Teveel koolzuur tijdens bottelen

Gestart door Arjan, 20-06-2006 09:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjan

Hoi,

Gister heb ik getracht 10 ltr bier te bottelen. Deze stond twee weken te lageren in een 10l mandfles in de kamer.

Nou zeg, was dat even afzien! De hevelslang zat constant vol met koolzuur waardoor het bier niet doorstroomde in mijn flesjes. Ook kreeg ik in mijn flesjes een onwijze schuimvorming (wel mooi schuim overigens  ;) ). Uiteindelijk heb ik alles in flesjes gekregen, maar vraag niet hoe.

Nu was het de afgelopen dagen wel warm. Heeft dat ertoe geleid dat het koolzuur zo enthousiast uit het bier steeg?

Het is echt zonde als het in dit stadium nog zulke tegenslagen moet doorstaan.

Wat zou ik in het vervolg kunnen doen om dit te voorkomen?

gr.

Arjan

Caspar

Hoi Hoi,

Ik zou de flesjes goed schuin hoeden... en misschien wat minder water in het waterslot doen zodat het koolzuurgas tijdens het lageren kan ontsnappen. Het weer heeft hier niet veel mee te maken denk ik.

Edgar

Schuimvorming wijst op oververzadiging. Dat kan je voorkomen door minstens een dag voor het bottelen de temperatuur van het bier te laten zakken. In kouder bier lost gas gemakkelijker op, en zal er dus minder 'graag' uit ontsnappen.

De hoeveelheid water in het waterslot heeft erg weinig invloed (enkele centimeters waterdruk is maar een zeer geringe overdruk).

Het weer kan inderdaad invloed hebben, als het op de dag van bottelen wat warmer is dan de dagen ervoor.

Adrie

Het helpt ook als je flesjes dezelfde temperatuur hebben als je te bottelen bier. Zijn de flessen veel warmer, dan komt er meteen behoorlijk wat koolzuur vrij waardoor je bier flink gaat schuimen.

Was je slang ook goed uit met afwasmiddel. Ik heb gemerkt dat er blijkbaar soms nog wat onzichtbare rommel in de slang zit waardoor er veel koolzuur kan vrijkomen. In mijn geval was wassen met afwasmiddel (en goed spoelen daarna) de oplossing om overmatige schuimvorming te voorkomen.

Arjan

De flesjes waren ook gewoon op kamertemperatuur. Het probleem zat echt in de hevelslang: daar hoopte het koolzuur zich al op, je zag de belletjes opstijgen.

Ik zal mijn slangetje ook met afwasmiddel schoonmaken.

Zou er nog iets aan te doen zijn tijdens het bottelen? Toen kwam ik er namelijk achter. Zou het geholpen hebben als ik het bier eerst in een andere mandfles zou hebben overgeheveld en daarna zou hebben gebotteld?




Oscar

Citaat van: Arjan op 20-06-2006  11:08 uIk zal mijn slangetje ook met afwasmiddel schoonmaken.

Zou er nog iets aan te doen zijn tijdens het bottelen? Toen kwam ik er namelijk achter.

Redelijk simplel...de reeds geboden oplossing direkt uitvoeren zodra je het merkt, dus even het bottelen onderbreken, hevel uit je bier halen. En na het schoon maken wel even ontsmetten...en daarna vrolijk verder gaan met bottelen... ;)

Groeten en gezondheid
Oscar  :degroeten:

Caspar

Citaat van: Arjan op 20-06-2006  11:08 uZou er nog iets aan te doen zijn tijdens het bottelen? Toen kwam ik er namelijk achter. Zou het geholpen hebben als ik het bier eerst in een andere mandfles zou hebben overgeheveld en daarna zou hebben gebotteld?


Mijn tips en gewoontes slaan de plank een beetje mis geloof ik  :-X hahaha, maar ik hevel het bier altijd over naar een emmer waarin ik de bottelsuiker-oplossing meng. Van uit deze emmer vul ik de flesjes... Misschien ontsnapt er dan al wat koolzuur, hetgeen het bottelen makkelijker maakt  :-\

Arjan

@casper:

is dat geen risico? Oxidatie en zo? Gebruik je dan een open emmer ( \_/ ) of een mandfles?

Caspar

Ik heb nog nooit last gehad van oxidatie, het is natuurlijk wel belangrijk dat je alles voorzichtig en rustig overhevelt... Ik gebruik inderdaad een emmer van 35 liter, die ik ook gebruik voor de primaire vergisting (alleen zit er dan een deksel met waterslot op, tijdens het bottelen leg ik de deksel er half op).

Arjan

Stom eigenlijk dat ik daar niet aan gedacht heb... Ik heb emmers en flessen genoeg..

EBC

Pas op met van dat geparfumeerde afwasmiddel hoor...
En van oxidatie zal je normaal gesproken tijdens het bottelen geen last hebben. Het beetje zuurstof dat oplost, wordt al snel door de gist opgepeuzeld.

MO

Precies, ik ben het met EBC eens. Ik bottel ook altijd vanuit een apart bottelvat waarbij ik de suikeroplossing op grove wijze erdoor heen roer. Zuurstof is in dit stadium geen probleem.

Arjan

Ik ga het zeker proberen de volgende keer. Voor zondag staat wederom een blonde op het programma (ik krijg nog steeds kraamvisite en die waarderen het erg).

gr.

Arjan

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.