Giststarter voor 10 hl

Gestart door Oscar, 22-11-2012 18:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Raymond293

1 liter slurry bij Brouwland....201 euries  :o

Dat is wel heeeeel duur en commercieel amper winstgevend te krijgen. Zelf opkweken dus!

RobinB

Zou bubs niet eigen slurry's bedoelen?

Adrie

Het wordt tijd dat kleine brouwerijen de handen ineen slaan en bij elkaar gist gaan halen. Als je eenmaal een brouwsel hebt, heb je genoeg gist. Met een slurry van een volledig brouwsel kun je gemakkelijk 5 nieuwe brouwsels enten. Na elk brouwsel kun je dus vier andere kleine brouwerijen uit de brand helpen. Verder is het voor kleine brouwerijen natuurlijk handig om maar 1 gist te hebben. Als je eenmaal goede gist hebt, is het goed te doen om deze gist steeds weer her te gebruiken. Voorwaarde is dan wel dat je minimaal eens per twee weken brouwt. Als je elke week brouwt, kun je twee gisten levend houden.

Dus als je het goed aanpakt hoef je maar een keer een liter slurry bij Wyeast te bestellen en daarna ben je voorlopig uit de brand.

RobinB

Citaat van: Adrie op 23-11-2012  09:06 uVoorwaarde is dan wel dat je minimaal eens per twee weken brouwt. Als je elke week brouwt, kun je twee gisten levend houden.

Hoe bedoel je dit?

Adrie

Citaat van: RobinB op 23-11-2012  09:12 uHoe bedoel je dit?

De ene week brouw je met de ene gist, na een week tap je die af en bewaart deze. Tegelijkertijd brouw je een brouwsel met gist 2. De week erna maak je weer een brouwsel met gist 1, die dan een week in de koeling heeft gestaan. Je tapt gist 2 af van brouwsel 2 en deze gaat in de koeling. Enzovoort.

RobinB

Duidelijk!
Ook een aardig systeem. :)

Ronald_

Er moet sowieso een club komen voor kleine (Nederlandse) (huur+)brouwers denk ik.. Daar kunnen dit soort dingen geregeld worden, maar het is ook goed voor het bierlandschap als er iets is zoals het 'Belgian Family Brewers' ding.

Moet je eens voorstellen waar je efficiëntie kan winnen; Mout inkopen, Gist verdelen, Glazen & Viltjes, Vervoer!, Gezamelijke marketing acties etc.. mmm.. misschien eens uitzoeken wat mogelijk is zonder dat alle bedrijfsgeheimen verloren gaan/ kartelvorming ontstaat :D..




Adrie

Citaat van: RobinB op 23-11-2012  09:41 uDuidelijk!
Ook een aardig systeem. :)

Misschien moet Oscar eens het boek Yeast lezen. Daar staan ook goede tips in voor kleine professionele brouwerijen over hoe om te gaan met gist en het hergebruik ervan.

Oscar

Citaat van: Adrie op 23-11-2012  09:06 uHet wordt tijd dat kleine brouwerijen de handen ineen slaan en bij elkaar gist gaan halen.

Adrie, dat zal ongetwijfeld soms wel gebeuren en heb ik ook wel eens gedaan. Het brengt ook een risico met zich mee. Als ik een infectie krijg met gist gehaald bij een collega brouwerij...wie is dan de oorzaak...??  :o

En het boek Yeast heb ik reeds gelezen..maar lang niet alles onthouden... ;D ;D

Citaat van: Ronald_ op 23-11-2012  09:45 uEr moet sowieso een club komen voor kleine (Nederlandse) (huur+)brouwers denk ik..

Zoiets als het KBC ?


Ronald_


seed7

Citaat van: Ronald_ op 23-11-2012  09:45 uGezamelijke marketing acties etc.. mmm.. misschien eens uitzoeken wat mogelijk is zonder dat alle bedrijfsgeheimen verloren gaan/ kartelvorming ontstaat :D..

Coöperatie!

Als ik een brouwerij begin is dit een van de eerste dingen die ik parallel zou proberen op te zetten als het nog niet bestaat. Er zijn vele vormen van coöperaties mogelijk, ik denk dat daar serieus voordelen te halen zijn.


s7.

Oscar

Citaat van: seed7 op 23-11-2012  13:02 uAls ik een brouwerij begin is dit een van de eerste dingen die ik parallel zou proberen op te zetten als het nog niet bestaat.

Niet echt een Coöperatie, maar vanuit het KBC is wel SBI4beer ontstaan. kleine brouwerijen kunnen daar mout, hop, flessen,doppen,reinigingsmiddelen e.d. inkopen. Alles via 1 leverancier  :)  Volgens mij kunnen amateurs daar sindskort ook inkopen (maar weet dat niet zeker). De service en kwaliteit van dit bedrijf is zeer goed ! Dus wat jullie hier bedenken is al reeds gerealiseerd.... :)

Raymond293

Hobbybrouwers kunnen niet inkopen bij SBI, is alleen voor de (kleine) brouwerijen. :)

Caspar

Hi Oscar,

Ik denk dat het niet echt verstandig is om vanuit kleine Wyeast pakjes op te kweken, ik denk dat er weinig tot geen brouwerijen zijn die daar 10 hecto op durven te vergisten, ook al kweek je het langzaam op (tenzij ze natuurlijk professionele propogatie systemen hebben). Trouwens arbeid kost ook geld.

Ik denk dat je ook beter kan investeren in slurry om deze te hergebruiken over meerdere brouwsels in een bepaald patroon zoals A3 uitlegt. Al doe je 3 brouwsels, 200 euro verdeeld over 3000 liter bier valt kostentechnisch toch wel mee als je hier een bijzonder, onderscheidend bier mee wil maken.

De consument is best bereid om daar 200 / 3000 * 0,3 = 0,02 euro extra voor te betalen per flesje. Beter dan 1000 liter slecht bier maken als je het mij vraagt :o .

MO

Lochristi kweekt wel op uit Wyeast zakjes. Tientallen hectoliters met een paar zakjes. Hoera.

Caspar

@MO: Doen ze dat in een mandflesje?

Oscar

Citaat van: Caspar op 23-11-2012  15:15 uIk denk dat het niet echt verstandig is om vanuit kleine Wyeast pakjes op te kweken, ik denk dat er weinig tot geen brouwerijen zijn die daar 10 hecto op durven te vergisten,


Daar vergis je je in. De vorige brouwer van de 3 ringen maakte gewoon giststarters. In Raalte (Sallandse Landbierbrouwerij) maakt ook gewoon starters en zoals je wellicht gelezen hebt maakt ook mommeriete starters met Wyeast pakjes.

Citaat van: Caspar op 23-11-2012  15:15 uook al kweek je het langzaam op (tenzij ze natuurlijk professionele propogatie systemen hebben).

Wij amateurs denken te moeilijk denk ik...gist groeit sneller dan we denken en met 2 of 3 zakjes Wyeast kun je in een paar dagen een starter voor 10 HL maken. Nu alleen de juiste methode nog ontdekken/bedenken.



De-Geert

Citaat van: Oscar op 23-11-2012  17:34 uDaar vergis je je in. De vorige brouwer van de 3 ringen maakte gewoon giststarters. In Raalte (Sallandse Landbierbrouwerij) maakt ook gewoon starters en zoals je wellicht gelezen hebt maakt ook mommeriete starters met Wyeast pakjes.
Dan doe je dat toch gewoon ook? De kwaliteit van het bier van de gemiddelde kleine Nederlandse brouwerij spreekt voor zich, daarin hoef je je niet te onderscheiden, toch?  ;)

Oscar

Citaat van: De-Geert op 23-11-2012  21:56 uDe kwaliteit van het bier van de gemiddelde kleine Nederlandse brouwerij spreekt voor zich, daarin hoef je je niet te onderscheiden, toch?  ;)

Lekker meedenken. Dus jij vindt echt dat de kwaliteit van de Nederlandse brouwers te wensen overlaat?

De-Geert

Citaat van: Oscar op 23-11-2012  22:11 uLekker meedenken.
Och, je trekt toch wel je eigen plan :) En volgens mij heb ik eerder wel een serieuze reactie gegeven. Maar als je kwaliteit wilt oogsten moet je wel (willen) investeren.

Citaat van: Oscar op 23-11-2012  22:11 uDus jij vindt echt dat de kwaliteit van de Nederlandse brouwers te wensen overlaat?
Zeker. Hobbybrouwers met grotere ketels.

Oscar

Citaat van: De-Geert op 23-11-2012  22:29 uZeker. Hobbybrouwers met grotere ketels.

Ooh, dus vergelijkbaar met wat jij thuis maakt... ;D ;D ;D   :biersmile:

Echter is het op hobbyschaal soms makkelijker en goedkoper iets te realiseren wat je kwaliteit verbetert dan op commerciële schaal. En in mijn geval kom ik terecht in situaties die zo achtergelaten zijn en waar ik dan weer probeer om "puin te ruimen" met beperkte financiële middelen. Of het wordt hobbymatig knutselen... :)

De-Geert

Inderdaad, maar ik vraag er geen geld voor en ik noem het niet mijn beroep. Ik houd ook heel erg van koken, maar doe dat niet in een restaurant.  :biersmile:

Oscar

Citaat van: De-Geert op 23-11-2012  22:35 uInderdaad, maar ik vraag er geen geld voor en ik noem het niet mijn beroep.  :biersmile:

Juist en dan is het vrij makkelijk roepen... Maar goede apparatuur in de brouwwereld kost een hoop geld. Iets simpels kost je al gauw € 5.000 - € 10.000   :(

RobinB

Citaat van: Oscar op 23-11-2012  17:34 uzoals je wellicht gelezen hebt maakt ook Mommeriete starters met Wyeast pakjes.

Maar dan wel starters van 50 l met 3 smackpacks en pure zuurstof...

Oscar

Citaat van: RobinB op 23-11-2012  22:48 uMaar dan wel starters van 50 l met 3 smackpacks en pure zuurstof...

Dat is slechts de methode... ;)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.