Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Molen aandrijven  (gelezen 16586 keer)

Offline George81

• Super lid
  • Land: nl
Re: Molen aandrijven
« Reactie #25 Gepost op: 12-12-2012 22:39 u »
Bedankt voor de tip Superbeun, zeer mooie setup heb je daar en die marktplaats link heb ik ook gemailed, ik heb nog geen walsenmolen maar die komt er zeker dus ik ga kijken of ik zo'n motor kan overnemen.

Je hebt niet helemaal een directe overbrenging, er zit nog een koppeling tussen die je op ebay besteld hebt toch?
Henielma heeft die koppeling ook.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Superbeun

• Senior lid
  • Do not fear, Beun is here
« Reactie #26 Gepost op: 13-12-2012 09:16 u »
Bedankt voor de tip Superbeun, zeer mooie setup heb je daar en die marktplaats link heb ik ook gemailed, ik heb nog geen walsenmolen maar die komt er zeker dus ik ga kijken of ik zo'n motor kan overnemen.

Je hebt niet helemaal een directe overbrenging, er zit nog een koppeling tussen die je op ebay besteld hebt toch?
Henielma heeft die koppeling ook.
Ja, die koppeling gebruik je om minimale uitlijningsverschillen op te vangen.
Ze zijn inderdaad voor niet veel geld op Ebay te koop (even zoeken op "Jaw coupler").

Offline George81

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 13-12-2012 14:42 u »
Hoppenbrouwers zit jij een beetje in de buurt van die Marktplaats aanbieder?
Hij kan wil ze niet opsturen en ophalen is mij te ver weg, maar hij is wel retegoedkoop.

Overigens zie ik hier wat "moeilijke" vertragingen gepost worden van oude wasmachines en zo maar wat dacht je van een simpele fietsketting setup? Dat kan je overal aankomen voor weinig.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #28 Gepost op: 13-12-2012 15:17 u »
...maar hij is wel retegoedkoop.
Wat vraagt hij voor zo'n motor?

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Übung macht den Meister
« Reactie #29 Gepost op: 13-12-2012 15:33 u »
Hoppenbrouwers zit jij een beetje in de buurt van die marktplaats aanbieder?
Hij kan wil ze niet opsturen en ophalen is mij te ver weg, maar hij is wel retegoedkoop.

Overigens zie ik hier wat "moeilijke" vertragingen gepost worden van oude wasmachines en zo maar wat dacht je van een simpele fietsketting setup? Dat kan je overal aankomen voor weinig.
Hij vraagt er €50 voor, is dat rete goedkoop? Ik heb vele (tweedehands) motors gezien voor minder. Fietsketting setup is wel te doen maar met een vergroting van 1/14 is dat nogal een tandwiel he....
Ik woon er overigens nog verder weg van dan jij.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #30 Gepost op: 13-12-2012 15:51 u »
50€ lijkt me geen retegoedkope aanbieding voor een gebruikte motor die je in Overijssel moet gaan ophalen !

Blijkt trouwens dat http://www.hobbieplaza.nl/ nog wel eens leuke aanbiedingen heeft voor (nieuwe) vertragingsmotoren. De op dit moment aangeboden motoren (50€ voor nieuw) zijn echter net een tandje te licht. Aantal omw/min is echter wel prima.   Even geduld hebben ?   :weetniet:

Ik ga zelf in ieder geval niet lopen tobben met zelfgebouwde overbrengingen. Buiten het feit dat je lagers op hun donder krijgen, vind ik het allemaal nogal gevaarlijk, tenzij je alles met grote kappen gaat afschermen. Mijn keuze valt daarom op direct aandrijving met een flex-koppeling.

Offline Superbeun

• Senior lid
  • Do not fear, Beun is here
« Reactie #31 Gepost op: 13-12-2012 17:14 u »
Ik vind € 50 nog wel meevallen voor een motor met vertraging.
Dat hij ze niet op wil sturen vind ik wel een beetje flauw  :P

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #32 Gepost op: 13-12-2012 18:34 u »
Hij vraagt er € 50 voor, is dat rete goedkoop? Ik heb vele (tweedehands) motors gezien voor minder. Fietsketting setup is wel te doen maar met een vergroting van 1/14 is dat nogal een tandwiel he....
Ik woon er overigens nog verder weg van dan jij.

Had ik ook eerst in gedachte, maar het probleem is idat ik niet aan zulke grote tandwielen kon komen.
Die van een fiets waren voor mij te klein. Ik het een verkleining van 1 op 8 of 9 nodig. Motor is 1480 rpm.
Ik heb het toch opgelost met een poelie van een wasmachine. De verhouding is nu 1 op 8,5 en dus 174 rpm.
Dit alles wel voor een schijvenmolen, maar dat maakt (volgens mij) weinig verschil.  :brouwen:

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 13-12-2012 18:41 u »
Had ik ook eerst in gedachte, maar het probleem is inderdaad dat ik niet aan zulke grote tandwielen kon komen.
Die van een fiets waren voor mij te klein. Ik het een verkleining van 1 op 8 of 9 nodig. Motor is 1480 rpm.
Ik heb het toch opgelost met een poelie van een wasmachine. De verhouding is nu 1 op 8,5 en dus 174 rpm.
Dit alles wel voor een schijvenmolen, maar dat maakt (volgens mij) weinig verschil.  :brouwen:

Dat ziet er goed uit. Ik weet niet of de poelies van wasmachines allemaal evengroot zijn, maar dan zou ik in jouw geval uitkomen op meer dan 300 omwentelingen p/m. Is da verstandig?
Anders kom ik wel met een erg groot wiel uit. Of ik gebruik natuurlijk 2 van die poelies. Dan zou het kunnen.

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 13-12-2012 18:47 u »
Bij mij is de poelie of de as op de motor bijna 3 cm, als je die verkleind kom je ook al anders uit.
Het hele verhaal over mijn project is hier te lezen.

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 13-12-2012 18:50 u »
Er staat overigens bijna geen druk op de snaar, dus slijtage op de assen is volgens mij nihil.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 13-12-2012 18:53 u »
Er staat overigens bijna geen druk op de snaar, dus slijtage op de assen is volgens mij nihil.
Daar had ik ook al op gegokt.
Als ik de betonmolen motor ga gebruiken heb ik een snaar nodig met twee groeven. Waarschijnlijk moet ik dan ook twee poelies gebruiken. Denkje dat dat goed (en relatief veilig) kan gebeuren?

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #37 Gepost op: 13-12-2012 18:53 u »

Over de druk op de as door de snaar zou ik me geen zorgen maken. De druk op de assen door de mout die wordt geplet is veel groter.

Bert

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 13-12-2012 18:59 u »
Over de druk op de as door de snaar zou ik me geen zorgen maken. De druk op de assen door de mout die wordt geplet is veel groter.

Bert
Denk dat hij de trek bedoeld van de snaar op de poelie. Die zouden dan tegen elkaar in werken met de druk die de mout dan al geeft.

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 13-12-2012 20:42 u »
Ik bedoel dat de as waar de grote poelie op gemonteerd is niet gelagerd is, dus als de snaar te strak gespannen zou staan, zou de as , of het deel waar hij in loop, in de moutmolen gaan slijten. Volgens mij is deze spanning niet zo heel hoog, dus is er (volgens mij) geen slijtage. :brouwen:

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #40 Gepost op: 13-12-2012 21:30 u »
Je kunt natuurlijk de grote poelie in een apart lagerblok zetten en dan middels koppelstuk aan de molen bevestigen, wel zo elegant.

Op die betonmolenmotor zou ik gewoon een enkele snaar gebruiken.

s7.

Offline De Kiekert

• Senior lid
« Reactie #41 Gepost op: 21-12-2012 19:54 u »
Mijn MaltMill wordt aangedreven door een motor die normaal als lier bedoeld is. De  overbrenging geschied door middel van een getande V-snaar op een poelie van groot naar klein van motor naar MaltMill.  Gooi ik bij een draaiende motor nu graan over de gehele breedte van de moutmolen, dan slipt de snaar over de poelie van dezes. De bak boven de walsen is aangebracht zonder de plastic "flapjes"die oorspronkelijk waren aangebracht. Zou dit nu de reden van het slippen van de poelie kunnen zijn of hoort er sowieso een getande poelie op.
Ik weet het uitproberen, maar wordt ook graag op weg geholpen misschien zie ik wat anders over het hoofd.

Offline Gerstenat

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #42 Gepost op: 20-12-2018 09:54 u »
Ik ben op zoek naar een kant en klare oplossing gezien ik niet echt een doe-het-zelver ben.

Toevallig kwam ik volgende tegen

https://nl.aliexpress.com/store/product/Hot-Wholesales-Customized-Speed-GB37-550-1-Mini-Motor-DC-12V-Motor-High-Torque-Electronic-Motor/1596113_32361693852.html?spm=a2g0z.10010108.1000023.2.da224f383QCPoH

Zou dit werken? Is deze motor krachtig genoeg?

Kennen jullie nog andere kant en klare oplossingen?

Alvast bedankt

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #43 Gepost op: 20-12-2018 10:25 u »
Ik betwijfel sterk of die motor met een vermogen van 30 - 60 Watt de rollen zullen kunnen draaien met graan tussen.
Ter vergelijking, ik heb een 3fase motor van 1pk of 734 W, over een tandwielkast vertraging die 3600 t/m omzet naar 60 t/m, om de walsenmolen aan te drijven. Ooit had ik mijn graan te vochtig gemaakt en toen brak de stalen as van 16 mm gewoon doormidden.

Manueel kan ik de rollen niet rond laten draaien.
De walsen hebben hier een doormeter van 10cm en zijn 15 cm lang

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #44 Gepost op: 20-12-2018 10:27 u »
Nee, dat soort motorjes zijn veel te klein en te zwak. Dit is het formaat wat je ook in printers kunt vinden alleen dan zonder de reductie.

Beter kun je dan een tweedehands 12 volts boormachine op de kop tikken de motor er uit kloppen en die aansluiten op een (auto) accu

Echter, als je niet handig bent, waarom ga je dan een vaste aandrijving maken? Waarom niet gewoon een standaard bouwmarkt accuboor gebruiken?

db

Offline Gerstenat

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #45 Gepost op: 20-12-2018 10:36 u »
Deze gebruik ik momenteel, maar heeft vaak te maken met oververhitting.
Vandaar dat ik een alternatief aan het zoeken ben.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #46 Gepost op: 20-12-2018 12:11 u »
Hmm, Tsja, ik gebruik ook een standaard bouwmarkt Makita accuboormachinetje in zo'n kistje, met twee accu's. Als de accu niet helemaal vol is heb ik soms niet genoeg aan 1 accu.

db

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #47 Gepost op: 21-12-2018 22:41 u »
Nu schijnt er op de zaak aan het einde van het jaar een kadobon van bol.com van €50 uitgereikt te worden te zijn.
Nu was ik afgelopen week niet op de toko, niet dat ik dat ik dat erg vind, de reden wel.
Nu zie ik een cementverfmenger bij https://www.bol.com/nl/p/ferm-pmm1006-verf-cementmenger-mengmachine-680mm-twee-versnellingen-soft-start-variabele-snelheid-extra-lang-snoer-3-meter-heavy-duty-machine/9200000026408717/?suggestionType=browse&bltgh=hnXAQaKsb29Lh3fD5mlHMA.1.5.ProductTitle een paar euries erbij en ik heb het ding.
Ik heb op ali allerlei dingen gezien met M14, dat huwelijk met de schijvenmolen gaat wel goed komen.

Tags: schroten