Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De verschillende gisten van de trappisten  (gelezen 10470 keer)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
De verschillende gisten van de trappisten
« Gepost op: 17-12-2003 22:07 u »

Citaat

Mijn 2e versie lijkt in het geheel niet op de eerste. Wel een lekker biertje hoor, maar de combinatie van Rochefort, Chimay en Westmalle geeft toch wel duidelijk een ander smaakprofiel. Vnl cleaner.

Ik denk dat vooral de Chimay gist hier debet aan is. Ten opzichte van met name Rochefort geeft deze gist veel strakker smakende bieren (minder esters). Wat vinden jullie van de verschillen tussen deze gistsoorten.

Overigens weten we dat de trappisten van Westvleteren en Achel ook de Westmalle gist gebruiken.
De gecombineeerde gist van Orval is binnen dit forum ook welbekend.

Het denk ik wel aardig om eens een zo duidelijk mogelijk beeld van de smaakprofielen en eigenschappenvan deze giststammen te krijgen. Als iemand die vervolgens in het Engels vertaalt kunnen we mooie sier maken bij de HBD.

:degroeten: Jacques

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: De verschillende gisten van de trappisten
« Reactie #1 Gepost op: 18-12-2003 09:37 u »
Hoi Jacques,

Tja, de Westmalle gist produceert vooral bij hogere temperaturen nogal wat ethylacetaat (velpon-achtig) en banaan-achtige smaken. In een bier met veel donkere moutsoorten (caramunich) produceert hij pruim/rozijnachtige smaken. Tot nu toe hebben wij hem een aantal keren toegpast naar volle tevredenheid. Hij gist ook ver door, maar soms lijken er wat problemen met de doorgisting te ontstaan (gestopte/vertraagde gisting die moeizaam doorgaat) die veroorzaakt lijkt te worden door te weinig beluchting van het wort. Na zuurstoftoediening bij overhevelen gaat de gisting dan vaak weer goed door. Ook de hergisting op fles wil nog wel eens lang duren.

De Chimay vind ik inderdaad een stuk cleaner, maar hij produceert meer fenol-achtige smaken. In een donker bier vind ik hem niet erg veel afwijken van de Westmalle, maar er is wel een verschil. Ik vind hem een wat vollere, rondere smaak geven dan de Westmalle. De gist gist ver door.

De Rochefort is een verhaal apart. Het door deze gist geproduceerde aroma is uniek voor de gist. Lang heb ik me afgevraagd wat voor kruid de monniken toevoegden in hun bier totdat ik erachter kwam dat het de gist is die het hem doet. Bij de Rochefort-kloon proeverij bleek uit het bier van Theo dat de gist bij een erg hoge vergistingstemperatuur (28 graden) veel banaanaroma's produceert. Ook deze gist gaat ver door, maar de hergisting op fles wil nog wel eens moeizaam gaan.

Alle drie gisten vind ik topgisten. Met name de Chimay en de Westmalle zijn te gebruiken voor meerdere biertypen (bijvoorbeeld een blond of een Belgische pale ale).

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 18-12-2003 10:47 u »
Ik heb recent de ervaring met Chimay gist dat hij niet al te ver doorgist (1012 en 1010 voor twee batches). Kennelijk ben ik de enige, maar ik heb het probleem dat de gist traag neerslaat in de fles. Het bier blijft minstens drie maanden troebel en heeft een overheersende gistsmaak. Daarmee bedoel ik niet esters en fenolen en dergelijke, maar meer een typische bittere gistsmaak. En zo heel veel hop heb ik ook weer niet gebruikt. De eerste batch (gebotteld 20 september) lijkt nu aardig helder te worden. Flessen rijpen in de kelder bij ca 10 grC.

Rochefort is een heel heel heel fijn gist dat een heerlijk bier geeft dat wel een beetje uit balans is van de gist bijsmaken. Nu dus wel esters en fenolen etc. Gedraagt zich in mijn handen voorbeelden: eind SG 1020 bij 25 min 60grC, eind SG 1014 bij 45 min 60 grC.

Orval is een heel erg mooi gist met een uniek smaakpalet. Nog maar 1x opgekweekt, meteen succes.

Met Westmalle zit ik nog midden in een leerproces. Ik heb met deze gist veel meer moeite met opkweken. Met Rochefort zijn van de drie pogingen er twee gelukt. En die ene keer deed-i gewoon nix. Met Westmalle heb ik nog maar 1 geslaagde poging gehad, de andere twee keer was de giststarter zuur (of de hele batch). Maar ik ben nog aan het leren.

Als ik zo lees over de smaak van Westvleteren gaat deze veel meer richting Rochefort en durf ik te betwijfelen of ze wel de Westmalle gist gebruiken aldaar. Mijn ervaring met Achel is dat hij inderdaad wel op WM lijkt.

gr
MO

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 18-12-2003 12:13 u »

Citaat

Als ik zo lees over de smaak van Westvleteren gaat deze veel meer richting Rochefort en durf ik te betwijfelen of ze wel de Westmalle gist gebruiken aldaar. Mijn ervaring met Achel is dat hij inderdaad wel op WM lijkt.

Hoi Martin,

Ik moet eerlijk bekennen dat het weer een tijdje geleden is dat ik de Westvleteren bieren gedronken heb. Persoonlijk hou ik niet van zoete bieren en de bieren van Westvleteren vind ik te zoet en misschien wel iets te weinig bijzonder (ik mis vooral de bitterheid).
Puttend uit mijn geheugen merk ik op dat met name Westvleteren 12 een vrij sterke karamelsmaak heeft en veel esters. Dat laatste is gezien de sterkte van het bier niet verrassend te noemen.

Uit betrouwbare bronnen weet ik vrijwel zeker dat Westvleteren gist gebruikt uit de Westmalle brouwerij. De smaak van een bier is het product van zowel de gist, moutstorting, hop, maischschema, vergistingstijd en wijze van lageren. Gist heeft zeker niet het alleenrecht, maar is slechts één van de smaakmakers. Uit de door ons gehouden Orvalproeverij is dat ook wel gebleken. Jouw blonde Orvalkloon smaakte duidelijk anders (vooral frisser) omdat de hoeveelheid donkere mouten beperkt was.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 18-12-2003 12:21 u »

Citaat

Tja, de Westmalle gist produceert vooral bij hogere temperaturen nogal wat ethylacetaat (velpon-achtig) en banaan-achtige smaken. In een bier met veel donkere moutsoorten (caramunich) produceert hij pruim/rozijnachtige smaken. Tot nu toe hebben wij hem een aantal keren toegpast naar volle tevredenheid. Hij gist ook ver door, maar soms lijken er wat problemen met de doorgisting te ontstaan (gestopte/vertraagde gisting die moeizaam doorgaat) die veroorzaakt lijkt te worden door te weinig beluchting van het wort. Na zuurstoftoediening bij overhevelen gaat de gisting dan vaak weer goed door. Ook de hergisting op fles wil nog wel eens lang duren.

Hoi Adrie,

In aanvulling op hetgeen jij verteld hebt merk ik nog op dat Westmalle gist ook vaak meer hogere alcoholen (met name iso-amylethanol) aanmaakt dan andere gisten.
Verder heb ik nooit geen problemen gehad met de hergisting bij het gebruik van Westmalle gist. Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van anderen op dit punt.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 19-12-2003 12:47 u »
Nadat Martin de hier geplaatste berichtjes gepost had in de sectie "Uitwisseling en discussie over recepten" onder de thread "Bijsturing recept Tripel" heb ik de desbetreffende berichten hier verwijderd.

Offline Patrik_Claes

• Junior lid
  • **
  • En plots wordt biochemie interessant!
« Reactie #6 Gepost op: 07-01-2004 12:00 u »
Dag MO,

Een wat late reactie, maar toch:

Citaat

Ik heb recent de ervaring met Chimay gist dat hij niet al te ver doorgist (1012 en 1010 voor twee batches).

Euhm, ik dacht dat een eind SD van 1010 juist zeer behoorlijk was, en dan zeker als je een zwaarder bier brouwt !?

Groetjes,

Patrik

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 07-01-2004 12:22 u »
Ha Patrik  :proost:

Hier heb ik overheen gelezen. Het lijken mij ook behoorlijke eind-SG's. Ik vind persoonlijk dat de Chimay soms zelfs te ver doorvergist. Een zwaar bier met zeer weinig restsuikers is ook niet altijd gewenst. Mijn kerstbier ging van 1085 naar 1009 en dat heeft een te droog biertje opgeleverd. Het is daardoor wat uit evenwicht. De 1010 van MO lijkt me dan ook zeker niet verkeerd.

Edwin

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 07-01-2004 14:26 u »
Ja daar hebben jullie eigenlijk wel gelijk in. Een donker bier mag zeker een zoetje hebben, en bij 1010 zijn er weinig restsuikers meer aanwezig. Ik was niet heel hoog begonnen en het bier was "slechts" 9%.
Ik vergeleek deze SG met de eind SGs van mijn Muifel (Duvel gist) van 1006 en Megense Malle trippel (Westmalle gist) van 1006. Nog een stuk lager en het gekke is dat deze beide bieren absoluut een uitstekende body hebben door o.a. afdoende gistsmaken en genoeg hop.

gr
MO

Tags: