Eerste brouwsel

Gestart door mickey, 28-11-2012 17:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mickey

Hallo dag allemaal

Ik ben Alain en woon in Zeeuws Vlaanderen en drink graag een
goed biertje (vooral Belgische ).Dus we gaan ze zelf brouwen.
Ik heb vandaag net mijn eerste brouwsel gekookt ,met mout.
Eerst ruim 4 kilo mout gemalen met een oude groote koffiemolen.
Dan 20 l water opgezet 55 ºC en alles er in, en roeren maar.
Alles volgens schema. En nu zit alles in een gist fles, hoelang duurt
het voor het gaat gisten?

Groote koffiemolen
Maisch ketel 50 l
wortketel     37 l
weckketel    29 l   voor spoelwater enz
zelf gemaakte koperen filter (15 mm pijp)
1 gasbrander 9 kW
gistfles 35 l

Etn82

Welkom Mickey,

Om je vraag goed te kunnen beantwoorden, is er iets meer specifieke informatie nodig.

Wat voor soort bier heb je gebrouwen?
Hoeveel liter heb je gebrouwen?
Wat is het soortelijk gewicht van je wort?
Wat voor soort gist heb je gebruikt (korrel of vloeibaar)?
Hoeveel gist heb je gebruikt?
Heb je een giststarter gemaakt?
Welke temperatuur heeft de ruimte waar je gistfles staat?

 :weetniet:

mickey

Het zou een tripel moeten worden.
Er is ongeveer 18 liter in de gistfles gegaan.
Het SG is 1070.
Als gist heb ik safbrew S-33 1 zakje 11,5 gram gebruikt,
maar geen giststarter gemaakt. ( oei )
De temperatuur is 20 ºC continu
(instelbaar staat in een oud koelkast met verwarming)

BierHenk

Beetje aan de krappe kant met je gist, dus morgen zou je wat moeten kunnen zien.

mickey

Hallo Bierhenk

Hoeveel moet ik er nog bij doen, ik heb nog 2 zakjes liggen?
1/2 zakje ?

Hoppenbrouwers

Kijk eens hier naar. Kun je het gemakkelijk uitrekenen. Scheelt je een hoop gokken.

BierHenk

Citaat van: Hoppenbrouwers op 28-11-2012  19:57 uKijk eens hier naar. Kun je het gemakkelijk uitrekenen. Scheelt je een hoop gokken.
Juist  :duimop:

Citaat van: mickey op 28-11-2012  17:27 uHallo dag allemaal

....
Alles volgens schema. En nu zit alles in een gist fles, hoelang duurt
het voor het gaat gisten?

Zie je al iets gebeuren?

mickey

Ja Ja, het komt toch goed. Deze morgen om 3.45 uur opgestaan om te gaan werken en toen was
`het`al bezig. Nu 9 uur later ruim 4 â 5 cm schuim er op. Dus nu wachten.Wel jammer dat er veel bezinksel in zit.

mickey

Kan iemand mij uitleggen hoe ik na het gisten op fles, het bier gefilterd kan  bottelen?

harry

Als het bier gist op de fles is het al gebotteld. Dus wat bedoel je precies?

mickey

Sorry,ik was onduidelijk. Het bier staat nu te gisten in een grote gistfles, dus na een dag
of 10 ongeveer (als het gisten klaar is)   moet het gebotteld worden in kleine flesjes.
Hoe kan ik het helder krijgen, want nu is het niet om aan te zien. Het staat nu 50 uur te gisten.

harry

Wij koelen ons bier tot zo'n 6 graden en dan zakt het gist naar de bodem en wordt de rest helder. Dan hevelen we de heldere bovenlaag vanuit het gistvat over naar het bottelvat. Er komt dan nog wel iets gist mee maar dat is dan mooi als bottelgist. In het bottelvat voegen wij dan het bottelsuiker toe en vullen af.

ciesvandekwis

Citaat van: mickey op 30-11-2012  15:33 uKan iemand mij uitleggen hoe ik na het gisten op fles,het bier gefilterd kan  bottelen?
Eerst checken of de hoofdgisting afgelopen is :
1) waterslot staat stil
2) SG meten, na 1-2 dagen nog eens, indien gelijk gebleven = lageren, indien gezakt, nog wat wachten, terug meten...
3) lageren: je jongbier overhevelen (of laten aflopen met slangetje via kraantje gistvat) in een volgend gistvat of buikfles (steriel en schoon) met waterslot, zo raak je van de dikke gistlaag op de bodem af (= slurry, die je evt. kan hergebruiken voor volgend brouwsel)
4) 1-2 weken lageren in mandfles/gistvat. Bier klaart dan verder uit. 1 week rond 18-20°, 2e week geleidelijk aan wat kouder: 12°
5) bottelen met 6-7 gram suiker/liter, bottelsuiker eerst koken met gelijk volume water, beetje laten afkoelen, in brouwemmer met kraantje gieten en daar je bier bovenop, zo mengt alles goed

Bij overhevelen: bier niet teveel laten kletteren om zuurstofopname te beperken.

mickey

Okè ,dus het bruine schuim wat er nu op staat zakt dan ook weg?
Met andere woorden ik moet gewoon een beetje geduld hebben !
De suiker die jullie toevoegen is dat gewoon kristal uiker die je op warm met
water en dan er door mengen?

harry

Bij ons gewone kristalsuiker.

mickey

Beste mensen wat een super forum.
Zo kan ik echt nog dingen leren van iedereen.

Jacques

mickey,

Ondanks dat je brouwt met mout raad ik je aan om de cursus blikbrouwen op de wiki te lezen. Ook op de pagina Veel gestelde vragen worden veel vragen van beginnende brouwers beantwoord.

Andre4096

Hi,

Als het nog echt schuim is en als het waterslot elke halve minuut nog "blub" vertelt, dan nog een paar dagen laten staan.
Niet te vaak de deksel van de gistpot afhalen hoor, dit kan infecties veroorzaken.

Het "bruine schuim" kan ook een vettige dunne (4 mm) laag hophars zijn...
Dit staat buiten kijf van het gistingsproces waar het nu over hebben.
Het belangrijkste is het bubbelen (boeren) van het water slot.
Als dit boeren 1 keer per 5 tot 10 minuten gebeurd, dan is het klaar voor de volgende stap.
Hoe ruikt hij nu trouwens?


Als je weinig gist hebt gebruikt, kan de hoofdvergisting wel wat langer duren.
Ik zelf heb hier een Affligem Tripel kloon staan die nu ook 10 dagen in de hoofdvergisting staat te boeren (1 x per 20 sec.).
Deze heeft ook nog een schuim laag, want ik heb te lang gewacht met het gebruiken van het opgekweekte gist (minder actieve gist cellen).... ;)

De volgende stap (lageren):
Het overhevelen van het vocht.
Doel hiervan is de dode gist cellen (die veelal op de bodem liggen) te scheiden van het jong bier.
Dit vocht hevel ik dan over met een schoon slangetje in een schone (!) gist fles van 10 liter (met water slot) en laat het daarna rusten voor 3 weken in de kelder (15 ºC) en na 3 weken kijk ik of hij weer gaat boeren als ik hem een dagje op kamertemperatuur heb gezet. Als dat boeren dan niet gebeurd, dan is het duidelijk dat alle suikers vergist zijn (gist gaat boeren van suiker ;) )... anders krijg je boerende flesjes met bier (en dat is niet goed).

Als hij dan wel weer gaat boeren, dan laat ik hem nog een paar dagen staan totdat hij tot rust komt.
Maar ik denk niet dat jij dit gaat krijgen... dat krijg je alleen met rare bierbrouwsels ;)   Als je er bijvoorbeeld drop bij doet tijdens het brouwen :)

Maar de s33 gist is niet een echte tripel gist trouwens.
Proberen eens de T58 in je volgende brouw  :biersmile:

Dre



Citaat van: mickey op 30-11-2012  15:55 uOkè ,dus het bruine schuim wat er nu op staat zakt dan ook weg?
Met andere woorden ik moet gewoon een beetje geduld hebben !
De suiker die jullie toevoegen is dat gewoon kristal uiker die je op warm met
water en dan er door mengen?

mickey

Hallo Andrè4096

Ja, hij blubt nog steeds overdag bijna continu (verwarming). De gistfles staat gewoon in de
woonkamer, hij ruikt heel fris (er zit een beetje koriander en jeneverbessen in). ;D
Trouwens de schuimkraag is al redelijk gezakt van 4 cm naar minder dan 1 cm.
Het bruine is ook al weggezakt, hophars zoals u zegt. Er is 11,5 gram s-33 in gegaan,
Volgens die Engelse berekening is ruim voldoende. :weetniet:
De gist die je zegt zal ik zeker eens proberen. Volgende week komt er een nieuwe gistfles er bij.
Want blijkbaar heb je altijd te weinig spullen. :brouwen:

Mickey

RobinB

Hopharsen zijn geen hopharsen, maar dat terzijde. Het zijn gist-eiwit-klonten, dus staan geenszins los van het gistingsproces. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 02-12-2012  13:25 uHopharsen zijn geen hopharsen, maar dat terzijde. Het zijn gist-eiwit-klonten, dus staan geenszins los van het gistingsproces. :)

Klopt. Bij mijn vergistingsexperimentjes heb ik ook proefjes gedaan met ongehopte wort. Ook daarbij zag je de 'hopharsen' ontstaan. Alleen zijn ze dan niet bruin maar gistkleurig. Die bruine kleur komt uit de hop.

mickey

Beste

Na 7 dagen op ongeveer 19 graden, staat mijn waterslot nog steeds stevig te boeren.
Hetzij iets minder nu van 1 min niks dan 1 min wel ongeveer. Dus het best nog een paar dagen
laten staan op deze temperatuur?

Jacques

Ja, gewoon nog even laten staan. Je kunt er ook voor kiezen om je bier over te hevelen om een groot deel van de gist kwijt te raken.

mickey

Ik denk dat we zondag het brouwsel gaan overhevelen naar een vat met kraantje.
Dan  een paar dagen op 18 ºC daarna koeler 12-15 ºC .

Oscar

Citaat van: Jacques op 05-12-2012  22:21 uJa, gewoon nog even laten staan. Je kunt er ook voor kiezen om je bier over te hevelen om een groot deel van de gist kwijt te raken.

Als het bier nog vrij actief gist, zou ik dat niet doen...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.