Sinds kort ook aan het brouwen - Thijs

Gestart door ThijsW, 05-12-2012 12:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ThijsW

Wordt tijd dat ik me ook maar eens voorstel. Nee ik begin niet meteen met een taalgrap, gewoon met dt :)

Ruim een maand geleden begonnen met brouwen. Ondertussen ben ik drie brouwsels verder, dus hoog tijd om me maar eens voor te stellen. Ik brouw thuis in Delft. Ik gebruik in een elektrische weck-ketel van ruim 25 l (geleend van Kruimeltje, waarvoor veel dank!) en koel met een platenkoeler in combinatie met een zelfgemaakt hevelfilter. Het filter werkt fantastisch. mijn eerste en tweede brouwsels zijn mooi helder. En bij het filteren van een double IPA is ie niet verstopt.

mijn brouwsels tot nu toe:

De eerste is een Amerikaanse Brown Ale naar een recept van Sam Calagione uit het boek Homebrew Beers. Die zit nu twee weken in fles. Hij is ok, maar er mankeert ook wel wat aan. Maar voor een eerste brouwsel mag (moet?) dat ook wel :) Ik vermoed dat er bij het koelen wat veel lucht bij is gekomen (slangen zaten niet helemaal lekker vast en zogen belletjes aan), want hij smaakt ietsjes papier-achtig. Verder is'ie wat te bitter uitgevallen. Iets te nonchalant geweest met een vervangende hop voor Cluster uitzoeken en onvoldoende gelet op het alfazuurgehalte en cohumulone waarde, vermoed ik.

Het tweede brouwsel is een soort ESB, alleen dan met medium vloeibaar moutextract gemaakt ipv een lichte. Ruikt en smaakt goed en zit sinds een paar dagen in de fles. Hop: Fuggles, East Kent Goldings en Styrian Goldings.

De derde is van twee dagen geleden: een kleine proefbatch double IPA. Grotendeels met poeder moutextract en een deel uit pilsmout en caramout. Magnum en Columbus als bitterhop, Columbus en Willamette en straks Columbus, Chinook en Amarillo voor het dryhoppen.

Langzamerhand ga ik van moutextract naar volledig brouwen met zelf geschroot mout. Daarvoor gebruik ik de welbekende schijvenmolen. Voorlopig met behulp van een maischzak, kijken hoe dat bevalt.

heijligers

Welkom Thijs. Zo te lezen ben je al een eind op weg. Ga zo door en het komt allemaal goed.  :brouwen:
Heb je al plannen voor gecontroleerde vergisting?

ThijsW

Citaat van: heijligers op 05-12-2012  13:10 uHeb je al plannen voor gecontroleerde vergisting?

Nee voorlopig nog niet. Ik hou het nu even bij vergisting rond kamertemperatuur. Mijn thermostaat hangt in de ruimte waar ik brouw en het bier vergist, dus ik kan het wat dat betreft wel redelijk goed in de hand houden (als het niet te warm weer is). Heb nog geen plannen om een koelkast om te bouwen of zoiets :)
Ben wel aan het kijken om met Arduino een aansturing te maken voor mijn ketel voor het volgen en regelen van het maischen.

heijligers

Citaat van: ThijsW op 05-12-2012  13:47 uNee voorlopig nog niet. Ik hou het nu even bij vergisting rond kamertemperatuur. Mijn thermostaat hangt in de ruimte waar ik brouw en het bier vergist, dus ik kan het wat dat betreft wel redelijk goed in de hand houden (als het niet te warm weer is). Heb nog geen plannen om een koelkast om te bouwen of zoiets :)
Ben wel aan het kijken om met Arduino een aansturing te maken voor mijn ketel voor het volgen en regelen van het maischen.
Als je iets gaat regelen zou ik het vergisten regelen. Dat geeft een grote kwaliteitsverbetering tov ongecontroleerde vergisting.

Maar dat moet je zelf beslissen  :brouwen:

Ronald_


Henielma

Citaat van: ThijsW op 05-12-2012  13:47 uNee voorlopig nog niet. Ik hou het nu even bij vergisting rond kamertemperatuur. Mijn thermostaat hangt in de ruimte waar ik brouw en het bier vergist, dus ik kan het wat dat betreft wel redelijk goed in de hand houden (als het niet te warm weer is). Heb nog geen plannen om een koelkast om te bouwen of zoiets :)
Ben wel aan het kijken om met Arduino een aansturing te maken voor mijn ketel voor het volgen en regelen van het maischen.

Welkom Thijs. Zo te lezen ben je al goed bezig.

Mocht je geautomatiseerd willen vergisten en of maischen kan je eens kijken naar Tcontrol. Je vind er meer over via de Tcontrol link in mijn onderschrift.

ciesvandekwis

Of zoeken op STC-1000 op ebay, voor minder dan € 20 aan de voordeur geleverd:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17829.0.html

Jacques

Citaat van: ThijsW op 05-12-2012  12:57 uLangzamerhand ga ik van moutextract naar volledig brouwen met zelf geschroot mout. Daarvoor gebruik ik de welbekende schijvenmolen. Voorlopig met behulp van een maischzak, kijken hoe dat bevalt.

Welkom Thijs,

Waarom ga je een maischzak gebruiken als je al een hevelfilter hebt?

ThijsW

Jacques> Ik maisch en kook nu in dezelfde ketel, dus dat scheelt me een keer overhevelen en weer teruggieten. Leek me handig. Komt misschien ook omdat ik tot nu toe alleen een deel (speciaal)mout gebruikt heb en dat ook in netjes heb gedaan. Wat zou het voordeel zijn om geen maischzak te gebruiken en een keer extra over te hevelen en weer terug?

Jacques

Citaat van: ThijsW op 05-12-2012  21:32 uJacques> Ik maisch en kook nu in dezelfde ketel, dus dat scheelt me een keer overhevelen en weer teruggieten. Leek me handig. Komt misschien ook omdat ik tot nu toe alleen een deel (speciaal)mout gebruikt heb en dat ook in netjes heb gedaan. Wat zou het voordeel zijn om geen maischzak te gebruiken en een keer extra over te hevelen en weer terug?

Het voordeel is dat je veel heldere wort hebt. En dat is gunstig voor de helderheid van het uiteindelijke bier maar ook voor de smaak. Troebele wort bevat in verhouding meer vetten. Die vetten kunnen een zeepachtige smaak aan het bier geven en een verminderde schuimhoudbaarheid.

Om de snelheid tijdens het brouwen er in te houden zou je een elektrische dompelaar kunnen gebruiken voor het opwarmen van het opgevangen wort terwijl je aan het spoelen bent. Ook dat is nog een voordeel van een hevelfilter ten opzichte van een maischzak. Door te spoelen heb je een hoger rendement.

ThijsW

Dank. Ik ga het denk ik maar gewoon uitvinden. Een keer met maischzak en een keer zonder, zodat ik zelf kan zien wat het beste bevalt. Dank voor de tip en uitleg!

goom


Kruimeltje

Je hebt de smaak al goed te pakken met bierbrouwen. Ik ben zeer benieuwd en hoop ze binnenkort een keer te kunnen proeven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.