Bottelen met moutextract in plaats van suiker?

Gestart door NewLine, 12-12-2012 10:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NewLine

Bij een book review (Altbier: History, Brewing Techniques, Recipes (Classic Beer Style)) las ik een quote uit het boek:

Citeer"If you prime your beer, avoid sugar, which can contribute a slightly sour aftertaste to the brew. Always use light dried malt extract (DME) instead."

Is dit inderdaad zo? Iemand die dat reeds heeft gedaan? Ik veronderstel dat je die moutextract dan eerst moet koken en ... ?

Adrie

Nou, dat lijkt me onzin. Dat kleine beetje suiker heeft naar mijn ervaring nog nooit gezorgd voor een zurige nasmaak. Een grote suikerstort trouwens ook niet.

Dorstige Alexander

Wat is dat nu? Er zijn toch veel commerciële bieren die ook gewoon met suiker bottelen, zonder enig probleem?

NewLine

Note dat het boek specifiek over Altbier gaat. Het is volgens mij enkel in die context dat de auteur dat beweert (misschien wel gewoon omwille van het reinheitsgebot). Ik heb zelf ook geen idee waarom suiker een wat zurige toets zou geven en bijvoorbeeld moutextract niet...

RobinB

Ook mijns inziens niet correct/waar.
Alleen dat het in een boek staat, maakt het niet méér waar. Altijd blijven nadenken. :)

Jacques

Citaat van: NewLine op 12-12-2012  10:01 uBij een book review (Altbier: History, Brewing Techniques, Recipes (Classic Beer Style)) las ik een quote uit het boek:

Is dit inderdaad zo? Iemand die dat reeds heeft gedaan? Ik veronderstel dat je die moutextract dan eerst moet koken en ... ?

Dat je een cidersmaak of zure smaak krijgt als je kristalsuiker wordt wel meer beweerd in de VS. Het is gewoon niet waar. Zal wel ingegeven zijn door Duitse immigranten. Suiker toevoegen mocht immers niet volgens het Reinheitsgebot. De nodige jaren terug heeft de hoogste Duitse administratieve rechter bepaald dat het Reinheitsgebot in strijd is met de Europese regelgeving. Het ging over suikertoevoeging aan bier...

RobinB

Citaat van: Jacques op 12-12-2012  21:35 uDat je een cidersmaak of zure smaak krijgt als je kristalsuiker wordt wel meer beweerd in de VS. Het is gewoon niet waar.
Als, dan zal het ook nog niet optreden met zulke kleine hoeveelheden als bottelsuiker. 

CiteerDe nodige jaren terug heeft de hoogste Duitse administratieve rechter bepaald dat het Reinheitsgebot in strijd is met de Europese regelgeving. Het ging over suikertoevoeging aan bier...
Beetje off-topic :stokpaard:...

Jacques

Citaat van: RobinB op 12-12-2012  23:20 uAls, dan zal het ook nog niet optreden met zulke kleine hoeveelheden als bottelsuiker. 
Beetje off-topic

Erg relevant. Het is vooral het Duitse Reinheitsgebot dat de inspiratie is voor de afkeer voor het gebruik van suiker. Dat het Reinheitsgebot onverbindend is verklaard laat zien dat ook de Duitse brouwers niet gebonden zijn deze wetgeving. Iets wat in Duitsland maar heel mondjesmaat wordt toegegeven.
Een Duitse hobbybrouwer zal dan ook de voorkeur geven aan het gebruik van moutextract in plaats van suiker. Terwijl suiker zo veel makkelijker is. Je kunt het makkelijk afwegen en je weet exact wat de vergistingsgraad is: 100%. Bij moutextract van de vergistingsgraad van batch tot batch verschillen.

RobinB

Wel totaal off-topic; het gaat hier over een vermeend smaakeffect van bottelsuiker, niet over de al dan niet rechtsgeldigheid van het reinheitsgebot.

Voor het reinheitsgebot geldt overigens nog altijd dat wanneer je aangeeft je eraan te houden, dat je dan verplicht bent je eraan te houden.
Wanneer je dat niet aangeeft, ben je dat niet (meer) verplicht.
Een subtiel, maar belangrijk verschil.

Jacques

Citaat van: RobinB op 13-12-2012  11:46 uWel totaal off-topic; het gaat hier over een vermeend smaakeffect van bottelsuiker, niet over de al dan niet rechtsgeldigheid van het reinheitsgebot.

Het is vooral het Reinheitsgebot die maakt dat Duitse hobbybrouwers moutextract willen gebruiken in plaats van suiker. Suiker is hun visie minderwaardig en geeft daarom volgens die definitie een mindere smaak. Het een staat niet los zonder het andere. Bier is ook beleving. En dat zit in de bovenkamer niet niet altijd in de objectieve smaak.

De-Geert

Op Britse fora wordt ook vaak geadviseerd om moutextract te gebruiken voor hergisting op fles, ook in recepten met suiker, torrified wheat en andere RHGB-illegaliteiten.
Complete onzin? Ik weet het niet.

RobinB

Complete onzin misschien niet, mogelijk ook ingegeven door in Duitsland of Alts gebruikte giststammen. Alles is mogelijk, ik heb het echter nog niet mogen ervaren.

@jacques: er wordt een specifiek smaakeffect genoemd: zurige nasmaak. Dat is dermate specifiek dat het wel los te zien is van het RHGB.

Jacques

Citaat van: RobinB op 13-12-2012  21:24 u@jacques: er wordt een specifiek smaakeffect genoemd: zurige nasmaak. Dat is dermate specifiek dat het wel los te zien is van het RHGB.

Als dat zo zou zijn zouden alle Nederlandse hobbybrouwbieren een zure nasmaak hebben en veel commerciële bieren ook. Dat is niet het geval.
Naar mijn idee een broodje aap verhaal.

Bij het experiment dat ik heb uitgevoerd was het moutextractbier wat voller van smaak maar het verschil met het suikerbier was heel klein. In ieder geval hebben de proevers geen zure smaken waargenomen. En verhoudingsgewijs had ik bij dat experiment veel meer suiker dan wel moutextract gebruikt dan je voor de hergisting op de fles gebruikt.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.