Gist voor blond doordrinkbier

Gestart door havu, 18-12-2012 00:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

havu

Ik ben van plan een blond doordrinkbier te brouwen. Zonder al te veel gecompliceerde geuren/smaken, waarschijnlijk wat koudhoppen met Cascade voor wat citrus.

Misschien een lastige vraag (niet genoeg info?).
Heb  Westmalle, Duvel, Chouffe geprobeerd. Heb nog woest 1214 staan (Chimay), maar zoek een goede tip.
Ik weet dat de bovengistend van Brewferm niet zo hoog scoort op het forum, maar gaf best een goede doordrinken.

Iemand een suggestie?

Hans

Oscar

Citaat van: havu op 18-12-2012  00:00 uHeb  Westmalle, Duvel, Chouffe geprobeerd. Heb nog woest 1214 staan (Chimay), maar zoek een goede tip.

Genoemde gisten zijn toch prima voor een blond ?  :)

William

Ik heb niet zo'n goede ervaringen met citrus koudhop en aromatische Belgische gisten. Liefst een wat neutralere gist of een Belg maar dan de temperatuur laaghouden tijdens de vergisting.

havu

Citaat van: William op 18-12-2012  06:21 uIk heb niet zo'n goede ervaringen met citrus koudhop en aromatische Belgische gisten. Liefst een wat neutralere gist of een Belg maar dan de temperatuur laaghouden tijdens de vergisting.

Dat was ook mijn insteek. Maar ik heb geen idee welke gist ik dan zou kunnen nemen. Suggestie?

Hans

hobbybob

Heb afgelopen najaar nog een heerlijk blondje gebrouwen met de S05
Vergisten op 18 graden

RobinB

Chimay met een lichte Cascade toets is mij wel erg goed bevallen. :)
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8728.0.html

Downscaled naar een blond, zal ook wel goed smaken lijkt me.

Adrie

Mijn favoriete blond is nog altijd een blond met Chouffe gist met Cascade en Hallertau Mittelfrüh. Ik heb verschillende gisten geprobeerd, maar de Chouffe gist blijft voor dit type bier mijn favoriete gist.

De-Geert

Citaat van: havu op 18-12-2012  00:00 uIk weet dat de bovengistend van Brewferm niet zo hoog scoort op het forum, maar gaf best een goede doordrinken.
Als jij er tevreden over bent doet het er toch niet toe hoe die "op het forum scoort"?


RobinB

Eens met Geert, jij moet het drinken. :)

sandern

Misschien iets minder esterig dan die Belgische dingen.
Er zijn wat amerikaanse en Engelse die cleaner zijn en ook wel ver doorvergisten.
Dat is natuurlijk wel fijn in een doordrinker.
Een klein brettje erbij kan voor doordrinkers ook natuurlijk helemaal geen kwaad.

Adrie

Citaat van: sandern op 18-12-2012  12:55 uMisschien iets minder esterig dan die Belgische dingen.

Brewferm top is een van de esterigste gisten die er zijn. Als je een bier gebrouwen met die gist ruikt, is het net of je de groentenzaak binnenwandelt.

Verder hangt de esterigheid natuurlijk sterk af van de vergistingstemperatuur, dus je kunt er nog behoorlijk in sturen.

Jacques

Citaat van: Adrie op 18-12-2012  14:00 uBrewferm top is een van de esterigste gisten die er zijn. Als je een bier gebrouwen met die gist ruikt, is het net of je de groentenzaak binnenwandelt.

Groenten en esters?
Nee, die associatie heb ik niet.

havu

Citaat van: Adrie op 18-12-2012  14:00 uBrewferm top is een van de esterigste gisten die er zijn. Als je een bier gebrouwen met die gist ruikt, is het net of je de groentenzaak

Ik heb niet zoveel proef/smaakervaring, maar ik vond het juist vrij "strak" smaken, zonder geuren en smaken die ik met Belgische gisten associeer. En ik dacht dat die juist hogere alcoholen en esters gaven.

Oscar

Citaat van: Adrie op 18-12-2012  14:00 uBrewferm top is een van de esterigste gisten die er zijn.

En met de laagste vergistingsgraad! Bier met 5% moet met die gist een begin SG van ± 1055 hebben... ::)

reinardvdwal

Misschien een makkelijke vraag. Maar welke gist kan ik gebruiken om een Belgisch bloknd biertje te brouwen? Maakt dat heel veel uit welke je gebruikt in welke hoeveelheid? (Beginnende brouwer)


Traploper

Citaat van: reinardvdwal op 10-11-2017  19:37 uMisschien een makkelijke vraag. Maar welke gist kan ik gebruiken om een Belgisch bloknd biertje te brouwen? Maakt dat heel veel uit welke je gebruikt in welke hoeveelheid? (Beginnende brouwer)
Wanneer je het niet te moeilijk wil maken kun je het best met een korrelgist beginnen. Je kunt later altijd overgaan op een vloeibaar gist als je een specifiek profiel wil.

Korrelgisten als de Danstar Abbaye, Fermentis Be-256, Fermentis S-33 enz zijn allemaal prima opties. Kwestie van uitproberen wat je het lekkerste vindt.

reinardvdwal

Citaat van: Traploper op 11-11-2017  09:36 uWanneer je het niet te moeilijk wil maken kun je het best met een korrelgist beginnen. Je kunt later altijd overgaan op een vloeibaar gist als je een specifiek profiel wil.

Korrelgisten als de Danstar Abbaye, Fermentis Be-256, Fermentis S-33 enz zijn allemaal prima opties. Kwestie van uitproberen wat je het lekkerste vindt.
Oké bedankt! Ik wil het zeker niet te moeilijk maken...ik had nu toevallig gozdawa Belgian fruit&spicy ale gist gekocht, 2 zakjes (10gr.) op 18.3 liter eindvolume...
Zal deze gist te gebruiken zijn voor het brouwen van een Belgische blonde?

Traploper

Ja, vast wel. Ken de gist niet verder, maar als ik de beschrijvingen zo lees, kan dat prima.

Traploper

En als je twijfelt of de hoeveelheid wel genoeg is: gebruik Mr Malty, kun je het vrij aardig uitrekenen. Maar denk dat je wel goed zit.

Thom

M47 is zeker het proberen waard. Wel een Belgische gist, maar minder aanwezig dan bijvoorbeeld M41, Chouffe gist, Westmalle, t-58. De mout en hop komt hierdoor beter naar voren. M47 is een gist waar ik nog wel meer mee ga brouwen. :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.