Kauwen/proeven mout

Gestart door wim, 07-02-2005 01:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

wim

Beste brouwers,

Naar aanleiding van een chatsessie is dit onderwerp.
Zelf bedenk ik mijn receptuur en dan vooral de moutsamenstelling nav van wat getheoretiseer. De volgende stap is proeven.
Dit proeven doe ik door het percentage om te zetten naar een hoeveelheid dat deelbaar is door tien.
Dan steek ik voor elke tiende een korrel mout in mijn mond.
(bijvoorbeeld 90% pils mout is  9      18     36
     5%cara aroma is  0.5    1      2
     5 =% Special B is  0.5    1      2    korrels mout.
Meestal ga ik voor een hoeveelheid van plm 20 korrels.
Deze stop ik in mijn mond en rustig kauwend zonder slikken proef ik dan hoe de smaak zich ontwikkeld.
Ik merk dat deze methode een erg goed beeld geeft van de uiteindelijke moutsmaak in het te brouwen bier.

(Her)Kennen jullie dit en zo nee, hebben jullie eigen methoden om een receptuur te checken alvorens het te brouwen?

:degroeten:

Wim

Huub Krekels

Hier heb ik nog nooit van gehoord. Ik ben wel eens in de voormalige DDR in het dorpje Weesenstein geweest. In het kasteel van dit dorpje, Schloss Weesenstein genaamd is in de kelder een kleine brouwerij gevestigd. In deze brouwerij wordt een heerlijk bier gebrouwen. Als je in de brouwerij een bier drinkt krijg je een kommetje met mout op tafel, waaruit je een paar korreltjes moet nemen en daarop dient te kauwen. Als je dit gedaan hebt komt de smaak van het bier nog meer tot zijn recht vertelde de brouwmeester.
 
:biersmile:

Gr.

Huub.

Hopmans

Hey Wim,

Slimme manier !    :groots:

Alleen snap ik de getallen niet. misschien beredeneer ik verkeerd  :weetniet:

hieronder mijn denkwijze:  :D

90% pils mout  is  9 korrels
5%cara aroma is een halve korrel, kan niet, dus moeten we maal 2
5% Special B   is een halve korrel, kan niet, dus moeten we maal 2

Dus

18 korrels pilsmout
1   korrel  cara aroma
1   korrel Special B

Is tussen haakjes Special B niet het equavalent van Cara-aroma 300 ?   ???

Groetjes,

Hoppie

 :degroeten:



Edgar

Slimme methode! Ik ga dat zeker proberen. Moutsamenstelling vind ik toch nog één van de minst doorzichtige onderdelen van het brouwen. Op deze manier kan je misschien een heel direct verband leren ontdekken tussen de moutsmaak 'puur' en de moutsmaak in het bier. Super.

wim

Hoppie het is veranderd je had gelijk.
Volgens mij is het inderdaad hetzelfde.

Huub, dat is grappig, ik zal eens proberen wat mout te knabbelen bij het drinken van een bier. Was het dezelfde mout als er in het bier zat of juist pilsmout om het bier voller te laten smaken in vergelijk met deknabbels?

Edgar, hoe doe je het nu dan?

:degroeten:

Wim

Huub Krekels

Volgens de brouwer was het dezelfde mout als de mout die in het bier zat. Ik weet zeker dat het niet alleen pilsmout was, omdat er lichte en donkere korrels tussen zaten. Ik weet alleen niet of het dezelfde verhouding van moutsoorten was. In elk geval smaakte het bier uitstekend. Ik kan trouwens elke bierliefhebber adviseren om de brouwerij eens te bezoeken als je in de buurt bent. Weesenstein ligt vanuit Dresden richting Praag in de nabijheid van Pirna. Zie:

http://www.weesenstein.de/brauerei.htm                           samenvol

Gr.

Huub.

Edgar

Citaat van: wim op 07-02-2005  10:56 uEdgar, hoe doe je het nu dan?

Uit het bolle hoofd. Met hulp van de neus en een heel klein beetje ervaring.

Adrie

Ha Wim,

Slimme methode, dat ga ik zeker eens uitproberen!

Groeten,

A3

Hopmans

Als het goed is kan Promash het ook vertellen (Ik verwacht niets anders voor 20 Euri).

" Your bier is now a litle bit malty "
" I advice you to put less Cara munich to your recipe "
" Wow !, much to hoppy " Ha Ha  :laugh:

Ok, effe zonder dollen: Top idee Wim  :groots:

Ik ga het vanavond gelijk proberen voor mijn nieuwe pilsje.

Groetjes,

Hoppie

Adrie

Ha Hoppie,

Ga je er dan iets anders instoppen dan pilsmout?

Groeten,

A3

Hopmans

Hoi Adrie,

Ja, een klein beetje munich.
Voor de mouterigheid en de kleur ( 9 ipv 7 ).

Groetjes,

Hoppie

Adrie

Ha Hoppie,

Onze Zaneken is zeer moutig met alleen pilsmout. Ik denk dat de gebruikte gistsoort erg belangrijk is voor een mooie moutige smaak. De Bavarian Lager van Wyeast geeft een heel mooie, cleane en moutige smaak. Gebruik je een goede ondergist, dan heb je die Münich helemaal niet nodig. Maar ja jou kennende wil je vast en zeker experimenteren.  :D

Groeten,

A3

Hopmans

Hoi Adrie,

Voor de smaak zal ik het inderdaad niet hoeven doen, maar kleur 9 vind ik wel mooi presenteren.

Ik ga trouwens ook voor de Bavarian Lager ipv Saflager.

Groetjes,

Hoppie


Jacques

Hoi Wim,

Ik heb jouw methode net uitgeprobeerd voor het brouwsel dat ik morgen wil gaan brouwen. Naar mijn idee is de methode niet zo betrouwbaar. Je proeft vooral de kafsmaak en je moet wel heel lang kauwen om de zoetigheid te krijgen.
Naar mijn idee komen veel meer smaken in het wort door het langdurige maischen bij veel hogere temperaturen. De kafsmaak is minder en je krijgt ook veel meer zoetigheid.

Zelfs qua indicatie voldoet de methode volgens mij niet. Eén korrel zwarte mout proef je niet op 19 pilsmoutkorrels bij de kauwmethode.

Overigens is de kauwmethode wel zeer geschikt om een indruk te krijgen van de eigenschappen van een moutsoort als je één enkele moutsoort proeft bij het kauwen.

 :degroeten: Jacques

Edgar

Om de storende invloed van de kafsmaak te vermijden kan je de korrels natuurlijk pletten en ontkaffen.

 :degroeten:

wim

Jacques je moet inderdaad lang kauwen met flink speeksel. En hoe zeg je dat "door de kaf heen proeven"
Flink laten rollen en dan proef je zelf die ene donkere korrel wel hoor.

:degroeten:

Wim

Jacques

Hoi Wim,

Ik heb de proef op de som genomen en een hele tijd gekauwd. Ik kon het mooi vergelijken met wort die ik gisteren gebrouwen heb. De korrels zijn aanmerkelijk scherper en minder afgewogen van smaak dan het wort. Tegen de tijd dat de scherpte van de korrels verminderd was had ik niets meer in mijn mond.

Toch een aardige methode om een indicatie te krijgen. De uiteindelijke smaak van het wort wijkt toch redelijk af (deze is veel zachter van smaak als je met licht gekleurde mouten werkt). Als je daar rekening mee houdt kun je methode hanteren, maar het afzonderlijk proeven (lees kauwen) van de verschillende moutsoorten en rekening houden met je waarnemingen werkt naar mijn idee net zo effectief.

 :degroeten: Jacques

Brouwer_Vlam

Wim, doe je dat ook met je hop ? ;)

Groetjes
Tom

Hopmans

Ha!, Een beetje kerel doet dat toch?  ::)

Mooie bierpagina hebben jullie Tom.  :duimop:
Origineel concept; het fenomeen verhuisbrouwerij , moet ik zeggen.  :proost2:
I am Impressed .

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.