3 ringen aan mijn vingers...

Gestart door Oscar, 21-11-2012 21:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Zo het is nu bijna officieel... dat wil zeggen dat ik alleen nog ff ergens een krabbeltje moet zetten...

Brouwerij de 3 ringen gaat weer zijn ketels opstoken... en ik ben de man achter de kleppen.  :brouwen: :brouwen: ^-^
Deze brouwerij heeft sinds mei dit jaar stil gestaan en is nu overgenomen door een andere uitbater. Ik heb de vorige eigenaar reeds voor de overdracht benaderd en mij aangeboden als Brouwer.  Dat zag hij wel zitten (  :D ) na de overdracht heb ik de nieuwe eigenaar benaderd... en tja als je een proeflokaal gaat overnemen met een brouwerij erin, moet er natuurlijk ook gebrouwen gaan worden. En dat ga ik daar dus doen. Vandaag ff met de ketels aan het spelen geweest om te kijken hoe alles werkt.  Er zijn nog enkele punten tot verbetering, maar er zou denk ik al wel gebrouwen kunnen worden.

Tot op heden werd het flesbier van de 3 ringen in Lochristie gebrouwen. Maar het zou zo maar kunnen dat er ergens nog geld is voor een simpele afvulmachine. En dan kunnen ook de flessen daar afgevuld worden en is er weer 100% Amersfoorts bier! (met een Twents tintje).

In tegenstelling tot bij de Twentse kom ik daar gewoon in dienst  :brouwen:  Voorlopig voor 1 dag per week, maar als het een beetje gaat lopen, kan dat wel eens meer worden (hoop ik).

Voor mij een leuke kans en uitdaging. :)  Voorlopig ben ik er erg blij mee... :)

 :degroeten:

Jacques

Gefeliciteerd Oscar. Ik neem aan dat je ook werkzaam blijft in Hengelo?

Twentse Schapekop

Gefeliciteerd, wel de donderdagavond vrij houden he?  :brouwen:

segtom

Proficiat  het is een prachtkans die je krijgt.

William

Gefelicteerd Oscar. Het is je gegund!

Raymond293

Gefeli Oscar, het is je meer dan gegund! :)

Kleine_Schriek

Officieel feli nu  ;D Dat je maar lekker veel lekkers mag maken daar  :brouwen:

MO

Goed man. De aanhouder wint. Er is weinig vraag naar brouwers maar gelukkig ook geen groot aanbod.

Oscar

Citaat van: Jacques op 21-11-2012  21:28 uIk neem aan dat je ook werkzaam blijft in Hengelo?

Zolang ik daar nog tijd voor heb wel... maar daar is niet zoveel werk, aangezien de grootste plas uit België komt... Uiteindelijk zal het daar afbouwend worden... (hoop ik)  :brouwen:

Oscar

Citaat van: MO op 21-11-2012  21:39 uGoed man. De aanhouder wint.

Thanks. Solliciteren bij Jopen nog overwogen, aar is wel erg ver weg....

Oscar

Citaat van: Twentse Schapekop op 21-11-2012  21:31 uGefeliciteerd, wel de donderdagavond vrij houden he?  :brouwen:

Tuurlijk, geen lange brouwdagen op de 2e donderdag   ;)

30cl

Gefeliciteerd Oscar!! Mooie uitdaging heb je daar.

seed7


Herman

Gefeliciteerd Oscar!!!

Hopelijk leidt dit tot verrijking van het bierlandschap. Een goede Nederlande barleywine en een bitter VOC bier zouden niet misstaan!

Lorejas


orangeloo

Een DIKKE proficiat vanuit Zeeuw Vlaanderen.  :duimop:

Ronald_

Gefeliciteerd! Ik heb nog nooit van de 3 Ringen gehoord dus ik zal me eens inlezen ;)

Amersfoort klinkt dichtbij in elke geval! (beter dan Hengelo ;))


RobinB

Gefeliciteerd! :)
Jammer voor de Twentse.

Oscar

Citaat van: RobinB op 21-11-2012  22:37 uJammer voor de Twentse.

Yep, maar dat is toch al geen haalbare zaak... Daar zie ik geen toekomst, in Amersfoort wel op dit moment.

Oscar

Citaat van: Ronald_ op 21-11-2012  22:36 uIk heb nog nooit van de 3 Ringen gehoord

Stadsbrouwerij in het oude gedeelte van Amersfoort. En leuke toeristische attractie. :brouwen: ^-^

Robbert

Gefeliciteerd.

De brouwerij waar ik vroeger(eigenlijk nog niet zo lang geleden) met mijn vader kwam, als peuter de ketels bewonderde...
Misschien tijd voor een hernieuwend bezoek?

Robbert (uit Amersfoort)

Oscar


ed

Ik ben er vorig jaar nog geweest. Een 'rondleidinkje' gehad. Het was meer een verhaal van de geschiedenis. 's Avonds had er ook nog een bruiloftfeest. Het bier wat ze hadden was prima in orde, maar ik vond de verschillen tussen de bieren die toen getapt werden vrij klein. Hopelijk kun je er wat meer variatie in brengen.

Ed

Robbert

Jaa, dat brengt wel wat herinneringen naar boven, zal binnenkort eens langsgaan!
Veel plezier met erin brouwen  :brouwen:

Nu nog tijd vinden naast mijn studie  :nut:

Groot voordeeltje wel: mocht gratis de oude magneetroerders/verwarmers meenemen. verwarming kapot, maar is misschien wel te fixen :D

Robbert

RGeraads

Van harte Oscar! Ik ben benieuwd wat voor moois er uit de ketels komt stromen!

Adrie

Van harte gefeliciteerd, Oscar! Veel plezier in Amersfoort en maak er wat moois van.

ciesvandekwis

Dat koper blinkt alvast, en is er klaar voor. Ga je gang, en vergeet niet om ons af en toe op een stukje TV te trakteren é  :brouwen:.

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 21-11-2012  21:21 uBrouwerij de 3 ringen gaat weer zijn ketels opstoken... en ik ben de man achter de kleppen.  :brouwen: :brouwen: ^-^

Mooi  Oscar,

ik wist niet dat de brouwerij stil stond. Ik was zijdelings betrokken bij de oprichting en heb nog ergens 't waterverfschilderijtje dat bij de officiële opening uitgereikt werd. Piet .... brouwde toen. En misschien zie je Co van Nimwegen nog eens (als hij nog leeft, doe hem de groeten). Die was (als oud-werknemer van de Phoenix) nog meer betrokken bij de oprichting.

Ik ben benieuwd of de oude pH-meter (die ik regelde) en de koperen koelbuis voor de spindel (die ik liet maken) nog steeds in gebruik zijn.
Succes daar.

Hopbier

Albertus

Oscar, van harte man.
Eén dag in Amersfoort, blijf je tegelijk nog brouwer bij de Twentse?

Bert

Oscar

Citaat van: Drents Hopbier op 22-11-2012  10:02 uIk ben benieuwd of de oude pH-meter (die ik regelde) en de koperen koelbuis voor de spindel (die ik liet maken) nog steeds in gebruik zijn.

Oude pH meter heb ik niet gezien, maar al zou die er zijn gaat die niet door mij gebruikt worden, daar komt een nieuwe voor... :) En de koperen koelbuis voor de spindel? ???  :weetniet:

Oscar

Citaat van: Albertus op 22-11-2012  10:15 uEén dag in Amersfoort, blijf je tegelijk nog brouwer bij de Twentse?

Voorlopig nog wel. Maar als Amersfoort meer werk gaat vragen... ;)  Die brouwerij heeft meer potentie   :) (Naar mijn idee)

George81

Ook van mijn kant gefeliciteerd! Heel gaaf dat je van je hobby je werk kunt maken, ik hoop dat ook eens voor de 2e keer te kunnen doen in deze hoek.

ONK2015 bij jou? ^-^

Gerb

Leuk Oscar, ik verwacht binnenkort een Imperial Stout van de 3 Ringen... Lord of the Rings...

Raymond293

Citaat van: Gerb op 22-11-2012  16:10 uLord of the Rings...

Hahaha... daarmee zeg je dat je overeenkomsten ziet met Ossie en Smigel? ;D

Gerb

Die ken ik niet, maar een van die gnomen... ;D

McMelloW

Gefeliciteerd!  :biersmile:  Dus nu ook een BrouwTV van de De Drie Ringen  :) :)

Ralph

Gefeliciteerd! Hopelijk kan ik daar in de toekomst eens een rondleiding krijgen.

Oscar

Citaat van: Ralph op 22-11-2012  17:55 uHopelijk kan ik daar in de toekomst eens een rondleiding krijgen.

Geen probleem... :)

citrasimcoe

Goed man! Ik ga je brouwsels drinken wanneer ze te koop zijn  :proost:

Heel veel succes! Ik hoop voor je dat het goed gaat lopen zodat je meer dagen per week kan brouwen.

We zijn trots op je  ;D

BuBS

He Oscar, Gefeliciteerd!
Kees

Oscar

Citaat van: Aart op 22-11-2012  20:11 uHeel veel succes! Ik hoop voor je dat het goed gaat lopen zodat je meer dagen per week kan brouwen.

En dat is de intentie.... :) Maar brouwen is meer dan alleen brouwen he... ;)

Coenm

Citaat van: Oscar op 22-11-2012  20:50 uEn dat is de intentie.... :) Maar brouwen is meer dan alleen brouwen he... ;)

Ja, ook bottelen.

Succes met je job!

MM

Gefeliciteerd en succes met je nieuwe baan.

George81

Wanneer kunnen we een MTG excursie boeken? Eind 2013 ergens? :brouwen:

Oscar

Zeker wel... misschien wel eerder... Ik houd jullie wel op de hoogte. :)

JOT

Oscar,

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan bij een mooie brouwerij!

Johan.

heijligers

Gefeliciteerd Oscar  :groots:
Dat het maar een succes mag worden.  :brouwen:  :biersmile:

Oxhead

Gefeliciteerd Oscar  :brouwen:
Als ik ooit in de buurt ben kom ik er eentje proeven.  :biersmile:

peter post

Van harte ik  hoop dat je nu meer je eigen ding kunt doen  Gr. Peter

Oscar

Citaat van: peter post op 24-11-2012  18:22 uVan harte ik  hoop dat je nu meer je eigen ding kunt doen 

Dat hoop ik ook..... :)







Gezellige toko man...... :biersmile:

Oscar

Ondertussen heb ik de installatie "voldoende" geïnspecteerd en weet ik zo'n beetje hoe alles daar werkt. Nu nog even mout bestellen en begin januari maar eens wat gaan brouwen.  :)


citrasimcoe

Citaat van: Oscar op 11-12-2012  22:01 uOndertussen heb ik de installatie "voldoende" geïnspecteerd en weet ik zo'n beetje hoe alles daar werkt. Nu nog even mout bestellen en begin januari maar eens wat gaan brouwen.  :)
Weet je al wat je gaat brouwen?

Ga je de bieren brouwen die jouw voorganger ook al brouwde of beginnen jullie met een schone lei zodat je zelf recepten kan kiezen en ontwikkelen?

Oscar

Citaat van: Aart op 12-12-2012  12:10 uGa je de bieren brouwen die jouw voorganger ook al brouwde of beginnen jullie met een schone lei zodat je zelf recepten kan kiezen en ontwikkelen?

Mijn voorganger heeft wat moeite met het vrijgeven van zijn recepten... Dus ik ga ze lekker opnieuw maken, zodat ik wel kan zeggen dat het "mijn" bieren zijn, en we proberen er wat spannends van te maken, maar vooral smaakvol en kwalitatief zo goed mogelijk... :)

citrasimcoe

Citaat van: Oscar op 12-12-2012  12:26 uMijn voorganger heeft wat moeite met het vrijgeven van zijn recepten...
Apart, je zou toch zeggen dat als je een brouwerij overneemt je ook de recepten overkoopt?  :weetniet:

Maar ook wel fijn voor jou lijkt me, dat je je eigen ding kan doen nu, en niet met de 'erfenis' van de vorige brouwer zit.

Wat is trouwens de capaciteit van de installatie? 500 liter?

Oscar

Citaat van: Aart op 12-12-2012  12:29 uApart, je zou toch zeggen dat als je een brouwerij overneemt je ook de recepten overkoopt?  :weetniet:

In princiepe wordt niet de brouwerij overgenomen, deze is namelijk van een stichting. Slechts de uitbater van het proeflokaal is veranderd.

Citaat van: Aart op 12-12-2012  12:29 uWat is trouwens de capaciteit van de installatie? 500 liter?

1000 liter per brouwsel.  :biersmile:

Caspar

Hey, deze heb ik even gemist!

Gefeliciteerd Oscar, ik kom zeker even langs om te proeven :biersmile: . Goed dat er in Amersfoort weer leven in de brouwerij komt :brouwen: .

De bieren van de Drie Ringen zijn goed qua receptuur, maar niet uniek. Ik ken de oude brouwer ook een beetje, echt een vakman... maar inderdaad wel een beetje conservatief qua vrijgeven van receptuur en werkwijzen. Zoals veel brouwers van de "oude stempel".

Als jullie trouwens in april nog een paar HobGoblin kloners kunnen ontvangen, hoor ik het ook graag ;) .

Oscar

Citaat van: Caspar op 12-12-2012  13:09 uAls jullie trouwens in april nog een paar HobGoblin kloners kunnen ontvangen, hoor ik het ook graag ;) .

Lijkt mij geen probleem! Gaan we regelen... :)

Caspar


HuygenMeester

Wat late reactie maar alsnog gefeliciteerd.  :proost:
Ben met de bierclub een paar jaar geleden ( toen Armando's museum afbrandde) bij de Drie Ringen geweest. Was een wat teleurstellende excursie: weinig interesse om de Drie Ringen te promoten.  :-[  Het proeven was overigens goed.
Komen graag een keer langs als de ketels goed op stoom zijn  ;D
 :degroeten:
Auke

Hai

Ziet super uit, als ooit in de buurt ben dan kom ik even kijken :degroeten:

Joster

:) Gefeliciteerd! En ik kom zeker komend jaar een keer voorbij  :proost:

Ronnie

 ::)  Zó schoon koperwerk!

Proficiat Oscar!  :groots:

Oscar

De eerste stappen zijn gezet... vandaag 1000 kg mout op de moutzolder gesjouwd... :)

McMelloW

Citaat van: Oscar op 20-12-2012  19:36 uDe eerste stappen zijn gezet... vandaag 1000 kg mout op de moutzolder gesjouwd... :)
Gewoon op de schouder/rug of had je mechanische hulpmiddelen?

Oscar

Citaat van: McMelloW op 20-12-2012  20:05 uGewoon op de schouder/rug of had je mechanische hulpmiddelen?

Ik heb daar een takel, maar die pakt niet meer als 100 kg per keer... dus ik heb iedere zak bijna 3 keer versjouwd. (Het regende dus de mout moest zo snel mogelijk naar binnen)... :o

broeder

Oscar,

Ook mijn, nogal late, doch zeker gemeende felicitaties.
Als je de zaak een beetje op orde hebt wil ik graag eens komen kijken.
Je zit best wel lekker in de buurt van Hilversum.

Ben in een ver grijs verleden ook al eens in deze brouwerij geweest,
tijdens een rondwandeling door oud-Amersfoort.
Beslist aan te raden ook voor degenen die van wat verder komen.

Succes met je nieuwe professie. :brouwen: :beersmiley:
mvg. broeder Willem

McMelloW

Citaat van: Oscar op 20-12-2012  20:13 uIk heb daar een takel, maar die pakt niet meer als 100 kg per keer... dus ik heb iedere zak bijna 3 keer versjouwd. (Het regende dus de mout moest zo snel mogelijk naar binnen)... :o
Dat was dus een zweterig dagje. Nu lekker aan het bier neem ik aan  :proost:

Oscar

Citaat van: McMelloW op 20-12-2012  20:58 uNu lekker aan het bier neem ik aan  :proost:

Yep... en zo ff naar het glazen huis... :-)

seed7

Citaat van: Ronnie op 20-12-2012  18:47 u::)  Zó schoon koperwerk!

Dacht ik ook, maar dan op z'n 'ollands, veel poetswerk :)

Citaat van: Oscar op 20-12-2012  21:01 uYep... en zo ff naar het glazen huis... :-)

Lekker druk op donderdag avond. Ga zondagmiddag even, heb het niet zo op die mensen massa's.

s7.

Oscar

Citaat van: seed7 op 20-12-2012  22:57 uGa zondagmiddag even, heb het niet zo op die mensen massa's.

Ikke ook dan ga ik een poging wagen om het huis binnen te dringen... met mijn Beerious Requst Actie  :) :)

Herman

Niet te lang mee wachten, maandag is het al weer afgelopen ten slotte.

Oscar

Pfff... eindelijke zullen de laatste grondstoffen binnenkomen eind deze week.

1e week februari zal het eerste brouwsel door mij daar gebrouwen worden... Spannend  :brouwen:

heijligers


citrasimcoe

Citaat van: Oscar op 23-01-2013  19:23 uPfff... eindelijke zullen de laatste grondstoffen binnenkomen eind deze week.

1e week februari zal het eerste brouwsel door mij daar gebrouwen worden... Spannend  :brouwen:
Al een recept gemaakt?

Succes!  :brouwen:

Caspar

Als ie op de tap komt, ga ik zeker even proeven! Verras ons zou ik zeggen :biersmile: .

dennisbier

Mooie ketels. Niet teveel posten dat koper. Straks is het nog weg! Ze doen het voor minder tegenwoordig.

Oscar

Citaat van: Caspar op 23-01-2013  22:03 uVerras ons zou ik zeggen :biersmile: .

Ik ga even onderhandelen voor april. Dan staat er zeker bier van mij op de tap... :) En eerder, jullie horen van mij :-)

matthew

Hey Oscar,
Wanneer ga je brouwen? Welke datum? Als ik in de buurt ben kom ik je vervelen :p whatsapp mij het adres ff! (Sorry te lui om te googlen  :) )

Oscar

Citaat van: matthew op 23-01-2013  23:50 uHey Oscar,
Wanneer ga je brouwen? Welke datum? Als ik in de buurt ben kom ik je vervelen :p whatsapp mij het adres ff! (Sorry te lui om te googlen  :) )

Planning is 7 februari :-) 

jpt

Ik had dit bericht helemaal gemist. Gefeliciteerd Oscar!  Het is ook fijn dat die brouwerij eindelijk weer gaat draaien.
Volgens mij heb je daar een duo-tank, is het niet? Dat is mooi spul, ik ken het nog van de Bekeerde Suster.

De keren dat ik er was, had ik wat moeite met die open gistbak. Het zal wel een gevoelskwestie zijn, maar dat zou ik nooit durven gebruiken.

Oscar

Citaat van: jpt op 24-01-2013  18:02 uVolgens mij heb je daar een duo-tank, is het niet? Dat is mooi spul, ik ken het nog van de Bekeerde Suster.

Yep volgens mij ook... 11 stuks :-)

Citaat van: jpt op 24-01-2013  18:02 uDe keren dat ik er was, had ik wat moeite met die open gistbak. Het zal wel een gevoelskwestie zijn, maar dat zou ik nooit durven gebruiken.

Ik moet wel... maar wil er wel deksels op laten maken i.v.m. inderdaad infectie gevaar... maar ja geld he. :-\

Gerb

Je kunt er altijd nog een KOMO zak overheen trekken.. ;D

Oscar

Nee, de gistkuipen staan in een afgesloten ruimte (klein keukentje-achtig iets) Dus als die lucht schoon is zal er met het bier weinig slechts gebeuren. Maar het risico wil ik verlagen tot nul. En met een deksel erop kan ik ook beter en efficiënter reinigen.

jpt

Precies,  en je loopt er vast 1000x langs als je bij de lagertanks moet komen. Bij de Scheveningse brouwerij zag ik dat iemand creatief was geweest met plexiglasplaten. Dat is leuk om te zien en makkelijk schoon te houden. Is dat misschien een tip?

Oscar

Citaat van: jpt op 26-01-2013  13:57 uBij de Scheveningse brouwerij zag ik dat iemand creatief was geweest met plexiglasplaten. Dat is leuk om te zien en makkelijk schoon te houden. Is dat misschien een tip?

Dat is de goedkope oplossing, maar ik wil er ook meteen een cipstang in zodat ik netjes kan reinigen... ook niet onbelangrijk :-)

Oscar

De eerste brouw is een feit!





























 :brouwen:

Adbrouwt

Koper niet voedselveilig dat scheelt hem toch gene ene Moerman. :-X

 :groots: mooie brouwerij :brouwen:


RobinB

Ziet er goed uit!
Zo'n Grolsch lamp heb ik ook ooit gehad... ;D

Mooie brouw-laptop!
Wat is dat bruine laagje bovenop de maisch/bostel?

Oscar

Citaat van: RobinB op 08-02-2013  22:19 uWat is dat bruine laagje bovenop de maisch/bostel?

Mout !  ;D ;D ;D

RobinB

Waarom ligt het er alleen zo op? ???

@adbrouwt: het koper is alleen voor de sier (en kan weinig kwaad), van binnen lijken de ketels mij RVS. :)

segtom

Ziet er mooi uit, is alles ook verlopen zoals je wilde?

Adbrouwt

Citaat van: RobinB op 08-02-2013  22:36 u@adbrouwt: het koper is alleen voor de sier (en kan weinig kwaad), van binnen lijken de ketels mij RVS. :)
Heb dat als kapstok voor mijn Moerman 'grapje' gebruikt. Misschien wil Jacques dit in het wannabe cabaret hoekje zetten. Ben gewoon jaloers op Oscar ;)

Oscar

Citaat van: RobinB op 08-02-2013  22:36 uWaarom ligt het er alleen zo op? ???

Dat heet "klont vorming" dat ken je als thuis brouwer niet, maar met grote brouwsels wel. Je moet dan toch nog even met de hand roeren om de "klonten uit de pap" te halen.... ;)

Citaat van: segtom op 08-02-2013  22:36 uziet er mooi uit , is alles ook verlopen zoals je wilde?

Voor een eerste brouw verliep alles bijna perfect !! (klein beetje filter problemen, maar daar kan ik mee omgaan).  :brouwen:

Oscar

Citaat van: Adbrouwt op 08-02-2013  22:41 uBen gewoon jaloers op Oscar ;)

Hoeft niet hoor, dat mag je pas zijn als ik een volledig inkomen haal uit het brouwen van bier bij een of meerdere brouwerijen... ;)

Gerald

@oscar,
Misschien heb ik er overheen gelezen, of het is nog niet gevraagd, maar komt er nog iets van een rondleiding mogelijk? Lijkt me leuk en leerzaam. (Y)

Oscar

Citaat van: Gerald op 08-02-2013  23:12 umaar komt er nog iets van een rondleiding mogelijk? Lijkt me leuk en leerzaam. (Y)

Rondleidingen kun je gewoon aanvragen via info@dedrieringen.nl  ;)

guuz

Ziet er leuk uit  Oscar, ben benieuwd naar het bier :proost:

Oscar


Ronald_

Ziet er goed uit! Wat voor bier is dit?

En dan nog even over de koperdiscussie, wat doen deze slang en koperen buisjes?

Oscar

Citaat van: Ronald_ op 09-02-2013  10:58 uZiet er goed uit! Wat voor bier is dit?

Amersfoorts stadsbier  :biersmile:

Citaat van: Ronald_ op 09-02-2013  10:58 uwat doen deze slang en koperen buisjes?

Filteren... :)

Oscar

De vergisting verloopt voorspoedig...


matthew

mooi laagje schuim Oscar.. is dit ook al 1000 liter?

Oscar


Ronald_

Toch geen deksels geregeld?

Oscar

Citaat van: Ronald_ op 14-02-2013  09:37 uToch geen deksels geregeld?

Jazeker, die gaan komen.  :) ^-^ :brouwen:

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 09-02-2013  17:47 uDe vergisting verloopt voorspoedig.....


Waar gaat de koolzuur eigenlijk heen?

Hopbier

Oscar

Citaat van: Drents Hopbier op 14-02-2013  10:38 uWaar gaat de koolzuur eigenlijk heen?

Hans, is dit echt een serieuze vraag?  ;)

30cl

Het CO2 wat vrij komt ligt lijkt mij als een deken op de vloer. Hoe wordt een dergelijke ruimte geventileerd? Of is dat met 1000 liter nog niet nodig?

Oscar

Citaat van: 30cl op 14-02-2013  12:39 uHoe wordt een dergelijke ruimte geventileerd? Of is dat met 1000 liter nog niet nodig?

Niet. Maar de ruimte is niet luchtdicht... ;)

Caspar

Maar zal wel een soort van overdruk hebben (of luchtfilter).

Ik heb een lekkend gistvat en na 5 cleane bieren hierin gebrouwen te hebben merk ik dat zolang de vergisting actief is je je niet zo'n zorgen hoeft te maken. Als je maar tijdig overhevelt naar een lagertank (of in mijn geval mandfles).

Oscar


Wybe

Prachtig Oscar, dat we via foto's over je schouder mee kunnen kijken in het brouwproces.
Ga zo door!

Dorstige Alexander

Haha, het ziet er net uit als een gebakken cake.

McMelloW

Citaat van: Oscar op 14-02-2013  12:45 uNiet. Maar de ruimte is niet luchtdicht... ;)
Zolang er voldoende zuurstof aanwezig blijft om veilig rond te lopen, zonder onder uit te gaan, is er niets aan hand toch?  :proost:

Dorstige Alexander

Uw lichaam heeft trouwens receptoren voor een teveel aan CO2, en die werken veel beter dan die die een tekort aan O2 moeten opmerken.


segtom

Citaat van: Dorstige Alexander op 14-02-2013  17:41 uHaha, het ziet er net uit als een gebakken cake.

Ook het eerste wat ik dacht. :D

koffie

Citaat van: Oscar op 09-02-2013  17:47 uDe vergisting verloopt voorspoedig...


Wellicht heb ik het gemist, maar wat voor bier is en dat vanwaar de open vergisting?

RobinB

Citaat van: Dorstige Alexander op 14-02-2013  18:12 uUw lichaam heeft trouwens receptoren voor een teveel aan CO2, en die werken veel beter dan die die een tekort aan O2 moeten opmerken.
Klopt, je ademhaling wordt gereguleerd obv je CO2 spanning, maar wel in je bloed en niet in de omgeving. ;)
Tenzij je COPD hebt, die lopen op O2. :D

Jacques

Citaat van: koffie op 14-02-2013  20:24 uWellicht heb ik het gemist, maar wat voor bier is en dat vanwaar de open vergisting?

Even dit topic van het begin doorlezen en je weet het antwoord.

McMelloW

Er zijn brandblusinstallaties voor technische en computerruimtes die werken met CO2. Door het in spuiten van CO2 wordt het percentage O2 in de ruimte zo laag dat de brand vanzelf uitgaat. Het is dan ook niet meer mogelijk voor de mens om gewoon te ademen en gaat de mens dus ook onderuit. De ruimtes hebben een alarm waarbij binnen 30 sec of zo weg moet wezen voordat het CO2 begint te blussen.
Het is daarom wenselijk om altijd voldoende O2 in de vergistingingsruimte te hebben, om niet onderuit te gaan als brouwer.

Oscar

Citaat van: McMelloW op 14-02-2013  23:22 uHet is daarom wenselijk om altijd voldoende O2 in de vergistingingsruimte te hebben, om niet onderuit te gaan als brouwer.

Heb ik in een ver verleden als eens meegemaakt bij de Grolsch toen ik als monsternemer een gistkamer (open gisting) inliep met te veel koolzuur... :o

heijligers

Citaat van: Oscar op 15-02-2013  00:24 uHeb ik in een ver verleden als eens meegemaakt bij de Grolsch toen ik als monsternemer een gistkamer (open gisting) inliep met te veel koolzuur... :o
Ah, toen is het fout gegaan. Dat verklaart veel  ;)

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 15-02-2013  00:24 uHeb ik in een ver verleden als eens meegemaakt bij de Grolsch toen ik als monsternemer een gistkamer (open gisting) inliep met te veel koolzuur...

Vandaar mijn bovenstaande vraag: Waar gaat de koolzuur eigenlijk heen?

Hopbier

30cl

Citaat van: Drents Hopbier op 15-02-2013  11:10 uVandaar mijn bovenstaande vraag: Waar gaat de koolzuur eigenlijk heen?

Hopbier

Waarschijnlijk over de rand van de gistbakken, zich daarna op de vloer ophopend.. en hier en daar via spleten en kieren lekkend naar andere ruimtes..

McMelloW

Citaat van: Oscar op 15-02-2013  00:24 uHeb ik in een ver verleden als eens meegemaakt bij de Grolsch toen ik als monsternemer een gistkamer (open gisting) inliep met te veel koolzuur... :o
Geluk dat je er nog uit gekomen bent.

Oscar

Citaat van: McMelloW op 15-02-2013  13:21 uGeluk dat je er nog uit gekomen bent.

Ik was halverwege de trap (ik liep van onderuit de ruimte in) en toen werd ik licht in mijn hoofd... de ruimte heb ik dus niet betreed...

Acties van vandaag:










RobinB


Oscar

En hij is lekker...... :-)  :biersmile:  Nu een weekje koelen naar ± 6°C. Volgende week koolzuur erin drukken. Dan nog 2 of 3 weekjes lageren, dan afvullen op fust.

Bert van Vliet

Ik zat even de foto's te bekijken maar het ziet er allemaal wel heeeel leuk uit  8)

Oscar

Een week later en ik ben gewoon dik tevreden over het eerste bier... :biersmile: Vandaag koolzuur in het bier gedrukt. Het moet nog even "binden"  aan het bier, maar de eeste reacties zijn goed (en positief)....

voor wie het pand nog niet kent :





 :)

citrasimcoe

Citaat van: Oscar op 22-02-2013  23:57 uEen week later en ik ben gewoon dik tevreden over het eerste bier... :biersmile: Vandaag koolzuur in het bier gedrukt. Het moet nog even "binden"  aan het bier, maar de eeste reacties zijn goed (en positief)....
Geen hergisting op fles dus? Ben je daar blij met als commerciële brouwer?

Oscar

Citaat van: Aart op 23-02-2013  00:23 uGeen hergisting op fles dus?

Fles? Die kunnen we niet eens afvullen... dus voorlopig gaat alles op fust.... :)

Citaat van: Aart op 23-02-2013  00:23 uBen je daar blij met als commerciële brouwer?

Hergisting op fles kun je alleen doen als je een lagertank (1000 liter)  in 1 dag kan afvullen.... ;) En op deze manier kun je afvullen en meteen je product gebruiken (tappen of verkopen). Met hergisting zit je weer met een warme kamer die je moet hebben... ;)

Riemen en er mee leren roeien... ;)

citrasimcoe

Citaat van: Oscar op 23-02-2013  01:13 uFles ? Die kunnen we niet eens afvullen.....dus voorlopig gaat alles op Fust.... :)

Hergisting op fles kun je alleen doen als je een lagertank (1000 liter)  in 1 dag kan afvullen.... ;) En op deze manier kun je afvullen en meteen je product gebruiken (tappen of verkopen). Met hergisting zit je weer met een warme kamer die je moet hebben... ;)
Bottellijn staat dus nog op je verlanglijstje? :)

De praktische voordelen van op druk afvullen zijn evident. Vraag me daarom af waarom veel brouwerijen nog wel hergisten op fles. Voor de smaak?

Oscar

Citaat van: Aart op 23-02-2013  01:19 uBottellijn staat dus nog op je verlanglijstje? :)

Yep, maar geld is het probleem. Dus als je nog een brouwerij wilt steunen... ;) ;)

Citaat van: Aart op 23-02-2013  01:19 uVraag me daarom af waarom veel brouwerijen nog wel nagisten op fles. Voor de smaak?

Geen idee. Is ook een kwestie van welke mogelijkheden heb je en zie je.... ;)  hergisting op fles is best wel mooi en geeft je bier meer houdbaarheid en minder kans op oxidatie op korte termijn door zuurstof "inslag" bij het afvullen. ;)

Caspar

Goed werk Oscar, er is weel leven in de brouwerij!

Oscar

Citaat van: Caspar op 23-02-2013  15:33 uGoed werk Oscar, er is weel leven in de brouwerij!

Yep, ondertussen ook een manier bedacht om af te vullen op flesjes. Nog ff mee testen, maar dan kunnen we denk ik redelijk snel ook weer flesjes produceren...  :). 't is wel weer pionieren...  :brouwen:

heijligers


Oscar

Citaat van: heijligers op 23-02-2013  18:45 uMisschien ook nog even de website bijwerken  ;D

Ja belachelijk. En die "ouwe" weet niets van bier hoor... :-\

RobinB

Ik zou ook eens beginnen met de omschrijvingen van de bieren!
Kölsch die weissen is... :weetniet:

hansm

Citaat van: RobinB op 23-02-2013  19:35 uIk zou ook eens beginnen met de omschrijvingen van de bieren!
Kölsch die weissen is... :weetniet:

Waarschijnlijk hebben ze wel eens van "Wieß" gehoord (ongefilterde Kölsch). En dat in combinatie met tarwe, tja... soort van klok en klepelverhaal...

Oscar

Citaat van: RobinB op 23-02-2013  19:35 uIk zou ook eens beginnen met de omschrijvingen van de bieren!
Kölsch die weissen is... :weetniet:

Hecht aan dat gedeelte maar niet zoveel waarde, want momenteel zijn al die bieren er toch niet... ;) Er is alleen nog maar een dubbel, tripel en codeux (uit België, proefbrouwerij).  En binnenkort Stadsbier van mijn hand... :)

RobinB

Als ze d'r ook niet zijn: bezem d'r door! :)
Zo geven ze alleen een slecht imago. Voor ieder bier dat je zelf maakt, kan je dan met een schone lei beginnen aan een fatsoenlijk stukje tekst.

Herman

Wel even laten controleren op spelfouten ;)

Dat was natuurlijk een inkopper. Supertof werk Oscar, hoe meer actieve brouwerijen, hoe beter wat mij betreft. Uiteraard moet er wel fatsoenlijk bier uit komen, maar dat is jou wel toevertrouwd.

Oscar

Citaat van: Herman op 23-02-2013  23:43 uUiteraard moet er wel fatsoenlijk bier uit komen, maar dat is jou wel toevertrouwd.

En er moet geld verdiend worden, anders kan mijn salaris niet gerechtvaardigd worden. Mooie bieren gaan er wel komen, maar de uitbaters moeten ff wat besef krijgen voor de brouwerij.. .tussen ons gezegd. Er staat nu een bar met 8 tappunten waarvan er 5 gevuld zijn met Gulpener bier  :'(. goed er zijn ook niet meer dan 3 bieren van de 3 Ringen... maar dat moet dus anders!  :)

Voor wat betreft de website, dat wordt weer uitbesteed (ook weer leuke kostenpost.... :-\ ) maar goed. dat is niet mijn verantwoording. dus aanpassingen gaat via een bedrijf en kost weer geld... :( 

heijligers

Oscar, als je die website zelf kan doen voor minder... Of ben je al fulltime bezig?

De-Geert

Citaat van: Oscar op 24-02-2013  02:24 utussen ons gezegd.
En dat op een openbaar forum.  :duimop:  ;D

Oscar

Citaat van: heijligers op 24-02-2013  10:27 uOscar, als je die website zelf kan doen voor minder....

Tuurlijk, joomla erop doen en gaan... maar is nog niet mijn pakkie aan. :)

Citaat van: heijligers op 24-02-2013  10:27 uOf ben je al fulltime bezig?

Was het maar waar... maar zo'n feest is het nog niet (kunnen ze ook nog niet betalen)... ± 1 dag per week (gemiddeld dus).

Oscar

Dit verhaal loopt dus vroegtijdig ten einde, wat ook wel weer jammer is. Er ligt momenteel 2000 liter aan bier in de lagertanks wat nog wel op fust gezet gaat worden.

Maar ik heb beloofd om de uitbaters wel te helpen om een nieuwe brouwer te zoeken die de uitdaging wil aangaan om daar te gaan brouwen. En dat vonden ze wel prettig. Ik zal dan wel bereid zijn om je uit ter leggen hoe de gang van zaken daar gaan brouwerij technisch...

Er zijn wat verbeteringen doorgevoerd die binnenkort gerealiseerd zijn waardoor er beter en efficiënter gewerkt kan worden.

Deze brouwerij is dus op zoek naar een nieuwe brouwer die de uitdaging wil aan gaan om zijn bieren daar te brouwen en zorgen dat die brouwerij weer volledig op de kaart gezet wordt. In het begin is het geen fullime baan... maar deze brouwerij heeft wel potentie naar mijn idee.

Indien er iemand is die dit wat lijkt... laat dit dan even weten... Ook een leuke uitdaging voor een amateur om de opstap te maken... :)

 :degroeten:

hansm

Citaat van: Oscar op 21-03-2013  19:58 uDit verhaal loopt dus vroegtijdig ten einde, wat ook wel weer jammer is. Er ligt momenteel 2000 liter aan bier in de lagertanks wat nog wel op fust gezet gaat worden.

Maar ik heb beloofd om de uitbaters wel te helpen om een nieuwe brouwer te zoeken die de uitdaging wil aangaan om daar te gaan brouwen. En dat vonden ze wel prettig. Ik zal dan wel bereid zijn om je uit ter leggen hoe de gang van zaken daar gaan brouwerij technisch...

Er zijn wat verbeteringen doorgevoerd die binnenkort gerealiseerd zijn waardoor er beter en efficiënter gewerkt kan worden.

Deze brouwerij is dus op zoek naar een nieuwe brouwer die de uitdaging wil aan gaan om zijn bieren daar te brouwen en zorgen dat die brouwerij weer volledig op de kaart gezet wordt. In het begin is het geen fullime baan...maar deze brouwerij heeft wel potentie naar mijn idee.

Indien er iemand is die dit wat lijkt....laat dit dan even weten...Ook een leuke uitdaging voor een amateur om de opstap te maken.... :)

 :degroeten:

Hmmm... Het zit je niet echt mee als ik het goed begrijp...
Maar hou je taai, Oscar! We weten wat je kan en  hoe enthousiast je bent, dus het gaat goedkomen! :brouwen:

Johan de Jong

Stap jij eruit Oscar, of, wat is er gebeurd?

Je was nog redelijk positief op de clubavond van de Koperen Tsjettel.

RobinB

Zie het maallust topic... ;)

Oscar

Citaat van: hansm op 21-03-2013  20:07 uHmmm... Het zit je niet echt mee als ik het goed begrijp...

Citaat van: Johan de Jong op 21-03-2013  20:08 uStap jij eruit Oscar, of, wat is er gebeurd?

Hebben jullie de essentie van dit topic gemist ? http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22505.0.html    :)

hansm


Johan de Jong

Aahhhhh nu snap ik het, prima job daar met heerlijk bier, kom er snel eens langs.
Gefeliciteerd Oscar

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.