Hier nog een berichtje van een groot zuur-bier liefhebber. Een paar dagen geleden voor het eerst de Berliner Kindl Weisse gedronken. Het enige voorbeeld van een zuur witbier. Ontzettend lekker vrij zuur witbier. Lekker licht van alcohol, dan drink je er nog een paar (2.7%). Ik meen ergens gelezen te hebben dat het zuurtje van de gist komt. Er zat overigens gist in de fles.
Even gekeken op
http://www.berliner-kindl.de/ en inderdaad, het is de gist:
Schon Napoleons Soldaten bekannten sich zu dieser einzigartigen Berliner Bierspezialität und adelten
sie als „Champagner des Nordens“. Die Vergärung mit Milchsäurekulturen zusätzlich zu obergärigen Hefen
verleiht ihr eine zarte Säure und ein herrliches Moussieren, das sie dem Edlen aus Frankreich so nahe kommen lässt.
Wird nach traditioneller Art mit einem Schuss Himbeer- oder Waldmeistersirup getrunken.
Produktdaten
Biertyp: Berliner Weisse
Brauart: obergärig
Biergattung: Schankbier
Farbe: sehr hell
Stammwürzegehalt: 7,5 %
Alkoholgehalt vol : 2,7 %
Trinktemperatur: 8-10° C
Overigens had ik dit bier gekocht in Mainz. Ik kom nog eens ergens... Heb hem in Nederland nog nooit gezien.
Verder heb ik vorige week de lekkerste vlaamse oud bruin gedronken van mijn leven. Hij was van Liefmans, hij heette Odnar en het was weer echt Belgisch (alle warenwetten tartend): een glazen fles met glazen opdruk, dus zonder papieren etiket met alleen vermeld naam, brouwer en inhoud. Geen tht datum, geen alcohol%, niets!
Dit bier had ik gekocht in Bouillon. Maar een uurtje of vijf rijden voor jou Hoppie!
Faro heb ik vorig jaar eenmaal gedronken. Heel erg zoet. Niets voor mij. Zonder sexistisch te zijn, was dit bier volgens mij bedoeld voor de vrouwlijke bierdrinken.
Verder vind ik de ene geueze/geuze lekkerder dan de andere. Laatst vond ik bijvoorbeeld de Oud Beersel oude geueze heerlijk maar die van de Drie Fonteinen te zuur. Ook de geueze van Boon vind ik te zuur.
Als ik jou was zou ik eens een dagje naar Baarle Herton Nassau dingest rijden Hoppie, of naar Vlaanderen. Bedenk je iets leuks voor je vrouw daar en ga jij lekker bier inslaan.