Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Giststarter voor 10 hl  (gelezen 27129 keer)

Offline Raymond293

• Super lid
  • Land: nl
Re: Giststarter voor 10 hl
« Reactie #25 Gepost op: 23-11-2012 08:58 u »
1 liter slurry bij Brouwland....201 euries  :o

Dat is wel heeeeel duur en commercieel amper winstgevend te krijgen. Zelf opkweken dus!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #26 Gepost op: 23-11-2012 09:03 u »
Zou bubs niet eigen slurry's bedoelen?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #27 Gepost op: 23-11-2012 09:06 u »
Het wordt tijd dat kleine brouwerijen de handen ineen slaan en bij elkaar gist gaan halen. Als je eenmaal een brouwsel hebt, heb je genoeg gist. Met een slurry van een volledig brouwsel kun je gemakkelijk 5 nieuwe brouwsels enten. Na elk brouwsel kun je dus vier andere kleine brouwerijen uit de brand helpen. Verder is het voor kleine brouwerijen natuurlijk handig om maar 1 gist te hebben. Als je eenmaal goede gist hebt, is het goed te doen om deze gist steeds weer her te gebruiken. Voorwaarde is dan wel dat je minimaal eens per twee weken brouwt. Als je elke week brouwt, kun je twee gisten levend houden.

Dus als je het goed aanpakt hoef je maar een keer een liter slurry bij Wyeast te bestellen en daarna ben je voorlopig uit de brand.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 23-11-2012 09:12 u »
Voorwaarde is dan wel dat je minimaal eens per twee weken brouwt. Als je elke week brouwt, kun je twee gisten levend houden.

Hoe bedoel je dit?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 23-11-2012 09:16 u »
Hoe bedoel je dit?

De ene week brouw je met de ene gist, na een week tap je die af en bewaart deze. Tegelijkertijd brouw je een brouwsel met gist 2. De week erna maak je weer een brouwsel met gist 1, die dan een week in de koeling heeft gestaan. Je tapt gist 2 af van brouwsel 2 en deze gaat in de koeling. Enzovoort.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 23-11-2012 09:41 u »
Duidelijk!
Ook een aardig systeem. :)

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #31 Gepost op: 23-11-2012 09:45 u »
Er moet sowieso een club komen voor kleine (Nederlandse) (huur+)brouwers denk ik.. Daar kunnen dit soort dingen geregeld worden, maar het is ook goed voor het bierlandschap als er iets is zoals het 'Belgian Family Brewers' ding.

Moet je eens voorstellen waar je efficiŽntie kan winnen; Mout inkopen, Gist verdelen, Glazen & Viltjes, Vervoer!, Gezamelijke marketing acties etc.. mmm.. misschien eens uitzoeken wat mogelijk is zonder dat alle bedrijfsgeheimen verloren gaan/ kartelvorming ontstaat :D..

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 23-11-2012 10:00 u »
Duidelijk!
Ook een aardig systeem. :)

Misschien moet Oscar eens het boek Yeast lezen. Daar staan ook goede tips in voor kleine professionele brouwerijen over hoe om te gaan met gist en het hergebruik ervan.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #33 Gepost op: 23-11-2012 10:20 u »
Het wordt tijd dat kleine brouwerijen de handen ineen slaan en bij elkaar gist gaan halen.

Adrie, dat zal ongetwijfeld soms wel gebeuren en heb ik ook wel eens gedaan. Het brengt ook een risico met zich mee. Als ik een infectie krijg met gist gehaald bij een collega brouwerij...wie is dan de oorzaak...??  :o

En het boek Yeast heb ik reeds gelezen..maar lang niet alles onthouden... ;D ;D

Er moet sowieso een club komen voor kleine (Nederlandse) (huur+)brouwers denk ik..

Zoiets als het KBC ?

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #34 Gepost op: 23-11-2012 10:54 u »
Ja zoiets ja :D

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #35 Gepost op: 23-11-2012 13:02 u »
Gezamelijke marketing acties etc.. mmm.. misschien eens uitzoeken wat mogelijk is zonder dat alle bedrijfsgeheimen verloren gaan/ kartelvorming ontstaat :D..

CoŲperatie!

Als ik een brouwerij begin is dit een van de eerste dingen die ik parallel zou proberen op te zetten als het nog niet bestaat. Er zijn vele vormen van coŲperaties mogelijk, ik denk dat daar serieus voordelen te halen zijn.

s7.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #36 Gepost op: 23-11-2012 13:38 u »
Als ik een brouwerij begin is dit een van de eerste dingen die ik parallel zou proberen op te zetten als het nog niet bestaat.

Niet echt een CoŲperatie, maar vanuit het KBC is wel SBI4beer ontstaan. kleine brouwerijen kunnen daar mout, hop, flessen,doppen,reinigingsmiddelen e.d. inkopen. Alles via 1 leverancier  :)  Volgens mij kunnen amateurs daar sindskort ook inkopen (maar weet dat niet zeker). De service en kwaliteit van dit bedrijf is zeer goed ! Dus wat jullie hier bedenken is al reeds gerealiseerd.... :)

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 23-11-2012 15:00 u »
Hobbybrouwers kunnen niet inkopen bij SBI, is alleen voor de (kleine) brouwerijen. :)

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #38 Gepost op: 23-11-2012 15:15 u »
Hi Oscar,

Ik denk dat het niet echt verstandig is om vanuit kleine Wyeast pakjes op te kweken, ik denk dat er weinig tot geen brouwerijen zijn die daar 10 hecto op durven te vergisten, ook al kweek je het langzaam op (tenzij ze natuurlijk professionele propogatie systemen hebben). Trouwens arbeid kost ook geld.

Ik denk dat je ook beter kan investeren in slurry om deze te hergebruiken over meerdere brouwsels in een bepaald patroon zoals A3 uitlegt. Al doe je 3 brouwsels, 200 euro verdeeld over 3000 liter bier valt kostentechnisch toch wel mee als je hier een bijzonder, onderscheidend bier mee wil maken.

De consument is best bereid om daar 200 / 3000 * 0,3 = 0,02 euro extra voor te betalen per flesje. Beter dan 1000 liter slecht bier maken als je het mij vraagt :o .

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #39 Gepost op: 23-11-2012 15:33 u »
Lochristi kweekt wel op uit Wyeast zakjes. Tientallen hectoliters met een paar zakjes. Hoera.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #40 Gepost op: 23-11-2012 16:22 u »
@MO: Doen ze dat in een mandflesje?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #41 Gepost op: 23-11-2012 17:34 u »
Ik denk dat het niet echt verstandig is om vanuit kleine Wyeast pakjes op te kweken, ik denk dat er weinig tot geen brouwerijen zijn die daar 10 hecto op durven te vergisten,

Daar vergis je je in. De vorige brouwer van de 3 ringen maakte gewoon giststarters. In Raalte (Sallandse Landbierbrouwerij) maakt ook gewoon starters en zoals je wellicht gelezen hebt maakt ook mommeriete starters met Wyeast pakjes.

ook al kweek je het langzaam op (tenzij ze natuurlijk professionele propogatie systemen hebben).

Wij amateurs denken te moeilijk denk ik...gist groeit sneller dan we denken en met 2 of 3 zakjes Wyeast kun je in een paar dagen een starter voor 10 HL maken. Nu alleen de juiste methode nog ontdekken/bedenken.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 23-11-2012 21:56 u »
Daar vergis je je in. De vorige brouwer van de 3 ringen maakte gewoon giststarters. In Raalte (Sallandse Landbierbrouwerij) maakt ook gewoon starters en zoals je wellicht gelezen hebt maakt ook mommeriete starters met Wyeast pakjes.
Dan doe je dat toch gewoon ook? De kwaliteit van het bier van de gemiddelde kleine Nederlandse brouwerij spreekt voor zich, daarin hoef je je niet te onderscheiden, toch?  ;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #43 Gepost op: 23-11-2012 22:11 u »
De kwaliteit van het bier van de gemiddelde kleine Nederlandse brouwerij spreekt voor zich, daarin hoef je je niet te onderscheiden, toch?  ;)

Lekker meedenken. Dus jij vindt echt dat de kwaliteit van de Nederlandse brouwers te wensen overlaat?

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 23-11-2012 22:29 u »
Lekker meedenken.
Och, je trekt toch wel je eigen plan :) En volgens mij heb ik eerder wel een serieuze reactie gegeven. Maar als je kwaliteit wilt oogsten moet je wel (willen) investeren.

Dus jij vindt echt dat de kwaliteit van de Nederlandse brouwers te wensen overlaat?
Zeker. Hobbybrouwers met grotere ketels.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #45 Gepost op: 23-11-2012 22:30 u »
Zeker. Hobbybrouwers met grotere ketels.

Ooh, dus vergelijkbaar met wat jij thuis maakt... ;D ;D ;D   :biersmile:

Echter is het op hobbyschaal soms makkelijker en goedkoper iets te realiseren wat je kwaliteit verbetert dan op commerciŽle schaal. En in mijn geval kom ik terecht in situaties die zo achtergelaten zijn en waar ik dan weer probeer om "puin te ruimen" met beperkte financiŽle middelen. Of het wordt hobbymatig knutselen... :)

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 23-11-2012 22:35 u »
Inderdaad, maar ik vraag er geen geld voor en ik noem het niet mijn beroep. Ik houd ook heel erg van koken, maar doe dat niet in een restaurant.  :biersmile:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #47 Gepost op: 23-11-2012 22:41 u »
Inderdaad, maar ik vraag er geen geld voor en ik noem het niet mijn beroep.  :biersmile:

Juist en dan is het vrij makkelijk roepen... Maar goede apparatuur in de brouwwereld kost een hoop geld. Iets simpels kost je al gauw Ä 5.000 - Ä 10.000   :(

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 23-11-2012 22:48 u »
zoals je wellicht gelezen hebt maakt ook Mommeriete starters met Wyeast pakjes.

Maar dan wel starters van 50 l met 3 smackpacks en pure zuurstof...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #49 Gepost op: 23-11-2012 22:52 u »
Maar dan wel starters van 50 l met 3 smackpacks en pure zuurstof...

Dat is slechts de methode... ;)