Wietbier, kan dat?

Gestart door Johannes, 08-02-2005 10:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Caspar

Citaat van: Johannes op 08-02-2005  10:40 u- 95 gr. Wiettoppen

Vroeger heb ik best wel eens een joint gerookt, waar ik me totaal niet voor schaam... hallo, we wonen in Nederland ;). Ik denk zelfs dat de effecten van alcohol schadelijker zijn dan THC, zowel fysiek als mentaal... maar dat is een andere discussie. De weed die deze persoon heeft gebruikt is absoluut niet diegene welke in de coffeshop verkrijgbaar is. Canabis wordt ook gebruikt voor touw en textiel enz. Deze persoon heeft waarschijnlijk wat bladeren van deze landbouwplanten (welke nagenoeg geen THC bevatten) toegevoegd aan het brouwsel voor de smaakwerking.

1 gram echte weed kost ongeveer 4 euro, reken maar uit wat 95 gram echte weed kost... Ik denk dat dit hele project als grapje was bedoeld omdat Canabis verwant is aan de Hopplant. Ik vind de smaak overigens niet bij bier passen, geef mij maar de goeie ouwe hopbellen  :brouwen:.

Groetjes Cas

Johannes

Hoi Caspar,

Ik ging er ook niet vanuit dat de brouwer zijn goedje bij de koffieshop vandaan had. Ik ging er vanuit dat hij verschillende soorten huisvlijt aan het combineren was. ;)

Johannes

Caspar


Herman

Ik kende de brouwer van TWW, maar heb nooit gevraagd wat voor spul hij gebruikte, heb overigens wel van hem een acquariumpompje gekregen, gescoord uit de opruimbak van een illegale plantage  :)

Herman

Anand

Als je Lupuline poeder gaat roken wordt je ook stoned schijnt het....

Maar een biertje waar je stoned van zou worden lijkt mij echter niets.... en vind het ook niet thuis horen op een wedstrijd.


Jaap

Inmiddels is er een wietbiertje gebrouwen naar dit recept. Hoewel de vergisting zeer moeizaam verliep, is het best een lekker biertje geworden. Misschien dat ik het in het najaar nog eens probeer.
Ik heb voor 15 liter bier 100 gram wiettoppen (eerst 3 keer spoelen op 80 graden) toegevoegd na de hoofdgisting en dit 3 weken laten "drooghennepen".
100 gram wiet is een hele berg; waarschijnlijk zou de gemiddelde wietroker in tranen zijn uitgebarsten als hij zag wat er in de gistfles gegooid werd.
Van geestverruimende invloeden overigens geen sprake, eerder lijkt het slaapopwekkend te werken.
Er blijkt dus met wiet best een smakelijk biertje te kunnen worden gebrouwen, het viel mij in ieder geval 100 % mee. Ook qua helderheid, ik had een "groenig" bier verwacht, maar het is een gewoon blond biertje geworden.
Je zult er echter zelf wel een cannabisplantje voor moeten opkweken, anders is het geen doen gezien de hoeveelheid. En als het je om de geestverruimende effecten gaat kun je het beter roken, hier wordt je hooguit wat slaperig van.
Dat laatste lijkt dan wel weer goed uit te pakken i.v.m. de medicinale kant van het verhaal, maar daar heb ik nog geen reactie van.

Edgar

Als het bier zo zwaar is geworden als het recept suggereert, is het opmerkelijk dat er geen gestverruimende effecten te merken zijn. Normaalgesproken lost THC goed op in alcohol. Als het bier een procent of 10 alcohol bevatte, zou je toch een effect verwachten.

Aan de andere kant: Op 40 liter is 100 gram weer niet al te veel. 1 biertje is daarvan 1/120 deel oftewel het nuttig effect van ongeveer 0,8 gram wiet. Reken erop dat het extractie-rendement nogal laag is, dus is het niet zo vreemd dat het niet heel veel doet.

Ook: Ik weet natuurlijk niet hoe professioneel je het aanpakt, maar zelfverbouwde wiet is niet altijd de sterkste wiet. Meestal te vroeg geoogst met (inderdaad) slaperige effecten.

Kortom geen echte verassingen in je resultaat.

Wel een slecht idee overigens, om wiet met alcohol te combineren, maar dat is weer een heel ander verhaal. Ben overigens geen voorstander van cannabisgebruik, maar ook dat is een ander verhaal.

Johannes

Ik heb vandaag het omgekeerde gehoord, iemand die hop ging roken aangezien het toch familie was. Wellicht een kennis van jou Edgar?

Emmaneul

Ik heb in 2005 op het bokbierfestival in de Beurs van Berlage (Amsterdam) een bokbier gedronken die me qua aroma heel erg deed denken aan wiet. Het bier was van de brouwerij van Erve Kots http://www.ervekots.nl/ . Ik weet niet of ze wiet hebben gebruikt maar ik vond de smaak erg opmerkelijk.


Oscar

Citaat van: Emmaneul op 05-05-2006  22:00 uIk heb in 2005 op het bokbierfestival in de Beurs van Berlage (Amsterdam) een bokbier gedronken die me qua aroma heel erg deed denken aan wiet. Het bier was van de brouwerij van Erve Kots http://www.ervekots.nl/ . Ik weet niet of ze wiet hebben gebruikt maar ik vond de smaak erg opmerkelijk.

Neem van mij aan dat deze daar geen wiet in heeft zitten..de eigenaar zelf, welke ook het brouwen voor zijn rekening neemt, weet nauwelijks iets van het brouw proces af, hij heeft een kunstje geleerd van een brouwer en doet dat na.....

Bij deze brouwerij hebben wij (Twents Bierbrouwers Gilde) ons jubileum bier gebrouwen (2004)...een boven gister..na een week deed hij heel leuk de temperatuur naar 0°C....
bij het bottelen (bier is toch nog redelijk goed gekomen) hadden wij bij een verpakking met daarbij een boekje brouwen voor beginners...dit vond hij kenneklijk een interersant boekje wat hij wou er graag eentje hebben....

Groeten en gezondheid
Oscar

Emmaneul

aha,

ik had ook niet verwacht dat er wiet inzat, maar zo smaakte het wel. Helaas verkopen ze geen bier buiten de brouwerij, anders had ik het nogmaals geprobeerd.

jeroentjecross

Heeft er iemand een poging gewaagd om dit biertje nog eens na te brouwen? Ik heb het onderwerp bij verschillende mensen eens op het woord gegooid en over het algemeen zijn ze wel benieuwd hoe een dergelijk biertje smaakt

aldo

Bij ons op de boederij word regelmatig hennep geteeld voor hempflax http://www.hempflax.com, deze hennep(=canabis=wiet) is zeer thc arm maar geeft wel goede vezelrijke stengels die jullie later weer in je spijkerbroek, het dashboard van je auto, in de kooi van je hamster(stooisel), in de isolatie van je huis tegenkomt. zelfs word het als voedselarm en vezelrijk paardevoer gebruikt!
Een kilootje of wat natte toppen oogsten hiervan moet dan ook geen probleem zijn, het gaat om hectares in plaats van een paar plantjes, Zolang je ze maar niet wil oproken want je krijgt er alleen maar hoofdpijn van. maar als hopvervanger moet het kunnen.
Weet niet of we dit jaar weer hennep telen... zo ja mag de liefhebber  wel een paar topjes komen halen.
Alle opmerkingen over verbieden vind ik dan ook een beetje overdreven, (maar ja, wie ben ik) Het gebruik van hennep als drugs is namelijk maar een heel beperkt gebruik van deze plant... het levert namelijk vezels( en vervang daarmee uit aardolie geproduceerde plastics!), hoogwaardige plantaardige olie, met een mooie diepe doorworteling en zeer lage onkruiddruk is het ook nog een prachtig gewas in de vruchtwisseling.

jeroentjecross

Je krijgt er hoofdpijn van als je het rookt? Wat voor stof zit er in deze hennep die in voor de hoofdpijn zorgt. Ik heb overigens het bier in 2006 een keer gebrouwen met 100 gram toppen. In het begin was het bier niet bijzonder maar na een jaar op de fles werd de smaak steeds beter. Uiteindelijk is het laatste flesje afgelopen zomer op gegaan. In het voorjaar ga ik weer een poging wagen.

goom

De hoeveelheid THC van deze planten is inderdaad lager van hetgeen je in de koffieshop kunt kopen.
Ik heb in verband met rugklachten destijds een recept gekregen van de stichting medicinale marihuana om daar thee van te maken.
Hetzelfde recept werd gebruikt ook voor mensen met MS daar dient THC als spierverslapper.
Dit heeft het effect dat je geen rugpijn meer hebt.
Voor kankerpatienten en HIV patienten zorgt het dat het de eetlust opwekt en eventuele pijnen verlicht.

In pincipe komt het er op neer dat je 1 gram White Widows (vrij sterk dus) gedurende 15 minuten in 1 liter water kookt.
De gefiltreerde vloeistof wordt dan gebruikt om thee van te maken.
De dosis was dan 1 beker in de ochtend en 1 beker in de avond.
De hoeveelheid die je dan binnenkrijgt is dan net niet genoeg om merkbaar onder invloed te zijn.

 

RoodeLeeuwVenlo

De naam wiet is etymologisch verwant aan wit in wit-bier. Het woord wit verwijst hier niet naar een kleur maar naar de granen van langhalmige gewassen. Tarwe, rogge, haver etc. In Vlaanderen spreken mensen wit ook nog vaak uit als wiet. Iedereen die tarwe bieren brouwt, brouwt dus eigenlijk al wiet-bier! Zonder cannabis!!  :hoera: :elifant: :dansen:

Louis

jeroentjecross

In het zuiden des landes en België wordt wit inderdaad veel als wiet uitgesproken wellicht dat we het topic dan maar cannabisbier, kan dat? moeten noemen.

Ik wil natuurlijk niemand aanmoedigen maar ik vond mijn brouwexperiment met wiet zeer geslaagd. Het bier was helaas niet helemaal uitgegist het bleef namelijk steken op 1028 maar toch gebotteld. Het bier is overigens gebruikt bij een training van drugs honden en van de 16 honden wisten 15 honden feilloos het gesloten flesje wietbier te vinden. De 16 hond was van de douanier in de straat die ik het flesje had gegeven en die heeft zijn hond er niet mee getest aangezien zijn lichaamsgeur aan het flesje hing en dat zou voor onbetrouwbare resultaten bij de hond kunnen zorgen.

Gerb

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 21-01-2009  15:56 uDe naam wiet is etymologisch verwant aan wit in wit-bier. Het woord wit verwijst hier niet naar een kleur maar naar de granen van langhalmige gewassen. Tarwe, rogge, haver etc. In Vlaanderen spreken mensen wit ook nog vaak uit als wiet. Iedereen die tarwe bieren brouwt, brouwt dus eigenlijk al wiet-bier! Zonder cannabis!!  :hoera: :elifant: :dansen:

Louis

Bij een grammetje wit denk ik toch aan iets anders. Weet je wat dan de relatie is tussen wit en cannabis?

Jaap

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 21-01-2009  15:56 uDe naam wiet is etymologisch verwant aan wit in wit-bier. Het woord wit verwijst hier niet naar een kleur maar naar de granen van langhalmige gewassen. Tarwe, rogge, haver etc.

Volgens mij is wiet gewoon een vernederlandsing (?) van het Engelse weed.

RobinB

Citaat van: Jaap op 21-01-2009  17:58 uVolgens mij is wiet gewoon een vernederlandsing (?) van het Engelse weed.

Tja, maar dat betekent gewoon onkruid...?

wiwi

Vroeger werd in het Engels zelfs tabak bedoeld met weed.

Oscar

Zijn er nu mensen die serieus overwegen om wiet in hun bier te gebruiken of dit al gedaan hebben ??  :nut:  Lijkt mij een totaal ongepaste combinatie.

RobinB

Waarom?
Hop is ook een plant uit de hennepfamilie (Cannabaceae)?

Als je er aan ruikt vertonen zo ook wat overeenkomsten in kruidigheid/harsigheid in de geur. Toen ik voor het eerst hopbloemen rook had ik meteen de associatie met wiet.
Ook de plakkerige harsigheid van de bloemetjes komt overeen, het enige (praktische) verschil lijkt me dat wiet THC produceert en hop alfazuren...

EBC

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 21-01-2009  15:56 uDe naam wiet is etymologisch verwant aan wit in wit-bier. Het woord wit verwijst hier niet naar een kleur maar naar de granen van langhalmige gewassen. Tarwe, rogge, haver etc. In Vlaanderen spreken mensen wit ook nog vaak uit als wiet. Iedereen die tarwe bieren brouwt, brouwt dus eigenlijk al wiet-bier! Zonder cannabis!!  :hoera: :elifant: :dansen:

Louis

Witbier, Weissbier. Komt 'wit' niet van Weizen?

RobinB

Citaat van: EBC op 22-01-2009  10:36 uWitbier, Weissbier. Komt 'wit' niet van Weizen?
Tja je kunt het ook weer koppelen aan "wheat" (engels) wat ook weer tarwe betekent.
Dus welke route je ook neemt, met witbier kom je op tarwebier en niet op wietbier :D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.