Stoken vanuit spiritus

Gestart door Hiddeboersma, 22-11-2012 15:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hiddeboersma

Beste Brouwers,

Mijn naam is Hidde Boersma, ik ben freelance journalist voor het tijdschrift C2W, een chemisch vakblad. Voor dit tijdschrift ben ik gevraagd om een stuk te schrijven over alcohol stoken, the Russian way, zal ik maar zeggen. dus uit spiritus of iets dergelijke.

Nu lijkt het mij leuk om iemand te spreken die zoiets in Nederland doet. Ik ben vooral benieuwd naar de apparatuuropstelling en de eventuele checks die worden gedaan om te zorgen dat geen methanol of iets dergelijks nog in zit.

Het mag overigens anoniem.

Is er iemand die mij hierbij kan helpen?

Alvast bedankt!

Adrie

Dit is geen stokersforum, maar een hobbybrouwforum. Bovendien denk ik niet dat er iemand zo dom is om uit spiritus alcohol te halen voor consumptie.

Gerb

Is de Russian way niet meer het stoken van alcohol uit aardappels, mais, appels en alles waar zetmeel in zit? Dat lijkt me een veel minder risicovolle manier om alcohol te stoken. Er zijn toch wel stokersfora waar deze info te vinden is? Er stond een tijd geleden in de Quest een stukje over stoken, maar daar waren stokers over het algemeen redelijk argwanend om informatie te verstrekken. Vooral vanwege overijverige belastingmensen.

pincopallino

In principe zou het kunnen. De verdamping temperatuur van aceton/methanol/pyridine is lager dan 78 graden maar... toch liever destilleren uit een wijn/bier product.

Pizzabakker

http://thuisdestilleren.messageboard.nl/forum/index.php

Daar kunnen ze ook het verschil tussen brouwen en stoken uitleggen.  :brouwen:

RS

Ik ben geen expert, maar als waarschuwing voor iedereen die dit topic leest; bij gedenatureerde alcohol en spiritus zijn bewust componenten toegevoegd die destillatie van zuivere alcohol lastig maken.

Tip voor Hiddeboersma; net over de grens (in Duitsland) is het stoken van alcohol wat minder taboe. 

BierHenk

Spiritus == Methanol. Daar ga je dus dood van! Niet aan beginnen.

Stookwijn maken met turbogist en dan destilleren is de enige manier die aanvaardbaar is.

Drents Hopbier

Citaat van: BierHenk op 22-11-2012  19:11 uSpiritus == Methanol.

Wikipedia: Brandspiritus, meestal spiritus genoemd, is een mengsel van alcohol, water en diverse toevoegingen. Het wordt gebruikt als schoonmaakmiddel en als brandstof. Brandspiritus bestaat grotendeels uit ethanol. Er is een giftige stof aan toegevoegd (meestal methanol), om de alcohol te denatureren (ongeschikt te maken voor consumptie). Daarnaast bevat het een blauwe kleurstof en een geurstof om de zo behandelde alcohol goed herkenbaar te maken. Ook bevat het een braakmiddel voor het geval iemand de spiritus toch binnenkrijgt. Over zo behandelde alcohol hoeft dan geen accijns te worden betaald. De samenstelling van brandspiritus is doorgaans: 85% ethanol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine (een geurstof) plus een blauwe kleurstof.

En distilleren van zelf gemaakte alcohol is in Nederland verboden.

Hopbier

Peterrr

Je zou de serie " Moonshiners" op Discovery eens moeten kijken geeft een beetje inzicht over het proces en ingrediënten.
De afleveringen staan ook op YouTube..

Ik ken wat hobby stokerts maar die maken moutwijn, stookwijn en distilleren dat verder tot likeuren e.d

Maar die zijn heel terug houdend in vertellen dat ze zich er mee bezig houden... begrijpelijk.

Grt Peterr

BierHenk

Citaat van: Drents Hopbier op 22-11-2012  19:16 uWikipedia: Brandspiritus, meestal spiritus genoemd, is een mengsel van alcohol, water en diverse toevoegingen. Het wordt gebruikt als schoonmaakmiddel en als brandstof. Brandspiritus bestaat grotendeels uit ethanol. Er is een giftige stof aan toegevoegd (meestal methanol), om de alcohol te denatureren (ongeschikt te maken voor consumptie). Daarnaast bevat het een blauwe kleurstof en een geurstof om de zo behandelde alcohol goed herkenbaar te maken. Ook bevat het een braakmiddel voor het geval iemand de spiritus toch binnenkrijgt. Over zo behandelde alcohol hoeft dan geen accijns te worden betaald. De samenstelling van brandspiritus is doorgaans: 85% ethanol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine (een geurstof) plus een blauwe kleurstof.

En distilleren van zelf gemaakte alcohol is in Nederland verboden.

Hopbier
Met een easystill kan het gemakkelijk zonder rare stellages te hoeven bouwen en zonder brandgevaar.
Die dingen zijn in Nederland te koop met het doel water te destilleren :lessmile:
Alcohol destilleren gaat er ook goed mee.
Het mág niet, maar ... ;D

goom

Citaat van: Hiddeboersma op 22-11-2012  15:53 uBeste Brouwers,

Mijn naam is Hidde Boersma, ik ben freelance journalist voor het tijdschrift C2W, een chemisch vakblad. Voor dit tijdschrift ben ik gevraagd om een stuk te schrijven over alcohol stoken, the Russian way, zal ik maar zeggen. dus uit spiritus of iets dergelijke.

Nu lijkt het mij leuk om iemand te spreken die zoiets in Nederland doet. Ik ben vooral benieuwd naar de apparatuuropstelling en de eventuele checks die worden gedaan om te zorgen dat geen methanol of iets dergelijks nog in zit.

Uit jouw opmerking begrijp ik gelijk dat je geen scheikundeles hebt gehad.
Hoofdbestanddeel van spiritus is methanol.
Ik vind als je toch in een chemisch vakblad wilt gaan schrijven dat je inhoudelijke kennis dient te bezitten van de materie.
Anders kraam je alleen maar rare dingen uit, zie het citaat hierboven.

henkg

Citaat van: goom op 23-11-2012  07:27 uHoofdbestanddeel van spiritus is methanol.
Nee, <= 3%. Kijk eens op het etiket, en inderdaad op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandspiritus)

MO

Ethanol geloof ik dan wel, maar die 1% pyridine zoals op wiki staat, gaat er bij mij absoluut niet in. Misschien 100 ppm of zo, maar 1% zou een enorme geur afgeven, er zijn niet veel chemicalien (zwavelverbindingen uitgesloten) die zo enorm intens smerig stinken, ook bij lage concentratie, als pyridine.

RobinB

Citaat van: goom op 23-11-2012 &nbsp;07:27 uUit jouw opmerking begrijp ik gelijk dat je geen scheikundeles hebt gehad.
Hoofdbestanddeel van spiritus is methanol.

Hihihi, altijd riskant als je zulke vriendelijke dingen zegt, gezien:
Citaat van: henkg op 23-11-2012 &nbsp;07:35 uNee, <= 3%. Kijk eens op het etiket, en inderdaad op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandspiritus)

Dan:
Citeerkraam je alleen maar rare dingen uit, zie het citaat hierboven.
;D

sjoerdmulder

[reclame]
Ik zou zeggen, lees het 'Handboek voor de Vinexjager'. Daar staat uitgelegd hoe je je mislukte bier of wijn kunt omtoveren tot een lekkere wodka. Met behulp van pan en plasticfolie, of als je wilt bouwen, met behulp van een destileerapparaat. Inclusief theoretische onderbouwing.
[/reclame]

RobinB

Hmmm... Plasticfolie en hoge percentages alcohol...
Hebben jullie voor de vinex-jager ook nagedacht over de voedselveiligheid?

sjoerdmulder

Citaat van: RobinB op 23-11-2012 &nbsp;12:27 uHmmm... Plasticfolie en hoge percentages alcohol...
Hebben jullie voor de vinex-jager ook nagedacht over de voedselveiligheid?

Totaal niet. Ook niet over brandgevaar. Er staat bij dit hoofdstuk dan ook een doodshoofdje bij de titel, en in het voorwoord wordt afgeraden om het te doen.

Daarbuiten: plasticfolie is tegenwoordig gemaakt van LDPE, kan prima tegen hete geconcentreerde alcohol, hebben we ons tenminste laten vertellen

McMelloW

Citaat van: sjoerdmulder op 23-11-2012 &nbsp;10:41 u[reclame]
Ik zou zeggen, lees het 'Handboek voor de Vinexjager'. Daar staat uitgelegd hoe je je mislukte bier of wijn kunt omtoveren tot een lekkere wodka. Met behulp van pan en plasticfolie, of als je wilt bouwen, met behulp van een destileerapparaat. Inclusief theoretische onderbouwing.
[/reclame]
Alleen 2de hands nog verkrijgbaar voor € 44 

MO

Iemand nog een mening over pyridine in spiritus?

Raymond293

Citaat van: MO op 23-11-2012 &nbsp;13:50 uIemand nog een mening over pyridine in spiritus?


Ja... ik ben tegen!





 ^-^

BierHenk

Citaat van: MO op 23-11-2012 &nbsp;13:50 uIemand nog een mening over pyridine in spiritus?
Citaat van: Raymond293 op 23-11-2012 &nbsp;14:59 uJa... ik ben tegen!
 ^-^
Ik ook. Zooi!

Pyridine is schadelijk en kan duizeligheid, misselijkheid, slapeloosheid, oogirritatie en lever- en nierschade veroorzaken. Contact met de ogen en huid leidt tot irritatie. Zelfs korte blootstelling kan aanleiding geven tot brandwonden. Pyridine wordt door de huid geabsorbeerd. Wanneer de vloeistof wordt ingeslikt kan hevige irritatie aan de keel en slokdarm optreden, met als gevolg braken en diarree. De stof kan ook schadelijke effecten hebben op het centraal zenuwstelsel, waardoor slaperigheid en bewusteloosheid optreden.
(Wikipedia)

Oscar

Citaat van: goom op 23-11-2012 &nbsp;07:27 uUit jouw opmerking begrijp ik gelijk dat je geen scheikundeles hebt gehad.
Hoofdbestanddeel van spiritus is methanol.

En zij heeft het over alcohol stoken... methanol is ook een alcohol... :weetbeter:

jelle

Citaat van: Raymond293 op 23-11-2012 &nbsp;14:59 uJa...ik ben tegen!





 ^-^

RobinB

Citaat van: sjoerdmulder op 23-11-2012 &nbsp;13:29 uDaarbuiten: plasticfolie is tegenwoordig gemaakt van LDPE, kan prima tegen hete geconcentreerde alcohol, hebben we ons tenminste laten vertellen

Netjes dat jullie het gecheckt hebben! :duimop:

sjoerdmulder

Citaat van: McMelloW op 23-11-2012 &nbsp;13:44 uAlleen 2de hands nog verkrijgbaar voor € 44
Binnenkort is hij weer verkrijgbaar via 'printing on demand'.

Even een citaatje uit het boek over methanol opgezocht:

Citaat van: Handboek voor de Vinexjager door Sjoerd Mulder en Meneer WateetonsEén van de meest besproken stoffen die bij de voorloop hoort (die dus bij niet al te hoge temperaturen al verdampt), is methanol. Deze methanol ontstaat bij de vergisting uit hout (druiventakjes) en pectine. Veel mensen zijn bang om zelf te distilleren, omdat je van deze methanol blind zou kunnen worden. Nu is het inderdaad zo dat methanol uitzonderlijk giftig is: van 25 gram zul je al het loodje leggen. Maar wanneer je bedenkt dat er in een liter rode wijn maximaal 0,1 gram methanol zit, weet je dat je dus 250 liter wijn óf het distillaat ervan -ongeveer 50 liter cognac van 40%- moet opdrinken voordat je aan deze dodelijke dosis komt. Je bent een flinke jongen als je niet al ruim voor die tijd bent overleden aan een doodgewone alcoholvergiftiging. Hele kleine hoeveelheden methanol doet wel iets anders met je: je krijgt er een zwaardere kater van. Vergelijk maar eens de kater van bier of rode wijn met die van (methanol-loze) wodka!
 
Iets anders is het wanneer je in obscure landen huisgestookte drank koopt. Daar wil men nog wel eens een te slappe drank aansterken met een scheutje goedkope brandspiritus, antivries of een andere fijne bron van methanol. Dat gaat vaak goed, maar als het fout gaat, is het ook góed fout.
Zolang je zelf geen brandspiritus mengt met je te slappe wodka, en zolang je niet probeert om drinkbare alcohol uit antivries te distilleren, loop je geen enkel risico. Blind wordt je dus niet van thuis distilleren, en als je toch sterft heb je gewoon teveel gedronken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.