Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gezocht; RVS dompelkoeler  (gelezen 5272 keer)

Offline 12345

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
Gezocht; RVS dompelkoeler
« Gepost op: 02-12-2012 21:56 u »
Gezocht: RVS dompelkoeler. Mijn koperen dompelkoeler werkt wel goed maar ziet er af en toe een beetje troeperig uit.

Totale diameter ca 35 cm
Totale hoogte ca 25 cm
Aantal wikkelingen ca 10
Diameter van de pijp ca 12 mm
Wanddikte van de pijp ca 1 mm

Bij voorbaat dank!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Gezocht; RVS dompelkoeler
« Reactie #1 Gepost op: 02-12-2012 22:43 u »
Gezocht: RVS dompelkoeler. Mijn koperen dompelkoeler werkt wel goed maar ziet er af en toe een beetje troeperig uit.

??? Dat snap ik niet, door gebruik wordt hij als het goed is 'mooi schoon'. Verder heb ik gemerkt dat oxi prima werkt op koper.

Maar als je wilt verkopen zou ik dat wervender doen...

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 02-12-2012 23:20 u »
??? Dat snap ik niet, door gebruik wordt hij als het goed is 'mooi schoon'. Verder heb ik gemerkt dat oxi prima werkt op koper.

Maar als je wilt verkopen zou ik dat wervender doen...

Er staat 'gezocht' bij en niet 'te koop'.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 03-12-2012 09:17 u »
Er staat 'gezocht' bij en niet 'te koop'.

Dat was inderdaad een te voorbarige conclusie. Ik begrijp dat jij je koperen dompelkoeler zelf houdt.
Neemt niet weg dat een dompelkoeler niet snel 'troeperig' er uit zal zien.

Maar als je een rvs dompelkoeler wil kopen kan ik je aanraden om even contact te zoeken met Ad Merkx 0620434529 uit Drunen. Toen ik daar laatst was had hij diverse rvs koelers te koop voor 20 per stuk.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #4 Gepost op: 03-12-2012 11:15 u »
Of tapkoel spiralen. :)

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 03-12-2012 13:56 u »
Dat was inderdaad een te voorbarige conclusie. Ik begrijp dat jij je koperen dompelkoeler zelf houdt.
Neemt niet weg dat een dompelkoeler niet snel 'troeperig' er uit zal zien.

Maar als je een rvs dompelkoeler wil kopen kan ik je aanraden om even contact te zoeken met Ad Merkx 0620434529 uit Drunen. Toen ik daar laatst was had hij diverse rvs koelers te koop voor 20 per stuk.

Bedankt!

Ik wil zoveel mogelijk van de koper en messing af. Want het spul is moeilijk schoon te maken, vind ik. Ammoniak en azijn, daar kan het tegen, hoorde ik van een metalurg. Tegenwoordig laat ik de weldless doorvoer in de ketel zitten maar ik maak bijv de kookketel schoon met warme natronloogoplossing om de eiwitten te verwijderen. De messing doorvoer die ik eerst had, vond dat niet leuk, dus: geen loog daarop morsen. Maar de troep in de schroefdraad krijg je dan haast niet weg. En ook de dompelkoeler vind ik er soms wat vreemd uitzien. En hij heeft een groot oppervlak dus er komt nogal wat koper(verbinding) af. Misschien dat de gist dat consumeert, ik weet het niet. Ik vind koper niet echt gezond want het is bijvoorbeeld een antagonist voor zink. Dus voor mij zo min mogelijk koper. Alleen waar ik geen alternatief heb.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #6 Gepost op: 03-12-2012 14:33 u »
...ik maak bijv de kookketel schoon met warme natronloogoplossing om de eiwitten te verwijderen...

Ik doe dat met een afwasborsteltje, water en een zacht sopje... warme natronloog is nogal een olifant op een mug lijkt mij, dat kan simpeler, en kan misschien een deel van je probleem oplossen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 03-12-2012 20:40 u »
Bedankt!

Ik wil zoveel mogelijk van de koper en messing af. Want het spul is moeilijk schoon te maken, vind ik. Ammoniak en azijn, daar kan het tegen, hoorde ik van een metalurg. Tegenwoordig laat ik de weldless doorvoer in de ketel zitten maar ik maak bijv de kookketel schoon met warme natronloogoplossing om de eiwitten te verwijderen. De messing doorvoer die ik eerst had, vond dat niet leuk, dus: geen loog daarop morsen. Maar de troep in de schroefdraad krijg je dan haast niet weg. En ook de dompelkoeler vind ik er soms wat vreemd uitzien. En hij heeft een groot oppervlak dus er komt nogal wat koper(verbinding) af. Misschien dat de gist dat consumeert, ik weet het niet. Ik vind koper niet echt gezond want het is bijvoorbeeld een antagonist voor zink. Dus voor mij zo min mogelijk koper. Alleen waar ik geen alternatief heb.

We hebben hier op her forum al vaker gezegd dat koper geen gezondheidsproblemen geeft. Bijna alle koper wordt opgenomen door de gist.Die heeft koper nodig net als zink. Een minimale hoeveelheid koper heeft ook jouw lijf nodig. Het gaat om de de concentratie. Dankzij de gist is er niet zo veel aan de hand. Als je onvergist wort in grote hoeveelheden gaat drinken is het een nader verhaal.
Maar als jij per se al het koper uit je brouwerij wilt hebben dan zijn er genoeg rvs koelers te koop.  :)

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 03-12-2012 20:49 u »
Nieuwe en 2e hands RVS koelspiralen in alle soorten en maten: Tapkoel in Cothen, zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18894.msg278868.html#msg278868

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 03-12-2012 22:13 u »
Ik denk dat Drunen iets dichterbij is voor 12345.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 05-12-2012 16:41 u »
Zie svp
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21617.new.html#new
want het is nu geen prikbordzaak meer naar mijn idee.

Offline fre

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Cool is the way
    • Antonis koudetechniek
« Reactie #11 Gepost op: 21-12-2012 21:34 u »
ik heb nog RVS buis liggen, dunwandig op rol, 12 mm.

Heb ook buigmachine en tangen, wil het morgen wel eens proberen.

Post wel een foto van het resultaat.

Tags: