Wietbier, kan dat?

Gestart door Johannes, 08-02-2005 10:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Heren,

In de topic Digitale weegschaal plaatste ik een opmerking over een wietbier dat een eerste prijs (vrije klasse) heeft gewonnen bij een wedstrijd van de deltabrouwers.

Waarop huub de volgende reaktie gaf:
Citaat van: Huub Krekels op 08-02-2005  09:53 uMisschien ben ik ouderwets, doch ik vind dit niet kunnen. Het blijven drugs. Volgens mij had dit tot diskwalificatie moeten leiden en geen beloning met
een eerste plaats vrije bieren. :duimonder:

Maar ja. Wij wijken af. Einde discussie voordat wij van de forumbeheerders op de kop krijgen.

Gr.

Huub.


Belangrijk punt hierin vind ik dat keurmeesters maar afhankelijk zijn van wat voor gekkigheden brouwers met hun bier uithalen, bij de vrije klasse moet volgens mij een logboek worden aangeleverd dus zal de keurmeester waarschijnlijk op de hoogte zijn geweest van de ingredienten. De werkzame stof in wiet is overigens niet oplosbaar in water, of het oplost in alcohol weet ik niet.

Wat vinden jullie hiervan??

:degroeten:

Johannes

Huub Krekels

Of de werkzame stof THC nu wel of niet voorkomt in het bier maakt mij niets uit. Je bent aan het werken met Wiet dus illegaal bezig,  ook al wordt het in dit land tot op zekere hoogte gedoogd. Als wij dit op wedstrijden gedogen, waar eindigd dit dan. Cocainetrappist, XTC Tripel of Amfetaminepils. :neenee:

Ik vind dit duidelijk een voorbeeld van normvervaging.

Gr.

Huub.

wim

Hop is familie van de cannabis, met vergelijkbare effecten.

THC is oplosbaar in alcohhol, drooghoppen is dus de wijze om het gevoelseffect te bereieken, meekoken zorgt enkel voor de kruidige smaak.

:degroeten:

Wim

Adrie

Ha Johannes en Huub,

Ik vind het een beetje de pot die de ketel verwijt. Alsof alcohol geen drug is. Bovendien wordt wiet in Nederland gedoogd. Zeker als men er verstandig mee omgaat, vind ik het geen enkel probleem. Sowieso vind ik het onderscheid tussen legale en niet legale drugs merkwaardig. Wiet is verboden, maar wordt gedoogd. Alcohol is toegestaan, maar openbare dronkenschap is strafbaar.

Zoals ik al zei hangt het er maar net vanaf hoe je met een drug omgaat. Dat geldt voor alcohol net zoals met wiet. Een beetje wiet in bier lijkt me geen enkel probleem en zoals Johannes al aangaf is het maar zeer de vraag of de werkzame stoffen wel in het bier terecht komen. Overigens lijkt wietbier me helemaal niet lekker.

Groeten,

A3

Hopmans

CiteerIk vind dit duidelijk een voorbeeld van normvervaging.

Jeetje Huub !  Wat ben jij ouderwets man. :P

Al duizenden jaren wordt cannabis gebruikt door volkeren.
Het wordt niet voor niets verkocht bij de apotheek.
Denk aan astma, oogkwalen, depressieviteit, pijnstillers enz enz.

Voor 1930 was iedere amerikaanse boer verplicht dit te verbouwen op zijn grond.
Abraham Lincoln gebruikte het ook.
Tot dat het een te grote concurrent werd van de kunststof en papierindustie.
Waarna er een heksenjacht op cannabisgebruik ontstond.

Wat denk je wat alcohol doet met je lichaam bij dagelijks gebruik.

Alcohol is en blijft medisch gesproken HARDDRUGS.

Denk alsjeblieft niet als een kuddedier, en vergelijk deze natuurlijke plant alsjeblieft niet met chemische XTC.

Groetjes,

Hoppie



Johannes

Hier nog even het recept waar ik eerder naar verwees:

Wietbier

Dit recept van René Koops, een amateurbrouwer uit Amsterdam die de laatste jaren al met vele bieren, en met succes, heeft meegedaan aan het Delta Bier Festival. Het onderstaande bier is een wietbier (jawel, geen witbier maar een wietbier) dat beslist niet nieuw is. Een Zweedse brouwer heeft namelijk een paar jaar geleden al geprobeerd om een hennepbier op de markt te brengen dit echter zonder succes.

Met dit bier had René meer succes en werd Eerste in de vrije klasse tijdens het Delta Bier Festival 2000.

Het recept voor 40 liter Stronk:

Ingrediënten :
- 15.600 gr. Pilsmout
- 845 gr. Tarwemout
- 92 gr. Hallertau Perle 9% Alpha
- 1094 gr. Kristalsuiker
- 4 theelepels Iers mos
- 95 gr. Wiettoppen
- 218 gr. Wiet-kniprestjes (dit zijn de kleinste blaadjes net onder de toppen)
- 1 l. Giststarter van een gewoon zakje Arsegan bovengist
- 65 l. Maischwater

Geen spoelwater, daarom is de storting wat hoog, 1,3 keer hoger dan met spoelen, dit komt de smaak ten goede vanwege het lage gehalte aan uitgespoelde tannine.

Maischschema :
15 minuten op 52°C
60 minuten op 62°C
30 minuten op 72°C

120 minuten voor einde koken 64 gr. Hallertau en het Iers mos toe voegen.
10 minuten voor einde koken de suiker toevoegen.
5 minuten voor einde koken 28 gr. Hallertau toevoegen

Na het koelen komt het soortelijk gewicht op ongeveer 1090 gr/l. De wiet (toppen en de knipresten) in bijvoorbeeld een kous 10 minuten weken in heet water van ca. 50°C en uit laten lekken. Dit nogmaals herhalen en dan als laatste weken in vers gekookt water van 100°C. Dit om infecties te voorkomen.

Zodra de baal is afgekoeld bij het wort voegen, samen met de giststarter.


Wim, mag ik uit jou opmerking opmaken dat de keurmeester wellicht in andere toestand naar huis is gegaan  :nut: zal vast wat meevallen want hij heeft tenslotte nog de eerste prijs toegekend.

Citaat van: Adrie op 08-02-2005  10:27 uIk vind het een beetje de pot die de ketel verwijt. Alsof alcohol geen drug is. .

Inderdaad! Maar voor beide geldt natuurlijk hoe je ermee omgaat, iemand die zich elk weekend kapot zuipt is verkeerd bezig en iemand die zichzelf regelmatig suf blowt ook.

Citaat van: Adrie op 08-02-2005  10:27 uEen beetje wiet in bier lijkt me geen enkel probleem

Als je het mij vraagt  heeft deze brouwer anders geen kinderachtige hoeveelheid wiet gebruikt.....

:degroeten:

Johannes


Huub Krekels

Adrie,

de Nederlandse wet kent geen legale drugs in de Opiumwet. Men spreekt wel van drugs met een aanvaardbaar risico en drugs met een onaanvaardbaar risico. Derhalve heeft men in de Opiumwet onderscheidt gemaakt tussen middelen voorkomende op lijst I (harddrugs) en lijst II (softdrugs.) Dat onze regering drugs gedoogd is weer een andere discussie. Ik denk echter dat deze discussie niet thuis hoort op een forum voor hobbybrouwers.


Wat mij betreft einde discussie.

Gr.

Huub.

Adrie

Ha Huub,

Blijft het merkwaardig dat alcohol niet op de lijst voorkomt, evenmin als tabak.

Groeten,

A3

wim

ferme taal Hoppie, doch ik kan me wel vinden in de strekking.

Grappig genoeg was het eerste recept met cannabis dat ik vod voor bier uit de VS.

Cannabis heet een sterk aromatish kruidige smaak en geur die prima past in dranken.
In Amsterdam zit een wietzaad kweker die jaren jang een wiet bier brouwde en ook een wietwijn. Dit deze ze met extracten van cannabis, zonder THC. De bier werd geexporteerd naar veel landen waronder de VS wantr zonder THC is het geen dope.

Bovendien Huub zijn kleren gemaakt van cannabis geen echte kleren?
(katoen is vele malen lichter voor het milieu en el arbeitsintensiever)

En over die cacainetrappist. Ik hoop nog eens wat cocabladeren in handen te kunnen krijgen en er een bier mee te brouwen (het is immers bitter) Daar heb ik absoluut gen moeite mee, omdat per gram cocablad er minder werkzame stof aanwezig is dan er per gram koffieboon als opwekkends is.

Het wordt inderdaad tijd eens naar het grote plaatsje te kijken. En zijn geloof ik 600000 alcolisten tegenover 20000 heroineverslaafden,30000cocaine- en 200000 cannabisverslaafden. Er zijn vele malen meer gebruikers van de caffeine waarvan ook een groot deel verklaard niet zonder te kunnen. Dat het één geaccepteerd is en het ander niet wil niet zeggen dat het één beter of slechter is dan het andere, zeker gezondheidstechnisch.

Ten slotte wil ik zeggen dat de enige drugs die ik tot me neem zijn nicotine en alcohol. (al heb ik in het verleden het genoegen/vervloeking van andere middelen wel ervaren)

:degroeten:
Wim

Huub Krekels

Ja Adrie, dat moet ik beamen.

Gr.

Huub.

Eduard

Al eens eerder opperde ik deze combinatie, helaas kan ik de betreffende thread niet meer terugvinden. Ik las eens op een Amerikaanse site een verslag van enkele brouwers die ook een wietbier hadden gebrouwen. De bekende Michael Jackson (die met die gewone neus) had ervan geproefd en was zeer over dit bier te spreken.

Lees voor de aardigheid het verslag nog maar op na: http://www.onr.com/user/liberty/Marijuana/MBeer/MBeer.html

Wat mij betreft kan men proberen om wiet in bier te doen. Als het bier qua smaak te verteren valt en het effect van de THC niet al te hard aankomt zou het best een fijn biertje kunnen worden. Over hop is ook het e.e.a. geschreven. Het zou de gemoedstoestand ook doen veranderen, nog afgezien van de alcohol in het bier.

Met vriendelijke groet uit bewolkt Oslo

Eduard  samenvol

eikenbier

Als iemand een wietbier wil maken moet hij dat zelf weten, maar ik ben van mening als er een wietbier wordt ingezonden op een wedstrijd mag het niet gekeurd worden.
Je kan het niet maken dat een keurmeester dat moet keuren.

J.W.

Johannes

Uiteraard is dit iets waar de keurmeesters zelf kunnen ingrijpen mochten ze dat willen. Het Labo reglement zegt hier niets over, weet iemand of een brouwverslag moet worden ingeleverd bij een inzending in de klasse V?

Johannes

*edit* stom, dat kan ik zelf natuurlijk ook nakijken op de site van ONK 2005 antwoord: ja

Adrie

De laatste keer dat ik een bier in klasse V heb ingestuurd, moest ik het recept invullen en meesturen. En op de site van het ONK zie je als je de inschrijfformulieren downloadt dat je voor klasse V wederom een recept moet meesturen.

Groeten,

A3

ROELEKE

Jongens ik vind dit echt vet, ik wist niet eens dat dit kon hahaha, dan hoef ik niet meer naar de coffeeshop om wiet te halen :)

wat ik wel afvraag ze zeggen toch altijd dat alchol en andere drugs niet met elkaar samen gaan?
als je dat bier drinkt dan zit je na je 5e flesje te trippen haha ;)

Ciao RoelEkE

Jaap

Hoi,

Afgelopen zomer had ik 2 hennepplantjes in de achtertuin staan. Op verzoek van een goede bekende zou ik proberen daar bier mee  te gaan brouwen. (voor medicinaal gebruik, hij heeft ms) Door allerlei omstandigheden is het daar niet van gekomen. (sowieso niet gebrouwen). Ik heb nog een zak wiet liggen, de meeste THC zal er wel uit zijn, maar ik wil binnenkort toch proberen daar een bier mee te maken, al was het maar om er achter te komen of het uberhaupt wat wort.
'K wil mijn bevindingen best met jullie delen, en kan misschien wel wat tips gebruiken, als daar tenminste geen onoverkomelijke bezwaren tegen zijn.

Jaap

wim

leuk jaap.

Zoals je us hebt kunnen lezen krijg je met meekoken der wiet enkel de smaak en als je drooghopt ook thc in het bier.
Ik heb zelf wel eens kombucha gemaakt met wiet, van eerder genoemde zadenhandel (die altijd van klanten spul krijgen dat ze gegroeid hebben en veel over hebben) had ik 20 gram superspul gekregen. Een deel is in kombucha verdwenen en dat gaf een heerlijke kruidige smaak. De rest heb ik maar weggegeven aan mensen die ik ken en blowen dus helaas heb ik het niet in bier gegooid. Had het wel willen doen. Een broer van een vriend van me heeft jaarlijks twee of drie planten en ik wil nu deze discussie is opgelaaid toch maar eens vragen om een substantiele hoeveelheid grammen. Hij krijgt dan 80% van het bier en ik heb voor het testen de rest. Maar goed dit idee leeft dus pas sinds vandaag.

Ik leer dus graag van je en ben benieuwd hoe het resultaat is.
Toen ik nog blowde vond ik de smaak en geur van wiet altijd erg lekker dus het kan mi een mooi bier worden. Zou een niet te zwaar bier brouwen, als er dan thc in zit kun je nog lopen na een flesje ;)

:degroeten:

Wim

Johannes

Hoi Jaap,

Medicinaal wietbier had ik nog nooit aan gedacht! Het zou prettig zijn als iemand daar baat bij zou hebben, vraag is dan wel of en wanneer aan wietbier dezelfde medicinale werking kan worden toegeschreven als bij het roken (of thee zetten).

Wellicht is het mogelijk dat bier dan dezelfde werking kan hebben. Ik heb begrepen dat bij het roken voor medicinaal gebruik, de benodigde hoeveelheid dermate laag is dat de patient niet de hele dag stoned door het leven hoeft.

:degroeten:

Johannes

wim

Johannes,

Het hangt ervan af. Welke ziekte.
Nte zoals morfine dat bij iemand met pijn zorgt voor verzachting en bij iemand zonder pijn bij gevoelens van stoned zijn.

Ook kan ik me voorstellen dat het nuttigen van thc via andee wegen (bv cake of bier) beter is dan roken. de hete rook, veel heter dan normale sigaretten en het tienvoudige aan chemische verbindingen zijn erg ongezond.

maar ik weet van maar een beperkt aantal ziekten waarbij cannabis echt helpt, glaucoom, om de druk op het oog te verminderen.
kanker om eetlust op te wekken
(meer op http://www.cannabisbureau.nl/ned/index.html)
Op deze site wordt ook het gebruik van vrnevelaars genoemd,
Een vaporiser is het gezondst, daar kan bier en caka natuurlijk niet tegenop. De wiet wordt blootgesteld aan een hete luchtstroom die dermate heet is dat alleen de thc verdampt wat vervolgens geinhaleerd wordt.
Het afval is wiet dat er precies zo uit ziet als toe je begon, maar (natuurlijk heb ik dit gelijk getest) naar niets proeft in het geval van roken.
Voor en kruidig bier is het wellicht wel mogelijk om dit afval te gebruiken. Als jij iemand kent die medicinaar gbruikt heb je kans dat hij/zij je aan dit spul kan helpen Jaap, wel zo goedkoop en je krijgt geen raar effect hebbend bier, dat is dan zeker.

:degroeten:

Wim
O

Jaap

Wietbier zonder THC, een soort wietbier light dus.
Is misschien wel een idee, kun je zelf ook nog ns een paar biertjes wegtikken zonder gelijk als een garnaal te worden.
Eerst maar eens een keer proberen of het bier uberhaupt ergens naar smaakt, maar ik zal het toch eens vragen, volgens mij rookt de persoon in kwestie alleen maar, maar je weet maar nooit.
In ieder geval bedankt voor de tip.

Jaap

Edgar

Dit is een wietbier dat al jaren op de markt is. THC-gehalte is kennelijk minimaal of toch niet voldoende voor een psycho-actief effect.

Hier brouwen ze een ander wietbier met, voor degenen die dat wel eens gezien hebben, smerige naam: Olde Bongwater oftewel 'oud waterpijpwater'. Ook al geen stonedmaker.

Ik sluit me van harte aan bij degenen die hierboven wijzen op de hypocrisie van de weerstand tegen zo'n bier. Het zou geen betoog behoven dat alcohol, bij misbruik, vele malen schadelijker is voor gebruiker en omgeving dan wiet. Ook cannabis heeft schadelijke effecten, zonder twijfel, maar die zijn van een geheel andere orde dan die van alcohol. Om over nicotine inderdaad nog maar te zwijgen.

Wat je natuurlijk niet kunt maken is bierkeurmeesters buiten hun medeweten stoned voeren. Lijkt me logisch.

wim

Citaat van: Edgar op 09-02-2005  08:25 uWat je natuurlijk niet kunt maken is bierkeurmeesters buiten hun medeweten stoned voeren. Lijkt me logisch.

het verklaart wel het winnen natuurlijk ;)

:degroeten:

Wim

Eduard

De bieren die Edgar daar noemt heb ik ook in Duitsland in de schappen zien staan. Volgens mij gebruiken ze voor deze bieren de plantenvariant waar geen of onwaarschijnlijk weinig THC zit. Daar wordt de hennep (want dat is het) gebruikt voor het kruiden van het bier en de gebruiker het idee te geven dat ie een bijna-illegaal biertje aan het wegklokken is. Ik heb niet de moeite genomen om deze bieren te proeven, maar als iemand het toevallig ziet staan mag deze graag een proefverslagje schrijven :-)

En dat met dat keuren van het bier, ik meen ook dat de bierkeurmeester inderdaad vantevoren te weten moet krijgen dat er THC in het bier zit.

Maar goed, hier wordt geen bier gebrouwen met wiet, dat spul is hier niet bepaald in overvloed voor een habbekrats te krijgen. Nog niet zo lang geleden werd een Noorse muzikant in Oslo Luchthaven aangehouden en gearresteerd omdat hij een fractie van een gram hash in zijn portemonnaie had. 't Was maar een restje na zijn bezoek aan Amsterdam, maar genoeg om de man 30 dagen voorwaardelijk te geven. Ik houd het voorlopig fijn bij bier, dat mag hier zowaar, zonder hoeveelheidsrestricties nog wel!

Groeten uit Oslo

Eduard  samenvol

Jacques

 :clownsmile: :clownsmile: :clownsmile: Wietbier brouwen, dan ben je toch kierewiet!  :clownsmile: :clownsmile: :clownsmile:

Wim en ik verschillen veel qua smaak volgens mij. Hasj vind ik niet lekker ruiken en alleen de geur al heeft er voor gezorgd dat ik nooit een 'koffieshop' ben binnengestapt, zelfs niet voor een kopje koffie. Geef mij maar een lekker glas (kruidig) bier zonder andere opwekkende middelen dan alcohol.

Ieder zijn smaak en zijn beleving.

 :degroeten: Jacques

ROELEKE

Ik ga met Jacbier in mee, maar zeg er wel bij dat toen ik mijn eerst biertje dronk dit in eerste instantie ook niet echt lekker vond...

laters RoelEkE

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.