Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Meetnauwkeurigheid PID temperatuurregelaars  (gelezen 4607 keer)

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • Land: nl
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
Meetnauwkeurigheid PID temperatuurregelaars
« Gepost op: 03-12-2012 21:08 u »
Wat betekent: Measuring accuracy: 0.5%FS
Dit staat oa bij de PID temperatuurregelaars.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: meet nauwkeurigheid
« Reactie #1 Gepost op: 03-12-2012 21:12 u »
Een half procent full scale. Dus als die meetschaal maximaal 200 C is dan is de afwijking over de hele schaal 0,5% van 200 C en dus plus minus 1 C.   Dus ook bij 20 C als weergave is de nauwkeurigheid plus minus 1 C dus tussen 19 en 21 C.   

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #2 Gepost op: 03-12-2012 21:16 u »
Een half procent full scale. Dus als die meetschaal maximaal 200 C is dan is de afwijking over de hele schaal 0,5% van 200 C en dus plus minus 1 C.   Dus ook bij 20 C als weergave is de nauwkeurigheid plus minus 1 C dus tussen 19 en 21 C.   

Was ik al bang voor.
Vrij onnauwkeurig dus die PID's.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #3 Gepost op: 03-12-2012 21:31 u »
Waarschijnlijk is dit alleen voor de PID. De nauwkeurigheid/afwijking van de (meestal) analoge sensor komt daar nog eens bovenop.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #4 Gepost op: 03-12-2012 22:41 u »
Was ik al bang voor.

Da's een beetje kort door de bocht. Die dingen kun je in verschillende kwaliteiten krijgen, daarnaast speelt het nog een grote rol wat voor sensor je er aan hangt en voor welk bereik je die gebruikt. Als voorbeeld een voor ons onbruikbare type B thermokoppel:

Citaat
Less than 400C (752F) : 70.0C (126F)
400 to 1000C (752 to 1832F) : 1.4C (2.6F)
More than 1000C (1832F) : 0.1% of reading

s7.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #5 Gepost op: 03-12-2012 23:20 u »
Was ik al bang voor.

Zijn de alternatieven nauwkeuriger?

Als ik mijn PIDs heb draaien geeft de display een constante temperauur aan. Heel af en toe zie je 0,1 C heel even afwijken. Het zal wel loslopen met die onnauwkeurigheid.

Andere niet-PID regelingen gebruiken aan-uit schakeling. Dan weet je zeker dat je naast de meetafwijkingen (die waarschijnlijk niet afwijken van PIDs) ook nog eens de schakelafwijking hebt.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Meetnauwkeurigheid PID temperatuurregelaars
« Reactie #6 Gepost op: 04-12-2012 07:43 u »
Als ik mijn PIDs heb draaien geeft de display een constante temperauur aan. Heel af en toe zie je 0,1 C heel even afwijken.
Als die display ook pas reageert buiten de afwijkingszone, is er een gebied van -1 tot +1 grc rond de instelling waarop hij niet reageert.
De display geeft niet altijd de werkelijke temperatuur aan.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #7 Gepost op: 04-12-2012 08:50 u »

Als ik mijn PIDs heb draaien geeft de display een constante temperauur aan. Heel af en toe zie je 0,1 C heel even afwijken. Het zal wel loslopen met die onnauwkeurigheid.

Er zijn vele verschillende PID implementaties en met name de kwaliteit van de (auto)tuning is van grote invloed. Een alternatief zouden Fuzzy Logic regelaars kunnen zijn, die mits goed geimplementeerd een veel strakkere regeling hebben. Je ziet dan ook dat er de nodige fuzzy logic in de autotuning van de betere regelaars zit.

Met een PT100 haalt de regelaar die ik voor het thermokoppel voorbeeld gebruikte de volgende specificaties:

Citaat
    Less than 200C (392F) : 0.2C (0.4F)
    More than 200C (392F) : 0.1% of reading

De meetonzekerheid bij aflezing van de temperatuur is normaal gesproken de meetonzekerheid van de meting +/- 1 digit van je uitlezing. (de veelgebruikte IKEA thermometer heeft dus een onzekerheid van minimaal +/- 1)

s7.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #8 Gepost op: 04-12-2012 08:58 u »
Tcontrol (Henielma) maakt gebruik van een veel nauwkeurigere sensor (Dallas DS18B20) ! Deze sensor wordt ook al toegepast in low-cost thermometers in zit in een waterdichte rvs-probe. Via eBay uit China (<9US$ incl verzenden ! Zoek op eBay naar "DS18B20 thermometer")
Dezelfde digitale probe wordt ook al toegepast in temperatuur-controllers die n schakelpunt hebben (verwarmen OF koelen. Zoek op eBay naar "DS18B20 controller") maar helaas (nog) niet in controllers die beschikken over twee schakelpunten (verwarmen EN koelen). Natuurlijk is het een kwestie van tijd dat ook dit type beschikbaar zal komen. Deze twee-schakelpunt-controller zou een mooie low-cost optie kunnen zijn naast de duurdere, maar veel intelligentere en uitgebreidere, Tcontrol.

Het display kan wel een verschil aangeven van 0,1 C en de sensor kan dat verschil ook best meten. Dan kan/zal er nog steeds een (grote) afwijking zijn tov de werkelijke temperatuur. Maw: Je meet wel een verschil van 0,1 C maar je weet nog steeds niet wat de echte temperatuur is. Hoe belangrijk dat is, bepaal je natuurlijk zelf.

Andere niet-PID regelingen gebruiken aan-uit schakeling. Dan weet je zeker dat je naast de meetafwijkingen (die waarschijnlijk niet afwijken van PIDs) ook nog eens de schakelafwijking hebt.
Veel PID regelingen werken ook gewoon met een relais om de verwarming/koeling in te schakelen. Een PID doet dat alleen wat intelligenter door te anticiperen op eerder gemeten temperatuurverloop, overshoot, ed. Echter, indien het aan/uit schakelen gebeurd binnen een niet te grote marge, is het uiteindelijke resultaat na een wat langere periode hetzelfde.
Ook heeft PID als nadeel dat het instellen van de controller door velen als "te lastig" wordt ervaren. Een gewone temperatuur-controller is meestal wat beperkter en dus eenvoudiger in te stellen (gewenste temperatuur + marge tussen koelen en verwarmen + "inschakel-delay" voor koelen om je compressor te ontzien).

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #9 Gepost op: 04-12-2012 13:24 u »
Als die display ook pas reageert buiten de afwijkingszone, is er een gebied van -1 tot +1 C rond de instelling waarop hij niet reageert.
De display geeft niet altijd de werkelijke temperatuur aan.

Dit is bij alle elektronische meetapparatuur zo, dit geldt niet enkel voor een PID.

Ik vind dit een beetje rare draad. Een PID geeft over het algemeen juist een betere temperatuurregeling dan de gemiddelde andere regelaar.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #10 Gepost op: 04-12-2012 21:13 u »
Dit is bij alle elektronische meetapparatuur zo, dit geldt niet enkel voor een PID.

Uiteraard, het was enkel om die 0,1 grc een beetje in perspectief te zetten. :)