Zuur bier

Gestart door Huub Krekels, 06-02-2005 15:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Huub Krekels

Hallo bierbrouwers.

Ik heb een gesprek gehad met een 98 jarige man, die mij vertelde dat hij nog biervaten met paard en wagen had vervoerd voor de Brand'sbrouwerij. Hij zei mij, dat vroeger uitsluitend bieren werden gemaakt die zuur smaakten en duidelijk een besmetting hadden. Dit kwam door de open vergistingsbakken en omdat men het met de hygiene ook niet zo nauw nam. Men haalde vroeger ook het bier in maatkannen bij een brouwer of in een cafe. Thuis werd het dan aangezoet met suiker om het drinkbaarder te maken. Men deed dit op verzoek ook in het cafe. Klopt dit. :weetniet:


Gr.

Huub

Jacques

Dat het bier vroeger veel zuurder was dan nu staat als een paal boven water. En inderdaad het bier werd met kannen gehaald bij de brouwerij of de herberg.
Over dat aanzoeten heb ik weinig gehoord of gelezen. Destijds had men nog niet zo'n grote voorkeur voor zoet dan de huidge colajeugd.

Wel zien we een algemene verzoeting. Een bitere tripel wordt niet meer gewaardeerd. Het moet mierenzoet zijn zoals Leffe Tripel of Grolsch Bockbier. Tijden veranderen. Tegenwoordig drinkt men geen zuur bier meer...

 :degroeten: Jacques

wim

Citaat van: jacbier op 06-02-2005  16:34 uTegenwoordig drinkt men geen zuur bier meer...


behalve Hoppie ;)

:degroeten:

Wim

Hopmans

Het zou verplichte kost moeten zijn om een keer een Rodenbach te drinken.  :biersmile:
Mensen weten niet wat ze missen.  :lessmile:

Het meest verfrissende bier ter wereld heren. Een mythologisch/legendarisch  bier.
Niet na te maken !
Hopeloos complex!
Gek word ik er van  :D

Groetjes,

Hoppie


Adrie

Ha Hoppie,

Wanhoop niet. Ik dacht ook ooit dat de Rochefort 8 en de Orval niet na te brouwen zouden zijn... Alles is na te brouwen, als je maar weet hoe het moet (logisch, hè).

Groeten,

A3

Hopmans

Hey Adrie,

Mee eens, maar makkelijk is een ander verhaal.
Je moet dus niet gaan lageren met een glazen flesje.
En je bent 2 jaar verder als je gaat bottelen.

Groetjes,

Hoppie

Adrie

Ha Hoppie,

Wellicht interessant: gisteren hebben we een deel van onze Hommel op fust gezet. Dit was het fust waar eerder onze bok in is gezet. Het restje bok was gaan verzuren in het vat en het was een heel mooie, zuivere melkzuur. Hadden we dit restje gemengd met een vers bier, dan hadden we een mooi, zuiver en licht zuur bier verkregen. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je zelfs zonder zuurstof toe te laten in een afgesloten vat een mooi zuurtje kunt krijgen. Nou weet ik natuurlijk niet 100% zeker dat er geen zuurstof bij is gekomen, maar toch. Mooi verzuren zou wel eens gemakkelijker kunnen zijn dan we denken.

Groeten,

A3

Hopmans

Ik krijg in ene een schitterende "Brain Wave"  :idea:
misschien wel een nieuwe topic.

De wilde giststarter.

Ik heb wel eens ergens gelezen op een buitenlandse site over zuur bier dat ze de boel buiten neer gingen zetten. Niet alleen rond Brussel heb je wilde gist. Maar zelfs in dit tochtgat.
Ik ga voor de lol eens met moutextract een litertje maken, en buiten of in de schuur bij het raampje neerzetten.

Gratis gist van moeder natuur Yeehaaa !!  :elifant:

Groetjes,

Hoppie

Jacques

Hoi Adrie en Hoppie,

Melkzuurbacteriën kunnen zich inderdaad vermenigvuldigen zonder zuustof. Het mooie is dat melkzuurbateriën een mooi vrij zachte zure smaak geven aan bier.
Heel anders is het gesteld met azijnzuurbacteriën. Die hebben wel zuurstof nodig om zich te vermenigvuldigen. Azijnzuur is veel scherper zuur van smaak en melkzuurbacteriën kunnen beter tegen een lage pH dan dan melkzuurbacteriën. Daardoor kan het bier ook zuurder worden als je azijnzuurinfectie hebt.

 :degroeten: Jacques

wim

Citaat van: jacbier op 07-02-2005  19:58 uAzijnzuur is veel scherper zuur van smaak en melkzuurbacteriën kunnen beter tegen een lage pH dan dan melkzuurbacteriën. Daardoor kan het bier ook zuurder worden als je azijnzuurinfectie hebt.
???

Bovendien eet de azijnzuurbacterie al de alcohol op en das ook weer zonde :)
:degroeten:

Wim

Hopmans

Hoi Wim,

Dat schijnt gelukkig mee te vallen.  :biersmile:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1873.0.html

Groetjes,

Hoppie

wim

Mijn azijn uit de pot waar ik wijn, restejs champagne ed in knal heeft dus wel alcohol? Ik heb  altijd gedacht dat er enkel alcohol in zat als er net nieuwe wijn bij gedaan was.

Ik heb het niet over estervorming doch over het aeroob opeten der alcohol door azijnzuurbacteriën.

:degroeten:

Wim

Hopmans

Hey Wim,

Hier maak je wel een punt.  ???

Ik zal het niet weten.  :weetniet:

Groetjes,

Hoppie

Adrie

Ha Wim en Hoppie,

Volgens mij eten de azijnbacteriën inderdaad de alcohol op en zetten zij die om in azijnzuur. In wijnazijn zit toch geen alcohol?

Groeten,

A3

Huub Krekels

Hallo Jaques,

Even een oud volksliedje uit Tegelen opgezocht. Dit liedje dat gaat over een cafe van "petatte Nelke" (aardappel nelke) en haar man Joes (Joost) Beiden hadden een café in Tegelen. De tekst hiervan is:

En as weej wir nao Tegele gáon,
dèn gáon weej nao Petatte-Nelke.
Dao drinke weej 'n sjöpke beer,
en hebbe weej ouch vuël plezeer !

En Joes, dae haet zô'n lollig vrouwke,
die duit t'r sôkker in, die duit t'r sôkker in.
Al in det beer, al in det beer,
die duit t'r sôkker al in det beer !

Ik hoop dat je het Limburgs (Tegels) lezen kunt. Lijkt mij voor een Brabander geen probleem.

Het daar geschonken bier was zuur en werd gezoet met (sokker) suiker. Zie daar.
 :dansen:

Gr.

Huub.

J

Om effen terug te komen op de originele vraag

Citaat van: Huub Krekels op 06-02-2005  15:23 u. Men haalde vroeger ook het bier in maatkannen bij een brouwer of in een cafe. Thuis werd het dan aangezoet met suiker om het drinkbaarder te maken. Men deed dit op verzoek ook in het cafe. Klopt dit. :weetniet:

Dit was inderdaad het geval. In Brussel kreeg men vroeger bij de lambik/geuze suikerklontjes (en een stamper om ze te verbrijzelen)
Later hebben ze faro op de markt gebracht. Dit was geuze met suiker in ...

J.

ROELEKE

Citaat van: jacbier op 06-02-2005  16:34 uTegenwoordig drinkt men geen zuur bier meer...

Ehh witbier :proost2:

Hopmans

Hey Roeleke,

Witbier valt niet onder de categorie "Zuur bier". Alhoewel de tarwe een tikkeltje zuurderig is.
Ik denk niet dat de Breezer-generatie nog een Lambiekje door de strot krijgt Ha Ha.

 ??? Alhoewel een Rodenbachje ook een beetje zoet is. Lekker hoor.

Groetjes,

Hoppie


ROELEKE

Ehm ik ben niet echt van de breezer cultuur, heb heb wel eens een lambiek en een geuze gedronken, smaakt op zich wel maja het is niet z'n bier wat je op een zomerse dag hele tijd gaat drinken bij witbier heb ik dit wel... ERDINGER :hoera:

Maar welke bieren zijn dan te kwalificeren als zuur bier? Lambiek en geuze zijn voorbeelden... heb je nog meer voorbeelden Hoppie?

Laters RoelEkE

Hopmans

Hoi Roeleke,

Vlaams oud-bruin komt er nog bij.
Dan heb je de hoofd meute wel gehad.
Dan krijg je weer de variantjes.
Kriek, Faro, Vlaams rood, etc.

Maar ondanks dat ik loop te experimenteren met zuur ben ik geen kenner van zure bieren.
Ik vind het lekker, maar het is bij ons in het Noord-Westen des lands niet of nauwelijks te krijgen.
Balen best wel.  >:(
Zo lijkt Faro mij wel lekker, maar nog nooit gedronken.  :huilen:

Iemand suggesties, waar je te kust en te keur in Noord-Holland dit soort bieren kan kopen?

Groetjes,

Hoppie

Johannes

Dolle brouwers Oerbier. En Bokbier van Johannes met Orval infectie   :(

Hopmans

Dus je bent nu een Vlaams-Bruin aan het brouwen?  ;D

 :degroeten:

Harold

Probeer nu  Berliner weisse na te maken; wort met dichtheid 1030 verdelen 2: 1; het kleine gedeelte enten met L. Del brücke, het grote gedeelte met gewone gist (T58). Na bereiken einddichtheid de beide gedeeltes gemengd. Het resulterende bier smaakt zacht zuur (wart zuurheid betreft vergelijkbaar limonade waarin naast de smaakstof ook citroenzuur aanwezig is). Maar het bier zit nog in het klaringsvat; heb dus nog geen definitief bier in handen; wie weet wordt het nog zuurder. Ik heb eerder een kersenbier gemaakt met de Lambic blend gist van Wyeast; die werd heerlijk zuur.

Harold

Johannes

Berliner Weisse is dat niet verzuurde maisch, wat (na filteren uiteraard) heel kort wordt gekookt?

Johannes

*edit* zoiets bijvoorbeeld?

ROELEKE

Hey Johannes,

Die Berliner Weisse is toch dat bier met die vrolijke kleurtjes?

Laters RoelEkE

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.