Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zoutzuur?  (gelezen 9645 keer)

Offline Erwin

• Senior lid
  • Land: ca
    • CDyWeb
Zoutzuur?
« Gepost op: 23-11-2012 01:51 u »
In de categorie domme vragen

Ik ga zondag weer brouwen (yay) en nu sta ik voor het dillema, sparge aanzuren of niet.
Ik heb hier een fles zoutzuur staan, deze namelijk http://www.rona.ca/en/acid-muriatic-acid
Maar heb geen idee hoe geconcentreerd het is, enkel dat er rook van ontsnapt, sterk spul dus.
Natuurlijk luidt het verstandige antwoord dat ik pH test papier moet halen, en dat ik beter naar de brouwwinkel kan gaan om fosforzuur te kopen bla bla

Maar stel nu dat ik daar geen tijd voor heb, en gewoon wat paar druppels van dit zoutzuur aan het spoelwater toevoeg.
Is dat ontzettend stom en zonde van de tijd en moeite? Of zou het een gokje waard kunnen zijn om de efficientie op te krikken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline goom

• Super lid
  • Land: nl
  • lekker bier = niet vies
Re: Zoutzuur?
« Reactie #1 Gepost op: 23-11-2012 07:30 u »
Als je per se  zoutzuur wilt gebruiken, dan is het gehalte (geconcentreerd) ca 36,5 %.
De rook komt je dan tegemoet.

Het meten van de pH lijkt mij altijd een noodzakelijk iets.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 23-11-2012 08:30 u »
Zoutzuur van een bouwmarkt zou ik alleen gebruiken voor schoonmaakklusjes. Je spoelt dan immers nog een keer na.

Toevoegen aan bier lijkt mij niet zo'n goed idee. Je weet namelijk niet hoe zuiver de zoutzuur is.
Voor het toevoegen aan bier moet je zuivere zoutzuur hebben: de pro analyse kwaliteit. Maar die is behoorlijk prijzig.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #3 Gepost op: 23-11-2012 09:08 u »
Ik zou dit niet gebruiken als je niet weet of het voedselveilig is. Bij bouwmarkt zoutzuur ga ik er van uit dat het niet voedselveilig is.

Aanzuren zonder dat je het effect kan bepalen heeft ook geen zin?

Ergo; gewoon brouwen zonder aanzuren, ook niks mis en mee de volgende keer kom je wel beslagen ten ijs. :brouwen: :)

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #4 Gepost op: 23-11-2012 09:13 u »
Of zou het een gokje waard kunnen zijn om de efficientie op te krikken.

Ga eerst eens na waarom je wilt aanzuren. Met aanzuren krik je de efficiëntie niet merkbaar op, is mijn ervaring. Het kan wel bevorderlijk zijn voor de smaak (hogere pH's geven een minder aangename bitterheid). Maar je zult toch moeten meten om te kunnen weten hoeveel je moet toevoegen, dus dat pH papier heb je sowieso nodig. Heb je die niet, begin er dan maar niet aan. En of je iets moet toevoegen hangt ook af van de kleur van het bier en natuurlijk van de watersamenstelling. Als je geen pH papier hebt, hoe weet je dan dat je moet aanzuren?

Offline Addopaddo

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 23-11-2012 14:06 u »
Ik zou gewoon brouwen zonder aanzuren. Heb ik prima bier mee gebrouwen. Beter zorgen, dat je de volgende keer de juiste spullen hebt en dan wel doen.

Groetjes,
Addo

Offline Erwin

• Senior lid
    • CDyWeb
« Reactie #6 Gepost op: 23-11-2012 15:39 u »
Bedankt, dat bevestigt mijn voorgevoel. Ga ik gewoon niet aanzuren :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 23-11-2012 17:25 u »
Ik zou gewoon brouwen zonder aanzuren. Heb ik prima bier mee gebrouwen. Beter zorgen, dat je de volgende keer de juiste spullen hebt en dan wel doen.

Of je moet aanzuren of niet ligt aan de mineraalsamenstelling van het water dat bij jou uit de kraan komt en aan de samenstelling van de storting.
Met andere woorden voor voor jou geldt hoeft niet voor een ander te gelden.

Het beste is meten en dan pas bepalen of je de pH moet corrigeren.

Offline Erwin

• Senior lid
    • CDyWeb
« Reactie #8 Gepost op: 23-11-2012 18:14 u »
In een eerdere topic hebben we het al eens gehad over mijn watersamenstelling, deze wordt gepubliceerd door het leidingwaterbedrijf en is dus beschikbaar:
http://www.utilitieskingston.com/pdf_downloads/King_St_Annual_Report_2011.pdf

Maar dit zijn voor mij gewoon een hoop getallen, hoe kan ik daar nu uit opmaken of ik zou moeten bijsturen?

Samengevat
pH: 7.34 – 8.19
CaCO3: 83 - 86 mg/l
Calcium: 31 – 35.8 mg/l
Chloride: 23.8 – 25 mg/l
Sulphate: 28 – 32 mg/l
Hardness: 109 – 127 mg/l

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 23-11-2012 18:28 u »
In een eerdere topic hebben we het al eens gehad over mijn watersamenstelling, deze wordt gepubliceerd door het leidingwaterbedrijf en is dus beschikbaar:
http://www.utilitieskingston.com/pdf_downloads/King_St_Annual_Report_2011.pdf

Maar dit zijn voor mij gewoon een hoop getallen, hoe kan ik daar nu uit opmaken of ik zou moeten bijsturen?

Samengevat
pH: 7.34 – 8.19
CaCO3: 83 - 86 mg/l
Calcium: 31 – 35.8 mg/l
Chloride: 23.8 – 25 mg/l
Sulphate: 28 – 32 mg/l
Hardness: 109 – 127 mg/l

Door te kijken naar de pH tijdens het maischen. Die hoort tussen de 5,3 en 5,6 te zijn. Tijdens het koken hoort hij zo rond de 5,2 te liggen.

Je hebt niet zo veel carbonaten in je leidingwater daarom denk ik dat je niet zo snel hoeft aan te zuren. Dat geldt vooral als je wat meer donkere mouten gebruikt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 23-11-2012 18:30 u »
Of je moet aanzuren of niet ligt aan de mineraalsamenstelling van het water dat bij jou uit de kraan komt en aan de samenstelling van de storting.
Met andere woorden voor voor jou geldt hoeft niet voor een ander te gelden.

Het beste is meten en dan pas bepalen of je de pH moet corrigeren.

Jacques, dat is hier niet aan de orde... Hij heeft zoutzuur welke niet voedselveilig is, andere opties heeft ie even niet. Dus het advies om niet aan te zuren is hier wel gepast lijkt mij!

Het is niet altijd nodig om bepaalde dingen helemaal opnieuw uit te leggen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 23-11-2012 18:50 u »
Jacques, dat is hier niet aan de orde... Hij heeft zoutzuur welke niet voedselveilig is, andere opties heeft ie even niet. Dus het advies om niet aan te zuren is hier wel gepast lijkt mij!

Het is niet altijd nodig om bepaalde dingen helemaal opnieuw uit te leggen.

Oscar wel de dingen zien in hun context.
In mijn eerste bericht heb ik al gewezen op het feit dat bouwmarkt zoutzuur minder geschikt is.

In het door jou aangehaalde citaat reageer op de reactie van Addopaddo die gebrouwen heeft zonder aan te zuren. Dat kan want sommigen van ons hoeven nooit aan te zuren, maar soms is het toch beter om wel aan te zuren. De pH van je brouwsel is daarbij leidend. Het spreekt voor zich dat je daarvoor een zuur gebruikt die voedselveilig is.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 23-11-2012 18:56 u »
Ik gerbruik tegenwoordig wat Sauermaltz. Ongeveer 3,5%. Wat me daarbij opvalt is dat de pH tijdens het koken wat lager is en uiteindelijk uitkomt op een keurige 5,2. Bij aanzuren met melkzuur of fosforzuur kwam ik altijd wat hoger uit na het koken.

Offline Erwin

• Senior lid
    • CDyWeb
« Reactie #13 Gepost op: 23-11-2012 19:01 u »
andere opties heeft ie even niet

Als de noodzaak er is, rij ik even naar de brouwshop, hoewel ik me afvraag of ze in de lokale winkel brouwzuur hebben.
Maar goed, ik heb niet zoveel carbonaten in mijn water begrijp ik, maar het lijkt me toch een verschil maken of ik met pH 8 of met pH 5.4 ga spoelen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #14 Gepost op: 23-11-2012 19:11 u »
maar het lijkt me toch een verschil maken of ik met pH 8 of met pH 5.4 ga spoelen.

Je moet kijken naar de pH van je uitlopende wort bij het filteren!

Offline Erwin

• Senior lid
    • CDyWeb
« Reactie #15 Gepost op: 23-11-2012 19:47 u »
Je moet kijken naar de pH van je uitlopende wort bij het filteren!

Ok dat doe ik graag, maar dat is dan toch te laat? Of wel, ik zou eerst een test batch moeten doen, en dan de keer daarop bijsturen.
Alleen hoe zou ik dat moeten bijsturen? Stel de uitlopende wort is pH 6 of zo, hoe vertaal ik dat in een recept voor de volgende keer?
Ik proef een ergenis, alsof dit al tig keer besproken is, sorry daarvoor dan.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #16 Gepost op: 23-11-2012 19:51 u »
Ok dat doe ik graag, maar dat is dan toch te laat?

Nee daardoor weet je of het echt nodig is om je spoelwater aan te zuren. Zolang tijdens het spoelen je uitloop niet boven de pH=6 komt hoef je feitelijk je spoelwater niet aan te zuren  :)

Offline Erwin

• Senior lid
    • CDyWeb
« Reactie #17 Gepost op: 23-11-2012 20:03 u »
Ah kijk, dat wist ik niet. Bedankt! Ik ga kijken of ik ergens pH strips kan krijgen.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 23-11-2012 20:43 u »
Ik gerbruik tegenwoordig wat Sauermaltz. Ongeveer 3,5%. Wat me daarbij opvalt is dat de pH tijdens het koken wat lager is en uiteindelijk uitkomt op een keurige 5,2. Bij aanzuren met melkzuur of fosforzuur kwam ik altijd wat hoger uit na het koken.

Terwijl in Sauermalz voornamelijk 1-2 % melkzuur zit.

Hopbier

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 23-11-2012 21:12 u »
Terwijl in Sauermalz voornamelijk 1-2 % melkzuur zit.

Hopbier

Dat weet ik, maar toch is de pH stabieler dan met aanzuren. Vraag me niet hoe dat kan :weetniet:

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 23-11-2012 21:43 u »
Alleen hoe zou ik dat moeten bijsturen? Stel de uitlopende wort is pH 6 of zo, hoe vertaal ik dat in een recept voor de volgende keer?
Ik proef een ergenis, alsof dit al tig keer besproken is, sorry daarvoor dan.
Eerst dat laatste; sorry hoeft niet. Iedereen heeft het volste recht om een topic niet te volgen en/of te reageren. Als men dan geen gebruik maken van dat recht is dat hun eigen probleem. Neemt natuurlijk niet weg dat het altijd nuttig kan zijn om te zien of je probleem al eerder is besproken.

Als je afloop een pH van 6 bereikt weet je dat je de volgende keer wat aan je maisch en/of spoelwater kan doen. pH 6 is nog niet heel hoog, maar ik zou er niet helemaal comfortabel mee zijn. Hangt ook van andere parameters af (temperatuur, extract-concentratie (SG/brix).

De belangrijkste mogelijkheden zijn: verdunnen met demi-water, koken, aanzuren of calciumchloride en/of -sulfaat toevoegen aan je maisch, die laatste buffert namelijk ook je afloop.

Offline George81

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 26-11-2012 15:15 u »
Nog een extra tip: pH waarde meten doe je 15 minuten na de moutstort, dan is de pH waarde wel gezet.
Bij donkere mouten hoef ik eigenlijk nooit bij te sturen, maar meten is altijd verstandig.
Het spoelwater doe ik standaard wel aanzuren, bij mij in Nijmegen moet ik 1 ml melkzuur per 3 liter spoelwater gebruiken, tenminste als ik alleen naar het spoelwater zelf kijk en de maisch al rond de 5,2 zit.

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 26-11-2012 16:00 u »
Dat weet ik, maar toch is de pH stabieler dan met aanzuren. Vraag me niet hoe dat kan :weetniet:
Het zal te maken hebben met de stabiliteit van het zuur in oplossing.
Sommige zuren (al aanwezige zuren, niet het melkzuur) kunnen omgezet worden door chemische reacties tijdens het brouwproces.
Hierdoor zal dús de pH veranderen.

Tags: aanzuren