Hoeveel brouwers gebruiken een brouwprogramma?

Gestart door Berend Postema, 27-01-2018 22:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Knobby

Citaat van: Oscar op 04-02-2018  00:09 uWhatsapp is handig... En social media op je telefoon ook en vlug iets opzoeken met google ook wel. Er zijn veel meer dingen die handig zijn op je telefoon...:-)

Maar zie je mensen uitgebreide Word documenten maken op hun telefoon? Complexe Excelsheets? Of ingewikkelde grafische bestanden? Nee dus, daar is een tefeloonscherm nog niet voor geschikt. En printen via een telefoon is ook nog lastig... Dus een programma als BrouwVisie in een app... NOGO!
Mee eens Oscar, productiviteit op een telefoon dat doe je niet.
Maar wat je denk ik mist in de behoefte van mensen om brouwsoftware op hun telefoon te hebben is dat wel heel makkelijk is om een checklist door te lopen, meetgegevens in te vullen en snel korte berekeningen doen en notities te maken.

Mijn ideale brouwsoftware is een uitgebreid desktop programma zoals BrouwVisie of BrouwHulp, met een bijbehorende mobiele app op de telefoon of tablet die tijdens het brouwen mijn checklist weergeeft, waar ik meetgegevens direct kan invoeren etc. Dit alles koppelt via internet terug naar de desktop versie en slaat daar alles op.
Op deze manier hoef ik geen laptop in de keuken te hebben, of alles op een papiertje te schrijven en dat vervolgens weer op de pc invullen.

Berend Postema

Citaat van: Herman op 04-02-2018  11:57 uIk zou het wel handig vinden. Een recept voorbereiden kun je ook op de pc doen, maar bij het brouwen heb ik liever een telefoon om kleine veranderingen aan te brengen dan dat ik een pc gebruik.

Kwesie van tijd, dit gaat er vast komen.
Het is onzin om te zeggen dat het te complex is voor een smartphone of tablet. Het komt gewoon alleen zal het een wereldwijd gebruikte programma gaan worden. En dan kan het ineens wel uit om het te ontwikkelen. Zo raakt zelfs onze moedertaal nog een keer uit de tijd.

Ik ga mijn kleinkinderen nog vertellen dat we eerder een PC kast in de kamer hadden staan. Zo knoeperd van een ijzeren ding met mega grote printplaten er in. De smartphone bezit al genoeg rekenkracht om er een Windows op te kunnen laten draaien.

Erwin Warners

Citaat van: Erick op 04-02-2018  09:40 uLaat me raden: Allemaal 40+?  ;D ;D ;D
 :degroeten:

Het valt me juist op dat een hoop ouderen juist als eerste altijd met de telefoon zitten.

Dees Dubbel

Citaat van: Berend Postema op 04-02-2018  13:36 u...
 Zo raakt zelfs onze moedertaal nog een keer uit de tijd.
...
:o
Typisch Nederlands om te geloven dat het te moeilijk zal zijn het Nederlands te gebruiken voor een technologie die alles veel eenvoudiger moet maken.
 ::)
De compact disc (uitgevonden en op punt gesteld bij Philips Hasselt) zou zogezegd ook alleen nog de grote internationale artiesten toelaten nog platen te maken. (Versta: bijna alles in het Engels dus.) Het omgekeerde is gebeurd. Hele hopen oude opnames, liedjes en films in het Nederlands, waarvoor een nieuwe LP of cassette niet rendabel was, zijn inmiddels opnieuw uitgebracht op een drager voor laserstraal leesapparaat. (CD en alle tussenstappen tot DVD en blue ray.)
  8)
Terug naar het onderwerp, ik heb er niets mee met die priegelige toetsenbordjes van de slimme mobieltjes, maar ik kan me inbeelden dat het als draadloos totaalsysteem inderdaad wel kan handig zijn. (Ooit eens met een soort wifi of blauwe tand 3.0 ...) Geen nota boekje meer, maar dan heb ik daarbij wel een scherm nodig wat handgeschreven tekst herkent en opslaat. En dus ja, ik ben 40+.
 ;D

Erwin Warners

Citaat van: Dees Dubbel op 04-02-2018  15:20 uGeen nota boekje meer, maar dan heb ik daarbij wel een scherm nodig wat handgeschreven tekst herkent en opslaat.

Dat heb je met een laptop op tafel toch ook niet meer, zet alles gelijk in het programma en je ziet meteen wat er gebeurt en kunt bijsturen waar nodig. Gebruik helemaal geen pen en papier tijdens het brouwen.

Dees Dubbel

Heb ik vergeten te zeggen dat ik 40+ ben? Tsja dat heb je op die leeftijd.  :P
En ik schrijf ook nog alles op, mijn brouwmaat ook. Tsja.

Koen S

ik word dit jaar 60. Gebruik al jaren BrouwHulp en zou het niet meer kunnen missen. Tijdens het brouwen heb ik een printje met de te volgen stappen naast me liggen. Daarop noteer ik de metingen en doe na het brouwen de input op de laptop. Is 5 minuten werk.
Vroeger had ik de laptop in mijn brouwkelder steeds aan staan, maar na de tijdje viel die steeds uit. Ik denk dat condensatie niet goed is voor een laptop :-(
De smartphone gebruik ik wel voor het forum. Voor complexere input is een groter toetsenbord en een muis toch handiger.

Jaap W

Ik gebruik mijn telefoon tijdens het brouwen, maar dan alleen als timer, zodat ik niet iedere keer op de klok hoeft te kijken wanneer de volgende maischstap moet beginnen of wanneer ik de 2e hopgift moet doen enz. enz.. En verder gebruik ik tijdens het brouwen mijn telefoon helemaal niet, word je tijdens het brouwen ook niet afgeleid en kun je je helemaal concentreren op het brouwproces.
Verder print ik een dag voor het brouwen mijn brouwschema uit en heb dat de gehele brouwdag bij mij, zodat ik daarop alle metingen en andere aantekeningen kan maken. Als alles achter de rug is en het wort zit in de gistingsketel even achter de PC en alles invoeren en klaar.
Geen gepriegel op zo'n klein telefoonscherm.

hansHalberstadt

Citaat van: Herman op 04-02-2018  11:39 u@Hans bij Microsoft kun je gratis Visual Studio downloaden met naar keuze C++ of C# of Python of VB of ... met compilatiemogelijkheden naar diverse platforms.
Een eis is denk ik dat je een pakket moet hebben zoals Delphi met veel kant en klare componenten zoals buttons, invoer edits, grafiekjes, etc. vraag me af of dat soort gratis software over die mogelijkheden beschikt. C++ heb ik al eens gedownload, maar daar wordt je niet vrolijk van als je al je gereedschap eerst vanaf de grond af op moet bouwen. 

Ansius

Of je een brouwprogramma gebruikt hangt ook af wat voor brouwer je bent.

Ik ken brouwers die al in de vorige eeuw bier brouwden.
Ze brouwen nog steeds witbieren, dubbels, tripels en soms een bock of winterbier.
Vaak volgens een vast recept.
Zij gebruiken nooit een brouwprogramma en geloof me dat hun bier prima te drinken is.
Het is niet zo dat ze nog excact op dezelfde manier brouwden als toen.
Maischschema en aanzuren van spoelwater is bijvoorbeeld veranderd.
Wat ook bijna verdwenen is is het gebruik van kruiden.
Wat ze wel doen is rekenen aan de bitterheid en meten aan pH.

Vaak zijn dit geen korrelgist brouwers.



Herman

Ik brouw inmiddels zo'n 30 jaar (slik...), de eerste recepten heb ik altijd gewoon zelf doorgerekend. Formules uit het boek van wijlen Jan van Schaik. Best interessant om eens zelf te doen, om te berekenen hoeveel mout en hop je moet gebruiken om uit te komen bij je doel-SG en IBU.

Qua software ben ik fan van Promash.

hansHalberstadt

Citaat van: Herman op 05-02-2018  21:11 uFormules uit het boek van wijlen Jan van Schaik. Best interessant om es zelf te doen, om te berekenen hoeveel mout en hop je moet gebruiken om uit te komen bij je doel-SG en IBU.
Dat boek van Jan van Schaik bracht mij in 1992 op het idee om de eerste brouwsoftware te schrijven (toen nog Bierpro onder DOS), gebaseerd op zijn boek. Voor mij is het berekenen van de benodigde hoeveelheid mout, hop maisch en spoelwater  op basis van de eigenschappen van de brouwinstallatie en eigenschappen van de gist (rendementen mbt maischen/spoelen, vergistingsrendement en rendementen mbt wat je onderweg kwijt raakt in hopafval, gistafvalop de bodem etc) het belangrijkste.

Met die rendementen rolt daar dan oa het brouwzaalrendement uit.

Dat is dus vooral van belang om een brouwsel te kunnen voorbereiden wat je nog niet eerder hebt gebrouwen. Daarna als je enkele malen hetzelfde brouwsel hebt gemaakt gaat alles eigenlijk steeds hetzelfde en is brouwsoftware eigenlijk niet meer zo nodig.

Maar een appje met wat tooltjes zoals mijn refractometertooltje lijkt me best handig voor op je telefoon. Dus appjes zijn denk ik geen vervanger van brouwsoftware, maar een handige aanvulling voor zaken die je snel even wilt uitrekenen, zoals ook bv  benodigde hop versus kooktijd.     

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-02-2018  22:14 uMaar een appje met wat tooltjes zoals mijn refractometertooltje lijkt me best handig voor op je telefoon. Dus appjes zijn denk ik geen vervanger van brouwsoftware, maar een handige aanvulling voor zaken die je snel even wilt uitrekenen, zoals ook bv  benodigde hop versus kooktijd.   

Door een schil te bouwen van diverse kleine apps krijg je uiteindelijk toch een compleet programma dat mobiel vriendelijk is...

Maar het is ook mogelijk een responsieve website te bouwen en de recepten in de cloud op te slaan. Op die manier zijn je recepten overal beschikbaar en kun je ze bekijken en bewerken op je PC, tablet of mobiel.

Easywoods

Citaat van: Jacques op 05-02-2018  22:22 uMaar het is ook mogelijk een responsieve website te bouwen en de recepten in de cloud op te slaan. Op die manier zijn je recepten overal beschikbaar en kun je ze bekijken en bewerken op je PC, tablet of mobiel.

Zoals Brewer's Friend is dus, dat je alles bij elkaar hebt op (in mijn geval) iMac, iPad en iPhone is heel prettig inderdaad  ;) :biersmile:

thezewery

Wil best eens een poging wagen, maar dan moet ik wel weten waar precies behoefte aan is en wat de achterliggende formules zijn...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.