Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kleur en bitterheid commerciŽle bieren  (gelezen 2958 keer)

Offline Blamm

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Kleur en bitterheid commerciŽle bieren
« Gepost op: 03-12-2012 20:50 u »
Ik ben op dit moment bezig met het brouwen van mijn eerste bier. Bij het uitzoeken van een recept hiervoor kwam ik heel veel (voor mij) abstracte waardes tegen mbt de kleur en de bitterheid van het uiteindelijke bier.

Nu is de kleur met behulp van afbeeldingen redelijk te vertalen van een nummertje naar een kleur, maar de bitterheid is erg lastig in te schatten.

Zijn er misschien overzichten van commerciŽle bieren met hun, bij benadering, kleur en bitterheid. Op die manier zou het wat makkelijker zijn om bij een recept te beoordelen of het de smaak en kleur is die ik in gedachten heb.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
Re: Kleur en bitterheid commerciŽle bieren
« Reactie #1 Gepost op: 03-12-2012 20:54 u »
Als je op de wiki kijkt bij de bietypes zie je de verschillende bitterheden binnen die stijl!

Succes!

Offline Blamm

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 03-12-2012 20:59 u »
Ja die had ik al gevonden, bedankt :)
Echter, ik heb nu in mijn glas een La Chouffe. Ik zie een licht-amber getint bier, maar heb geen idee wat voor kleur daar bij hoort. Ook proef ik wat bitterheid, maar ik heb geen idee of dat overeen komt met 10 of 60 IBU

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 03-12-2012 21:03 u »
Palm geeft van al hun bieren analyse-waardes incl. kleur en bitterheid.
Zie hier:
http://www.palm.be/nl/rasbierOverzicht.php

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #4 Gepost op: 03-12-2012 21:19 u »
Ja die had ik al gevonden, bedankt :)
Echter, ik heb nu in mijn glas een La Chouffe. Ik zie een licht-amber getint bier, maar heb geen idee wat voor kleur daar bij hoort. Ook proef ik wat bitterheid, maar ik heb geen idee of dat overeen komt met 10 of 60 IBU

Tja, dan moet je eerst wat ervaring op doen met "bekende" bieren en daarmee vergelijken.
Wat je voor je huidige bier ook kan doen, is de specificaties van de ONK-kloon winnaar bekijken. Dat zijn natuurlijk maar hobbyberekeningen, toch zou het hiermee gebrouwen bier redelijk overeen moeten komen met het origineel. :)

[edit]
Voor de kleur heb ik overigens net een topic geopend:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21602.0.html

Tags: