Giststarter voor 10 hl

Gestart door Oscar, 22-11-2012 18:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Ik zit er al een tijdje aan te denken hoe dit te doen in een vrij korte tijd... maar ga toch eens vragen of jullie hier nog ideeën over hebben.

Oftewel : stel je met voor 1000 liter bier een starter maken. Hoe denk je dat aan te pakken?  :weetniet:


Sjaak_Deventer


Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 22-11-2012  18:29 uIk zit er al een tijdje aan te denken hoe dit te doen in een vrij korte tijd... maar ga toch eens vragen of jullie hier nog ideeën over hebben.

Oftewel : stel je moet voor 1000 liter bier een starter maken. Hoe denk je dat aan te pakken?  :weetniet:

Van schuine buis in 200 ml wort, 1 dag bij 25 °C (bovengist; ondergist 10-12 °C), dan overgieten in 20 liter wort en onder voortdurend (of in intervallen) beluchten 1 dag bij 25 °C. Deze 20 liter dan in 1000 liter beluchte wort.

Maar dat wist je (denk ik) allemaal al.

Hopbier

Raymond293

4 tot 5 liter slurry heb je nodig voor 10 hl.

Klein brouwsel om mee te beginnen... liter of 50 en deze gebruiken voor de 10 hl.
Denk niet dat er veel alternatieven zijn behalve veel gist kopen, maar dat lijkt me geen optie.

En de slurry die je uit de 10 hl haalt kan je heeeeel veeeeeel brouwen natuurlijk. Het vergt een slim brouwplan zodat je de gist zoveel mogelijk kan hergebruiken. :)

30cl

Of overschakelen op korrelgist en 600 gram nemen...

Albertus

Slurry bestellen bij Wyeast. Wordt overgevlogen dus kan in korte tijd.

Bert

Oscar

Citaat van: 30cl op 22-11-2012  19:42 uOf overschakelen op korrelgist

Korrelgist is natuurlijk het makkelijkst, maar voor sommige bieren is korrelgist niet de beste oplossing... :)

Oscar

Citaat van: Albertus op 22-11-2012  19:48 uSlurry bestellen bij Wyeast.

Kost veel, te duur. Geld is wel degelijk een factor in deze....

Oscar

Citaat van: Drents Hopbier op 22-11-2012  19:07 uVan schuine buis in 200 ml wort, 1 dag bij 25 °C (bovengist; ondergist 10-12 °C), dan overgieten in 20 liter wort en onder voortdurend (of in intervallen) beluchten 1 dag bij 25 °C. Deze 20 liter dan in 1000 liter beluchte wort.

Aan zoiets zat ik ook te denken..... :)

30cl

Citaat van: Oscar op 22-11-2012  19:49 uKorrelgist is natuurlijk het makkelijkst, maar voor sommige bieren is korrelgist niet de beste oplossing... :)

Eens

BuBS

Zelf gebruik ik korrel of Slurrie's.
Gert (mommeriete ) heeft wel een mooie methode. Zij doen een 50 l fust vol met kokende wort ( van een vorig brouwsel ) en goed afsluiten en laten dit afkoelen. Bij een volgend brouwsel wordt deze wort een dag van te voren alvast in de CKT gepompt, 2 a 3 smackpakken toevoegen, goed beluchten met zuurstof en op de volgende dag, de brouwdag staat deze starter al te gisten en hierop pomp je je nieuwe bier.
Kees

Oscar

Citaat van: BuBS op 22-11-2012  20:41 uGert (mommeriete ) heeft wel een mooie methode. Zij doen een 50 l fust vol met kokende wort ( van een vorig brouwsel ) en goed afsluiten en laten dit afkoelen. Bij een volgend brouwsel wordt deze wort een dag van te voren alvast in de CKT gepompt, 2 a 3 smackpakken toevoegen, goed beluchten met zuurstof en op de volgende dag, de brouwdag staat deze starter al te gisten en hierop pomp je je nieuwe bier.

Kijk, dat is ook een goede optie... :duimop: :duimop:

Coenm

Citaat van: Oscar op 22-11-2012  18:29 uIk zit er al een tijdje aan te denken hoe dit te doen in een vrij korte tijd... maar ga toch eens vragen of jullie hier nog ideeën over hebben.

Oftewel : stel je met voor 1000 liter bier een starter maken. Hoe denk je dat aan te pakken?  :weetniet:

Kun je als kleine commercieel, niet beter voor een stabiele gist gaan van ab mauri of lesaffre?

RobinB


Oscar

Citaat van: RobinB op 22-11-2012  21:43 uPropagatie systeem.

Duh....commercieel niet haalbaar, maar dat heb je zelf ook al bedacht natuurlijk.... ;)

RobinB

Op jouw schaal misschien niet, maar groter natuurlijk wel... ;)

Aan de andere kant... Een fermentor/bioreactor à 20 l zou al wel genoeg moeten zijn voor deze schaal en ook weer niet zo schreeuwend duur? Vooral gezien wat het je brengt: alle gisten in eigen beheer en vanaf de aanschaf onafhankelijk. Het vereist de juiste instelling en visie van het management, maar dan heb je ook wat... ;)

De-Geert

Een 2e hands bioreactor is misschien nog te doen. Als je weet wat je doet heb je denk ik aan 10 l (werkvolume) genoeg.


Oscar

Citaat van: RobinB op 22-11-2012  22:02 uOp jouw schaal misschien niet, maar groter natuurlijk wel... ;)

Maar daar vroeg ik dus niet naar... Er zit geen rijke handelaar achter de brouwerij (helaas). Dus het moet low-budget. Maar ik heb al wel ideeën... :)

RobinB

Deel 2 van de post, tezamen met die van Geert zijn ook geen optie?
Je bent tenslotte analist, moet lukken... ;)

De-Geert

Je kan ook nog zelf gaan knutselen.

Oscar

Citaat van: RobinB op 22-11-2012  22:22 uJe bent tenslotte analist, moet lukken... ;)

Lukken gaat het wel, kwestie van doen en ervaren. Maar wil er geen brouwsel van 1000 liter mee verknallen, dus wel ff onderzoeken wat goed werkt, of kan werken... Eerste brouwsel wordt sowieso met een korrel... ;)

seed7

Oscar,

Bij onze oosterburen is het blijkbaar voor hobbybrouwers en kleine brouwers, helemaal niet vreemd om gewoon een "paar kannen" gist bij de lokale (grote)brouwer te halen. Misschien een optie (voor iets eenmaligs). Al zit er hier niet al te veel in de buurt.

Of anders de vaten Zymoferm gist? Geen idee of dat duur of goedkoop is of hoe het zich met Wyeast verhoud. [edit] Of de hoeveelheid die ze voor 400l aanbieden en dan Mommeriete's methode volgen.

s7.

Oscar

Gist is niet het probleem, een pak korrelgist is zo gekocht. Simpel. Echter een bepaalde gewenste Wyeast gist opkweken... dat is hier ter sprake... :brouwen:

Raymond293

Citaat van: BuBS op 22-11-2012  20:41 uZelf gebruik ik korrel of Slurrie's.
Gert (mommeriete ) heeft wel een mooie methode. Zij doen een 50 l fust vol met kokende wort ( van een vorig brouwsel ) en goed afsluiten en laten dit afkoelen. Bij een volgend brouwsel wordt deze wort een dag van te voren alvast in de CKT gepompt, 2 a 3 smackpakken toevoegen, goed beluchten met zuurstof en op de volgende dag, de brouwdag staat deze starter al te gisten en hierop pomp je je nieuwe bier.
Kees

Op kleinere schaal doe ik dit sinds kort ook... Bevalt erg goed!

Ronald_

Citaat van: BuBS op 22-11-2012  20:41 uZelf gebruik ik korrel of Slurrie's.

Hoe doe jij het? Een aangekochte slurry die groot genoeg is?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.