Kleur en bitterheid commerciële bieren

Gestart door Blamm, 03-12-2012 20:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Blamm

Ik ben op dit moment bezig met het brouwen van mijn eerste bier. Bij het uitzoeken van een recept hiervoor kwam ik heel veel (voor mij) abstracte waardes tegen mbt de kleur en de bitterheid van het uiteindelijke bier.

Nu is de kleur met behulp van afbeeldingen redelijk te vertalen van een nummertje naar een kleur, maar de bitterheid is erg lastig in te schatten.

Zijn er misschien overzichten van commerciële bieren met hun, bij benadering, kleur en bitterheid. Op die manier zou het wat makkelijker zijn om bij een recept te beoordelen of het de smaak en kleur is die ik in gedachten heb.

Ronald_

Als je op de wiki kijkt bij de bietypes zie je de verschillende bitterheden binnen die stijl!

Succes!

Blamm

Ja die had ik al gevonden, bedankt :)
Echter, ik heb nu in mijn glas een La Chouffe. Ik zie een licht-amber getint bier, maar heb geen idee wat voor kleur daar bij hoort. Ook proef ik wat bitterheid, maar ik heb geen idee of dat overeen komt met 10 of 60 IBU

De-Geert

Palm geeft van al hun bieren analyse-waardes incl. kleur en bitterheid.
Zie hier:
http://www.palm.be/nl/rasbierOverzicht.php


RobinB

Citaat van: Blamm op 03-12-2012  20:59 uJa die had ik al gevonden, bedankt :)
Echter, ik heb nu in mijn glas een La Chouffe. Ik zie een licht-amber getint bier, maar heb geen idee wat voor kleur daar bij hoort. Ook proef ik wat bitterheid, maar ik heb geen idee of dat overeen komt met 10 of 60 IBU

Tja, dan moet je eerst wat ervaring op doen met "bekende" bieren en daarmee vergelijken.
Wat je voor je huidige bier ook kan doen, is de specificaties van de ONK-kloon winnaar bekijken. Dat zijn natuurlijk maar hobbyberekeningen, toch zou het hiermee gebrouwen bier redelijk overeen moeten komen met het origineel. :)

[edit]
Voor de kleur heb ik overigens net een topic geopend:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21602.0.html

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.