Stormachtige vergisting

Gestart door Huub Krekels, 08-02-2005 08:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Huub Krekels

Hallo Brouwers.

Met Gelfling zaterdag j.l.  5 februari 2005 wederom een Alt-bier gebrouwen. Na het brouwen Wyeastgist toegevoegd waarmee een giststarter  :gistsmile: gemaakt was door Gelfling. Ik dacht de German Ale gist. Maar dat weet ik niet zeker. Gelfling moet mij maar corrigeren. Ik zit momenteel op mijn werk en kan niet even mijn aantekeningen bekijken. Het wort met de toegevoegde gist goed belucht. Na ongeveer 4 uur begon de vergisting al op gang te komen. Dit resulteerde in een stormachtige vergisting waarbij het schuim uit het waterslot kwam. Meerdere malen het waterslot (groot waterslot van een vergistingsvat van Brouwland)  moeten reinigen. Gelfling trouwens ook. Nu valt de vergisting naar mijn mening langzaam stil. Is de hoofdvergisting nu al voorbij. Normaal duurt deze veel langer. Nu maar drie dagen. Komt zo'n stormachtige vergisting vaker voor en daalt het  SG nu wel genoeg. Ik wil niet te veel rommelen om geen besmetting te krijgen. Het schoonmaken van het waterslot vond ik ook al niet geschikt om steriel te werken. Ik kan ondertussen wel even gaan meten wat het SG nu is, doch kan mij niet voorstellen dat deze in drie dagen spectaculair gezakt is, of zie ik dat verkeerd.

Gr.

Huub.




Adrie

Ha Huub,

Dat kan heel goed, hoor. Een Alt is een vrij licht bier (wat was je begindichtheid, rond 1050 neem ik aan?). Al mijn lichtere bieren zijn binnen 3 dagen vergist, de Hoopoe zelfs binnen een dag. Tijdens de lagering worden er dan nog een paar puntjes afgesnoept. Hadden jullie de giststarter belucht? Gistvoeding toegevoegd?

Groeten,

A3

Huub Krekels

Hallo Adrie,


Omtrent het beluchten van de giststarter en eventuele bijvoeging van gistvoeding kan ik niets zeggen. Gelfling had deze gemaakt. Het SG van mijn Alt was 1053.

Gr.

Huub.

Bas

Hoi Huub,

Ik vorige weekeinde een zwaarder bier (ergens tussen de 1070 en de 1078, moet het nog precies bepalen m.b.v. de refractometer als ik ga bottelen) gebrouwen. Lekker veel gist toegevoegd (1 gr. Danstart Nothingham / liter wort). Na enkele uur had ik al een schuimpegel tegen mijn kelderplafond :(. Slechts 48 uur na het pitchen was de hoofdvergisting al afgelopen (zat ik 1015).

Mijn ervaring is dat als je maar genoeg gist onder goede condities toevoegd, je hoofd-vergisting binnen 2 dagen al klaar kan zijn. Als ik zie dat een vergisting snel aanslaat (grote schuimlaag na een paar uur), dan vervang ik altijd mijn waterslot door een blow-off. Helaas was ik daar afgelopen keer te laat bij.

Grt, Bas H.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.