Hi,
Als het nog echt schuim is en als het waterslot elke halve minuut nog "blub" vertelt, dan nog een paar dagen laten staan.
Niet te vaak de deksel van de gistpot afhalen hoor, dit kan infecties veroorzaken.
Het "bruine schuim" kan ook een vettige dunne (4 mm) laag hophars zijn...
Dit staat buiten kijf van het gistingsproces waar het nu over hebben.
Het belangrijkste is het bubbelen (boeren) van het water slot.
Als dit boeren 1 keer per 5 tot 10 minuten gebeurd, dan is het klaar voor de volgende stap.
Hoe ruikt hij nu trouwens?
Als je weinig gist hebt gebruikt, kan de hoofdvergisting wel wat langer duren.
Ik zelf heb hier een Affligem Tripel kloon staan die nu ook 10 dagen in de hoofdvergisting staat te boeren (1 x per 20 sec.).
Deze heeft ook nog een schuim laag, want ik heb te lang gewacht met het gebruiken van het opgekweekte gist (minder actieve gist cellen)....
De volgende stap (lageren):
Het overhevelen van het vocht.
Doel hiervan is de dode gist cellen (die veelal op de bodem liggen) te scheiden van het jong bier.
Dit vocht hevel ik dan over met een schoon slangetje in een schone (!) gist fles van 10 liter (met water slot) en laat het daarna rusten voor 3 weken in de kelder (15 ºC) en na 3 weken kijk ik of hij weer gaat boeren als ik hem een dagje op kamertemperatuur heb gezet. Als dat boeren dan niet gebeurd, dan is het duidelijk dat alle suikers vergist zijn (gist gaat boeren van suiker

)... anders krijg je boerende flesjes met bier (en dat is niet goed).
Als hij dan wel weer gaat boeren, dan laat ik hem nog een paar dagen staan totdat hij tot rust komt.
Maar ik denk niet dat jij dit gaat krijgen... dat krijg je alleen met rare bierbrouwsels

Als je er bijvoorbeeld drop bij doet tijdens het brouwen

Maar de s33 gist is niet een echte tripel gist trouwens.
Proberen eens de T58 in je volgende brouw

Dre
Okè ,dus het bruine schuim wat er nu op staat zakt dan ook weg?
Met andere woorden ik moet gewoon een beetje geduld hebben !
De suiker die jullie toevoegen is dat gewoon kristal uiker die je op warm met
water en dan er door mengen?