Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gist opkweken vanuit fles, nieuw idee...  (gelezen 17155 keer)

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Gist opkweken vanuit fles, nieuw idee...
« Reactie #50 Gepost op: 09-12-2012 18:17 u »
De laagste eind SG's van starters heb ik met deze die met rijststroop aangemaakt zijn. Dat zou ook maltose bevatten?
Jazeker, gewoon omgezet rijstemeel.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #51 Gepost op: 09-12-2012 20:23 u »
Voor artikeltje even nieuw topic aangemaakt. Verplaatst dus...

Offline JanV

• Senior lid
  • Land: gi
  • Het lekkerste bier brouw je zelf.
« Reactie #52 Gepost op: 09-12-2012 21:48 u »
Hobbybob, met een eigenzinnige houding kan je serieus op je bek gaan, maar langs de andere kant als iedereen conservatief zou denken, dan zaten we nu niet achter de computer, maar met kaarslicht naar een vodje perkament te staren. ^-^

Laat het me weten of het lukt met de suikerwater-starter.  :degroeten:

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #53 Gepost op: 10-12-2012 10:59 u »
Ik ga hier nu nog eenmaal hieronder antwoorden op dit topic dat tot een welles nietes spelletje gegroeid is.
Daarna zwijg ik.
Wat je probeeert, Jan, heb ik ook al gedaan. Omdat ik ook heel eigenzinnig kan zijn. Het resultaat, bij de normaal volgens berekeningen toegevoegde hoeveelheid starter was met bijv een Westmalle die maar uitgistte als een Brewferm of ietsje beter, als een S-04 gist  :(
simpelweg omdat ie waarschijnlijk niet meer met de maltotriose overweg kon, z'n eetlust was op, genoeg! zij de gist!

Nochtans ligt een bewijs voor wat ik noem "slabakkende gisting" her en der op verschillende draden beschreven.
Bijv.: het verschil in eindvergisting wanneer je een tripel maakt met een flink % aan suiker.
Je kan de suiker meekoken met het wort, en dat in gisting zetten.
Of je kan ook wat van het laatst uitgespoelde dunne wort (dat heeft de goede pH, belangrijk) suiker erin koken en opzij zetten tot de hoofdgisting over het woeligste heen is. Dus pas geven op einde dag 2 of op dag 3 tijdens hoofdgisting.
Het verschil in eind SG zal je zien, dat kan tot 2°P en meer schelen, dus tot 8 SG punten en zelfs meer!
De reden ken je en is hier en elders al beschreven: de gist is als kindjes: eerst de zoetigheden, daarna de rest van het eten, als er nog veel eetlust is..
Daarom moet ge best het dessert voor op 't laatste van de maaltijd houden...

Ik zie dat zelfs bij hergebruiken van gist, wat ik heel dikwijls doe, die gisting ook trager verloopt. Maar ze wordt dan wel afgewerkt, gewoon omdat er dan meer gist voorhanden is, duurt gewoon 1 dag, soms 2 dagen langer.

En daar kan je natuurlijk ook op mikken: veel en genoeg gist opkweken in je suikerwater, wel 2 keer zoveel. Maar je bier zal dan niet zo lekker smaken, wees dar maar zeker van.
Ten andere, wijnmakers werken ook zo, dus met eerst op appelsap en daarna op goed gevoede suikerwater opgekweekte gist.
Maar die hoeven alleen glucose en fructose te vergisten, dat gaat met minder gist en meer, veel meer tijd.

En zo beland je ook in het recept dat sommige ciderachtige tripels zijn. Zo ken ik brouwers (ik durf ze geen brouwers noemen) die in het wort tot 30% suikergift doen! (jawel, gewichts%, dus in °Plato of effectieve storting is dat 41% van het vergistbare!  :nut: )
Die komen dan uit op eind SG onder 1000  of negatieve °Plato, NUL, niks volmondigheid  :(

Ik onderstel dat je naast de gistvoeding ook de pH aanpast van je suikerwater, iets wat makkelijk vergeten wordt en tijdsverlies teweeg brengt in het in gang komen van de vergisting.

Enfin, jij beslist, succes.

Offline JanV

• Senior lid
« Reactie #54 Gepost op: 10-12-2012 11:33 u »
Ronnie, bij mijn volgend brouwsel ga ik een aantal liter beslag afnemen, om het te pasteuriseren en het in flessen te bewaren.  Dan kan ik eens opkweken op moutsuiker.  Dat cider-effect dat je verkrijgt met suikerwater, zit me niet lekker, en is voor mij een reden om eventueel over te schakelen.

Dan zit ik natuurlijk met de vraag of ik dat beslag dat ik ga gebruiken als giststarter, wel mag schudden/beluchten?
Want, zou daardoor het oxidatie-spook niet om de hoek komen kijken... Suikerwater oxideert niet...

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 10-12-2012 12:42 u »
Ronnie, bij mijn volgend brouwsel ga ik een aantal liter beslag afnemen, om het te pasteuriseren en het in flessen te bewaren.  Dan kan ik eens opkweken op moutsuiker. 

Neem liever wort i.p.v. beslag.

Hopbier

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #56 Gepost op: 10-12-2012 13:03 u »
En zorg ervoor dat het SG van het opkweekmedium 1.040 is.

Offline JanV

• Senior lid
« Reactie #57 Gepost op: 10-12-2012 13:09 u »
Hopbier, ik heb het gesnopen.... Je hebt een mooie hopvogel als avatar.  :)

Offline JanV

• Senior lid
« Reactie #58 Gepost op: 10-12-2012 13:09 u »

Goeie tip, thanks!

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #59 Gepost op: 10-12-2012 17:45 u »

Right.
Nog even een tip: het wort dat je steriliseert kan je gerust inkoken tot een flink hoog SG, minder bokalen vandoen.
Daarna kan je het verdunnen om als starter te gebruiken.

Ronnie, bij mijn volgend brouwsel ga ik een aantal liter beslag afnemen, om het te pasteuriseren en het in flessen te bewaren.  Dan kan ik eens opkweken op moutsuiker.  Dat cider-effect dat je verkrijgt met suikerwater, zit me niet lekker, en is voor mij een reden om eventueel over te schakelen.

Dan zit ik natuurlijk met de vraag of ik dat beslag dat ik ga gebruiken als giststarter, wel mag schudden/beluchten? Want, zou daardoor het oxidatie-spook niet om de hoek komen kijken... Suikerwater oxideert niet...

Voor gistgroei heb je nou net zuurstof nodig, dus beluchten + schudden of roeren is OK.
Idem als je bottelt: geen schrik hebben van hevelen naar een bottelvat, je moet natuurlijk met det jongbier niet gaan plonsen en zo, maar de eventuele lucht die het jongbier ziet bij hevelen en bottelen wordt weer opgepeuzeld door de gist.  :degroeten:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 10-12-2012 21:23 u »
En zo beland je ook in het recept dat sommige ciderachtige tripels zijn. Zo ken ik brouwers (ik durf ze geen brouwers noemen) die in het wort tot 30% suikergift doen! (jawel, gewichts%, dus in °Plato of effectieve storting is dat 41% van het vergistbare!  :nut: )
Die komen dan uit op eind SG onder 1000  of negatieve °Plato, NUL, niks volmondigheid  :(

Dat een suikergift geen volmondigheid zou geven is een misvatting. Ook door de toevoeging van suiker worden hogere alcoholen en esters aangemaakt.
Nog niet zo lang geleden heb ik een experimentje uitgevoerd. Het bier met een suikergift had ten opzichte van mout(extract) wel minder body maar het verschil was niet zo heel groot.
Voordeel van een hoge suikergift is dat je bier doordrinkbaar blijft. Als je alleen mout gebruikt is dat niet het geval. 30% suiker is veel maar als je de suikergift beperkt tot zo'n 15% kun je een prima tripel krijgen. Ook bij grote professionele brouwerijen worden grote hoeveelheden gebruikt.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #61 Gepost op: 10-12-2012 21:34 u »
Dat cider-effect dat je verkrijgt met suikerwater, zit me niet lekker, en is voor mij een reden om eventueel over te schakelen.

Dat gaat om het te vergisten wort, niet de starter. (Tenzij je die opdrinkt)

Tags: