Dit is een moeilijke discussie, voor een hobbybrouwer lijken sommige oplossingen heel simpel.
Wat voor een brouwer het aller belangrijkste is, zijn de kwaliteit van het bier en het bier moet altijd reproduceerbaar zijn.
Vloeibare gist is in theorie altijd beter, maar is duurder, kost tijd, heeft meer planning nodig en door het gebruik van zelf gemaakte starter gaat het ook wel eens goed fout. Dat hoef ik jullie niet uit te leggen.
Gist hergebruiken is natuurlijk ook een optie, ik ken een brouwerij die bij mij Westmalle gist uit de CCT heeft gehaald en daar ruim een jaar mee heeft gebrouwen ?!
Een Slurrie van Wyeast kost je ± € 300 euro, dat moet je dan gaan hergebruiken. Dus na de hoofdvergisting, zo snel mogelijk op een ander bier. De eerste gist uit de CCT laat je weg lopen, want dit is de minst actieve gist en heeft ook de meeste vervuiling. Daarna komt de mooie gist en deze moet je gebruiken. Maar nu komt het probleem, soms kwam er 10 L slurrie uit de cone, maar een andere keer maar 1.5 L. Dus je heb altijd een andere entdichtheid en altijd een verschil in het bier. Dus gaan we terug naar kwaliteit, gewoon een goede korrelgist gebruiken.
Kees