Nog een keer giststarter

Gestart door John, 09-12-2012 20:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Ik heb voor een van de eerste keren een starter gemaakt uit gistslurrie van eerder brouwsel (slurrie staat enkele maanden in koelkast). In eerste instantie heb ik een flinke eetlepel van de slurrie in een pot gedaan, pakje appelsap erbij, 2 dagen later wort (uit moutextract) erbij gedaan, 3 dagen later weer. Nu laten bezinken bij 5 graden. Lijkt allemaal goed te zijn ruikt alleen sterk naar appelsap. Heb ik nog niet eerder meegemaakt. Zou die 200 ml. appelsap zo sterk terugkomen in de geur van de starter of zou er iets zijn mis gegaan?

Kan ik de starter het best eerst afgieten en dan pas toevoegen of schudden met de vloeistof die erbij zit en in zijn totaliteit toevoegen?

Jacques

Welke gist heb je gebruikt? Sommige gisten geven appelesters...

John

La Trappe Dubbel

en:
Citaat van: John op 09-12-2012  20:39 uKan ik de starter het best eerst afgieten en dan pas toevoegen of schudden met de vloeistof die erbij zit en in zijn totaliteit toevoegen?

Jacques

Citaat van: John op 09-12-2012  20:43 uLa Trappe Dubbel

Die geeft redelijk veel esters. Banaan maar ook appel.

John

Citaat van: John op 09-12-2012  20:39 uKan ik een giststarter het best eerst afgieten en dan pas toevoegen of schudden met de vloeistof die erbij zit en in zijn totaliteit toevoegen?

EBC

Het best laten bezinken in de koelkast en dan afhevelen. De vloeistof van een starter is vaak niet lekker.

Je kan ook gewoon afgieten, maar dan gaat vaak flink gist verloren. Hangt wellicht wat af van de hoeveelheid en flesvorm. Probeer maar.

ciesvandekwis

Waarom niet met de volledige slurry een starter maken en gelijk meer wort aan toevoegen? Geeft je toch direct meer gist en een grotere starter?

John

Slurrie is enkele maanden oud en ik kan max. 30 liter bier maken. Veel meer gist is niet nodig.

EBC

Citaat van: ciesvandekwis op 10-12-2012  10:52 uWaarom niet met de volledige slurry een starter maken en gelijk meer wort aan toevoegen? Geeft je toch direct meer gist en een grotere starter?

Het is een prima plan om een slurry wat te voeden voordat je hem hergebruikt. Maar veel groeien zal hij niet, daarvoor heb je dan teveel cellen ten opzichte van wort. Gist groeit tot een bepaalde celdichtheid. Laten we zeggen dat ze overbevolking vanzelf voorkomen  ;).

Een hele slurry is vaak ook teveel gist om een vergisting mee te beginnen.

John

Nog een vraagje;

Ik ben nu hetzelfde te werk gegaan. Ik wil een IPA gaan brouwen met slurrie van juli 2012 (Whyeast 1056). Start SG gaat worden 1060 volume 27 liter. Mr. Malty geeft aan dat ik 1367 ml gist nodig heb! Ik zie na drie keer opschalen (na bezinken) maar iets van 100 ml op de bodem van mijn erlenmeyer liggen. Ik schud enkele keren per dag als beluchting... Doe ik iets fout? Ik kan helaas geen cellen tellen. Graag advies!

Sjakie

Ik ben bang dat je 27 gallon ipv liters ingegeven hebt.
Zoveel gist heb je voor 27 liter niet nodig.
Ik kom op 145 ml.

Adrie

Citaat van: John op 03-06-2013  11:31 uNog een vraagje;

Ik ben nu hetzelfde te werk gegaan. Ik wil een IPA gaan brouwen met slurrie van juli 2012 (Whyeast 1056). Start SG gaat worden 1060 volume 27 liter. Mr. Malty geeft aan dat ik 1367 ml gist nodig heb! Ik zie na drie keer opschalen (na bezinken) maar iets van 100 ml op de bodem van mijn erlenmeyer liggen. Ik schud enkele keren per dag als beluchting... Doe ik iets fout? Ik kan helaas geen cellen tellen. Graag advies!

Een gistslurry van een jaar oud bevat nog maar heel weinig levende cellen, laat staan vitale cellen. Het is dus een hele klus om daaruit een gezonde populatie nieuwe cellen te kweken. Ik zou persoonlijk deze gist niet graag gebruiken. Dan kun je nog beter twee zakjes US-05 gebruiken.

John

Herstel; slurrie is van brouwdatum 24 feb. En lijkt erop dat die springlevend is! Ik kom met de gecorrigeerde gegevens nog steeds op een hoeveelheid (MR. Malty) uit van 1367 ml. In de parameters onderin het scherm heb ik niets veranderd of moet dat wel?

Sjakie

 Als je er een nieuwe starter van maakt hoef je de datum niet op de oude slurry datum te laten staan.
In het tabblad preferences  kun je keizen tussen gallon of liter wort.



Hoop dat ik met bovenstaand plaatje het verhaal duidelijk maak.

BierHenk

Daar staat toch echt 1475 ml, bijna anderhalve liter. Dat is wat anders dan 147ml.

John


John

Citaat van: John op 03-06-2013  12:36 uDat bedoel ik...
Dus... hoe verder?

RobinB

Wat dacht je ervan om een starter te maken?

John

Ik heb zoals reeds gezegd drie keer opgeschaald...

De methode is toch: flinke lepel slurrie in erlenmeyer, in pannetje wort maken mbv wortextract en wat bistvoeding, koelen, beluchten, in erlenmeyer erbij doen en regelmitig schudden. Na 2 dagen laten bezinkenin koelkast. Na weer 2 dagen afgieten, weer verse wort toevegen, etc.... totdat je genoeg gist hebt... ik heb na 3 x opschalen hooguit 150 ml. bezinksel (gist) in erlenmeyer......volgens Mr. Malty heb ik bijna 10x zoveel nodig

RobinB

Nee, je interpreteert verkeerd. :)
De slurryberekening is wat je aan slurry van de aangegeven vitaliteit moet toevoegen zónder starter.

Jij hebt een starter gemaakt, dus moet je de starter berekening gebruiken.

ciesvandekwis

Om een idee te geven, de laatste starter van rochefortopkweek van 1,7 l had op de bodem ook maar zo'n 100-120 ml bezinksel. Als je die paar dagen in de koelkast laat, komt daar nog wel wat bij.

John

Moet ik dan niet het wort dan na het bezinken afgieten en dan pas nieuwe wort toevoegen? M.a.w. moet ik telkens aan einde gisting van starter wort aan geheel toevoegen? Lijkt me niet sneller te groeien of wel? Daarbij komt dat als ik wort van SG 1040 toevoeg aan uitgegist wort in starter ik maar SG heb van 1030 of zo.

RobinB

Volgens mij spelen er nu twee vragen door elkaar:
1- Hoe maak ik een goede starter en giet ik die af?
2- Hoe interpreteer ik Mr Malty.

1 is uitgebreid beschreven op het forum en wiki's enz
2 geef ik hierboven aan.
:)

John

Robin zeg even of ik het zo goed doe:

Interpretatie Mr. Malty zo goed:
Ale, SG 1.060, 27 liter, datum start opkweken (of moet ik gaan rekenen met de datum dat de slurrie uit gistvat kwam (harvest date?) 21 mei, repitching from slurrie (starter dus?). Dan komt er 187 ml. uit; dat is wel haalbaar!

en starter:
Eetlepel (hoe primitief!) slurry in erlenmeyer, 500 ml. wort erop, schudden als een bezetene, na 2 dagen nog een keer wort erop, weer schudden tot ik erbij neerval. Als ik ongeveer 187 ml gist heb in koelkast bewaren voor brouwdag, afgieten en alleen gist toevoegen...


RobinB


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.