Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Olijfolie vat ombouwen  (gelezen 22190 keer)

Online Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Übung macht den Meister
Olijfolie vat ombouwen
« Gepost op: 17-12-2012 12:02 u »
Ik heb pas een olijfolievat gekocht en wil deze geschikt maken om als nagist ingsvat te dienen. Eigenlijk is alles al redelijk compleet, aftapkraan, rubberen ring in deksel.... Alleen nu moet ik nog een manier zien te vinden om de CO2 te laten ontsnappen. Hoe ik dat het beste doen?
Een gat boren in de deksel, dan een insteekrubber en in en een waterslot er op? Of toch een vast blowoff? Iemand ervaringen mee?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
Re: Olijfolie vat ombouwen
« Reactie #1 Gepost op: 17-12-2012 12:12 u »
Voor beide moet je ergens een gat boren, toch? Dan kan je beginnen met de makkelijkste oplossing een waterslot.

Online Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 17-12-2012 12:15 u »
Voor beide moet je ergens een gat boren, toch? Dan kan je beginnen met de makkelijkste oplossing een waterslot.
Waarschijnlijk. Weet iemand waat je voedselveilige insteekringen/rubbers kan kopen die ik daarvoor kan gebruiken?
Dan hoef ik he gat ook niet zo groot te maken voor bijv. een stop.

Offline sander_123

• Vol lid
  • RDWHAHB
    • vandeStreek bier
« Reactie #3 Gepost op: 17-12-2012 12:31 u »

Wij hebben 2 olijfolievaten als vergistingsvat.

De ene (zie foto) hebben we een gat van 22 mm in gemaakt en daar een rubber stopper in gedaan die je ook op een glazen fles zou kunnen doen.

De  ander zit een 10 mm gat in en daarin zit zo'n rubbertje dat ook in de bovenkant van die vergistingsemmers zit.

Werkt prima :)

Online Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 17-12-2012 14:40 u »
Dat is mooi sander. Weet je waar je die rubbertje (van zo'n vergistingsvat) kan halen of bestellen? Ik heb namelijk alleen van die Ubervaten waar alles met dikke plastic schroefdoppen gemaakt is. Voordeel daarvan is mocht daar iets mis mee zijn kan ik altijd nog dat grotere gat zagen...

Dicht jouw rubberen binnenring goed af overigens? Zie net dat in die van mij enkele 'ouderdomsscheurtjes' zitten aan de zijkant.

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 17-12-2012 14:48 u »
Waarschijnlijk. Weet iemand waat je voedselveilige insteekringen/rubbers kan kopen die ik daarvoor kan gebruiken?
Dan hoef ik he gat ook niet zo groot te maken voor bijv. een stop.
Snoerdoorvoerringen. Bij bouwmarkt of elektrazaak. Een waterslot is iets meer al 9 mm doorsnede.
Hoe voedselveilig moet het zijn? Zit in de deksel en komt nauwelijks met het bier in aanraking.  :weetniet:

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #6 Gepost op: 17-12-2012 14:59 u »
Dat is mooi sander. Weet je waar je die rubbertje (van zo'n vergistingsvat) kan halen of bestellen? Ik heb namelijk alleen van die Ubervaten waar alles met dikke plastic schroefdoppen gemaakt is. Voordeel daarvan is mocht daar iets mis mee zijn kan ik altijd nog dat grotere gat zagen...

Dicht jouw rubberen binnenring goed af overigens? Zie net dat in die van mij enkele 'ouderdomsscheurtjes' zitten aan de zijkant.

Gewoon bij Brouwland bestellen:
http://www.Brouwland.com/shop/catproducts.asp?cfid=4&id=750&pid=321

Online Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 17-12-2012 15:41 u »

Offline HermanH

• Senior lid
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #8 Gepost op: 17-12-2012 15:47 u »
Let wel op met die zwarte dichtingsringetjes, ze zijn kleiner dan die rode afsluitrubbertjes, ze spannen niet in zo'n gaatje van een brouwemmer maar vallen erdoor. Ik heb ze ook besteld en heb mijn waterslotje met tape een heel deel moeten"verdikken" in diameter, zo kan je ze nog gebruiken in een standaard gat van zo'n deksel. Misschien dat de nieuwe emmers een kleiner gaatje hebben, dat kan ook natuurlijk? ;-)
Grtz, Herman.

Offline cpmb

• Vol lid
  • Van Blik tot Volledig mout
« Reactie #9 Gepost op: 17-12-2012 15:58 u »
Bij Brouwmarkt nu 100% siliconen doorvoer

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #10 Gepost op: 17-12-2012 15:59 u »
Snoer doorvoer ringen. Bij bouwmarkt of electra zaak. Een waterslot is iets meer al 9mm doorsnede.
Hoe voedsel veilig moet het zijn. Zit in de deksel en komt nauwlijks met het bier in aanraking.  :weetniet:
Je bedoelt zo'n PG16 wartel voor een waterdichte elektriciteitsdoos?

Die gebruik ik ook. Het materiaal zal vast niet voedselveilig zijn maar aangezien hij niet/nauwelijks in aanraking komt met het gistende bier lijkt me dat geen probleem. In de wartel zit een mooie rubberen afsluiting welke strak om het waterslot zit.

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 17-12-2012 16:02 u »
Je bedoelt zo'n PG16 wartel voor een waterdichte elektriciteitsdoos?

Die gebruik ik ook. Het materiaal zal vast niet voedselveilig zijn maar aangezien hij niet/nauwelijks in aanraking komt met het gistende bier lijkt me dat geen probleem. In de wartel zit een mooie rubberen afsluiting welke strak om het waterslot zit.
Dit is een kabelwartel, dat bedoel ik niet. De afdichtringen die Brouwland en Brouwmarkt verkopen zijn de zelfde vorm als een snoerdoorvoerring.

Offline sander_123

• Vol lid
  • RDWHAHB
    • vandeStreek bier
« Reactie #12 Gepost op: 17-12-2012 16:11 u »
Bij Brouwmarkt nu 100% siliconen doorvoer

Die zien er beter uit dan die op de site van Brouwland..

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #13 Gepost op: 17-12-2012 16:56 u »
Hoppenbrouwers, vooaleer je een gat maakt in het deksel om dit voorstel van Sander te doen.

Dat is wel een elegante oplossing, maar omdat het deksel zó dun is, snijdt dit o zo makkellijk in de rubberstop...

Ik moet nu effe weg en zal als het vandaag nog kan foto's nemen van mijn deksel, hoe ik een grote rubberstop er in plaats zonder dat het RVS deksel er in kan snijden.
Heb het al 5 jaar in gebruik. Voordien had ik ook de oplossing als bij Sander.

Ik kan in mijn adaptiestuk, gemaakt uit een PE laboflesje zowel stoppen met gat voor 9mm als voor 17mm grote watersloten duwen.
Adaptiestuk is een beetje op het idee van die wartels voor hele dikke elektriciteitskabels, maar dan anders, met iets dat eenieder wel liggen heeft, want een wartel voor elektriciteitskabels van diameter 32 tot 40 heb ik niet gevonden.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 17-12-2012 17:44 u »
Zijn toch wel aantrekkelijke oplossingen, hoor. Ook verkrijgbaar in vernikkeld messing. Zie link met voorbeelden voor vele maten van 2,5 t/m 48mm. Je hebt dan ook geen last van dunne randen.

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 17-12-2012 17:55 u »
Zijn toch wel aantrekkelijke oplossingen, hoor. Ook verkrijgbaar in vernikkeld messing. Zie link met voorbeelden voor vele maten van 2,5 t/m 48mm. Je hebt dan ook geen last van dunnen randen.
Heb je ook naar de hoeveelheid per verpakking gekeken?   :)

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 17-12-2012 17:59 u »
Zijn toch wel aantrekkelijke oplossingen, hoor. Ook verkrijgbaar in vernikkeld messing. Zie link met voorbeelden voor vele maten van 2,5 t/m 48mm. Je hebt dan ook geen last van dunne randen.

Inderdaad, is zeker zo interessant als mijn oplossing
Toch per stuk verkrijgbaar? Op die link zie ik : per 5 units
Misschien moeten jullie ff aan samenaankoop doen.
In de groothandel waar ik ging kijken was dat per doos van 12 stuks (merk Vinckier), geen eenheden apart  :huilen:
Bij de gewone doehetzelfzaak hebben ze alleen kleine maten.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 17-12-2012 18:00 u »
Heb je ook naar de hoeveelheid per verpakking gekeken?   :)
Eerste vraag is altijd: Bestaat het product? Dat is nu beantwoord. 
En dan nu: waar kan ik één stuks kopen?
Tja...  ik zou zeggen dat een goede elektricien dit soort spul heeft liggen. De bouwmarkt zal het waarschijnlijk niet verkopen   ^-^

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 17-12-2012 18:09 u »
Tja...  ik zou zeggen dat een goede elektricien dit soort spul heeft liggen.
Dat betwijfel ik. Is voor joekels van kabels. Ik zou eerder aan installatiefirma's denken die verdeelcabines en industriële installaties doen.
Probeer bij iemand die in die sector werkt er een af te schooien  ;) die gasten lusten ook bier.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #19 Gepost op: 17-12-2012 18:38 u »
En dan nu: waar kan ik één stuks kopen?   

Kunststofuitvoering voor een standaard waterslot hebben ze bij de Gamma. Wel opletten dat je met contra moer hebt. Wildkamp heeft ze in diverse afmetingen

s7.

Online Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 17-12-2012 21:53 u »
Hoppenbrouwers, vooaleer je een gat maakt in het deksel om dit voorstel van Sander te doen.

Dat is wel een elegante oplossing, maar omdat het deksel zó dun is, snijdt dit o zo makkellijk in de rubberstop...

Ik moet nu effe weg en zal als het vandaag nog kan foto's nemen van mijn deksel, hoe ik een grote rubberstop er in plaats zonder dat het RVS deksel er in kan snijden.
Heb het al 5 jaar in gebruik. Voordien had ik ook de oplossing als bij Sander.

Ik kan in mijn adaptiestuk, gemaakt uit een PE laboflesje zowel stoppen met gat voor 9mm als voor 17mm grote watersloten duwen.
Adaptiestuk is een beetje op het idee van die wartels voor hele dikke elektriciteitskabels, maar dan anders, met iets dat eenieder wel liggen heeft, want een wartel voor elektriciteitskabels van diameter 32 tot 40 heb ik niet gevonden.
Is het niet te schuren zodat hij minder snijdt? Ben benieuwd naar jouw deksel.
Wat zou er overigens mis zijn met de siliconenstop van Brouwmarkt? 16 mm gat en klaar?

Zo'n wartel kan ook we maar ik vraag me alleen af wat de significante voordelen daarvan zijn ten opzichte van de siliconen stop...

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 18-12-2012 15:29 u »
Ja, fotokes gemaakt.

Omdat het inox deksel zeer dun is kan men zomaar geen gat boren en er een rubberstop in plaatsen.
Tevens moet er een ietwat grotere stop in kunnen om de grote watersloten er in te kunnen steken.

Want zo een klein bollekens waterslot is seffens droog als zo een 50 liter wort aan het boeren is.

Je kan wel een gat boren voor een rubberstop, echter de inoxplaat is zo dun dat het snijdt in de rubberstop.

Daarom heb ik een PE-laboflesje (ongev 100 ml) in het cilindervormig deel middendoor gesneden.
De stop doorboord om de CO2 te kunnen laten ontsnappen.
Het PE-flesje heeft een kraag waar je een elastiek kan in leggen, of een O-ringetje (zo kan het flesje goed aanspannen tegen de inox).
De schroefdraad van het PE flesje door het gat. Aan de andere kant (dus binnenkant schroef je het flesje vast met z'n stop).

De adapter met daarin de rubberstop en daarin het waterslot.

het doorgesneden PE-flesje en het doorboorde dekseltje van dat flesje, je ziet ook de zwarte o-ring
(voordien was die o-ring een elastiek, die ging vlugger stuk van de oxonia in het niet-brouwseizoen)

De binnenkant van het deksel met de doorboorde stop die op het PE-flesje geschroefd zit.

Voila. Maar als je doorvoerwartels vindt die netjes de diameter van het waterslot opvangen is dit nog beter.

Oorspronkelijk had ik een groot gat gemaakt zoals bij Sander. Maar mijn siliconenstop werd door het fijne RVS ingesneden.
Dus het gat was dan al te groot voor zo een wartel. En zo hele grote wartels zijn niet te vinden in kleinhandel en bouwmarkten.

Dus van alles gezocht en dan dit uitgevoerd.

Is het niet te schuren zodat hij minder snijdt?... Wat zou er overigens mis zijn met de siliconenstop van Brouwmarkt? 16 mm gat en klaar?
Nee, dat blijft scherp en zal ook na schuren in de siliconestop snijden.
Die siliconestop die je vermeld, Hoppenbrouwers, ik vermoed dat ook deze zullen ingesneden worden.

Aangezien je nog geen gat geboord hebt zou ik gaan voor de oplossing van Pim en Seed, met doorvoerwartels dus.

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #22 Gepost op: 18-12-2012 16:58 u »
Wartels. Die kun je aandraaien zodat je waterslot luchtdicht vast zit en gemakkelijk losdraaien. Je kunt ze ook verwijderen als je de zaak wilt reinigen en ze kosten geen drol.

Die rubberen thules zijn niet geschikt voor dun blik. Die thules zijn gemaakt voor een wanddikte van 1,5 of 2 mm, zodat ze goed aansluiten. Echt in het rubber snijden zullen ze wel niet, maar het dicht gewoon niet lekker af.

Gat boren kan nog het lastigste zijn. Je moet eens kijken voor een pons, die het gat erin duwt. Een boor kan in dat dunne spul gaan happen. En dan krijg je een kromme deksel met een raar gat erin.
Pons werkt als volgt: gat boren van 5mm of zo, pons aan 1 zijde met de schroefdraad in het gat steken, aan de andere kant het contradeel van de pons erop zetten, moer aandraaien en de twee delen van de pons worden door het metaal gedrukt. Wat overblijft is een perfect rond gat zonder rafels en een schijfje met een gat erin, dat knikker je in de builnisbak.

Zulke ponsen zijn alleen niet goed te verkrijgen. Je kunt dan beter bij een lokaal metaalbedrijf vragen of ze je het gat willen maken.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 18-12-2012 17:32 u »
Zulke ponsen zijn alleen niet goed te verkrijgen...

http://dgmtechniek.nl/?page_id=46

zal algauw € 40 à € 50 kosten.
Ik zou het boren met kroonboor voor staal. Is minder duur. Nadien met ronde zoetvijl proper maken.

aanpassing om 18.08 uur:

Mail van brouwmaat binnen:
In de Gamma, kost ± 9 euro. Dient eigenlijk om zelf kraangaten in je inox spoelbak te maken. Is dus vrij sterk enz...
als ze dat in de Belgische gamma hebben dan allicht ook bij jullie.
Die persoon had er wel al een naar de verdommenis geholpen (of de bout ervan vermoed ik) door te proberen gaten te ponsen in een RVS biervat  :nut: (in de afgeronde voetkraag onderaan) die gaten moesten dienen als verluchting voor z'n brander. Daarvoor is het niet geschikt natuurlijk. Veel te dik.

Offline PP

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 18-12-2012 20:30 u »
Ik heb pas een olijfolievat gekocht en wil deze geschikt maken om als nagistingsvat te dienen. Eigenlijk is alles al redelijk compleet, aftapkraan, rubberen ring in deksel.... Alleen nu moet ik nog een manier zien te vinden om de CO2 te laten ontsnappen. Hoe ik dat het beste doen?

Uit je mail begrijp ik dat je het vat als nagistingsvat wilt gebruiken. Dit betekent dat door de gisting de vloeistof (het jongbier) en de ruimte boven de vloeistof verzadigd is met CO2.
Als ik naar de vorm van het vat en de deksel kijk vraag ik me af waarom je in de deksel überhaupt een waterslot wilt maken.

Ik zou de deksel aandraaien tot vast en vervolgens een kwart slag openen.
Werkt prima voor hoofdgisting zowel als nagisting (eigen ervaring met kunststof Curver vaten met rode deksel).

Argumenten:
1. vloeistof is verzadigd en blijft verzadigd met CO2 (lees: nagisting).
2. oplosbaarheid CO2 in een vloeistof is ca. 40* groter dan O2.
3. dichtheid CO2 is 1,5 keer hoger dan de dichtheid van lucht. Er vormt zich een beschermende CO2 deken op de vloeistof.
3. geen vieze watersloten; geen terugslag met risico op besmetting.
4. diffusie O2 / CO2 is zeer traag. Stop er maar eens een brandende kaars in.
5. er kruipt ook geen beestje in; is meteen RIP.

PS: wil je een bier voor langere tijd (maanden) lageren zou ik wel een waterslot gebruiken.

Groet, Paul

Tags: gistvat