Zuur bier

Gestart door Huub Krekels, 06-02-2005 15:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Hey Roeleke,

De vrolijke kleurtjes zijn van de limonades waarme Berliner Weisse vaak aangezoet wordt.

Groetjes,

Hoppie

ROELEKE

O ja, ik dacht dat gewoon kleurstoffen waren :dansen:

Wat zit er dan in die limonades dan Hoppie?

Laters RoelEkE

Hopmans

Hey Roeleke,

Klopt, het zijn gewoon kleurstoffen in de limonade.
Ik heb me wel eens laten vertellen dat er limonade's zijn die speciaal hiervoor gemaakt worden, maar dat weet ik niet zeker. Het lukt natuurlijk sowieso met gewone limonades.
Wat zit er in: ee eerder genoemde kleurstoffen met een hoop suiker en fruitessences.

Vroeger deden we ook limonade in pils. Dat noemde men een Amerikaantje.
7up in bier noemt men in het algemeen een sneeuwwitje (Eigenlijk hetzelfde als shandy).

We hebben hier ook een kroeg gehad, die bessenjenever in plaats van limonade schonk. We hebben deze mix maar " Yankee " genoemd. Mijn hemel, wat ging je daarvan naar de... ::)

Groetjes,

Hoppie

wim

In veel limonades zitten nogal wat zuren. Als je de suikers laat vergisten proef je opeens het zure. (Ooit een onderwerp geweest van Gast die dit bier wilde brouwen. weet niet meer hoe het toen afliep, Jorid is je bier nog wat geworden?)

Dus Hoppie om een zuur bier te verkrijgen met een leuk kleurtje kun je dus allerlei siropen toevoegen. Wat voor jou?

:degroeten:

Wim

Hopmans

Hey Wim,

Strak plan.  " Hoppy's fresh green" Ha Ha.  :brouwen:

Groetjes,

Hop

MO

Hier nog een berichtje van een groot zuur-bier liefhebber. Een paar dagen geleden voor het eerst de Berliner Kindl Weisse gedronken. Het enige voorbeeld van een zuur witbier. Ontzettend lekker vrij zuur witbier. Lekker licht van alcohol, dan drink je er nog een paar (2.7%). Ik meen ergens gelezen te hebben dat het zuurtje van de gist komt. Er zat overigens gist in de fles.

Even gekeken op http://www.berliner-kindl.de/ en inderdaad, het is de gist:

 Schon Napoleons Soldaten bekannten sich zu dieser einzigartigen Berliner Bierspezialität und adelten
sie als ,,Champagner des Nordens". Die Vergärung mit Milchsäurekulturen zusätzlich zu obergärigen Hefen
verleiht ihr eine zarte Säure und ein herrliches Moussieren, das sie dem Edlen aus Frankreich so nahe kommen lässt.
Wird nach traditioneller Art mit einem Schuss Himbeer- oder Waldmeistersirup getrunken.

Produktdaten

Biertyp: Berliner Weisse
Brauart: obergärig
Biergattung: Schankbier
Farbe: sehr hell
Stammwürzegehalt: 7,5 %
Alkoholgehalt vol : 2,7 %
Trinktemperatur: 8-10° C

Overigens had ik dit bier gekocht in Mainz. Ik kom nog eens ergens... Heb hem in Nederland nog nooit gezien.

Verder heb ik vorige week de lekkerste vlaamse oud bruin gedronken van mijn leven. Hij was van Liefmans, hij heette Odnar en het was weer echt Belgisch (alle warenwetten tartend): een glazen fles met glazen opdruk, dus zonder papieren etiket met alleen vermeld naam, brouwer en inhoud. Geen tht datum, geen alcohol%, niets!
Dit bier had ik gekocht in Bouillon. Maar een uurtje of vijf rijden voor jou Hoppie!

Faro heb ik vorig jaar eenmaal gedronken. Heel erg zoet. Niets voor mij. Zonder sexistisch te zijn, was dit bier volgens mij bedoeld voor de vrouwlijke bierdrinken.

Verder vind ik de ene geueze/geuze lekkerder dan de andere. Laatst vond ik bijvoorbeeld de Oud Beersel oude geueze heerlijk maar die van de Drie Fonteinen te zuur. Ook de geueze van Boon vind ik te zuur.

Als ik jou was zou ik eens een dagje naar Baarle Herton  Nassau dingest rijden Hoppie, of naar Vlaanderen. Bedenk je iets leuks voor je vrouw daar en ga jij lekker bier inslaan.

Hopmans

Hey Martin,

Alles goed?
Je zult het wel druk hebben met de verhuizing. ???

Ja klopt; Faro is inderdaad voor vrouw en kinderen (heb ik ergens op een Belgische site gelezen).

CiteerOok de geuze van Boon vind ik te zuur.

Gelukkig, ik was al bang dat ik de enige was die deze te zuur vond. Ik heb een uur last van mijn maag gehad na het nuttigen van deze bijna-azijn.  ;D

Strak plan, misschien ga ik die kant wel eens op  :dansen:

Groetjes,

Hoppie

Adrie

Heren zuurpruimen,

Het hangt er erg vanaf hoe oud de geuze in kwestie is. Ik heb het genot mogen proeven van verse geuzen van zowel Boon als De Drie Fonteinen en dit waren toen de lekkerste geuzen die ik ooit had geproefd. Vers gebotteld in de brouwerij waren zij zuur, maar zeker niet te zuur. Een aantal flessen van De Drie Fonteinen en Boon heb ik nog een tijd bewaard (dezelfde bottellichting), maar na een jaar bleken zij meer geschikt als sladressing.

De brouwers mengen verschillende jaargangen om de optimale smaak te krijgen, dus ook voor deze bieren lijkt te gelden: vers drinken, tenzij je natuurlijk van zeer zuur houdt.

Groeten,

A3

Harold

Hallo,

BW kan inderdaad gemaakt worden op basis van een verzuurde maisch (net zo lang laten verzuren als je smaakpapilen dit waarderen). Een alternatieve manier is het vergisten met een mengsel van gisten (neutrale gist, melkzure gist (L. Delbrücki, L. Bretanomyces) of door een deel van de maisch te vergisten met een neutrale gist en het andere gedeelte met de melkzure gist; naderhand mengen.

Ik weet het niet zeker, maar ik heb de indruk dat vergisten met L. Delbrücki tot een wat minder zuur eindresultaat leidt dan vergisting met L. Bretanomyces. Heeft iemand hier ervaring mee.

Harold

Oscar

Citaat van: Adrie op 13-02-2005  17:56 udus ook voor deze bieren lijkt te gelden: vers drinken, tenzij je natuurlijk van zeer zuur houdt.

Zo even een oude topic naar boven rakelen. Bovenstaand geld dus niet per definitie. Mijn lambieken zijn na 1 jaar gisten en 1 a 2 jaar op de fles niet zuur meer.... :denken:
Gisteren even mijn Perzik lambiek geproefd, deze heeft na 1/2 jaar op glas vergist te zijn een 1/2 jaar op houten vat met de nodige perziken erin "gelagerd" .....een zeer interessante smaak, met een duidelijke houtsmaak (!) en lichtelijk het karakter van een glas whiskey (ietsje vanille). Deze zit nog maar een paar maanden (2) op fles, maar het zuurtje is hieruit volledig verdwenen en dat voor een spontaan vergist bier. Het is mij enigszins nog een raadsel wat de voorwaarden zijn om een mooi blijvend zuurtje in je bier te krijgen....Vergisten in glas ? Vergisten in houten fust ?....Ik ben er nog niet achter.......maar de tijd zal het leren. Begin volgend jaar in de koude periode als de oude lambiek (± 10-11 maanden oud) het vat moet verruilen voor de jonge lambiek....

Groeten en gezondheid
Oscar
 

EBC

Tja, echte lambiek wordt ook alleen rond Brussel gebrouwen...  ^-^

Hopmans

Maar dat die gisten alleen maar in het Zennevalleitje voorkomen is bullshit.
De wind waait alle kanten op in de Benelux.
De Egyptenaren maakten al zuur bier (ligt nog verder weg).

Het zuurtje blijft door het houten vat.
De lactobacillen krijgen dan zuurstof.

Oude Lambiek is twee jaar oud, maar dan heb je het wel over vaten van 250ltr-3000ltr.
De lambiek bij ons in de 10-20ltr vaatjes is al oud na 6-10 maanden.
Versnelling door relatief meer houtoppervlak.

Dus goed nieuws.

Bottelen met die lambiek na 8 maanden mannen.  :dansen:

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 29-06-2006  19:55 uOude Lambiek is twee jaar oud, maar dan heb je het wel over vaten van 250ltr-3000ltr.
De lambiek bij ons in de 10-20ltr vaatjes is al oud na 6-10 maanden.
Versnelling door relatief meer houtoppervlak.

Dus goed nieuws.

Bottelen met die lambiek na 8 maanden mannen.  :dansen:

hmmm..dat is een interessante theorie. Dat het contact oppervlak invloed heeft op de "veroudering" van het product.  Aangezien ik mijn Lambiek komende winter toch iets vroeger wil maken dan februari zal hij de 12 maandan niet halen....Bottelen ergens in December denk ik......

....Kunnne we 'm op het ONK 2007 wel even proeven. Als het goed is zal jou lambiek "ouder" zijn dan die van mij Hoppie.... ::)

Citaat van: EBC op 29-06-2006  19:35 uTja, echte lambiek wordt ook alleen rond Brussel gebrouwen...  ^-^

...bij Brouwerij Cantillon wel te verstaan.... :proost:





Groeten en gezondheid
Oscar

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.