Molasse suiker

Gestart door jaspergronert, 17-12-2012 11:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaspergronert

Beste mensen,

Ik wil binnenkort een dubbel brouwen met molassesuiker, weet iemand of deze suiker net zo vergistbaar is als gewone suiker. Molasse is een ongeraffineerde rietsuiker en heeft een mooie beetje dropachtig aroma.

Jasper

KC

Ik denk dat je melasse bedoelt, een restproduct bij het maken van rietsuiker. Ik gebruik altijd rietsuiker uit de supermarkt dat vermengt is met melasse in mijn IPA's en voor zover ik weet vergist dat bijna helemaal. De samenstelling van de melasse is volgens mij ook nog wel goed 'gistvoer' :-)

Edit: ik zie dat het allebei goed is melasse of molasse.

William

Zoutgehaltes zijn in melasse nogal aan de hoge kant. Ik denk dat er dan ook een bovengrens zit wat je aan melasse kunt toevoegen.

RobinB

Is misschien ook product afhankelijk?
Ik ken wel Oerzoet van de Natuurwinkel. Dat is ook een melasse-achtige suiker in poedervorm dacht ik. Zou op de verpakking wel moeten staan hoeveel zout erin zit?
Heb het een keer gebruikt, maar gaf inderdaad een ziltige bijsmaak.
Was wel nagenoeg geheel vergistbaar.

seed7

Citaat van: RobinB op 17-12-2012  13:47 uIk ken wel Oerzoet van de Natuurwinkel. Dat is ook een melasse-achtige suiker in poedervorm dacht ik.

Is ingedikt ongeraffineerd suikerrietsap (Panela).

s7.

KC

Even een oud postje reanimeren. Doordat ik in de kandij geschiedenis ben gedoken kwam ik op den duur weer uit bij Melasse. Ik heb nu een mooi product gevonden met 32 mg natrium per 100 gram. Zou deze hoeveelheid zout een probleem kunnen opleveren bij de vergisting? Ik ga dan uit van een procent of 5 van de storting.

"Unlike highly refined sugars, it contains significant amounts of vitamin B6 and minerals, including calcium, magnesium, iron, and manganese; one tablespoon provides up to 20% of the recommended daily value of each of those nutrients. Blackstrap is also a good source of potassium. Blackstrap molasses has long been sold as a dietary supplement."

Tijd voor een "gezond" biertje  samenvol :proost2: :lol:

(Grapje natuurlijk, maar klinkt zeker als goede gistvoeding.)

seed7

Daar heeft de gist nog geen last van. Het voornaamste probleem met melasse is de smaak die je overhoudt als je alle suiker er uit haalt. Gewoon proberen.
Bij het maken van 'zware rum' wordt alleen maar verdunde melasse vergist en daar heeft gist geen probleem mee.

Ingo

KC

Bedankt. Die van het merk Meridian, met als basis dus rietsuiker, ziet er in ieder geval verantwoord uit. Er zijn er ook die met nare stoffen behandeld zijn namelijk.

HansvV




Ik heb deze "Brown Sugar" gevonden bij een toko op Katendrecht. Twee soorten bruine rietsuiker als plakken. Volgens de verpakking ook iets met molasse. Ik heb een deel ervan als siroop opgelost en check nu hoe vergistbaar dat is. Bedoeling is dat het meegist in mijn kopie St. Bernardus Abt12.

KC

Wat een geweldig experiment. Hopelijk laat je later horen hoe het allemaal bevallen is.

HansvV

Dat is wel de bedoeling. Het valt deels samen met een proefje wat ik beschreef onder de topic: "De smaak van(wege) suiker" elders in dit onderdeel. Alleen is die bruine rietsuikersiroop daar niet voor bedoeld: die wil ik alleen meenemen in de hoofdbatch van ruim 20l. Zien hoe het loopt.

Wil1

Je kunt ook Buisman gebruiken, Buisman is gebrande suiker met molasse. Laatst meegebrouwen voor een Burton dark ale. Erg lekker. Wel even van te voren de hoeveelheid bepalen door een hoeveelheid op te lossen in warm water tbv de smaak. Ik heb 50 gram toegevoegd aan 30 liter wort, laatste 10 min meekoken.
Ook kun je bij de toko een potje melasse stroop kopen voor 1,5 euro. Hier heb ik nog niet mee gebrouwen, staat in de planning voor een dubbel.

HansvV

Bestaat dat nog, Buisman? Grappig. Deden we vroeger altijd een klein beetje bij de koffie. Ik vond die rietsuiker toevallig; was eigenlijk van plan om Kandijsiroop te maken van witte kristalsuiker volgens de door Adrie beschreven methode. Opdat ik iets lekker donkerbruins kon toevoegen aan mijn wort. Heb nu dus die methode op bruine rietsuiker toegepast. Het resultaat is iets heel donkers, wat bitter. Voordat ik het toevoeg aan de al gistende wort (staat nu een kleine week te gisten) check ik toch eerst maar even op de roerder, in dezelfde verhouding toegevoegd aan gistend wort in een 2l Erlenmeier, of mijn gist ook nog met dit spul aan de gang gaat (was al van 1065 naar 1030 gedaald).

KC

Buisman is er zeker nog en heeft ook wat meer producten. Glucosestroop en melasse = Buisman. Allemaal leuke experimenten. Nog voor jaren ideeën in ieder geval.

Blokkie

Er is een groot verschil in melasse. De bietsuiker melasse is vaak redelijk bitter van smaak. De rietsuiker (cane) melasse is fijner van smaak. Maar ook waar deze vandaan komt maakt verschil. Is dat de Caraïben of Mauritanië ? Proeven en oordelen.

HansvV

De mijne, uit China zo te zien, is vrij bitter, maar dat is geproefd ná versiroping (of zoiets). Gesierveroopt. Mijn gist heeft er zo te zien wat moeite mee. Ik zal er eens een andere gist op zetten, in een batch waar nog geen alcohol is gevormd. Vreemd. geeft het omzetten naar siroop onvergistbare ketens?

KC

Grofweg 5 tot 10 % is geen suiker van brown sugar. Staat er bij de ingrediënten wat er allemaal nog in zit? Waarschijnlijk niet natuurlijk :)
"The Codex Alimentarius requires brown sugar to contain at least 88% of sucrose plus invert sugar."

Knobby

Toevallig zondag ook met molasse gebrouwen. Een RIS met 10% molasse.
Ik heb Horizon rietsuiker melasse gebruikt. Deze smaakte heerlijk droppig en niet bitter of zout.

Knobby

Citaat van: KC op 11-12-2018  17:02 uGrofweg 5 tot 10 % is geen suiker van brown sugar. Staat er bij de ingrediënten wat er allemaal nog in zit? Waarschijnlijk niet natuurlijk :)
"The Codex Alimentarius requires brown sugar to contain at least 88% of sucrose plus invert sugar."
Doorgaans is het restdeel melasse.

HansvV

Citaat van: KC op 11-12-2018  17:02 uGrofweg 5 tot 10 % is geen suiker van brown sugar. Staat er bij de ingrediënten wat er allemaal nog in zit? Waarschijnlijk niet natuurlijk :)
"The Codex Alimentarius requires brown sugar to contain at least 88% of sucrose plus invert sugar."

Het is (deels) te zien op de foto's die ik plaatste. De lichtbruine (rechter) van de twee per 100g voedingswaarde:
- 93,8 g koolhydraten, waarvan 93,6 g suikers
- vetten/eiwitten 0g
- 17,5 mg zout
Er mist dus zo'n 6g .

De donkere per 100g voedingswaarde:
- 94,7g koolhydraten, alles suikers
- Na 9mg (als NaCl neem ik aan)
Ingrediënten: suiker, melasse E150D
Bevat SO2 staat er op. Neem aan dat dat bij het drie keer verhitten wel grotendeels verdwenen zal zijn, anders zou dat de vergisting remmen.
Er zit uiteraard ook water in.

chthon

Ontbreekt er een komma tussen melasse en E150D? Want E150D is karamel.

Oxhead

Citaat van: Wil1 op 11-12-2018  11:33 uJe kunt ook Buisman gebruiken, Buisman is gebrande suiker met molasse. Laatst meegebrouwen voor een Burton dark ale.
De kleur die Buisman aan het bier geeft zakt na verloop van tijd uit. Oftewel is niet stabiel in bier.
Donkere basterdsuiker/cassonadesuiker trouwens ook niet.
Na pakweg een half jaar vormt zich een bruin depot en is het bier lichter van kleur.

HansvV

Citaat van: chthon op 11-12-2018  20:35 uOntbreekt er een komma tussen melasse en E150D? Want E150D is karamel.

Het staat er als volgt:<< Ingredients: Sugar, Molasses, (E150D)>>

Dus of er dan ook nog karamel in zit....??? Mij niet duidelijk zo. Maar ja, komt van Luk Hop Street Galaxy, dus al een tijdje onderweg....

HansvV

Citaat van: Oxhead op 11-12-2018 &nbsp;20:39 u.....Donkere basterdsuiker/cassonadesuiker trouwens ook niet.
Na pakweg een half jaar vormt zich een bruin depot en is het bier lichter van kleur.

Gebeurt dat altijd? Ongeacht hoeveel je toedient? Is dat het gevolg van een onvolledige vergisting, of wordt de kleurbepalende component überhaupt niet vergist? Zou jammer zijn, omdat aan de eerder genoemde onderweg zijnde Abt12-kloon inmiddels ook al 600g donkere basterd is toegevoegd, die nu fijn staat te pruttelen.
En hoe gaat dat dan met de beroemde donkere kandijsiroop? Ook uitzakkende kleuren?

KC

Karamel is suiker die wordt verhit en daardoor bruin wordt. Bij echte kandij en dan doel ik op de oudste eerst manier gefabriceerd van rietsuiker is het ook wel door verhitting, alleen zijn dit de 'vervuilingen' die ook verkleuren. Maillard reactie neem ik aan. Of er dus verschil zit in met behulp van chemicaliën verkregen karamel E150d en melasse die de kleur bepaald en of de laatste niet 'uitzakt' na een tijd is iets waar ik wel benieuwd naar ben. Of zou het zo kunnen zijn dat als je maar lang genoeg wacht alle deeltjes altijd naar de bodem zakken?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.