemand met MS (zie eerdere berichten hierboven), maar die gaf de voorkeur aan roken.
De volgende keren voor de leuk, niet omdat het zo bijzonder lekker is maar ik heb het toch in de tuin staan (ruikt zo lekker)
Ik brouw het  dan ook in kleine hoeveelheden.

Geestverruimend is het niet, en stronken wordt je er echt niet van, integendeel, het is een uitstekend slaapmiddel.
Ik heb het idee dat de hop en hennep elkaars werking versterken, hop is slaapverwekkend en van hennep wordt je ook al behoorlijk rustig ;)

Dat de THC snel wordt afgebroken lijkt me niet, na een half jaar slaap je nog heerlijk op 2 flesjes.


goom

Citaat van: Maarten op 22-01-2009  11:32 uOkee, hier komen de inkoppers: :neenee: Alcohol met THC is onverstandige combinate, :police: THC=drugs=illegaal, :lessmile: alcohol=ook drugs, gezien onze hobby zijn we allemaal verslaafden :weetbeter:, Maar dat voegt weinig toe aan de discussie.

De interessante vraag is of het uberhaupt kan. Als kruid is wiet natuurlijk prima, ik kan me voorstellen dat het een bijzonder biertje oplevert. Maar qua THC? Was THC niet een ontzettend instabiele stof? Valt die niet binnen een paar dagen in oplossing uit elkaar? breekt gist het niet af?

Goom, misschien weet jij dat, gezien jij het medicinaal hebt gebruikt, kon je die thee bewaren? of was de werking ervan na een dag (of twee) nihil?


Maarten,
Normaal gesproken maak ik 1 liter thee er van.
Dat gaat in ong 2-2,5 dag op.
Je kunt het in de koelkast of thermosfles bewaren.

RobinB

@roodeleeuw: grappig dat je met boekweit aankomt, omdat dat juist weer geen graan is! ;D

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: RobinB op 22-01-2009  13:35 u@roodeleeuw: grappig dat je met boekweit aankomt, omdat dat juist weer geen graan is! ;D

Nee? Wat is dat dan? :weetniet:

Louis

Edgar

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 22-01-2009  13:51 uNee??? Wat is dat dan?? :weetniet:

Louis

Een duizendknopige, volgens landbouwwetenschapper JW.  ;)

RobinB

Het is een plantje uit de duizendknoop familie en de "graankorrels" zijn geen graan, maar dopvruchten :)

JWVG

Citaat van: Edgar op 22-01-2009  13:54 uEen duizendknopige, volgens landbouwwetenschapper JW.  ;)

Haha, ja, daar sta ik nog steeds achter, dik 5 jaar later. Het is veel nauwer verwant aan b.v. zuring dan aan granen. Ik vraag me trouwens wel af of het principieel onmogelijk is om mout van een duizendknopige te maken. Er zal tenslotte ook wel zetmeel in die zaden zitten, en dat moet door enzymen worden omgezet tot suikers als de plant wil groeien. Maar er zal vast wel een praktische reden zijn waarom er geen boekweit- of quinoa (een ganzevoetachtige) mout bestaat. Trouwens, nu ik er over nadenk zijn er van de C4 granen (mais, gierst en zo), ook geen mouten.

 :degroeten: JW.

Gerb

Blijkbaar bestaat boekweitmout wel, het wordt gebruikt in glutenvrije bieren. Zoek maar eens op Buchweizenmalz.

JWVG

Ik zie het - er staat dan ook vaak 'maismalz' bij. Maf dat we dat niet via de 'normale' hobbybrouwkanalen een keer hebben gezien. Of zit ik daar ook naast? A3 wees me laatst weer even mijn plaats - ik ben er jaren uit geweest  ;)

 :degroeten: JW.

RoodeLeeuwVenlo

Kijk,

Zo leer je nog eens wat bij.

Maar Wiet, wit, weit en weizen zijn (etymologisch) familie.

Louis

RobinB

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 23-01-2009  14:09 uKijk,

Zo leer je nog eens wat bij.

Maar Wiet, wit, weit en weizen zijn (etymologisch) familie.

Louis
Etymologische verwantschap is natuurlijk nog geen phylogenetische verwantschap :)

aldo

Citaat van: Johannes op 08-02-2005  10:40 uHier nog even het recept waar ik eerder naar verwees:

Wietbier

Dit recept van René Koops, een amateurbrouwer uit Amsterdam die de laatste jaren al met vele bieren, en met succes, heeft meegedaan aan het Delta Bier Festival. Het onderstaande bier is een wietbier (jawel, geen witbier maar een wietbier) dat beslist niet nieuw is. Een Zweedse brouwer heeft namelijk een paar jaar geleden al geprobeerd om een hennepbier op de markt te brengen dit echter zonder succes.

Met dit bier had René meer succes en werd Eerste in de vrije klasse tijdens het Delta Bier Festival 2000.

Het recept voor 40 liter Stronk:

Ingrediënten :
- 15.600 gr. Pilsmout
- 845 gr. Tarwemout
- 92 gr. Hallertau Perle 9% Alpha
- 1094 gr. Kristalsuiker
- 4 theelepels Iers mos
- 95 gr. Wiettoppen
- 218 gr. Wiet-kniprestjes (dit zijn de kleinste blaadjes net onder de toppen)
- 1 l. Giststarter van een gewoon zakje Arsegan bovengist
- 65 l. Maischwater

Gezien deze week de vezelhennep gezaaid gaat worden, bekeek ik het recept voor wietbier eens....wat me nu opvalt is dat er ook hop in zit...is het idee hop voor bitterheid en wiet voor kruidigheid?????

Jaap


aldo

 ;D ;D ;D kort maar krachtig,  dank u!

goom

Ik heb net 14 liter gemaakt, staat nu te lageren en zondag gaat die de fles in.

djeetn


timpel_800

Even een oud topic omhoog halen.
Voor mijn opleiding moet ik een biertje brouwen. Als echte Amsterdammer had ik bedacht een wietbiertje te gaan brouwen (nadat onze docent had vertelt dat hop van dezelfde familie was als hennep).
Er bleek nog een recept voor te bestaan ook. (het recept wat hierboven staat).

Maar toen kwam ik erachter dat ik toch aardig diep in de buidel moest gaan tasten. Een grammetje wiet kost tegenwoordig 5 euro, en dan heb je nog troep ook (volgens kenners).

Iemand kwam op het idee om met de mannelijke hennep plant te werken. Maar, waar haal ik dat vandaan?

Andere tips over brouwen met hennep zijn welkom.

tim

Edgar

Mannelijke hennep is geen wiet. Wietbier is trouwens een onnozel ding. Het is niet lekker en het combineren van twee 'highs' is niet erg verstandig.

Koop anders gewoon die 2 gram, ouderwetse supersterke skunk, brouw een liter of 10 met veel alcohol en lager het met de versnipperde wiet. De alcohol lost een deel van de THC op. Veel plezier.

koffie

Toch wordt er in dit topic anders beweerd en 'bewezen', Edgar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.