Eerste moutbrouwsel

Gestart door Christiaan, 27-11-2004 19:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Christiaan

Na heel wat aarzeling heb ik het er vandaag toch op gewaagd, en ben ik met mijn eerste mout brouwsel begonnen. Het is een Weizen geworden waarvan ik 't recept hier op de site heb gevonden. Over het algemeen is het brouwen niet onaardig verlopen. Na het koken bleef er alleen wat minder wort over dan dat ik had verwacht, en ook de kleur van het wort is wat donkerder uitgekomen. Het soortelijk gewicht is met 1025 volgens mij wat aan de lage kant, wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? En kan ik het sg. nog verhogen door er nog wat suiker aan toe te voegen?
Groeten,
Christiaan

HobbyBob

Eind SG van 1025 is veel te laag, weet je zeker dat je je aan het recept hebt gehouden :-X

Je hebt toch een eind SG van 1040 nodig om een beetje redelijk percentage alcohol over te houden,
het toevoegen van suiker verhoogd inderdaad het SG maar volgens mij red jij het niet met suiker alleen om tot een respectabel eind SG te komen.

Hen vorig weekend nl zelf een witje gemaakt ( let wel nog met mout-extracten, ben nog niet in bezit van een molen) en ik kwam wel uit op een eind SG van 1045.
Ik heb me keurig aan het recept gehouden dus ik snap niet waar het bij jou dan eventueel fout is gelopen

BTW: 1000 gram moutextract is gelijk aan 1600 gram mout.

Christiaan

Bedankt voor jullie reacties, aan het recept heb ik me geheel gehouden, (Heb voor alle zekerheid nog even gekeken naar wat er nog over was van mijn kilozakken mout). Ik denk dat het lage sg te maken heeft met mijn wortverzamelpijp die, de onderkant van de koelbox niet helemaal raakt. Ik moest het gat voor het kraantje wat hoger boren I.v.m. de bolling van de box. Het zal er ook wel mee te maken hebben dat het spoelwater te laat warm was en nog even op zich liet wachten. Als het een beetje meezit probeer ik het volgende week weer, met hetzelfde recept. Bij dit brouwsel heb ik nog wat suiker toegevoegd, en het staat nu goed te gisten.
Christiaan

Herman

Om nog meer tips te krijgen, zou je wat meer informatie moeten geven Christiaan. Welk recept heb je gevolgd, kun je hier in het kort aangeven wat je hebt gedaan? Hoeveel mout, hoeveel maischwater, spoelwater, welk schema e.d.

Herman

Christiaan

Hier het recept:

Ingrediënten voor 10 liter:

1000 gram   tarwemout
 940 gram   pilsmout
  30 gram   caramout
   4 gram   hop
Maischschema
temperatuur         44C    62C    72C   78C
tijd (in minuten)   10     20     20     5
Maischwater: 7 liter
Spoelwater: 6 liter
Kooktijd: 90 minuten tot 10,6 liter over is
2 gram hop na 10 min begin koken
2 gram hop 10 min voor einde koken

Het enige wat niet helemaal volgens plan verliep was het toevoegen van het spoelwater, hier was ik iets te laat mee omdat het wat langer duurde om het op te warmen. Verder heb ik een schijven molen gebruikt om de mout te schroten, ik gebruik een wortverzamelpijp in een koelbox, en een ketel van 15 liter die ik op het fornuis verwarm.
Groeten,
Christiaan

Hopmans

Hoi Christiaan,

Heb je ook een kraantje op je filterkuip?
Want om een redelijk rendement te krijgen is het ook zaak om toch wel zo,n 45 minuten te filtren/spoelen (Haastige spoed is zelden goed).
Met een kraantje kan je de uitstroomsnelheid regelen.

Groetjes,

Hoppie


Christiaan

Bedankt Hoppie, volgens mij is dit de oplossing, ik heb het kraantje gewoon vol open gezet, om zo snel mogelijk te spoelen. (In de veronderstelling dat ik zo de kans op infecties zou verkleinen.)

Hopmans

Hoi Christiaan,

Het is denk ik een beetje een samenloop van omstandigheden.
Het spoelprobleem, en ook de feiten wat Edgar op heeft genoemd.
De eerste keer had ik ook een sg van 1030 (Met suiker weer aangevuld (moutextract is beter)).

Alles bij elkaar opgeteld kom ik tot de conclusie, dat de thermometer gechecked moet worden, en tevens is het zaak om ontspannen te werken.
De hygiene-kwestie is pas echt belangrijk na het koken.
Het is ook natuurlijk belangrijk voor het koken (Wat de meeste onder ons niet weten).
Maar dat zijn bacterien die tijdens het koken dood gaan en niet al te veel invloed hebben op de uiteindelijke smaak van het bier.

Wat betreft de buis die te hoog zit in de filterkuip : 2ltr meer spoelwater gebruiken.

Hier tevens een formule voor de hop-bitterheid.

3,3 x ( EBU x liters x 100 x  ) / ( az% x 1000 ) = gr hop                 az%=Alfazuurpercentage hop.

En als je hop afschept:

4,0 x ( EBU x liters x 100 x  ) / ( az% x 1000 ) = gr hop

En als je dit niet vertouwd is er altijd nog BrouwHulp en promash.

Kortom : Je had maar 2,2 te weinig. So What !

Ga zo door, en je maakt eerdaags het beste bier wat je ooit hebt geproefd. 

Groetjes,

Hoppie



Adrie

Beste Christiaan,

Goed spoelen is een kunst en erg belangrijk. Niet alleen moet je hevelfilter goed in orde zijn, ook de plaatsing, de snelheid van spoelen en de temperatuur van het spoelwater. Met je maischschema lijkt me niets mis, tenzij je thermometer niet deugt. Controleer alles nog eens goed en probeer het nog eens. Spoelen doe je in een half uur tot een uur, de suikers hebben enige tijd nodig om het water in te diffunderen. Daarnaast moet je filterbed mooi egaal zijn. Als er zogenaamde preferente stroombanen in komen (het spoelwater verdwijnt via één of meer vaste routes en neemt dus weinig suikers op uit het bostel), dan keldert je rendement heel snel. Het kan zijn dat het water via de wanden van je filterkuip naar je hevelfilter stroomt en dus niet door het bostel heen. Wellicht is dat bij jou het probleem.

Groeten,

A3

Adrie

Beste Edgar,

Als je al bij het filteren van het begin af aan preferente stroombanen hebt en je laat het bostel niet droogvallen tijdens het spoelen, dan schat ik in dat je best 40% van de suikers in het bostel achter laat. Maar ik ben met je eens dat het waarschijnlijk niet het hele verhaal is. Ik wil slechts aangeven dat het filteren een uiterst belangijke stap in het brouwproces is waar veel bij kan misgaan. Ik kan me niet voorstellen dat bij het maischschema dat Christiaan gebruikt heeft veel zetmeel niet is omgezet, tenzij zijn thermometer kapot is.

Groeten,

Adrie

P.S. Leuk dat je weer zo actief bent op het forum, Edgar!

Christiaan

De bostel is meteen in de groenton verdwenen, maar ik heb er wel van geproefd. Het grijze stofachtige gedeelte had geen duidelijke smaak, maar het deel meer naar onder ( waaruit de rest van de bostel schijnt te bestaan) doet me een beetje aan muesli denken. Natuurlijk weet ik niet waar ik op moet letten bij het proeven van de bostel, dus mij is verder niets aparts opgevallen. Wat de preferente stroombanen betreft heeft Adrie ook wel een punt, het zou kunnen dat er ook vloeistof direct naar het kraantje stroomt, daarom heb ik er nu een rubbere stop in gezet die dit moet voorkomen. Bij het schroten zorg ik er de volgende keer wel voor dat ik de verschillende moutsoorten apart schroot, zodat ik beter rekening kan houden met het verschil in korrelgrootte.
Christiaan

Christiaan

Zo te horen heb ik ook te grof geschroot, ik was van mening dat het de bedoeling was om het kaf te scheiden van de rest van de korrel, maar wel zodat beiden zoveel mogelijk intact blijven.
Het word zo wel een hele waslijst met dingen die beter kunnen, in ieder geval bedankt voor de tips iedereen.
Wat smaak betreft valt het me tot nu toe reuze mee, de tarwesmaak is goed herkenbaar en ook de typische witbier nasmaak is al te merken ( beetje zeepachtig ), het geheel is alleen iets wateriger, en een tikkie aan de zure kant.

Jacques

Citaat van: Christiaan op 29-11-2004  13:48 uZo te horen heb ik ook te grof geschroot, ik was van mening dat het de bedoeling was om het kaf te scheiden van de rest van de korrel, maar wel zodat beiden zoveel mogelijk intact blijven.

Hoi Chhristiaan,

Mijn ervaring is dat je niet te snel te grof schroot. De meeste schijvenmolens schroten te fijn!
Te grof schroten is heel makkelijk te controleren. Bekijk het schrootsel zorgvuldig en onderzoek of er hele korrels in het schrootsel terug te vinden zijn.

Uit jouw relaas maak ik op dat je snel gefilterd hebt (om infecties te voorkomen). Te snel filteren is een belangrijke oorzaak van een lager brouwzaalrendement. Voor meer informatie over het filteren en spoelen van het beslag zie dit artikel.
Gelet op de hoge temperaturen tijdens het filteren hoef je niet zo bang te zijn voor infecties. Om een smakelijk bier te krijgen is het wel van belang om het zogenaamde oxidatiemonster buiten de deur te houden. Oppassen dus met zuurstofopname tijdens het filteren en spoelen!

 :degroeten: Jacques

Christiaan

Dag medebrouwers,

Vandaag heb ik nog eens met hetzelfde recept gebrouwen, ik heb alleen wat meer hop toegevoegd. Het brouwen verliep weer net zo voorspoedig als de voorgaande keer. Ik heb zo'n 3 kwartier over het filteren van het wort gedaan, en dat heeft samen met wat kleine aanpassingen duidelijk zijn vruchten afgeworpen, het bier heeft nu een sg van 1051.  Ondertussen verschijnen de eerste belletjes in het waterslot, en begint het moeilijkste deel: geduldig afwachten.
Nog bedankt voor alle tips,
Christiaan

Roel Rutjes

ook ik ben dan eindelijk vandaag begonnen met mijn eerste brouwsel van mout ik moet zeggen het geeft een hoop voldoening om het complete proces zelf uitte voeren alleen is zo'n eerts keer nog wel wat wennen het ist toch echt anders om zelf wort te maken of uit een blijke en dan maar water toevoegen  ik hen net wat van het wort geproefd en je merkt echt dat het zoet wordt wat zijn die enzymen toch leuk ik wil snel weer brouwen.
alvast iedereen bedankt voor alle informatie en jullie horen wat er van geworden is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.