Molen aandrijven

Gestart door Hoppenbrouwers, 11-12-2012 13:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Ik kon zo snel geen topic vinden met tips vandaar deze draad.

Morgen komt mijn walsenmolen binnen. ;D
Deze wil ik zo snel mogelijk gaan aansluiten op een permanente aandrijving (dus geen boormachine). Nu had ik al zitten zoeken naar een oude wasmachine motor maar deze heb je in vele soorten en maten. Ook kwam ik nog op een oude betonmolen motor uit.

Welke motoren zijn nu eigenlijk allemaal geschikt om iets dergelijks op te bouwen? En moeten die aangedreven worden rechtstreeks op de as of via een vliegwiel? Want de uitgaande rotatiesnelheid zal wel an belang zijn (en wat is deze idealiter?).

seed7

Tot nu toe drijf ik met een (accu)boormachine aan. Dit gaat voor mijn gevoel veel te hard en het ding heeft onvoldoende koppel om van stilstand met een  gevulde hopper op gang te komen. Op zich is de aandrijving van die boormachine niet slecht, maar een overbrenging zou wel een beter geheel geven. Klein wiel op de machine, groot wiel op de molen plus een v-snaar of tandriem. Gevoelsmatig zou ik streven naar 150 - 300 toeren, beetje afhankelijk van de walsen diameter.

s7.

Hoppenbrouwers

Zitten die wielen niet standaard in dat soort apparaten?
En de 150-300 omwentelingen, bedoel je die dan op de motor of op de walsen?

Raymond293

Ik gebruik een betonmolen boor, heeft één snelheid die prima is. Veel power en nooit vastlopers. Een aanrader :)

Hoppenbrouwers

Citaat van: Raymond293 op 11-12-2012  14:38 uIk gebruik een betonmolen boor, heeft één snelheid die prima is. Veel power en nooit vastlopers. Een aanrader :)
Bedoel je de motor die aan de mixer zit of een boormachine die voor beton geschikt is?
Ik wil namelijk hoe dan ook een vast aandrijving maken. Ik ga er mijn klopboor niet voor inzetten.

seed7

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-12-2012  14:12 uZitten die wielen niet standaard in dat soort apparaten?
En de 150-300 omwentelingen, bedoel je die dan op de motor of op de walsen?

In de boormachine zit alleen een electronische snelheidsregeling, geen overbrenging.

Ik doel op de walsensnelheid.

een cement / beton / lijm mixer die wel eens bij de Lidl langs komt:


s7.

Hoppenbrouwers

@s7:
Zou kunnen. Ik bedoelde meer de klassieke molen met de grote ton er aan. Als die doorgeroest is blijft er meestal nog een goed functionerende motor over. Maar dat even ter zijde.

Welke overbrenging is het meest geschikt voor deze toepassing? (en dat moet uiteraard financieel verantwoord zijn)

seed7

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-12-2012  15:13 uIk bedoelde meer de klassieke molen met de grote ton er aan. Als die doorgeroest is blijft er meestal nog een goed functionerende motor over.

Dat zou best wel eens een mooie motor kunnen zijn.

Simpelste overbrenging maak je zelf met een paar houten schijven waar je een groef in het loopvlak maakt en een V-snaar. Anders misschien eens op een autosloop kijken wat ze aan pully's hebben. De combinatie van een waterpomp pully en een wiel/velg van een kinderfiets of step lijkt me wel aardig.

s7.

Pim

Vraag me af of een (gebruikte) ruitenwissermotor sterk genoeg zal zijn.  :weetniet:
In ieder geval heeft die een mooie mechanische vertraging ingebouwd (wormas en tandwiel). Ik gebruik zo'n motor voor mijn roerwerk en dat loopt met een volle maischketel toch ook niet echt licht !

Neem aan dat de benodigde kracht een-op-een afhankelijk is van de breedte van de walsenmolen, en dus van de hoeveelheid mout die in één keer geschroot moet worden.

Iemand ervaring met zo'n ruitenwissermotor ?     :biersmile:

Albertus

Een ruitenwissermotor zal genoeg kracht opleveren, maar hij maakt te weinig toeren. Kijk maar naar de snelheid van je ruitenwisserbladen in je auto.

Bert

Pim

Net even bekeken: hij doet ongeveer 1 omwenteling per seconde., dus zeg maar 60 omw/min.
Is inderdaad niet razendsnel maar volgens mij voor een walsenmolen wel te doen.
Hoor graag jullie mening voordat ik de boel ga verbouwen   ^-^

Albertus

Hangt er van af hoeveel tijd je wilt besteden aan het schroten.  :weetniet:
Met 60 omw/min zit je op ongeveer een derde van wat op het forum als optimaal geldt.

Bert

Pim

Dank je Bert. Dus 180 omw/min wordt als optimaal gezien. Dan ga ik daar eens naar op zoek  :proost:

Hoppenbrouwers

 :-\ volgens mij gaan we wel wat ver offtopic. Check de begin post even...

RobinB

Hoezo is dat offtopic?
Lijken me wel goede parameters om een motor op uit te kiezen.

Er zijn wel meerdere topics over, overigens.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8971.0.html
en
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16311.0.html
bijvoorbeeld.

Jacques

In de wiki wordt hier ook aandacht aan besteed.
Zie hier.

Hoppenbrouwers

Vandaag een telefoontje gekregen van iemand die nog een motor over had van een betonmolen. Dus toch maar even gaan kijken. Dit is wat ik aantrof:


Qua prijs hoef ik hem in ieder geval niet te laten liggen. Het draait wel echt als een beest dus er zal een dikke vertrager op moeten. Heeft iemand een idee of deze geschikt is?

Albertus

Ruim voldoende vermogen. Met de 2830 t/min moet je een flinke vertraging hebben, misschien met een v-riem en een geschikt snaarwiel uit een wasmachine of droger?

Bert

Hoppenbrouwers

Citaat van: Albertus op 12-12-2012  17:04 uRuim voldoende vermogen. Met de 2830 t/min moet je een flinke vertraging hebben, misschien met een v-riem en een geschikt snaarwiel uit een wasmachine of droger?

Bert
Dus als ik dan van 200 rpm uit ga en het dan goed uitgerekend heb is het: 2830/200= 14,15
Dus de straal van de aandrijfas moet 14,15 keer kleiner zijn dan de aangedreven as. Ofwel de vertager. Dit kan natuurlijk ook in meerdere stappen...

Albertus

Citaat van: Hoppenbrouwers op 12-12-2012  19:21 uDus als ik dan van 200rpm uit ga en het dan goed uitgerekend heb is het: 2830/200= 14,15
Dus de straal van de aandrijfas moet 14,15 keer kleiner zijn dan de aangedreven as. Ofwel de vertager. Dit kan natuurlijk ook in meerdere stappen...

Het komt natuurlijk niet aan op de cijfers achter de komma, zelfs niet op het cijfer vlak voor de komma, maar dit is juist.

Bert

Hoppenbrouwers

Citaat van: Albertus op 12-12-2012  19:39 uHet komt natuurlijk niet aan op de cijfers achter de komma, zelfs niet op het cijfer vlak voor de komma, maar dit is juist.

Bert
Heb het nog even nagerekend maar het gaat enkel om de omtrek, niet de straal. Dat gaat namelijk niet evenredig met elkaar op.
Dus de omtrek moet 1/14 zijn.

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 12-12-2012  20:14 uHeb het nog even nagerekend maar het gaat enkel om de omtrek, niet de straal. Dat gaat namelijk niet evenredig met elkaar op.
Dus de omtrek moet 1/14 zijn.

Maar de omtrek is evenredig met de straal. Dus een bepaalde verhouding tussen de twee stralen is hetzelfde als de verhouding tussen de bijbehorende omtrekken.

Superbeun

Misschien is dit wat voor je, motor met vertraging 156 rpm.

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/motoren/m624150138-elektromotor-met-vertraging-merk-leeson-volts-115-230.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pageNum=1&pos=2

Ik heb er zelf ook een gemaakt een tijdje geleden op een Ikea trolley.
Misschien leuk ter inspiratie een filmpje ervan:

Hij draait 5 kilo mout er in ongeveer 3 minuten doorheen met 133 rpm.
Ik heb gekozen voor een directe aandrijving omdat dit naar mijn idee minder slijtage aan de lagers van je walsenmolen geeft.




Hoppenbrouwers

Citaat van: Superbeun op 12-12-2012  20:31 uMisschien is dit wat voor je, motor met vertraging 156 rpm.

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/motoren/m624150138-elektromotor-met-vertraging-merk-leeson-volts-115-230.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pageNum=1&pos=2

Ik heb er zelf ook een gemaakt een tijdje geleden op een Ikea trolley.
Misschien leuk ter inspiratie een filmpje ervan:

Hij draait 5 kilo mout er in ongeveer 3 minuten doorheen met 133 rpm.
Ik heb gekozen voor een directe aandrijving omdat dit naar mijn idee minder slijtage aan de lagers van je walsenmolen geeft.
Bedankt voor de tip, mail is al uitgedaan. :)
Waarom zou een overbrenging meer slijtage opleveren dan een directe aandrijving?

Superbeun

Citaat van: Hoppenbrouwers op 12-12-2012  21:29 uBedankt voor de tip, mail is al uitgedaan. :)
Waarom zou een overbrenging meer slijtage opleveren dan een directe aandrijving?
Bij een overbrenging komt er druk op het lager te staan, b.v. door de spanning van een v-snaar, of het duwen van een tandwiel.
Er wordt als het ware getrokken aan de as van de wals om deze rond te laten draaien.
Bij een directe aandrijving heb je deze spanning niet omdat de wals een verlengde van de aandrijfas van de elektromotor is.
Misschien overdrijf ik een beetje want de moutmolen zal waarschijnlijk niet de hele dag draaien waardoor slijtage niet echt aan de orde is.
Maar ja, als je toch de keuze hebt?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.